המעבר לשלב הבא
סובארו איוולטיס – רכב שטח בעל 7 או 8 מקומות בהנעה כפולה מאת יצרנית רכב היפנית Subaru. נמצא בייצור משנת 2017. זהו רכב סובארו הגדול ביותר בהיסטוריה. אורך – 4998 מ"מ. רוחב – 1930 מ"מ, גובה – 1819 מ"מ, בסיס גלגלים – 2890 מ"מ. המימדים והאבזור הופכים את הרכב למתחרה רציני של דגמים כגון טויוטה היילנדר, פורק אקספלורר, מאזדה CX-9 ופולקסווגן אטלס. בזכות אורך של כמעט חמישה מטרים הוא עולה על סובארו טריבקה (4855 מ"מ) והיילנדר (4890), אולם מפסיד ל- CX-9 (5075 מ"מ), אטלס (5036) ואקספלורר (5019). בבסיס הגלגלים (2890 מ"מ) הוא מביס את טויוטה (2790 מ"מ) ופורד (2860), אך מפסיד למאזדה (2930 מ"מ) וגם פולקסווגן (2979). נכון לשנת 2021, בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור הראשון לקרוסאובר.
מבחוץ ומבפנים
בבסיס איוולטיס נמצאת גרסה מוארכת ומחוזקת באמצעות קורות נוספות של פלטפורמה מודולארית SGP (Subaru Global Platform) המשרתת את הדורות החדשים לדגמים קומפקטיים כגון אימפרזה, XV ופורסטר. בארה"ב, דגם Ascent, המקביל של איוולטיס, כבר הספיק לזכות בפרס Consumer Reports כקרוסאובר האמין והבטיחותי ביותר. ודווקא מעבר לאוקיינוס החלו מכירותיו של הרכב החדש בשנת 2018, והשם המקומי של מכונית Ascent – מתורגם מאנגלית כ"תנועה כלפי מעלה".
לרכב מראה סולידי, אך מזכיר מאוד סטיישן – התדמית שלו מתונה, נטולת אגרסיה. חרטום פשוט וחדגוני, פגוש אחורי שטוח – נוצר רושם שהרכב מופנה לקהל ללא בקשות מיוחדות בתחום העיצוב.
תחושת ה"סטיישן" רק מתחזקת בעת הכניסה לרכב, מאחר וקו מותניים נמוך מעניק ראות מצוינת, אשר בשילוב עם פאנל קדמי נמוך יוצרים הרגשת חופש והרווחה. והיא לא מטעה: שורת מושבים השנייה מספקת מרווח נדיב ברגליים. על המעבר לשורה השלישית מקלים מושבים מתקפלים ודלתות הנפתחות בזווית של 75°. ובזכות המושבים הזזים ניתן לחלוק את המרחב עם הנוסעים בשורה השלישית. הוא מקובל למדי אפילו עבור מבוגרים בתנאי והשורה השנייה אינה מוזזת לאחור עד הסוף.
תא המטען של איוולטיס אינו סמלי בשום פנים ואופן, ואף מצטייד בתת-רצפה. בו ניתן למקם שתי מזוודות בינוניות או לשים על הצד אחת גדולה. ואם לקפל את השורה השלישית או אפילו את השנייה, הרכב הופך לוואן משפחתי אמיתי בעל נפח אחסון עד 2056 ליטר.
חטיבות כוח
איוולטיס הפך לדגם הראשון בעל מנוע טורבו 4 ציל' החדש בנפח 2,4 ליטר. הוא חלק ממשפחת FA ומהווה שכלול של הבוקסר 2,0 ליטר אשר מותקן בדגמי פורסטר, WRX, ו- Levorg: לו הזרקה ישירה ומגדש טורבו עם שני צינורות עבור גזי פליטה. הספק – 260 כ"ס ו- 376Nm.
כל הדגמים מצוידים בגיר רציף Lineartronic מחוזק בעל שרשרת ובמערכת הנעה כפולה המקורית Symmetrical All-Wheel Drive. לרכב כושר גרירה של 2268 ק"ג. בדומה לקרוסאוברים אחרים של המותג, לטירון מערכת X אלקטרונית בעלת שני מצבים המסייעת בנהיגת שטח. ועל האספלט נכנסת לפעולה מערכת עזר אחרת – Active Torque Vectoring, אשר הופיעה לראשונה בסדאן הספורטיבי WRX STI: המערכת מפעילה לחץ קל על הבלם של גלגל קדמי פנימי במהלך פניות בכדי להוסיף אחיזה לגלגל החיצוני, ובכך מסייעת לרכב להיכנס לפניה מהירה. בסרן הקדמי – תמוכות מקפרסון, מאחורה – מערך רב-חיבורי, מרווח גחון רשמי – 220 מ"מ.
אבזור
כבר ברמת גימור הבסיסית לסובארו איוולטיס שנת 2017/2018 תא נוסעים בעל שמונה מקומות: שורות שנייה ושלישית מסוגלות ליישב שלושה נוסעים כל אחת, בעוד שתא המטען בתצורה כזו כלל לא סמלי, ואפילו בעל תת-רצפה. עבור גרסאות יקרות יותר ניתן להזמין מושבי "קפטן" לשורה השנייה, במקרה זה סך המקומות מצטמצם לשבעה. ועל המעבר לשורה השלישית מקלות הדלתות בעלות זווית פתיחה של 75°.
עיצוב הפנים אינו מתוחכם, אולם בקרת אקלים תלת-אזורית – כברירת מחדל. פתחי אוורור נפרדים מוצעים גם עבור השורה השנייה, וגם השלישית, וברשות הנוסעים – 19 מחזיקי כוסות ובקבוקים, שמונה חיבורי USB ושקע 12 וולט. יתר על כן, ברמת גימור הבסיסית ישנם שבע כריות אוויר (כולל כרית ברכיים עבור הנהג) וחבילת EyeSight המקורית בעלת שתי מצלמות תחת לשמשה הקדמית הכוללת בקרת שיוט אדפטיבית, מערכות בלימה אוטונומית וזיהוי סימוני דרך. מערכת המדיה – בעלת צג 8 אינץ' (בהתאם לרמת האבזור), בין אופציות – מושבים קדמיים חשמליים ומאווררים, חימום שורה שנייה והגה, מצלמות קדמיות ואחוריות, פנסי LED, וגישה למספר פונקציות דרך סמארטפון.
ברמת גימור Luxury לכל המוזכר לעיל מתווספים חיישני גשם ואור, מראה פנימית "חכמה", אוורור מושבים הקדמיים ומצלמה קדמית, תמונתה מוצגת במראה החכמה. בה 7 מושבים – בשורה השלישית ישנם שני מושבים נפרדים נוחים.