מיניוואן הונדה אודיסיי נמצא בייצור מאז שנת 1994, נמכר ברוב מדינות העולם ובשנת 2021 חי את שארית ימיו בדור החמישי. ביפן בסוף 2021 ייצור של הדגם מגיע לסופו. בואו נסתכל על נתיב החיים של הרכב הראוי.
הונדה אודיסיי ‏2020. מרכב, צורה. מיניוואן, 5 דור, שדרוג 2
AUTOBOOM

הונדה והאודיסיי שלה

הונדה אודיסיי ‏2020. מרכב, צורה. מיניוואן, 5 דור, שדרוג 2

מיניוואן הונדה אודיסיי נמצא בייצור מאז שנת 1994, נמכר ברוב מדינות העולם ובשנת 2021 חי את שארית ימיו בדור החמישי. ביפן בסוף 2021 ייצור של הדגם מגיע לסופו. בואו נסתכל על נתיב החיים של הרכב הראוי.

דור ראשון

אודיסיי הראשון פותח ביפן בתחילת שנות ה- 90, בדיוק אחרי המשבר הכלכלי, לכן מימדי הרכב יצאו צנועים בסטנדרטים של קטגוריית המיניוואנים. הרכב זכה לקבלת פנים חמה בשוק הפנימי של יפן, אך באמריקה הצפונית הוא נחשב לקטן. אודיסיי שווק גם במדינות אירופה, אולם תחת שם אחר – הונדה שאטל.

הונדה אודיסיי נוצר על בסיס הדגם אקורד (אותם מנועים, תיבת הילוכים, מרכיבי מערכת המתלים). בתחילת הייצור המיניוואן צויד במנוע 4 ציל' בטור SOHC בלבד בנפח 2,2 ליטר (145 כ"ס, דגם F22B). בשנת 1997 במהלך מתיחת פנים הוא הוחלף במנוע 2,3 ליטר 4 ציל' SOHC VTEC-E (דגם F23A בהספק 150 כ"ס), בנוסף הוצעה גרסת Prestige בעלת מנוע 3 ליטר (200 כ"ס, דגם J30A). דגמי אודיסיי היפניים יוצרו עם הנעה קדמית או כפולה. הנעה כפולה – אותה אחת כמו באקורד ו- CR-V – סכמת Part-Time 4WD עם DPS (משאבה כפולה), היכן שילוב הסרן האחורי התרחש באופן אוטומטי ללא השתתפות הנהג. המיניוואן צויד אך ורק בתיבת 4 הילוכים אוטומטית בלבד.

דור שני

יוצר החל משנת 1999. אודיסיי השני גדל במימדים, תא הנוסעים הכיל ששה או שבעה מקומות המסודרים בשלוש שורות. מיקום מוט ההילוכים על גל ההגה, מרווח פנימי נדיב, שורת מושבים שלישית המסוגלת להתקפל לתוך הרצפה, כיול מתלים נוח – כל זה נשמר, שוכלל ושופר. המיניוואן הוצע עם הנעה קדמית או כפולה, צויד במנוע 4 ציל' בטור 2,3 ליטר (150 כ"ס) ובתיבת 4 הילוכים אוטומטית בתפעול אלקטרוני (S-Matic), או במנוע 3 ליטר V6 בהספק 210 כ"ס, כאשר לו שודכה תיבת 5 היל' אווטמטית בתפעול אלקטרוני. המנועים כללו מערכת תזמון שסתומים משתנה VTEC. המתלים – עצמות עצה כפולות, אהובות במיוחד על הונדה. ביפן שווקו גרסאות עם הנעה כפולה המשתלבת אוטומטית בעת סחרור הסרן האחורי.

הדור השני והדורות הבאים קיבלו גרסה נפרדת עבור אמריקה בעלת מימדים מוגדלים עם בסיס גלגלים מעל 3 מטרים ומנוע 3,5 ליטר (210 כ"ס). הונדה בנתה מפעל באלבמה למען ייצור הדגם. אודיסיי האמריקאי נמכר גם ביפן, אך תחת שם אחר – LaGreat.

דור שלישי

אודיסיי השלישי יצא לאור בשנת 2003 ולא הפסיד בפופולריות לקודמיו. גובה המרכב מעט הוקטן (עד 1550 מ"מ), דבר שאפשר לחנות את הרכב בחניונים דו-קומתיים הנפוצים ביפן שמוגבלים בגובה. הונדה ביצעה שימוש בטכנולוגיות חדשות המאפשרות להנמיך את הרצפה, מה שכבר נפגש בדגמי פיט/ג'אז. המניוואן צויד במנוע 4 ציל' בטור DOHC VTEC בנפח 2,4 ליטר (160 או 200 כ"ס); הוא זכה למתלים חדשים בעלי זרועות עמידות וקומפקטיות יותר. מושבי השורה השלישית התקפלו לתוך הרצפה (כמו בדור הקודם). ההופעה החיצונית נהייתה ספורטיבית ואגרסיבית יותר. רמת גימור הבסיסית הציעה מפרט ארוך של אבזור, כולל פנסי קסנון, חיישן גשם, שורה שלישית חשמלית ובקרת שיוט.

אודיסיי האמריקאי התרחב ב- 4 ס"מ, צויד במושבים חדשים עבור השורה השנייה עם חלק מרכזי בעל צורה משתנה המאפשרת להגדיל את כמות המקומות עד שמונה. המנוע זהה – 3,5 ליטר בהספק 241 או 244 כ"ס.

דור רביעי

אודיסיי הרביעי, אשר הושק בשנת 2008, נבדל במרכז כובד נמוך, מה שהשפיע לטובה על מאפייני הנהיגה. תא נוסעים בעל מרווח נדיב שגובהו ורוחבו נותרו זהים, אך זכה להתארכות של 60 מ"מ לשמחת הנוסעים בשורה השלישית. ברצפת תא המטען נשמרה הנישה שלתוכה ניתן לקפל את מושבי השורה השלישית ובכך ליצור רצפה ישרה.

שופרו מאפייני הנהיגה, נוספו אופציות, והמנועים נשארו זהים, אולם בהספק מוגבר. ככה, מנוע 2,3 ליטר החל להפיק 173 כ"ס בעת 6000 סל"ד וגרסת הספורט Absolute אשר נכללה בכל דור והצטיידה במנועים העוצמתיים ביותר זכתה להספק של 206 כ"ס ופעלה בצוותא עם תיבת 5 הילוכים אוטומטית. שאר הדגמים צוידו בגיר רציף (הנעה קדמית) או באוטומטי (4WD). נשמרו גם הגרסאות עבור יפן עם הנעה כפולה. באודיסיי האמריקאי הותקן מנוע 3,5 ליטר V6 i-VTEC בהספק 248 כ"ס, הרכב קיבל תיבת 5 או 6 הילוכים אוטומטית ומפרט אבזור עשיר.

מה רק לא היה באודיסיי: בקרת שיוט דינמית המונעת סטייה מנתיב, בקרת יציבות הפועלת גם על ההיגוי, סיוע בעת חנייה ובעת יציאה מצמתים. יתר על כן: פנסי קסנון, בקרת אקלים מפוצלת, מולטימדיה עם ניווט ודיסק קשיח. רמות גימור היקרות כללו בקרת שיוט, מערכת מיזוג אוויר תלת-אזורית אוטומטית, מושב נהג חשמלי, בקרת אקלים אדפטיבית ומראות צד דוחות מים עם חימום. ועוד מערכת ראות היקפית המסייעת במרחבים צפופים.

דור חמישי

הופעת הבכורה של אודיסיי האחרון התקיימה בשנת 2013 ולאחר מכן הוא רק שוכלל. המיניוואן נהיה מאסיבי וגבוה יותר, בעל קו מותניים מורם, חרטום סולידי וקווי מתאר גדולים. לראשונה במקום דלתות אחוריות רגילות הותקנו דלתות הזזה (חשמליות). הונדה אודיסיי החדש הינו בעל שלוש שורות מושבים, אולם עבור השורה השנייה, אשר זזה לאורך, קיימת אלטרנטיבה: שלושה מקומות (במקרה זה מתקבלת תצורת 8 מקומות שגרתית) או שתי כורסאות נוחות מוגברת נפרדות עם משענות ידיים ורגליים.

תחילה במיניוואן הותקנו מנוע 2,4 ליטר (בהספק 175 או 190 כ"ס) שעבר מהדור הקודם, בגרסת הנעה כפולה ההספק מעט מוחלש – 185 כ"ס. אבל כבר בשנת 2016 הופיעה גרסה היברידית – עם מנוע בעירה פנימית 2 ליטר 145 כ"ס ומנוע חשמלי בהספק 135 קילוואט. הרכב עבר לפלטפורמה אחרת עם בסיס גלגלים של 2900 מ"מ (במקום 2830 מ"מ), והעיקר, קיבל מערכת מתלים חדשה לחלוטין. בסרן הקדמי כעת מותקנות תמוכות מקפרסון, מאחורה – קורת פיתול בגרסאות הנעה קדמית או דה-דיון עם הנעה כפולה. מפרט אבזור הבסיסי כלל סט שלם של כריות אוויר ומגוון של עוזרים אלקטרוניים: מערכת בלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב, מערכת מניעת התנגשות, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.

בגרסה האמריקאית של הונדה אודיסיי ניכר הסגנון הנוכחי של החברה היפנית: בגריל המקורי הותקנו תריסים נסגרים, פונקצייה זו מאפשרת לחסוך דלק, מאחר והמנוע בעל עוצמה ונפח רבים – 3,5 ליטר V6 בהספק מוגבר של 280 כ"ס. בתחילת המכירות עם המנוע הותקנה תיבת 9 הילוכים אוטומטית ZF או תיבת 10 היל' אוטומטית חדשה שפותחה על ידי המומחים האמריקאים של הונדה. והיא זו שבסוף תפסה את מקומה של התיבה הקודמת. לאחר חילוף הדורות התנהגות הכביש של המיניוואן השיגה גבהים חדשים והחלה להזכיר גינונים של מכונית קלה רגילה.

מתיחת פנים 2017

בשנת 2017 התקיימה מתיחת פנים. אודיסיי המעודכן נבדל מבחוץ בפגוש קדמי מעודכן ובפנסי ערפל LED, בג'נטים חדשים. במפרט האבזור הופיע מכלול בטיחות המשוכלל Honda Sensing ובקרת שיוט אדפטיבית. קו הדגמים שמר על גרסת בנזין וגרסה היברידית.

מתיחת פנים 2020

האוקטובר של שנת 2020 הביא עדכון רציני נוסף. הונדה אודיסיי 2020/2021 השתנה חזותית באופן מהותי ונהיה טכנולוגי יותר – צויד בפונקציית פתיחת דלתות צד ללא מגע, בהגה חדש, במולטימדיה מודרנית, ובפאנל קדמי ודשבורד מחודשים. חטיבת הכוח נותרה כמו שהיא.

למרבה הצער… בשנת 2021 הונדה קיבלה את ההחלטה לעזוב את פלח שוק זה, והותירה את טויוטה למלוך על יפן. אך טרם נפלה רוחו של אודיסיי האמריקאי, אשר בינתיים יישאר על פס הייצור.

מה הייתם בוחרים – את אודיסיי או אחד ממתחריו?
19 קולות