יצרני רכב דואגים למדינות עניות ומייצרים עבורם את הדגמים יחודיים, שנמכרים רק שם במקום דגמים אחרים, יוקרתיים יותר, אם כי שייכים לאותו פלח שוק. דוגמה לכך היא יונדאי ודגמי קונה וקרטה. דגם ראשון ידוע ונקנה בישראל, דרום קוריאה, ארצות הברית, קנדה, אירופה ואוסטרליה. קרטה הידוע גם בשם יונדאי ix25 וקאנטוס, מיוצרת על ידי מספ
יונדאי כרתה ‏2020. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 1 דור, שדרוג
AUTOBOOM

Hyundai Creta אחותה הצנועה של Kona

יונדאי כרתה ‏2020. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 1 דור, שדרוג

יצרני רכב דואגים למדינות עניות ומייצרים עבורם את הדגמים יחודיים, שנמכרים רק שם במקום דגמים אחרים, יוקרתיים יותר, אם כי שייכים לאותו פלח שוק. דוגמה לכך היא יונדאי ודגמי קונה וקרטה. דגם ראשון ידוע ונקנה בישראל, דרום קוריאה, ארצות הברית, קנדה, אירופה ואוסטרליה. קרטה הידוע גם בשם יונדאי ix25 וקאנטוס, מיוצרת על ידי מספר חברות בנות של יונדאי בסין, הודו, ברזיל ורוסיה, ובאלג'יריה. המכונית היא קרוסאובר קומפקטית עם הנעה קדמית או כפולה.

הדור הראשון של קרטה הופיע לראשונה בסין באפריל 2014 וב-2021 נמכר הדור השני שלו, שיצורו החל ב-2020. שמו של קרוסאובר מגיע משמו של האי היווני של קרטה ומהדהד וקרוב למילה create ("ליצור" באנגלית). מכונית אהובה, קודם כל, בגלל יחס עלות תועלת כמעט מושלם. תמורת עלות נמוכה, אתה יכול לקבל רכב שטח עירוני מצויד היטב. יתרון גדול, לדברי הבעלים, נחשב לוח קדמי רציונלי - מינימום כפתורים וכל אחד מהם בהישג יד, כמו גם הפונקציות אחרות. תא הנוסעים מרווח בעל ארגונומיה טובה. אף אחד לא מתלונן על צפיפות. להיפך, הבעלים שמחים לציין כי "התקרה לא לוחצת, כמו בדאסטר", המושבים נוחים והראות טובה. המתלים קשיחים, נפרצים לעתים רחוקות מאוד ושומרים היטב על המכונית בפניות. יתרון מוחשי הוא נוכחות של הנעה כפולה: המצמד מחבר את הגלגלים האחוריים כאשר הגלגלים הקדמיים מחליקים, אך יש גם חיבור מאולץ. נכון, תנאיי שטח רציניים לא תוכלו לכבוש, אבל אחרי הכל, קרטה גם לא מתיימרת.

דור ראשון

יונדאי קרטה תוכננה כדגם עולמי לשווקים מתעוררים והושקה לראשונה בתערוכת הרכב בבייג'ינג באפריל 2014, הקונספט נקרא ix25 Concept וגרסה סידרתית יצאה למכירה בסין באוקטובר 2014. עבור שוק זה המכונית הוצעה עם מנועי בנזין 1.6 ליטר ו- 2 ליטר בשילוב עם תיבת הילוכים ידנית או אוטומטית בעל 6 הילוכים. הנעה - קדמית או כפולה. מאוחר יותר, הדגם החל את דרכו בהודו, במפעל בצ'נאי, וסוכני רכב בטורבנים קיבלו אותו ביולי 2015. היו שלושה מנועים בהודו: בנזין 1.6 ליטר, דיזל בנפח 1.4 ליטר או דיזל 1.6 ליטר. לכולם היתה תיבת ידנית 6 הילוכים אבל עם מנוע דיזל הייתה זמינה גם תיבת הילוכים אוטומטית בעלת 6 הילוכים. לקרטה ההודית היתה רק הנעה קדמית.

במדינה חמה אחרת, ברזיל, המכירות של קרטה החלו בינואר 2017. מתחת למכסה המנוע היו שינויים מקומיים, אתה יכול למצוא מנוע בנזין 1.6 ליטר ומנוע בנזין 2 ליטר. שניהם היו מצוידים בתיבה אוטומטית בעלת 6 הילוכים ומנוע הקטן היה יכול להתחבר לתיבה ידנית 6 הילוכים. ברוסיה הקשוחה, הייצור של קרטה החל במפעל יונדאי בסנט פטרסבורג באוגוסט 2016. אותם מנועים כמו בכל מקום (1.6 ליטר, 2 ליטר), תיבת הילוכים ידנית 6 הילוכים או תיבה אוטומטית קלאסית, כמו גם אפשרויות של הנעה קדמית או כפולה. המכונית הפכה מיד לקרוסאובר הנמכר ביותר ברוסיה מאז השקתה.

נותר להוסיף כי העיצוב של יונדאי קרטה החדשה שיקף את תפיסת העיצוב של יונדאי של אותן שנים - מה שמכונה "Fluidic Sculpture" (פיסול נוזלי), בסיס הגלגלים של הקרוסאובר היה 2590 מ"מ, אורך המרכב - 4270 מ"מ. ב-2017/2019 (במדינות שונות במועדים שונים) זכתה המכונית בעיצוב מחדש. העדכון היה קוסמטי, בהתאם ליכולות הכלכליות של היחידה הגיאוגרפית, המינימום היו שינויים בגרסה הרוסית של רכב השטח.

דור שני

הדור השני של קרטה הוצג לראשונה בסין כדגם ix25 באפריל 2019, בהודו הוא הופיע בפברואר 2020 וברוסיה בכלל ביוני 2021. מאוחר יותר קיבלה ברזיל את הגרסה החדשה של הקרוסאובר (אוגוסט 2021). קרטה הסינית מצוידת רק במנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר בהספק של 115 כ"ס, הודית - שני מנועי 1.5 ליטר בנזין ודיזל באותו הספק ב-115 כ"ס אך לדיזל יש יותר מומנט וגם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטר, הוא מפתח 140 כ"ס. קרטה רוסית עם 1.6 ליטר (123 כ"ס) ושני ליטר (149 כ"ס). אלה אותם מנועים שהיו בדור הראשון, בהתאמה, וציוד אחר גם זהה: מנוע הבסיסי מותקן עם תיבות 6 הילוכים - ידנית או אוטומטית. המנוע הבכיר מחובר רק לתיבת הילוכים אוטומטית. הנעה עדיין קדמית או כפולה.

נבדוק רמת גימור של קרטה לשנת 2021 עבור רוסיה; יש חמישה מהם. המינימום Prime כולל שתי כריות אוויר, ESP, מיזוג אוויר, מערכת מדיה עם מסך 8 אינץ' ופונקציית Bluetooth, מראות חשמלית ומחוממות, כוונון לגובה של מושב הנהג. אופטיקה - הלוגן פשוט, גלגלים 16 אינץ'- פלדה. Prestige רמת גימור הבכירה כוללת בקרת אקלים, הגה מחומם, מערכת גישה ללא מפתח, מערכת מדיה עם מסך של 10.25 אינץ' ונווט, שמשה קדמית מחוממת ומושבים אחוריים, מערכת שמע Bose; הפעלת המנוע מתבצעת על-ידי לחצן. יש גם מושב נהג חשמלי, לוח מכשירים עם מסך צבע בגודל 7 אינץ', חיישני אור וגשם, בקרת שיוט, פנסי LED, גלגלי סגסוגת בגודל 17 אינץ' וגג פנורמי. הבטיחות מנוטרת על ידי שש כריות אוויר, מצלמות היקפיות וחיישני חניה קדמיים ואחוריים.

לישראל מגיעה האחות "הגדולה" של קרטה - גרסה היברידית של יונדאי קונה של הדור הראשון לאחר עיצוב מחדש ב- 2020: מנוע בנזין 1.6 ליטר מפיק 106 כ"ס ומנוע חשמלי סינכרוני מובנה ב"רובוט" 6 הילוכים עם שתי מצמדים, הביצועים שלו הם 44 כ"ס ו- 170 ניוטון מטר. לקונה היברידית אין מחבר טעינה ומצב עבודה חשמלי בלבד. הספק מקסימלי המופק הוא 141 כ"ס ו-1,56 ניוטון מטר וסוללת ליתיום-פולימר צנועה מאוד: הקיבולת שלה היא 4.3 קוט"ש. אבל היא עושה את העבודה שלה - היא חוסכת דלק: על פי היצרן צריכת דלק - 4.3 ליטר בנזין לכל 100 ק"מ לפי מחזור NEDC.

הערה:
איזה דגם יונדאי אתה מחבב יותר על פי המראה?
37 קולות