ג'יפ קומפאס. סטייל ונוחות לעיר ולשטח.
נוספה גרסה מעודכנת לאחר מתיחת פנים באפריל 2021.
Jeep Compass – קרוסאובר 5 דלתות קומפקטי, הנמצא בייצור מאז שנת 2006 על ידי Jeep – חטיבת "שטח" של הקונצרן האיטלקי-אמריקאי Fiat Chrysler Automobiles. יכול להגיע עם הנעה קדמית או הנעה כפולה.
כיום בשוק מוצגים כבר שני דורות של הקומפאס, השני מהם נמכר בשוק הישראלי אחרי יציאתו לאור ב- 2016. בסדרת דגמי ג'יפ, הקומפאס תופס עמדת ביניים בין רכבי השטח ג'יפ Wrangler (נקרא Renegade מאז 2014) לג'יפ Cherokee הגדול יותר.
דור ראשון
הדור הראשון של ג'יפ קומפאס היה בייצור 10 שנים שלמות – מ- 2006 ועד 2016, הוא עבר שתי מתיחות פנים: בשנות 2011 ו- 2013. ג'יפ קומפאס הראשון נבנה על פלטפורמה חדשה לגמרי Chrysler PM/MK, אשר פותחה ביחד עם חברת Mitsubishi היפנית. מעל זאת, לקומפאס הראשון, דגם 2007-2010 טרום מתיחת פנים, לא היו סמלים עם שם הרכב מאחורי הכנפיים הקדמיות, אותם הוא קיבל רק בשנת 2011 והפך לקרוסאובר במובן השגרתי של המושג.
אחרי מתיחת פנים ב- 2011, הקומפאס התחיל להזכיר חזותית את הג'יפ Grand Cherokee והתחדש במערכת מתלים מעודכנת לשיפור התנהגות הכביש. ההופעה שלו נהייתה יותר אגרסיבית, בהתאם לטנדנציות עיצוב העולמיות עבור רכבי שטח. ראשית, עברו שינוי הגריל, פנסי חזית והכנפיים הקדמיות, האגזוז קיבל טיפ מכוסה כרום. בין היתר, ג'יפ קומפאס 2011 קיבל מגוון רחב של אבזור הנכלל בחבילה הבסיסית יחד עם מראה חיצוני שהתשנה לטובה, וכמו כן, בתור אופציה, חבילת "שטח" מיוחדתFreedom Drive II Off-Road הכוללת תיבת הילוכים רציפה, צמיגי שטח עם ג'נטים R17 מאלומיניום, משטחי הגנה מפלסטיק, מערכת הנעה כפולה ומרווח גחון המוגדל ב- 2,5 ס"מ.
מתיחת פנים שנייה שהתרחשה ב- 2013 נתנה לקומפאס מראה חיצוני עדכני ותיבת הילוכים אוטומטית, אשר באה להחליף את הגיר הרציף היפני. חידוש זה בהחלט מאוד חשוב! הרי הגיר הרציף של הדור הראשון לעתים לא יכל להתמודד כראוי עם המומנט: הוא נמנע מהאצות אנרגטיות, דחף בעצלנות את מחוג הטכומטר וגרם למנוע לשאוג ברגזנות.
היצרן מעמיד את הג'יפ קומפאס ככלי המיועד לכיבוש רציני של מסלולי שטח. למעשה, דגם זה בעל כושר שטח מרשים יותר בהשוואה לרוב הקרוסאוברים האחרים, אך בכל מקרה, הוא עדיין רחוק מרכב שטח אמיתי.
דור שני
הדור השני של ג'יפ קומפאס, אשר הופיע בשנת 2016 באולם תצוגה בלוס-אנג'לס, בעצם יצא לשוק רק אחרי שנה. הקומפאס השני נהיה יותר גדול ונאה מהקודם. שונתה צורת פנסי ה- LED בחזית, נוספו שוליים מכרום המשתרעים מעל חלונות הצד ונמתחים כלפי מטה לכיוון חלון מכסה המטען. הגריל שמר על הסגנון המסורתי. הפגוש מתהדר בפיצול באמצע, בפנסים אופקיים נוספים ובפנסי ערפל עגולים. החלק התחתון המאסיבי עשוי מפלסטיק בכדי לתמוך ביכולות השטח של הרכב. כתוצאה, ג'יפ קומפאס 2 הינו בעיקרון גרסת מיני של Grand Cherokee.
המתלים של ג'יפ קומפאס השני נלקחו מפלטפורמת SCCS, אשר שימשה כבסיס לקרוסאובר האיטלקי פיאט 500X. מקדימה – מקפרסון, מאחור – מתלה רב חיבורי. נתוני "שטח": 26,8° זווית גישה, 31,6° זווית נטישה.
היצרן מעמיד את הג'יפ קומפאס ככלי המיועד לכיבוש רציני של מסלולי שטח. למעשה, דגם זה בעל כושר שטח מרשים יותר בהשוואה לרוב הקרוסאוברים האחרים, אך בכל מקרה, הוא עדיין רחוק מרכב שטח אמיתי. אמנם, זהו בהחלט רכב סגנוני ונוח בעל הופעה בולטת ושפע של מערכות חדישות בפנים.
מתיחת פנים 2021
באפריל הוצג ג'יפ קומפאס המחודש עבור שוק אירופה. בו קל לזהות את המכונית אותה בסתיו הציגו לציבור בסין. דגם זה חשוב במיוחד עבור היצרנית: הוא מהווה 40% מנתח מכירות הכללי של מותג ג'יפ באירופה. קומפאס המעודכן – דגם ג'יפ הראשון אשר ייצורו ב"עולם הישן" החל קונצרן Stellantis שהוקם לאחרונה. הוא הופיע לאחר מיזוג של יצרנית רכב Fiat Chrysler Automobiles האיטלקית-אמריקאית עם חברת Groupe PSA הצרפתית.
לרכב הוענקו פנסים צרים יותר עם אורות יום הממוקמים בחלקם העליון, פנסי ערפל וחיישני הרדאר הוזזו גבוה יותר. דלת המטען נהייתה חשמלית וצוידה בחיישן המאפשר לפתוח אותה על ידי הנפת רגל קצרה.
תא הנוסעים עוצב מחדש, ניתן להבחין בארכיטקטורת פאנל קדמי חדשה, בקונסולה מרכזית ובהגה חדשים. לוח מחוונים דיגיטאלי – צג 10,25 אינץ', צג מערכת המולטימדיה Uconnect 5 מגיע בגדול 8,4 או 10,1 אינץ'. האחרונה תומכת באפל קארפליי, אנדרויד אוטו ובאמזון אלקסה. עם זאת, הרכב שמר על ידית הילוכים המסורתית ותפעול אנלוגי של בקרת האקלים. זהו דגם ג'יפ הראשון בשוק האירופאי המצויד במערכת Highway Assist – בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית מניעת סטייה מנתיב בכביש מהיר.