החברה האיטלקית Lancia Automobiles אחת מחברות המכוניות העתיקות ביותר, שנוסדה בשנת 1906. במשך שנות קיומה הרבות היא הספיקה לעבור הצלחות וכשלונות, עליות ומורדות. דגמים רבים מאת Lancia היו פופולריים בתקופות שונות והביאו לחברה תהילה והצלחה. הזכיות בעולם הספורט הפכו חלק מהדגמים של המותג לאייקוניים למשך תקופה ארוכה, אם ל
לנצ'ה. סיפור העליות והמורדות
AUTOBOOM

לנצ'ה. סיפור העליות והמורדות

לנצ'ה. סיפור העליות והמורדות

החברה האיטלקית Lancia Automobiles אחת מחברות המכוניות העתיקות ביותר, שנוסדה בשנת 1906. במשך שנות קיומה הרבות היא הספיקה לעבור הצלחות וכשלונות, עליות ומורדות. דגמים רבים מאת Lancia היו פופולריים בתקופות שונות והביאו לחברה תהילה והצלחה. הזכיות בעולם הספורט הפכו חלק מהדגמים של המותג לאייקוניים למשך תקופה ארוכה, אם לא לתמיד. כיום מכוניות מסוג Lancia הפכו לזן נדיר. נדיר מאוד להיתקל בהן ברחוב, הרי קו הדגמים של Lancia הצטצמם לכדי דגם אחד בלבד – מכונית Ypsilon הקטנטנה, האצ'בק בעל הנעה כפולה מסגמנט B.

כיום חברת Lancia Automobiles שייכת לאחת החברות המובילות בשוק הרכב העולמי – לתאגיד האיטלקי-האמריקאי Fiat Chrysler Automobiles המדורגת במקום 8 מבחינת כמות המכירות. מלבד Lancia, בבעלותה של FCA נמצאים המותגים Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Jeep, Maserati, Ferrari ו-RAM.

במשך זמן רב לאחר הכניסה אל תאגיד FCA בשנת 1969, הצליחה Lancia לשמר את האופי הייחודי והעצמאי שלה. החברה המשיכה בפיתוח דגמים חדשים באופן עצמאי. נוצר הדגם Lancia Stratos – המכונית הראשונה הסדרתית בעולם, הייעודית להשתתפות במרוצי ראלי. Lancia Delta שעיצובה פותח על-ידי "מעצב המאה" האגדי ז'ורז'טו ג'וג'ארו, זכתה לפרסום בעקבות הזכיות הרבות שלה באליפות העולם במרוצי הראלי וזכתה בתואר "מכונית השנה באירופה". בנוסף היו גפ דגמים Lancia Gamma ו-Beta. אך כל זה נחלת העבר. הדגמים החדשים מאת Lancia אינם מגיעים אל העולם ועתיד המותג נמצא בסימון שאלה. גם תאגיד FCA עצמו חווה תקופה קשה ואינו יכול להשקיע זמן ומחשבה בהחייאתה של Lancia. בעוד שדווקא FIAT הוא זה שסייע ל-Lancia להתפתח.

סיפור ההתחלה

תמיד קצת עצוב לספר על התהילה שעברה מן העולם. על העבר הדגול והמפואר ועל ההווה הצנוע. על ההישגים של אתמול ועל היום המתפוגג. אך עם אמונה מספיק חזקה, בואו נסכים, הנס יכול לקרות. וחברת המכוניות Lancia עוד תוכל להפתיע את כולנו.

וינצ'נזו לאנצ'ה, בנו הצעיר של תעשיין איטלקי עשיר, העריץ טכנולוגיה מאז היותו ילד. הוא בילה את כל זמנו הפנוי בבית המלאכה של ג'ובאני צ'יראנו שעסק בייצור אופניים אבל גם פיתח מכונית בייצור עצמי. וינצ'נזו הצעיר היה מהנדס מבריק והצליח להפתיע בכשרונו ובתושייתו אפילו את המעצבים המנוסים. כשצ'יראנו פיתח את מכוניתו הראשונה, היא מיד הפכה לפופולרית והצ'יראנו מיד שקע בעומס של הזמנות לייצור המוני. אך בית המלאכה הקטן פשוט לא יכל לעמוד בעומס ולייצר כל כך הרבה מכוניות. באותה תקופה הגורל חיבר בינו לבין ג'ובאני אניילי, קצין שאפתן, שאהב מאוד את ארצו. אניילי התלהב מהרעיון של מכונית בייצור איטלקי והצליח להביא משקיעים מברנג'ה העסקית כדי להקים מפעל חדש - Fabrica Italiana Automobili Torino, שכלל גם את החברה של צ'יראנו. כך בשנת 1899 הופיעה חברת FIAT.

Lancia Automobiles אשר יוסדה בשנת 1906 על-ידי מהנדס ונהג המרוצים האיטלקי, היא אחת החברות העתיקות בעולם לתעשיית הרכב.

לאנצ'ה בן ה-18 קיבל ב-FIAT משרה של נהג ניסוים. הודות לכישרון המולד המאפשר לו לחוש טכנולוגיה, הוא תמיד הצליח לזהות תקלות טכניות אפשריות. וינצ'נזו היה נהג מוכשר ובמהרה התקדם להיות נהג מרוצים במכוניות FIAT. מתוך 40 תחרויות מרוץ, הוא הצליח לזכות ב-18! מיומנות בשילוב עם אומץ ותעוזה, איפשרו לוינצ'נזו לאנצ'ה להותיר חותם במרוצי מכוניות וכן להיחשב לאחד המייסדים של בית-הספר למרוצים באיטליה. עם זאת, הלהט בשילוב עם ההרגל המתמיד לסחוט מהמכונית את מאה האחוז שלה, גרמו לעיתים לתקלות ומנעו מנהג מרוצים הצעיר לסיים את נסיעת המרוץ בהצלחה. לאחר שהתנסה במכוניות של אחרים, החליט לאנצ'ה ליצור אחת משלו. כך בשנת 1906 הופיע המפעל לתעשיית הרכב Lancia & C.

שנה לאחר מכן נוצר הדגם Lancia Tipo 51, המוכר גם בתור 12 HP. המכונית אובזרה במנוע 4 צילינדרים עם הספק בסך 24 כ"ס, מה שאפשר למכונית להגיע למהירות מרבית בסך 90 קמ"ש. לתקופה זה היה נחשב נתון מהירות מרשים. היו גם פתרונות הנדסיים מעניינים: קורת הציר האחורי תעשייתית שעליה נרשם פטנט, שרשראות ההנעה שהוחלפו בפיר, בלמי יד ורגל הפועלים בנפרד, ששולבו עם מנוע בעל כושר סיבובי גבוה. הקהל אהב את המכונית ו-Lancia החלה לקבל הזמנות רבות.

מעניין לציין את סיפור המסורת של קריאת הדגמים מאת Lancia בשמות. אחיו של וינצ'נזו, ג'ובאני, הציע לקרוא לכל דגם חדש באות מאלף-בית היווני. זו הסיבה שהדגם Tipo 51 במהרה החל להיקרא Lancia Alpha. אגב, את הלוגו של Lancia המציא רוזן מבית עצולה אמיתי – קרלו ביסקרטי די רופיה. לבקשת וינצ'נזו, הוא צייר לוגו בצורת מוט דגל עם כיתוב Lancia על גלגל ההגה האופייני לתקופה. הלוגו הגיע לזמננו כמעט ללא שינוי ורק בשנת 2007 עוצב בסגנון עכשווי.

בשנת 1915 Lancia החלה בייצור של המשאיות הראשונות שלה – Jota. העיצוב המוצלח שלהם והביקוש המוגבר אפשרו לחברה ליצור "קו עסקי" שלם על-בסיס המשאית. בנוסף יש לציין את דגם Theta, אשר מוכרת בהיסטורית תעשיית הרכב בתור המכונית הראשונה שהחלה להיות מאובזרת בתאורה באופן סדרתי. מלבד זאת דגם Theta היה מאובזר בסטרטר. כמעט כל הדגמים החדשים מאת Lancia זהו לאהדת הקהל. כמעט כל אחד מהם התאפיין במגוון פתרונות מקוריים וחדשניים שלא השתמשו בהם מקודם מעולם.

עובדה מעניינת נוספת – וינצ'נזו לאנצ'ה הוא זה שבשנת 1930, יחד עם גספארו בונה, בטיסטו "פינין" פארינה ופייטרו מונטלי, ייסד את הסלון לעיצוב מרכבי רכב Pininfarina. לאורך חייו, לאנצ'ה הספיק להגיע להישגים רבים: הפך לנהג מרוצים מצליח, מהנדס מוכשר, איש עסקים ממולח וייסד חברת המכוניות משלו שהפכה למצליחה ולמשגשגת לאורך שנים. וינצ'נזו לאנצ'ה השתתף במידה מסוימת במגוון אירועים משמעותיים מאוד לתקופה: ייסוד חברת FIAT, חברה לבניית מרכבים Pininfarina, אוטודרום מונזה. הוא לקח חלק בפיתוח פתרונות חדשים לחלוטין שרלוונטיים בתעשיית הרכב עד עצם היום הזה.

לאנצ'ה במידה מסוימת לקח חלק במגוון אירועים משמעותיים מאוד לתקופה: ייסוד חברת FIAT, חברה לבניית מרכבים Pininfarina, אוטודרום מונזה. הוא לקח חלק בפיתוח פתרונות חדשים לחלוטין שרלוונטיים בתעשיית הרכב עד עצם היום הזה.

ייתכן כי ספורט המוטורי הסיח דעתו של לאנצ'ה מיצירת דגם סדרתי מוצלח. החברה התמודדה עם מתחרים רציניים מאוד, דוגמת Ferrari. החברה השתתפה בכל המרוצים היוקרתיים של התקופה והמשיכה לשפר את הטכנולוגיות שלה, התמודדה עם כשלונות וזכתה בפרסים רבים. אך לאחר מותו של נהג המרוצים אסקורי, Lancia הפסיקה להשתתף במרוצים. את כל רכושה, כולל מכוניות הספורט, היא מסרה לחברת Ferrari. באופן אירוני, דגם Lancia D-50 המשודרג שזכה לשם ייחודי Ferrari-Lancia, זיכה את נהג המרוצים חואן מנואל פנחיו בגביע האליפות. כך מצטייר, שמותו הטראגי של נהג המרוצים סימן כביכול את שורת האירועיים הגורליים עבור החברה. Lancia נתקלה בקשיים רבים, מצבה הכלכלי התדרדר. משפחת לאנצ'ה נאלצה להיפרד מפרי יצירתה.

כך או אחרת, למרות הכל החברה המשיכה להתקיים. בשנת 1957 הופיע הדגם Lancia Flaminia שהפך למכונית הדגל של קו הדגמים. מכונית סדאן המפורסמת באורך 5 מטרים פותחה על-ידי חברת Pininfarina. לפי הוראתו של נשיא איטליה, החברה ייצרה את הגרסה המוארכת של הדגם עבור המפגש עם המלכה אליזבט II. המכונית זכתה לשם Presidenziale. שתי מכוניות מסוג לימוזינה פתוחה כאלה ממשיכות לבצע שירות בעל חשיבות גבוהה. העיצוב המלוטש והאופי המפואר משך אל Flaminia את תשומת הלב של הרבה ידוענים שחשקו במכונית. בסופו של דבר, הדגם הצליח להחזיק מעמד בייצור עד שנת 1970, עם כי בהיקף מצומצם. כיום הדגם יכול להיחשב בצדק לאחד הדגמים ברמה הגבוהה ביותר של המותג Lancia.

תחת חסותה של Fiat

בשנת 1969 Lancia לא הצליחה לעמוד בעומס הכלכלי ובדרישות של השקעה מתמדת ועברה תחת חסותה של ענקית המכוניות האיטלקית FIAT. נראה כי זה יכול היה לסמל את סוף הסיפור של החברה, אך לא. שנים מוצלחות במיוחד חיכו ל-Lancia. המכונית Lancia Montecarlo Turbo השתתפה במרוץ 24 שעות בדייתון, במרוץ 1,000 ק"מ בנורבורגרינג, ב-24 שעות של מרוץ בלה-מאן ופעמיים זכתה באליפות. Lancia Stratos מספר פעמים זכתה בגביע אליפות עולם. Lancia Delta S4 בעלת המנוע 1.8 הגיעה להספק בסך 480 כ"ס עם זינוק עד מאה קמ"ש תוך 2.5 שניות.

בשנות ה-80 של המאה ה-20 כל המכוניות מאת Lancia זכו להצלחה כה רבה, שרמת המכירות הגבוהה שלהם איפשרה לחברת FIAT להוביל בהשוואה ליצרניות הרכב באירופה ואף לעקוף את חברת Volkswagen. לאור ההצלחה, Lancia אף חתמה על הסכם שותפות עם SAAB השוודית ובמשך מספר שנים דגם Delta נמכר בשוודיה, בפינלנד ובנורבגיה תחת השם Saab 600. בנוסף חברת Lancia עבדה בשיתוף פעולה עם קבוצת PSA. כתוצאה נוצר דגם בתצורת מיניוואן כלל לא רע – Lancia Z בעל 7 מקומות.

הלימוזינה הפתוחה Lancia Flaminia Presidenziale שיוצרה במיוחד עבור הפגישה עם המלכה אליזבט II נמצאת בשירות בעל חשיבות גבוהה עד עצם היום הזה.

Delta המהירה במיוחד זכתה במשך 6 שנים ברציפות במרוצי הראלי ואף שברה את שיא העולם. פעילותה המבריקה של Lancia Delta הסתיימה בשנת 1993, אך לקראת התקופה הרכב זכה לסטטוס של מכונית אייקונית ותרם משמעותית ליצירת הגרסה העממית. בנוסף הייתה פנינה אמיתית בשם Thema, במיוחד הגרסה שלה 8.32 שיצאה בשנת 1986. הגרסה אובזרה במנוע V8 מאת Ferrari 308 GTB. עם המנוע Lancia Thema זינקה עד מאה קמ"ש תוך 6.8 שניות.

אפשר להמשיך ולמנות את כל הדגמים מאת Lancia שהיו פופולרים בתקופות שונות וזיכו את החברה בתהילה רבה ובהצלחה. אך מתוקף הגורל, התאגיד FIAT, זה שהשתתף ביצירת חברת Lancia ותרם להחייאתה מחדש, כמעט הפסיק לממן ולקדם את המותג האיטלקי העוצמתי והמפואר, דבר שברמה עקרונית כמעט הפסיק את קיומה. נכון להיום קיים רק דגם אחד מאת Lancia.

תילקח בחשבון את היסטוריית המותג ואת המכוניות האגדיות של החברה, קשה להאמין שסיפורו העשיר והמרתק של המותג האיטלקי שהשקיע לא מעט בפיתוח תעשיית הרכב האיטלקית והעולמית, הסתיים. אנו מצפים להחייאתו של מותג Lancia.

המכונית המרתקת ביותר מאת Lancia Automobiles היא...?
32 קולות