Leapmotor – זינוק אל עבר העתיד המזהיר
ליפמוטור (Leapmotor) הוא מותג סיני צעיר של רכבים חשמליים שנוסד בשנת 2015, הבסיס שלו נמצא בעיר האנגג'ואו. נכסי החברה כוללים בניית פלטפורמה משלה עבור רכבים חשמליים (אפילו כמה), פיתוח מעבד בינה מלאכותית לכלי רכב אוטונומיים עם יכולת למידה עצמית, ייצור מנועים חשמליים משלהם וארבעה דגמים חשמליים מלאים. את השם Leapmotor אפשר לפרש מאנגלית כ"מנוע מזנק", ועד כה הוא מוצדק לחלוטין: זה לא רק צעד גדול, זהו ממש זינוק אל עבר העתיד החשמלי המזהיר. בשנת 2022 שני דגמים של החברה הגיעו לכבוש את אירופה וככל הנראה החברה לא הולכת לעצור שם.
הצעדים אל ההצלחה
חברת ליפמוטור נוסדה בשנת 2015 על-ידי היזם הסיני ז'ו ג'יאנמין, שהשקיע 380 מיליון דולר בהקמת המותג והשקת התהליך. שנתיים בלבד לאחר מכן, ב-2017, הסטארט-אפ הציג אבטיפוס של מכונית חשמלית קטנה במרכב קופה ועוד שנתיים אחרי כן, ביוני 2019, הדגם כבר יוצר באופן סדרתי וקיבל את השם ליפמוטוטר S01. מכונית הקופה קיבלה אופי ספורטיבי, הייתה זולה יחסית וקומפקטית: אורך המרכב הוא 4 מ' בלבד.
אבל לפני כן, ביוני 2018, בתערוכת CES Asia החברה הציגה את מעבד הבינה המלאכותית Lingxin 01, תוצאת פיתוח משותף של ליפמוטור ו-Dahua Technology. הבינה המלאכותית מיועדת לכלי רכב אוטונומיים והיא בעלת יכולת למידה עצמית. הטכנולוגיה נבחנה בשנת 2019 וכיום היא נכללת בברירת מחדל בכל הדגמים של המותג. יותר מכך, החברה מפתחת ומייצרת רכבים נוספים, כולל מנועים חשמליים או תאורת לד.
באוקטובר 2018 ליפמוטור הכריזה על התוכניות להשיק עד שנת 2022 שלושה דגמים חדשים תחת השמות LP-S01, LP-T03 ו-LP-C11, כל אחד מהם מתבסס על פלטפורמה משלו בשם S, T או C, בהתאם. ב-11 במאי שנת 2020 החברה השיקה רשמית את הרכב החשמלי השני שלה, בנובמבר יצא השלישי. בשנת 2021 החברה הצליחה למכור 45 אלף מכוניות ו-22 אלף רק ברבעון הראשון של 2022. בהשראת ההצלחה היצרנית הסינית הציגה את הדגם הרביעי – ספינת הדגל C01 במרכב סדאן.
במאי 2020 ליפמוטור ויצרנית הרכב הסינית הממשלתית FAW הכריזו על שותפות אסטרטגית, במסגרת שלה הם איחדו כוחות לפיתוח משותף של רכבים חשמליים חכמים: המחקר, הפיתוח והייצור יוצאים משתלמים יותר כלכלית.
קו הדגמים
ליפמוטור S01
המכונית החשמלית במרכב קופה דו-דלתי S01 יצאה לשוק הפנימי ביוני 2019 ושם היא נשארה. זוהי מכונית במחיר נגיש המשתייכת לקטגוריה הקומפקטית: אורך 4,075 מ"מ, רוחב 1,760 מ"מ, גובה 1,380 מ"מ, בסיס גלגלים 2,500 מ"מ. יחידת הכוח עם שם משלה Heracles ממוקמת מלפנים. המאפיין הייחודי שלה הוא המיקום של המנוע החשמלי, ההינע הסופי ואלקטרוניקת הבקרה. הם ממוקמים ביחידה אחת שקל להתאמה לדגמים אחרים. בזכות המבנה, היחידה יצאה קומפקטית יותר ב-40% וקלה ב-30% מהבלוקים הסטנדרטיים: המשקל שלה 91 ק"ג בלבד, המכונית כולה שוקלת 1,240 ק"ג. ה"הרקולס" מפיק 170 כ"ס ו-250Nm. המכונית מאיצה ל-100 קמ"ש תוך 6,9 שניות ויכולה להשיג מהירות מרבית בסך 190 קמ"ש. המומנט מועבר לגלגלים הקדמיים וקיבולת הסוללה מאפשרת לעבור עד 360 ק"מ בין הטעינות.
ליפמוטור T03
מכונית פרקטית וסדרתית לעיר בצורת מרכב האצ'בק שהוצגה ב-11 במאי 2020. ליפמוטור T03 החדש צויד במנוע חשמלי בהספק 109 כ"ס ובסוללה בקיבולת 41,3 קוט"ש. המכונית מספקת טווח נסיעה של 403 ק"מ לפי תקן NEDC. המכונית מגיעה במימדים צנועים: אורך 3,620 מ"מ, רוחב 1,652 מ"N וגובה 1,577 מ"מ, אורך בסיס גלגלים 2,400 מ"מ. דווקא הדגם הזה שזכה למפרט אבזור עשיר ובכך לא אופייני לקטגוריה שלו הפך לסנונית הראשונה של המותג באירופה.
ליפמוטור C1
בנובמבר 2020 ליפמוטור השיקה רשמית את הרכב החשמלי השלישי, קרוסאובר חשמלי C11. הקרוסאובר מצויד במנוע חשמלי אחד או שניים זהים בהספק כולל של 544 כ"ס (400 קילוואט) ו-720Nm. טווח הנסיעה תלוי בגרסה ומגיע ל-600 ק"מ. הדגם הזה גם מיועד לשוק האירופי, בהתחלה הוא הופיע בצרפת בדצמבר 2022. תוכנן כי לקרוסאובר תהיה גרסה היברידית עם מבנה היברידי טורי: הגלגלים הקדמיים מונעים על-ידי המנוע החשמלי כמקודם (272 כ"ס) ומנוע הבנזין (1,2 ליטר, 131 כ"ס) משמש כגנרטור להטענת הסוללה.
ליפמוטור C01
דגם C01 במרכב סדאן נחשף במאי 2022 ואמור להפוך לספינת הדגל של ליפמוטור. הרכב יצא גדול, באורך 5,050 מ"מ, למרות שהוא במידה רבה מאוחד עם הקרוסאובר C11. לשני הדגמים פלטפורמה משותפת עם מתלי עצמות עצה כפולות בסרן הקדמי, מערך רב-חיבורי מאחור וסוללה בקיבולת 90 קוט"ש המשלובת בשלדה. המנועים החשמליים הועברו מהקרוסאבור ללא שינוי, אחד בכל סרן, כלומר ההנעה היא כפולה. אפילו תאי הנוסעים מאוד דומים. מבחינה חיצונית C01 נבדל בדלתות נטולות המסגרת, בג'נטים R19 וגג פנורמי הנכלל כברירת מחדל. ההאצה ל-100 קמ"ש לוקחת 3 שניות בלבד, טווח הנסיעה מוצהר ברמה של 717 ק"מ (לפי התקן הסיני האופטימיסטי CLTC), כלומר, בפועל טווח הנסיעה יהיה קצר פי 1,5. עם זאת, המעבד Lingxin 01 יספק אוטונומיות רמה שלישית.