מרצדס S-קלאס – סדרת הדגל של מכונית משפחתיות ייצוגיות מאת המותג הגרמני Mercedes-Benz. מיוצרות משנת 1972. קיימות גרסאות בעלות מרכב סדאן, סדאן ארוך, לימוזינה, קופה וקבריולה, עם הנעה אחורית או כפולה. בשנת 2020 בשוק הישראלי ניתן היה לרכוש את גרסת הדור השביעי של מכוניות S-קלאס.
מרצדס S-קלאס. הדובדבן שבקצפת
AUTOBOOM

מרצדס S-קלאס. הדובדבן שבקצפת

מרצדס S-קלאס. הדובדבן שבקצפת

מרצדס S-קלאס – סדרת הדגל של מכונית משפחתיות ייצוגיות מאת המותג הגרמני Mercedes-Benz. מיוצרות משנת 1972. קיימות גרסאות בעלות מרכב סדאן, סדאן ארוך, לימוזינה, קופה וקבריולה, עם הנעה אחורית או כפולה. בשנת 2020 בשוק הישראלי ניתן היה לרכוש את גרסת הדור השביעי של מכוניות S-קלאס.

מקורה של האות "S" בשם הדגם טמון במילה הגרמנית "Sonderklasse" שפירושה "סגמנט ייחודי". מרצדס S-קלאס הוא הדגם המשמעותי ביותר בהייררכית המותג. מכוניות מסגמנט S-קלאס נותנות במה למרבית הפתרונות הטכנולוגיים המתקדמים ביותר של החברה, כולל מערכות בטיחות ומרכיבי מפתח באבזור הפנים. מכונית הדגל מרצדס S-קלאס היא אחת ממכוניות סדאן היוקרתיות הנמכרות ביותר בעולם. בשוק העולמי המכונית מתחרה ב-BMW 7, Audi A8, Jaguar XJ ו-Lexus LS. כל נציגי S-קלאס מיוצרים בגרסאות עם בסיס קצר או ארוך (עם תוספת לשם "L"), עם מנועי בנזין, דיזל והיברידיים. כל הדורות החל מהדור השלישי, כוללים גרסאות בעלות ביצועים גבוהים ממחלקת Mercedes-AMG. בנוסף לגרסאות סדאן, קיימות גם גרסאות בעלות מרכב קופה וקבריולה. בנוסף לכך, בהתבסס על S-קלאס, יוצרו דגמי "מייבאך" מפוארים ולימוזינה Mercedes-Maybach Pullman. גרסאות Mercedes סדאן הייצוגיות הופיעו עוד בתחילת שנות ה-50 של המאה ה-20, בעוד שבאופן רשמי ספירת הדורות של S-קלאס מתחילה בשנת 1972.

דור ראשון

יוצרה בין השנים 1972-1980. דגם S-קלאס הראשון עם סימון מרכב W116 היה שונה באופן קיצוני מהדגם הקודם. למכונית היה עיצוב נועז ואופי ספורטיבי. סדרת 116 לראשונה צוידה במערכות ABS. תחילה הופיעו דגמים בעלי בסיס קצר עם מנועי 6 ו-8 צילינדרים. שנה לאחר מכן החלו להייצר דגמים בעלי בסיס ארוך V116. בשנת 1975 יצאה מרצדס 450SEL 6.9 האגדית, אשר זכתה בתואר "המכונית האירופאית של השנה". הדגם צויד במנוע אשר הושאל מדגם מרצדס מפורסם אחר, בעל סימון מרכב W100, המוכר בתור מרצדס s600. האחרון יוצר בין השנים 1963-1981. המכונית הגיעה להספק בסך 286 כ"ס ו-550 נ"מ מומנט סיבובי. הזינוק עד מאה קמ"ש בוצע תוך 8 שניות ומהירותה המרבית עמדה על 225 קמ"ש. בין בעלי המכונית היו סופי לורן, פרנק סינטרה, השייח' האיראני וג'ון פ. קנדי הבן. בסקר שהועבר על-ידי כתב-העת הבריטי "Classic & Sports Car", המכונית Mercedes-Benz 450SEL 6.9 תפסה מקום רביעי ברשימת "מכוניות סדאן הדגולות בעולם".

סך הכל במהלך תקופת הייצור של הדור הראשון, נמכרו 473,035 מכוניות. אם נקח בחשבון שבאותה תקופה משבר הנפט היה בעיצומו, הצלחתה של מרצדס S-קלאס היא מרשימה במיוחד. הכל הושג בזכות באיכות הגבוהה והייצוא בכל העולם.

דור שני

יוצרה בין השנים 1979-1991 ועברה מתיחת פנים בשנת 1985. מיד לאחר השקתה, S-קלאס דור שני עם סימון מרכב W126, חוללה מהפכה אמתית בכל הנוגע לעיצוב בעולם המכוניות. המכונית, אשר יוצרה על-ידי ברונו סאקו, הייתה מהווה שילוב מבריק בין אופי ספורטיבי לבין עיצוב יוקרתי. המכונית אובזרה בכריות בטיחות, מנגנוני תפיסת חגורות הבטיחות ומגוון חידושים אחרים, אשר עברו עם הזמן למכוניות אחרות מהמותג Mercedes. הפופולריות של מרצדס S-קלאס דור שני בכל השווקים הייתה כה גבוהה, שכבר בשנת 1981 הביאה להפסקת הייצור של לימוזינה s600 הייצוגית בעלת סימון מרכבW100.

בשנת 1985 S-קלאס עבר חידוש משמעותי. במקביל באותה תקופה הופיעו דגמי הדגל העוצמתיים 500SEL ו-560SEL, אשר הצליחו לעקוף את הדגם s600 מבחינת ביצועי המהירות. נסתייג ונאמר, כי ההרכב שלהם ורמות הגימור לא החזיקו תחרות לעומת האופי הייחודי של W100, אשר הורכב בהזמנה אישית. גרסת הדור השני של W126 הייתה המוצלחת ביותר בכל סדרת S-קלאס, הן מבחינת אורך תקופת הייצור והן מבחינת כמות המכוניות שיוצרו. במהלך 12 שנים יוצרו 818,105 מכוניות סדאן.

דור שלישי

יוצר בין השנים 1991-1999 ועבר מתיחת פנים בשנת 1994. S-קלאס דור שלישי עם סימון מרכב W140 הפכה למכונית בעלת המימדים הגדולים ביותר בתולדות הסדרה. המכונית אובזרה בכמות הגדולה ביותר של חידושים טכנולוגיים מתקדמים. אולם, היתרון הגדול ביותר של סדרת 140, בנוסף לקו המנועים המסורתי בעלי 6 צילינדרים ומנועי V8, היה מנוע V12 הראשון בתולדות החברה. מנוע מסוג זה הותקן בדגמי הדגל 600SE ו-600SEL. כך הדור השלישי של S-קלאס הפך ליורש הישיר של לימוזינה s600 בעלת הסימון W100 האגדית. בשנת 1993 היוצר אימץ מערכת סיווג חדשה, לפיה במקום300SD, 300SE 2.8, 300SE/SEL, 400SE/SEL, 500SE/SEL и 600SE/SEL הופיעו S350 Turbodiesel, S280, S320, S420, S500/S500L и S600/S600L בהתאם.

מקורה של האות "S" בשם הדגם טמון במילה הגרמנית "Sonderklasse" שפירושה "סגמנט ייחודי". מרצדס S-קלאס הוא ספינת הדגל, אחת ממכוניות סדאן היוקרתיות הנמכרות ביותר בעולם.

כתוצאה ממתיחת הפנים בשנת 1994, מרווח הגחון של הדגם סדאן הופחת, צבען של זכוכיות הווינקרים השתנה מכתום לשקוף, מאחור הותקנו פנסים חדשים ופגושי פלסטיק מט בצבע המרכב. חודש תא הנוסעים ומערכת חשמל, הופיעו חיישני חנייה המתקדמים לתקופה ומערכת הניווט GPS. סך הכל יוצרו 406,710 מכוניות סדאן דור שלישי. הגרסה לא הצליחה לשחזר את הצלחתה של גרסת הדור הקודם, הן מסיבת המחיר הגבוה והן עקב מימדיה הגדולים מדי, שפחות התקבלו בברכה במערב אירופה. אך בדיוק מאותן סיבות, סדרה מספר 140 הותירה חותם משמעותי ביותר ברוסיה לאחר קריסתה של ברית המועצות בשנות ה-90.

דור רביעי

יוצר בין השנים 1998-2005 ועבר מתיחת פנים בשנת 2002. S-קלאס דור רביעי בעלת סימון המרכב W220, הייתה קלה יותר ב-300 ק"ג וקצרה יותר ב-120 מ"מ מהגרסה הקודמת. למכונית היה עיצוב מרכב עתידני בעל קווים מעוגלים. עם זאת, נפח חלל הפנים הפך למרווח יותר ומגוון מערכות עזר האלקטרוניות התרחב משמעותית. התאגיד הגרמני שינה באופן קיצוני את תפיסתו לגבי המכונית מהסגמנט הייצוגי. בזכות הקלת המבנה הדגם הפך לקומפקטי ולחסכוני יותר, אלגנטי יותר ועם תא נוסעים מרווח ומאובזר במגוון טכנולוגיות מתקדמות להגברת חווית הנסיעה. השינוי התרחש גם בדגמי הדיזל מסגמנט S-קלאס. בזכות הטכנולוגיה החדשנית Common Rail, הדגם החסכוני החדש S320 CDI הפך לפופולרי ביותר בשווקים שונים. הופיעה גרסת הדגל S400 CDI דיזל עם מנוע טורבו דיזל V8. דגמי הבנזין S280, S320 ו- S350צוידו במנוע V6. הדגמים S430 ו-S500 – צוידו במנוע V8. גרסת הדגל S600 זכתה במנוע V12. בשנת 1999 לראשונה בסדרה הופיע דגם ספורטיבי S55 AMG עם מנוע V8 החזק. בהמשך, בשנת 2000 יצאו גרסאות המאבזרות במנוע V12 – דגמי S63 AMG ו- S65 AMG.

כתוצאה ממתיחת הפנים בשנת 2002, מרצדס S-קלאס זכה בחלק קדמי משופר מבחינה אווירודינמית, פנסים אחוריים מחודשים, כיסויי פנסים שקופים חדשים ומיקום נמוך יותר של כונסי האוויר בפגוש הקדמי. קו הדגמים חודש בגרסת 4Matic בעלת ההנעה הכפולה עם בקרת משיכה ידנית, שחילקה את הכוח ביחס של 40% לציר הקדמי ו-60% לציר האחורי. האבזור הבסיסי כלל מערכת מולטימדיה Command והדגם s600 זכה בנוסף במערכת ניווט. גרסת הדור הרביעי התגלתה כמוצלחת דיה. סך הכל יוצרו 485,000 מכוניות סדאן. עם זאת, בעקבות תקלות מתמשכות במתלי האוויר, במיוחד בשלבים המוקדמים של הייצור, מרצדס S-קלאס החלה לאבד את עמדותיה בשוק לטובת מכוניות הפרימיום מאת BMW, Lexus ו-Infinity.

דור חמישי

יוצרה בין שנת 2005 לבין 2013 ועברה מתיחת פנים בשנת 2009. גרסת S-קלאס דור חמישי בעלת המרכב W221 יוצרה בהשראת לימוזינה מייבאך W240. המראה החיצוני של S-קלאס דור חדש התחקה אחר אלמנטים עיצוביים בסגנון רטרו, במיוחד בעיצוב קשתות הגלגלים המוגדלות. במקביל, המכונית אובזרה במגוון רחב ביותר של מערכות עזר המתקדמות ביותר לתקופה. קו הדגמים כלל גרסאות בנזין S300 ו-S350 עם מנועי V6, גרסאות S450 ו-S500\550 בעלות מנועי V8 וגרסת s600 המצוידת במנוע V12. בנוסף יוצרו דגמי דיזל S320 CDI ו- S420 CDI. דגמי הדגל היו AMG S63 ו- S65. בשנת 2008, לראשונה בתולדות סדרת S-קלאס, הופיעה הגרסה ההיברידית S400 Hybrid.

כתוצאה ממתיחת הפנים בשנת 2009, סדאן צוידה באופצית הנעה כפולה, מגוון של מערכות עזר אלקטרוניות חדשות וגרסאות דיזל ידידותיות לסביבה Bluetec עם מסננים במערכת הפליטה. גרסת S-קלאס דור חמישי התגלתה כמוצלחת במיוחד, סך הכל נמכרו 516,000 מכוניות.

דור שישי

בסרטון: מרצדס S-Class 2017 שנת. קבריולה.

יוצר בין השנים 2013-2020 ועבר מתיחת פנים בשנת 2017. עיצובה של גרסת S-קלאס דור שישי עם מרכב W222 פותח על-ידי המעצב רוברט לסניק. המראה החיצוני של הדגם החדש הושאל ממכוניות החדשות של CLA ו-E-קלאס. המכונית יוצרה בגרסאות בעלות מרכב סדאן עם בסיס גלגלים קצר או ארוך וכן קופה וקבריולה. בנוסף לכך הופיעו גרסאות בעלות ביצועים גבוהים S63 AMG ו- S65 AMGוהגרסה המפוארת ביותר – לימוזינה Pullman המורכבת במחלקת הפרימיום של Mercedes – Maybach.

בשנת 2017 המכונית עברה מתיחת פנים, אשר הביאה עמה מגוון שינויים במראה החיצוני ומבחר מערכות עזר אלקטרוניות. בנוסף חודש קו המנועים. המראה החיצוני של מרצדס S-קלאס החדשה שודרג בפגושים חדשים, תאורת קדמית עם שלושה פסי LED, פנסים אחוריים מחודשים בטכנולוגיית "אבק כוכבים", רשת גריל שונה, שבע גרסאות חדשות של חישוקי הגלגלים בקוטר בין 17'-20' וכן גימור כרום, המחבר בין צינורות הפליטה. אורות הרוורס כעת מהבהבים בעת נעילה או ביטול נעילה.

חלל הפנים צויד בהגה תלת-חישורי חדש. שני מסכים בגודל 12.3' בלוח המחוונים הקדמי, הועברו מתחת לזכוכית המשותפת. תא הנוסעים שודרג באפשרויות גימור עץ חדשות ובנוסף חודשה תאורת LED הפנימית. מערכת המולטימדיה Comand שודרגה בלוחות מגע קטנים בחישורי ההגה. יחידות הכוח של המכונית, מגוון מערכות העזר לנהג ומערכות נוספות עברו שדרוג ועדכון טכנולוגי. עלתה האיכות של סריקת השטח על-ידי מצלמת סטריאו. המצלמה פועלת גם בחושך ובנהיגה במהירות עד 180 קמ"ש. נוספה פונקציית הטיית המרכב בפנייה, בזווית בסך עד 2.65 מעלות. מרצדס S-קלאס 2019\2020 המשודרגת זכתה במערכת סיוע בעקיפת מכשולים בדרך "Evasive Steering Assist". מערכת בקרת הנתיב האקטיבית במשך עשר שניות בודקת את המיקום והמהירות של מכוניות ליד ומסייעת לנהג לעבור נתיב בעת נגיעה בידית הרוורס. חודשה מערכת בקרת השיוט האדפטיבית. כעת המערכת סורקת את המפה ומאטה מראש כשהיא מתקרבת לעיקולים בכביש, צמתים, ירידות ונקודות תשלום האגרה. מערכת הגבלת מהירות אוטומטית משולבת גם היא במערכת ניווט. בין פונקציות החדשות של גרסת הדגל אנו מוצאים את המערכת " Energizing Comfort Control" אשר לראשונה שילבה בלחצן אחד בקרת-אקלים, בישום אוויר, חימום, אוורור ופונקצית העיסוי במושבים, תאורה ב-64 גוונים ומערכת המולטימדיה. בנוסף להכל, למגוון המערכות נוספה מערכת סיוע בבלימה אקטיבית " Active Emergency Stop Assist", המפחיתה את מהירות המכונית עד עצירה בנתיב עם הפעלת תאורת חירום במקרה שתזהה שהנהג חדל מלנהוג במכונית. מערכת בקרת הנתיב תחילה תתריא לנהג בעת התקרבות לא מכוונת לזימני הנתיב באמצעות רטט ואם הנהג לא יגיב, המערכת תתקן את המסלול במאמצי בלימה קלים.

במהלך 40 שנים האחרונות יוצרו קרוב ל-2.7 מיליון מכוניות S-קלאס

גם הגרסאות החזקות יותר AMG עברו מתיחת פנים. גרסת S63 אובזרה במנוע טורבו כפול V8 בנפח 4 ליטר ועם הספק בסך 612 כ"ס ו-900 נ"מ מומנט סיבובי. המנוע שולב עם תיבת 9 הילוכים 9G-Tronic SpeedShift MCT. הודות לשדרוג, זמן הזינוק של S63 AMG עד 100 קמ"ש עומד כעת על 3.5 שניות בלבד. הדגם S65 AMG נותר ללא שינוי.

בשנת 2017, במסגרת תערוכת המכוניות בפרנקפורט, החברה השיקה גרסה היברידת חדשה של סדאן ייצוגית: S560 e. מנוע חשמלי עם מודול אלקטרומכני מחודש עם הספק בסך 122 כ"ס ו-440 נ"מ מומנט סיבובי, הותקן בין מנוע בנזין בעל הספק בסך 367 כ"ס לבין תיבת 9 הילוכים אוטומטית 9G-Tronic Plus. המנוע מבוקר על-ידי תוכנת " Eco Assist" מאת החברה Bosch. התוכנה מבצעת הערכת מסלול, תנאי תנועה שוטפים והכביש. על בסיס הנתונים המערכת בונה אלגוריתם הדרוש לפעילות המנוע. בזכות סוללת ליתיום-יון בסך 13.5 קוט"ש, המכונית מסוגלת לנוע עד 50 ק"מ בכוח חשמלי בלבד. הסוללות הפכו לקומפקטיות יותר, חלק מהמרכיבים ההיברידיים הועברו מתחת למכסה המנוע וכתוצאה מכך נפח תא המטען צמח מ-395 ל-410 ליטר. בין מאפייניו הייחודיים של הדגם ניתן למנות את פונקציית החימום או הקירור של תא הנוסעים מראש, שאותה ניתן להפעיל מרחוק – באמצעות יישום החברה המיוחד לסמארטפון.

שנה לאחר השקת גרסת הדור השישי בכל העולם נמכרו מעל 100,000 דגמים של S-קלאס, דבר שהתגלה כמעין שיא עבור מכוניות ייצוגיות. בנובמבר של שנת 2017 המכירות צמחו למעל 500,000 יחידות. בסך הכל, במהלך 40 שנים האחרונות יוצרו בסביבות 2.7 מיליון מכוניות S-קלאס.

דור שביעי

בסרטון: מרצדס S-Class 2021 שנת. סדאן.

מיוצר משנת 2020 ועד היום (נכון לשנת 2021). מרצדס S-קלאס דור שביעי עם סימון מרכב W223 הורכבה על-גבי פלטפורמה מודולרית MRA II. מרכב המכונית ביותר מ-50% בנוי מסגסוגת אלומיניום. מגוון מערכות טכנולוגיות חדשות, מנועי מודול ושלדה אופציונלית בשליטה מלאה המאפשרת לגלגלים אחוריים להסתובב בזווית של עד 10 מעלות לכיוון הנגדי כלפי הקדמיות במהירויות נמוכות ובמהירויות גבוהות – עד 4.5 מעלות לאותו כיוון עם הגלגלים הקדמיים. כחמישים מערכות החשמל של הדגם מעדכנות תוכנה מרחוק. גרסאות התאורה אופציונלית כוללות תארות ראש Digital Light עם 1.3 מיליון מיקרו-מראות נעות בכל פנס, המסוגלת לא רק לשנות את צורת קרן האור, אלא גם להקרין סימני אזהרה ועזר על הכביש. לראשונה הופיעה אפשרות בחירה של ידיות הדלת: הקלאסיות או שקועות בתוך המרכב.

לכריות הבטיחות הרגילות נוספו כריות קדמיות עבור השורה השנייה (אופציונלית עבור הגרסה עם בסיס ארוך). מקדם הגר האווירודינמי הופחת עד לכדי 0.22. מרצדס S-קלאס 2020\2021 זוהי אחת המכוניות המשופעות ביותר. בין היתר בזכות גורם זה, צריכת הדלק הממוצעת של סדאן נעה בין 6.4 לבין 9.5 ליטר ל-100 קמ"ש, תלוי במנוע ובסיס הגלגלים. בשנת 2021 דגם ד-קלאס יאובזר במערכת נהג אוטומטי Drive Pilot דור שלישי שיאפשר לנהג לעסוק בדברים משלו, כמו לגלוש באינטרנט או לעיין במיילים. המכונית יודעת לחנות באופן אוטומטי, ללא הנהג מאחורי ההגה. היא מוכנה לתפקוד בחניונים מיוחדים ללא בני האדם. במקרה זה המכונית נוהגת אוטומטית לפי הרמה 4.

מסך מרכזי אנכי OLED מגיע בגודל 12.8 אינץ'. לוח מחוונים דיגיטלי – 12.3 אינץ'. מספר לחצנים מצומצם ולוחות עץ גדולות מעניקות לתא הנוסעים מראה אחר. העוזר הקולי "היי, מרצדס" יודע לזהות 27 שפות. מספר הרמקולים יכול להגיע ל-30 ומספר מנועים לשמליים בכל מושב קדמי הוא 19: שמונה עבור הגדרות בסיס, ארבע עבור עיסוי, חמישה עבור האוורור, אחד לתמיכת גב ואחד לכוון הצג על גבי המושב. ישנן 10 מצבי עיסוי במושבים. ממשק MBUX של הדור החדש יודע לזהות את הבעלים לפי תווי הפנים, לפי הקול ולפי טביעת האצבע ומתקשר איתו. בנוסף להכל, המערכת מזהה את התנועות לא רק של הנהג, אלא גם של הנוסעים. מכונית סדאן מקבלת נתונים מצמיד הכושר של הבעלים ולוקחת בחשבון את איכות השינה לברירת ההגדרות של מערכת הנוחות. הבעלים של S-קלאס לא יצטרך לכוון את גובה המושבים, תנוחת המראות וההגה עצמאית – ניתן לעדכן את העוזר הדיגיטלי בגובה והמכונית תקבע את הפרמטרים האופטימליים. הכל מכוון לנוחות השימוש במכונית, מה שהופך אותה לעוזר אכפתי, דואג וחכם במיוחד.

איזו מרצדס היא הטובה ביותר לדעתך?
55 קולות