מיניוואן טויוטה אינובה. שלדת סולם מבפנים, Kijang מבחוץ
טויוטה אינובה – מיניוואן קומפקטי מאת יצרנית הרכב היפנית Toyota, למרות שארץ השמש העולה אינה מכירה את המכונית זו. הייצור הושק בשנת 2004 באינדונזיה, ולאחר מכן במדינות אחרות. הרכב נמכר בהודו, במלזיה, בפיליפינים ובויטנאם, תאילנד, קמבודיה, ברוניי, המזרח התיכון, מיאנמר, אקוודור, מצריים, ג'מייקה וארגנטינה, אך לא ביפן עצמה. השם "Innova" הוא קיצור של המילה האנגלית "Innovation".
אינובה מעניינת בכך שהיא לא נגזרת מאיזושהי מכונית עירונית, כנהוג. בתוך המיניוואן נמצא את שלדת הסולם, המורכבת על פלטפורמת Toyota IMV. הדבר מייחד את אינובה עם הטנדר היילקס ורכב השטח פורטונר. סולם מבפנים ו-Kijang מבחוץ. מה זה אומר? – בואו נגלה!
Toyota Kijang Innova – השם הרשמי של המיניוואן באינדונזיה. Kijang – מילה מהשפה האינדונזית המתייחסת למונטיאקים – מין איילים מקומי. וכן זו סדרה של רכבים בעלי הנעה אחורית הכוללת טנדרים, מסחריות קלות ומיניוואנים אשר נמכרו בעיקר במזרח-אסיה. לראשונה טויוטה הציגה את ה"קיג'אנגים" באינדונזיה בשנת 1977 והם מיד הפכו לרכבים הפופולריים ביותר במדינה. אינובה לא רק ירשה את שמם, אלא גם את העקרונות הבסיסיים שלהם: מבנה עמיד, עיצוב בסגנון אסייתי, מיומנות לשרת את האדם ולעמוד בקשיים.
דור ראשון
Kijang Innova הראשונה הושקה באינדונזיה ב-1 בספטמבר 2004. המיניוואן קיבל מנוע בנזין 2,0 ליטר 1TR-FE עם מערכת VVT-i בהספק 136 כ"ס; מנוע בנזין 2,7 ליטר 2TR-FE VVT-i בהספק 160 כ"ס או מנוע דיזל הזרקה ישירה 2KD-FTV בנפח 2,5 ליטר ועם הספק בסך 102 כ"ס. סך הכל היו ארבע רמות גימור, עבור הבכירה הוצע מנוע 2,7 ליטר עם תיבת 4 הילוכים אוטומטית, אולם כבר בשנת 2007 גרסה זו הוסרה מההיצע עקב ביקוש נמוך. שאר הגרסאות צוידו בתיבת 5 הילוכים ידנית או 4 היל' אוטומטית. כולן היו זמינות עם הנעה אחורית בלבד.
בחלק מהמקומות אינובה לא הצליחה לעורר חיבה מצד הקונים וירדה מהשוק (כמו בדרום-אפריקה), ובמקומות אחרים, להיפך, התחבבה והפכה להמונית – למשל בויאטנם אינובה שירתה בנאמנות בתור מונית. הדגם הפך למוצר הראשון מאת החברה Toyota Motor Vietnam (TMV). באינדונזיה אהבו את המכונית עד כדי כך, שהחליטו להשקיע בשלוש מתיחות פנים קלות (בשנות 2008, 2011 ו-2013).
דור שני
הדור השני של אינובה יצא לשוק ב-25 בנובמבר 2015. בבסיס המכונית – פלטפורמה חדשה מאת פורטונר של התקופה ומנועי דיזל חדשים, בעוד שמנועי הבנזין (בסך 2 ו-2,7 ליטר) נדדו מהדור הקודם לאחר המודרניזציה. ישנן שתי תיבות הילוכים לבחירה: 5 היל' ידנית ו-6 היל' אוטומטית. אינובה השנייה יוצרה באינדונזיה ובהודו ובנוסף יוצאה בתור ערכות הרכבה למלזיה, הפיליפינים וויתאנם. לשווקים השגרתיים הצטרפו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, בהן אינובה הוצעה עם מנוע 2,7 ליטר 2TR-FE בהספק 164 כ"ס ועם תיבת 6 הילוכים אוטומטית. מתלים – אותו סרן חי עם קפיצים מאחורה ומתלים עצמאיים מלפנים.
עם בוא הדור החדש, טויוטה אינובה החדשה גדלה במימדים: אורך המרכב צמח ב-150 מ"מ והגיע ל-4,735 מ"מ, הרוחב ב-55 מ"מ (1,830 מ"מ), הגובה ב-45 מ"מ (1,795 מ"מ). בסיס הגלגלים נותר זהה – 2,750 מ"מ. במיניוואן שבעה מקומות ישיבה, אולם בגרסאות היקרות עם שני מושבים נפרדים בשורה השנייה נקבל שישה מקומות. מפרט האבזור של המיניוואן התעשר – אחרי הכל, חייבים להתקדם. בו כלולים שבע כריות אוויר, בקרת יציבות, שני מזגנים, מערכת כניסה ללא מפתח ודלת מטען חשמלית.
באוקטובר 2020 בתאילנד הושקה הגרסה לאחר מתיחת הפנים. טויוטה אינובה המשודרגת זכתה לפגושים ולגריל חדשים ולשכלול של יחידות התאורה, שדרוג האחרון, אגב, לא דרש מאמץ רב: הוחלף רק המילוי. הופיעו אורות LED נמוכים. בתא הנוסעים – עודכנה מערכת המדיה עם צג 8 אינץ' (בגרסאות הבכירות). הוצגה גרסת הדגל תחת השם Venturer. היא מתאפיינת בבודי קיט פלסטיק המקיף את המרכב, בעיטור שחור ובג'אנטים 17 אינץ' נמרצים (כברירת מחדל מותקנים 16 אינץ'). חלל הפנים מרופד בעור מלאכותי, המולטימדיה מתהדרת במסך 9 אינץ'.