מיצובישי ASX – קרוסאובר קומפקטי מאת תאגיד Mitsubishi Motors היפני, הופעת בכורה שלו התקיימה בתצוגת רכב בג'נבה בשנת 2010. השם ASX הוא ראשי תיבות של Active Sport X-over – קרוסאובר לנהיגה אקטיבית. נכון להיום הדגם נמכר בהצלחה בכל רחבי העולם, בשנת 2021 בישראל מוצעות שלוש רמות גימור עם מנוע 2,0 ליטר חדש, גיר רציף חדש והנע
מיצובישי ASX ‏2019. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 1 דור, שדרוג 3
AUTOBOOM

מיצובישי ASX. מלך השדרוגים

מיצובישי ASX ‏2019. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 1 דור, שדרוג 3

מיצובישי ASX – קרוסאובר קומפקטי מאת תאגיד Mitsubishi Motors היפני, הופעת בכורה שלו התקיימה בתצוגת רכב בג'נבה בשנת 2010. השם ASX הוא ראשי תיבות של Active Sport X-over – קרוסאובר לנהיגה אקטיבית. נכון להיום הדגם נמכר בהצלחה בכל רחבי העולם, בשנת 2021 בישראל מוצעות שלוש רמות גימור עם מנוע 2,0 ליטר חדש, גיר רציף חדש והנעה כפולה.

דור ראשון (2010-2012)

מיצובישי ASX שמר על עיצוב דמוי-טריז של אב הטיפוס, Concept-cX, אשר הוצג בתערוכת רכב בפרנקפורט בשנת 2007. חזותו מזכירה על חידושים מוצלחים של היצרנית, סדאן לנסר והאצ'בק לנסר ספורטבק. שבכת הגריל וצורת פנסים המוכרת יוצרים דימוי אסוציאטיבי חזק עם דגמים אחרונים של מיצובישי, בראש ובראשונה עם דגם אאוטלנדר הבכיר. המרכב מפיק את המיטב מכל סנטימטר של בסיס הגלגלים, העומד על 2670 מ"מ. עם זאת הקרוסאובר הינו קומפקטי אפילו לסגמנט שלו: 4,3 מטר לאורך. ASX חולק את פלטפורמת Project Global עם דגמי לנסר X ואאוטלנדר.

בעיצוב החזית של ASX השתמשו בשבכה המקורית Jet Fighter. הקונספט לעיצוב זה הושאל מ- Mitsubishi Heavy Industries, המייצרת את מטוס הקרב F-2. במיוחד עבור רכב זה פותח צבע בלעדי «kawasemi» - כך ביפנית נקרא שלדג, ציפור בצבע כחול-טורקיז השוכנת בקרבת מקורות מים הנקיים ביותר.

המאפיין העיקרי של עיצוב הפנים ב- ASX הוא המרווח בתא הנוסעים, המאפשר לחמישה נוסעים להתיישב בנוחות, בעוד שהשורה השנייה ערוכה על פי העיקרון של "יציע": תנוחה גבוהה וראות טובה. ראוי לציין בתא הנוסעים את הריפוד הרך לאורך קו המתאר של הפאנל המרכזי, ואת האלמנטים הכסופים משני צידי מערכת השמע ולאורך הדלתות, המגדילים חזותית את המרחב.

הנעה כפולה בקרוסאובר יושמה בעזרת מצמד רב-דיסקי הנשלט על ידי אלקטרוניקה. באמצעות בורר הנהג בוחר בין שלושה מצבים: הנעה קדמית, אוטומטי או נעילת מצמד מאולצת.

המידע היקרי מוצג על הצג LCD של מחשב הדרך הממוקם בין בארות מד המהירות והטכומטר. אופציות חדשות הפכו לזמינות למיצובישי (אך לא למותגים אחרים) הן התנעה בכפתור ואפשרות כוונון הגה לעומק. ברמות גימור יקרות יותר על המולטימדיה אחראי מסך מגע בקונסולה המרכזית (בבסיס רדיו דיסק), ומתחתיו תמצאו בלוק בקרת אקלים. על הטונל – בורר מצבי הנעה כפולה (במידה ויש) או מחזיק כוסות נוסף. כבר ברמת גימור הבסיסית ASX צויד במזגן, חימום מושבים ומראות, וחבילה רחבה של כוונונים ואבזור חשמליים. רמות גימור הבכירות מוצעות עם ריפוד עור, כוונון מושב נהג חשמלי, מערכת שמע יוקרתית Rockford בת 8 רמקולים, USB. כמו כן נציין גג פנוראמי אופציונאלי בעל תאורת LED והגנה מפני קרני אולטרא-סגול.

הקרוסאובר הקומפקטי יוצר עם הנעה קדמית או כפולה. גרסת הכניסה של ASX עם הנעה קדמית בלבד צוידה במנוע בנזין 1,6 ליטר בהספק 117 כ"ס ובגיר 5 הילוכים ידני. זמן תאוצה מאפס ל- 100 קמ"ש עמדה על 11,4 שניות בגרסה זו. מהירות מרבית – 183 קמ"ש, ותצרוכת דלק ממוצעת – 6,1 ליטר ל- 100 ק"מ. ASX בהנעה כפולה צויד במנוע 2,0 ליטר 150 כ"ס ובתיבת הילוכים רציפה. בגרסה זו הוא זינק ל- 100 קמ"ש תוך 11,9 שניות, מהירות מרבית – 188 קמ"ש, תצרוכת דלק במחזור משולב על פי הדרכון – 8,1 ליטר ל- 100 ק"מ. נוסף על כך, נוכח גם דגם בנזין 1,8 ליטר בזוג עם גיר רציף (הנעה קדמית בלבד). תאוצה מאפס ל- 100 – 13,1 שניות, מהירות מרבית – 186 קמ"ש, תצרוכת דלק – 7,6 ליטר למאה ק"מ. מנגנון ההיגוי – הגה מסרק והגה כוח חשמלי.

המתלים ב- ASX היו עצמאיים: מלפנים – קפיצים, מקפרסון; מאחורה – מערך רב-חיבורי. בכל הגלגלים מותקנים בלמי דיסק (מאווררים מלפנים). כמה מילים על בטיחות הדגם. הקרוסאובר קיבל ציון מרבי (5 כוכבים) מאת EuroNCAP. מערכות בקרת יציבות שיפרו את התנהגות הכביש, וגרסת הנעה כפולה הותאמה מרבית לנהיגה בתנאי דרך ומזג אוויר קשים. הנעה כפולה בקרוסאובר יושמה בעזרת מצמד רב-דיסקי הנשלט על ידי אלקטרוניקה. באמצעות בורר הנהג בוחר בין שלושה מצבים: הנעה קדמית, אוטומטי או נעילת מצמד מאולצת.

מתיחת פנים 2013

בשנת 2013 החלו מכירות עולמיות של קרוסאובר מיצובישי ASX המעודכן, שהוצג לראשונה בתצוגת רכב בפריז בספטמבר 2012. בחזותו של הרכב חלו מספר שינויים קטנים. בחזית אלו הם פגוש וגריל חדשים. חודש גם הפגוש האחורי, בו הותקנו מחזירורים עגולים במקום מרובעים.

תא הנוסעים גם זכה לסדרת חידושים, וברשימת האבזור הופיעה מערכת ניווט MMCS. מודרניזציית החלק הטכני נגעה בשכלול המתלים ומערכת הבלמים. חטיבות כוח ותיבות הילוכים נותרו ללא שינויים. גרסת ASX העוצמתית ביותר, כמו קודם, מצוידת בהנעה כפולה. בעיצוב הפנים החידושים נגעו בהגה ובחומרי ריפוד המושבים, נוספו פרטי עיטור כרום בדלתות. השתנה עיקרון השליטה במצבי הנעה כפולה – העברה בין 2WD, 4WD ו- LOCK מתבצעת באמצעות לחיצת כפתור הממוקם על הטונל המרכזי, וצג בלוח המחוונים מאמת את הבחירה על ידי פיקטוגרמה מתאימה. כמו כן, ASX החל להצטייד במערכת שמע חדשה ובדור חדש של מערכת ניווט, התומכת בכרטיסי זיכרון מסוג SD, ומסך המגע קיבל רזולוציה גבוהה יותר. כפתורי חימום מושבים הועברו על הקונסולה המרכזית (קודם לכן רבים התלוננו על מיקום לא נוח).

הקרוסאובר קיבל ציון מרבי (5 כוכבים) מאת EuroNCAP. מערכות בקרת יציבות שיפרו את התנהגות הכביש, וגרסת הנעה כפולה הותאמה מרבית לנהיגה בתנאי דרך ומזג אוויר קשים.

בשנת 2014 ברכב החלו להתקין דור חדש של תיבת הילוכים רציפה (Jatco CVT 8). הודות לגיר חדש בעל טווח יחסי הילוכים מורחב השתפרו ביצועי הקרוסאובר. מעבר לכך, מתיחת הפנים העניקה זרועות בעלות קשיחות מוגברת, מיסבים משוכללים בזרועות רוחביות וכוונוני בולמי זעזועים חדשים.

מתיחת פנים 2017

בתצוגת רכב בינלאומית בניו-יורק באפריל 2017 Mitsubishi Motors הציגה גרסה מעודכנת של קרוסאובר ASX הקומפקטי. הרכב המחודש נבדל בחזית שונה לגמרי, המדגימה קונספט עיצוב חדש Dynamic Shield עם תצורת "X" של הפגוש הקדמי והגריל. מאחורה – פגוש חדש ואנטנת "סנפיר כריש" על הגג. בשל הגישה היסודית לחומרים, מיצובישי ASX שנת 2018 מצטיינת בבידוד רעשים ורטטים משופר. ניתן לבחור בין שני מנועי בנזין כבר מוכרים: 1,6 או 2,0 ליטר.

בתא הנוסעים של ASX שנת 2018: מולטימדיה משופרת התומכת באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, וקונסולה בצורה חדשה. רמת גימור Inform הבסיסית, בעלת הנעה קדמית ומנוע 1,6 ליטר עם גיר ידני, כוללת ידיות דלת בצבע המרכב, חישוקי פלדה R16, מערכת שמע עם 4 רמקולים, מזגן. רמת גימור Invite מכילה חימום מושבים קדמיים, רדיו דיסק CD/MP3, סוכך שמש בדלת המטען. רמת גימור Intense הבאה נבדלה בפנסי ערפל, חישוקי סגסוגת קלה, הגה רב תכליתי מצופה עור עם שליטה בשמע, צג אינפורמטיבי על לוח המחוונים. רמות גימור יקרות יותר מתחילות לכלול מנוע 2,0 ליטר, גיר רציף ומערכות הנעה כפולה. גרסת Intense 4WD כללה חבילת בטיחות נוספת, ג'נטים R17, ורמת גימור הבכירה Instyle 4WD נבדלת בידיות בגימור כרום, מראות צד מתקפלות בעלות פנסי איתות נוספים, פנסי LED לתאורת יום, חלונות מוכהים. לגרסה זו נכנסו פקדי העברת הילוכים על ההגה, מערכת כניסה ללא מפתח, שליטה בבקרת שיוט מההגה, ריפוד תא נוסעים משולב, מושב נהג חשמלי, 6 רמקולים ובקרת אקלים.

מנועים בנפח 1,6 ו- 2,0 ליטר מצוידים במערכת בקרת תזמון שסתומים חשמלית MIVEC. היא שולטת במילוי תאי הבעירה בתערובת הדלק-אוויר, ומספקת חסכוניות בסל"ד נמוך, מומנט מרבי בסל"ד בינוני ועוצמה מקסימאלית בסל"ד גבוה. הספק מנוע 1,6 ליטר – 117 כ"ס (154Nm). יחד עם תיבת 5 הילוכים ידנית הוא מאיץ את הקרוסאובר מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 11,4 שניות. מהירות מרבית – 183 קמ"ש. תצרוכת דלק ממוצעת – 6,1 ליטר ל- 100 ק"מ. מדדים אלו עבור גרסת 2,0 ליטר: 11,7 שניות, 191 קמ"ש, 7,7 ליטר ל- 100 ק"מ.

לרכב זה מספר רב של יתרונות: תא נוסעים פרקטי וארגונומי למדי, מושבים נוחים, מרווח נדיב מאחורה.

ברמת גימור הבסיסית של מיצובישי ASX שנת 2018/2019 עם גרסת כניסה של המנוע נכללים כריות אוויר קדמיות לנהג ולנוסע, עיגוני Isofix, חבילת מערכות אלקטרוניות סטנדרטית (ABS, EBD, BAS). גרסה בעלת מנוע 2,0 ליטר מציעה רמה שונה לחלוטין: כריות אוויר צדדיות, וילונות בטיחות, כריות אוויר לברכי הנהג, ערכת ASTC (בקרת יציבות אקטיבית ו- ASR), סיוע בזינוק בעליה וחיישן אור/גשם ברמת גימור מרבית. מעבר לכך, חבילת אופציות Touring Package מציעה מערכת בקרת סטייה מנתיב, פונקציית כוונון אור גבוה אוטומטי ומערכת למניעת תאונות.

מודרניזציה זו אפשרה למיצובישי להמשיך את חיי ASX בשוק, הרי הוא נמצא בייצור עוד משנת 2010. לרכב זה מספר רב של יתרונות: תא נוסעים פרקטי וארגונומי למדי, מושבים נוחים, מרווח נדיב מאחורה. בין חסרונות אפשר לציין העדר הנעה כפולה בגרסת מנוע בסיסי, כמו תיבת הילוכים רציפה בגרסת הנעה כפולה, מה שהופך את ASX למכונית יותר עירונית. על כך מעידים גם המתלים הקשים.

מתיחת פנים 2019

כולם כבר המתינו לדור החדש של הקרוסאובר הפופולארי. אמנם, בפברואר 2019 היצרנית חושפת שדרוג נוסף, וגרסה זו נראית רעננה במיוחד. מבחוץ ASX המעודכן נבדל מקודמו בתצורת חזית וחלק אחורי שונה לחלוטין וביחידות תאורה חדשות לגמרי. חטיבות הכוח נותרו ללא שינויים – עבור ASX שנת 2019/2020 בשווקי מדינות שונות מוצעים מנועים 1,6 ליטר 117 כ"ס ו- 2,0 ליטר 150 כ"ס. בשוק הישראלי מוצעת גרסת 2,0 ליטר בלבד. אחד מהשינויים העיקריים בתא הנוסעים – מולטימדיה חדשה עם צג 8 אינץ' גדול יותר (הקודם היה 7 אינץ'). בולטים גם מספר שיפורים בגימור, בתצורת הטונל המרכזי וכו'. לרשימת האופציות נוספו ג'נטים R18 חדשים.

כמו קודם, מנוע 2,0 ליטר (150 כ"ס) פועל בצוותא עם מערכת הנעה כפולה ותיבת הילוכים רציפה CVT. גיר רציף מסוגל לחקות תיבת 6 הילוכים עם העברת הילוכים עקבית בעזרת פקדים על ההגה. וכמו בעבר, מלבד מצב 2WD ניתן לבחור גם 4WD auto ו- 4WD lock עבור תנאי דרך קשים יותר. השאסי נותר ללא שינויים: אותם מתלים עצמאיים מלפנים ומאחור, בלמי דיסק בכל הגלגלים, הגה מסרק והגה כוח חשמלי. לאחר העדכון המרכב מעט גדל לאורך, ל- 4365 מ"מ. נזכיר כי אורך בסיס הגלגלים של ASX עומד על 2670 מ"מ, וזה בהחלט מספיק בכדי להבטיח מרווח רגליים מקובל מלפנים ומאחור. נפח תא מטען מינימאלי – 406 ליטר. מושב אחורי מתקפל בחלקים. חבילת מערכות בטיחות ב- ASX שנת 2020 תלויה ברמת הגימור. בבכירה הרכב מצויד מעבר לשאר במערכת סיוע בזינוק בעליה ובחיישני גשם ואור. מערכות עזר לנהג כוללות בלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב, כוונון אור גבוה.

מנוע 2 ליטר הוכיח את עצמו מהצד הטוב – מבחינת תוחלת חיים, ומבחינת עוצמה. ASX עדיין תופס מעמד של אחד הדגמים הפופולאריים ביותר מאת מיצובישי. רבים מוכנים להוציא מארנקם סכום מכובד תמורת קרוסאובר עירוני הידוע ובהחלט ראוי, וחוץ מזה, כלל לא דומה לגרסתו הראשונית.

הגיע הזמן לבחור קרוסאובר מיצובישי. עם איזה מהם תלכו?
37 קולות