מיצובישי טרייטון – טנדר מאת יצרנית רכב היפנית Mitsubishi Motors, נמצא בייצור משנת 1978. הדגם המודרני החל משנת 2006 נושא את השם "טרייטון". מוצע בתצורת 2 דלתות 2 מקומות תחת שם Single cab, בתצורת 2 דלתות 4 מקומות Clab Cab, וגם 4 דלתות 5 מקומות Double Cab. נכון לשנת 2021 בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור החמישי של הטנד
מיצובישי טריטון ‏2018. מרכב, צורה. טנדר תא כפול, 5 דור, שדרוג
AUTOBOOM

מיצובישי טרייטון. ההיסטוריה של סוס עבודה המוצלח.

מיצובישי טריטון ‏2018. מרכב, צורה. טנדר תא כפול, 5 דור, שדרוג

מיצובישי טרייטון – טנדר מאת יצרנית רכב היפנית Mitsubishi Motors, נמצא בייצור משנת 1978. הדגם המודרני החל משנת 2006 נושא את השם "טרייטון". מוצע בתצורת 2 דלתות 2 מקומות תחת שם Single cab, בתצורת 2 דלתות 4 מקומות Clab Cab, וגם 4 דלתות 5 מקומות Double Cab. נכון לשנת 2021 בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור החמישי של הטנדר לאחר מתיחת פנים ב- 2018.

דור ראשון

יוצר בין השנים 1978 ל- 1986. עבור הטנדר החדש בחרו את השם Forte, שפירושו מאיטלקית – "חזק". הרכב נוצר בשיתוף פעולה עם תאגיד Chrysler בכדי להרוות את השוק הצומח במהירות של טנדרים קומפקטיים. המטרה היתה לספק את צרכי הקונים בטנדר אמין ועמיד במיוחד, בעל כושר העמסה גדול, והתנהגות כביש מעולה, פונקציונאליות ונוחות אשר לא יפסידו בהרבה למכונית נוסעים רגילה. אבות הטיפוס של הדגם עברו מבחני סיבולת קשים ומקיפים באמריקה הצפונית, בתאילנד ובערב הסעודית. התוצאה יצאה מעט צנועה, בדומה לרוב הרכבים באותה תקופה. אולם הדגם החדש התבלט בכושר העמסה של טון, ועם זאת ניחן בהתנהגות כביש טובה, בכך הוא שילב אמינות ועמידות עם נוחות נהיגה. עד מהרה תכונות אלו סיפקו לרכב פופולאריות גבוהה באזורים הכי שונים בעולם במגוון רחב של תנאי אקלים: ממישורים מושלגים למדבריות החמות.

מנוע, תיבת הילוכים ומתלים קדמיים נלקחו מסדאן Galant. לכן השאסי של הטנדר נבדל במבנה מורכב יחסית לרכב מסחרי: בלמי דיסק, עצמות עצה כפולות וקפיצים בסרן הקדמי; המתלים מאחור היו חזקים ועמידים: מתלי קפיץ וסרן קשיח. מפשק גלגלים רחב מלפנים (1360 מ"מ) ובסיס גלגלים באורך 2780 מ"מ סיפקו יציבות יוצאת מן הכלל בתנועה. ביפן ובאזורים אחרים הרכב צויד במנוע בנזין 2,0 ליטר או 1,6 ליטר בהספק 67 כ"ס (באמריקה הצפונית בתור אופציה הוצעה חטיבת כוח 2,6 ליטר בהספק 110 כ"ס). גרסת יצוא הוצעה כמו כן עם מנוע 2,3 ליטר דיזל.

המהנדסים הצליחו להשיג מדדים אקוסטיים מצוינים במרחב הפנימי בזכות עיבוד יסודי של רכיבים המעבירים רעשים ורטט לתא הנוסעים: בפרט, למבנה השתמשו בגל הינע המורכב משני חלקים ובמספר מרשים של חומרים מבודדים באזורים היותר קריטיים של המרכב.

הטנדר הוכתר פעמים רבות בתארים "טנדר השנה", "מכונית השנה", "רכב שטח של השנה" במדינות רבות. לגביע הראשון הפכה מועמדות "טנדר השנה – 1979" בארה"ב (מגזין «Pickup, Van & 4WD»).

לאחר מודרניזציית הטנדר בשנת 1980 הופיעה גרסה חדשנית: חברת מיצובישי מוטורס הציגה מערכת חדשה של הנעה כפולה המשתלבת עם חיבור ישיר דרך שרשרת שקטה. קונספט זה אפשר להפחית רעשי הילוכים ואובדן עוצמה, וכמו כן סיפק אפשרות לנוע בשטח במהירות גדולה. דגם זה סלל דרך למשפחת דגמי הנעה כפולה העתידית של מיצובישי מוטורס, כגון Pajero/Montero ו- Delica/Space Gear. החל מהדור הראשון, הטנדר הוכתר פעמים רבות בתארים "טנדר השנה", "מכונית השנה", "רכב שטח של השנה" במדינות רבות. לגביע הראשון הפכה מועמדות "טנדר השנה – 1979" בארה"ב (מגזין «Pickup, Van & 4WD»).

נותר להוסיף שהטנדרים הראשונים נמכרו באיים היפניים תחת שם Mitsubishi Forte, והכפילים שלהם Mitsubishi Mighty Max, Dodge RAM 50 ו- Plimouth Arrow Truck הלכו לייצא. סך הכל יוצרו בסביבות 657,000 יחידות דור ראשון: החלק העיקרי יוצר במפעל Ohe ביפן, וכמות מסוימת במפעל Laem Chabang בתאילנד.

דור שני

יוצר בין השנים 1986 ל- 1996. את הדור השני לטנדר החביב היפנים כבר ייצרו בכוחות עצמם, ועיבדו אותו במלואו. הרכב המוצלח שרד על פס הייצור עשור שלם, והצדיק לגמרי את שם המותג מיצובישי, שמתורגם כ"שלושה יהלומים". הרכב נהיה הרבה יותר נאה לעין הודות לעיצוב חדש. קווי המרכב פיסלו תדמית של רכב אמין, מודרני ואווירודינאמי.

לנוחות הנהג נוסף רדיו דיסק, מזגן ומחשב דרך. בדור זה נוכחים שלושה סוגי מרכב: קבינה 2 דלתות, קבינה 2 דלתות 4 מקומות, ו- 4 דלתות. הוצעו גרסאות עם הנעה אחורית או כפולה, מנועי בנזין בנפח 2,0 או 2,6 ליטר ודיזל 2,5 ליטר (גרסה משוכללת של דגם 2,3 ליטר). השתנה גם שם הרכב: בשנת 1991 ביפן הוצגה גרסת Strada בעלת קבינה 4 מקומות. באמריקה הצפונית הדגם המשיך לשאת את שם Mighty Max או Dodge RAM 50, באוסטרליה – טרייטון, ובשווקים אחרים – L200. ב- 1988 הרכב נעמד על פס הייצור בתאילנד, שבהמשך הפך למפעל הראשי בו יוצר הטנדר. סך הכל במפעל Ohe היפני ובמפעל Laem Chabang Plant בתאילנד יוצרו בקירוב 1,146,000 יחידות דור שני. בין השנים 1998 ל- 2007 גרסה בעיצוב קצת שונה יוצרה בברזיל.

דור שלישי

יוצר בין השנים 1996 ל- 2006. טרייטון/L200 השלישי הופיע לראשונה בשנת 1995, וייצורו שוב בוצע במפעל Laem Chabang Plant, משם הרכב הועבר לייצוא. את הדור השלישי לטנדר ייצרו בתאילנד עד 2006, בברזיל המשיכו עד 2012. יהלומים לא מתיישנים. הרכב שוב שוכלל במלואו, ובחלק הטכני נהיה דומה לרכב שטח Pajero. עדכון עיצוב המרכב ותא הנוסעים יצא מוצלח, והרכב רכש הופעה מוכרת ובולטת. הסגנון החדש הוכתב על ידי בקשות הלקוחות: טנדר בו ניתן להשתמש גם כמכונית רגילה לצרכי היום-יום. מדובר ברכב בעל 5 מקומות ישיבה מרווחים ונוחים, הנועדים גם לנסיעות פנאי, וגם לשימוש מסחרי.

על בסיס הטנדר נוצר רכב השטח Pajero Sport, שנמצא בייצור עד היום.

הסרן האחורי התחדש בהמצאה מוצלחת – דיפרנציאל ננעל עצמאית. הספק המנועים גדל, ומבחר חטיבות הכוח הכיל דגמי בנזין 2,0, 2,4, ו- V6 3,0, ודיזלים בנפח 2,5 ו- 2,8 ליטר. תיבות הילוכים – 5 הילוכים ידנית או 4 הילוכים אוטומטית. הנעה כפולה נשלטה על ידי המערכת החדשנית Easy Select. על בסיס הטנדר נוצר רכב השטח Pajero Sport, שנמצא בייצור עד היום. דגם STRADA/L200 שווק בתאילנד ויוצא לאירופה, אוקיאניה, אמריקה הלטינית, המזרח הקרוב ואפריקה. סך הכל נמכרו קרוב ל- 1,046,000 יחידות.

דור רביעי

יוצר בין השנים 2005 ל- 2015. הדור הרביעי לטנדר הופיע באוגוסט 2005 ויוצר במפעלים בתאילנד, ברזיל ובדרום אפריקה. הוא היה כל כך מוצלח שנמכר ב- 140 מדינות. בפני המהנדסים שעבדו על טרייטון הציבו שלוש משימות עיקריות, כאשר יישומם המוצלח יבטיח לדגם פופולאריות עולמית. ראשית, הרכב צריך לעלות על הדרישות הסטנדרטיות עבור חסכוניות, תוחלת חיים ואמינות של טנדרים. שנית, עליו לעמוד בתקני איכות המחמירים ביותר בכדי לחזק את מעמד המותג בשוק העולמי. ולבסוף, הרכב צריך לענות לדרישות שונות של הלקוחות ולהפוך ליותר מרכב מסחרי, בעקבות המסורת המוצלחת של קודמו. מפס הייצור ירדו 1,423,000 יחידות דור רביעי.

בין מאפיינים ייחודיים של הטנדר ניתן לציין עיצוב חדשני של תא הנוסעים והמרכב, המשלב ספורטיביות ואלגנטיות. לרכב תא נוסעים המרווח ביותר בקטגוריה, עם זאת, כוונוני המתלים ואבזור פנימי מספקים רמת נוחות המשתווה לזו של מכוניות נוסעים. קיימים שלושה סוגי מרכב: 2 דלתות, 4 מקומות 2 דלתות, 4 דלתות. וחמש אפשרויות מנוע: שני דגמי בנזין בנפח 2,4 ו- 3,5 ליטר ושלושה דיזל (2,5-3,2 ליטר מצוידים בהזרקת Common Rail). מנועי דיזל חדשים בעלי מערכת הזרקת דלק ישירה Common Rail – כוח רב בשילוב עם תצרוכת דלק צנועה, רמת ידידויות לסביבה גבוהה ורמת רעשים נמוכה.

בהתאם לסוג מנוע הרכב צויד בתיבת 5 או 6 הילוכים ידנית, 4 או 5 הילוכים אוטומטית. מערכת ההנעה, כנהוג, אחורית או כפולה – מערכות Easy Select 4WD ו- Super Select 4WD. המרכב החדש הדגים מדדים טובים ביותר בקטגוריה בעת תאונה. השתתפות הרכב בראלי "דקאר" ובתחרויות אחרות אפשרה לשכלל את מערכת הנעה כפולה וסייעה להכריז לכל העולם על אמינות הטנדר של מיצובישי.

דור חמישי

נמצא בייצור החל משנת 2015 עד עתה. עבר מתיחת פנים בשנת 2018. הדור החמישי הפך ל"טנדר היהלום" של מיצובישי טרייטון, שהוצג לראשונה ב- 2014, מהווה צעד נוסף קדימה בשאיפת המותג לענות לצרכים שונים ההולכים וגדלים של הצרכנים. שיפור ביצועים ואמינות בשימוש מסחרי, אופי ספורטיבי, נוחות שליטה והנאה מנהיגה, איכות העונה על ציפיות הלקוח, ונוחות עבור כל נוסע – המאפיינים של Triton/L200. בדור החמישי "סוס העבודה" סופית הפך למשהו גדול יותר ונהיה "טנדר אוניברסאלי ספורטיבי ללא פשרות" (ultimate sports utility truck). הדגם מוצע עם שלושה סוגי קבינה שיענו לכל דרישה: 2 דלתות, 4 מקומות 2 דלתות, 4 דלתות סטנדרטית.

המרכב המסוגנן מותקן על שלדת פלדה, שנהייתה קשיחה יותר ב- 7%. במרכב נעשה שימוש בפלדות בעלות חוזק גבוה, ובגדול, בכל הנוגע לאמינות הרכב היפנים פעם נוספת ביצעו עובדה מבריקה. הם שמרו על המבנה העמיד והפשוט: סרן קשיח וקפיצי עלים מאחורה, מלפנים מערך קפיצים עצמאיים. תא המטען נותר ללא שינויים לאורך או לרוחב, כמו בסיס הגלגלים, אולם גבה ב- 15 מ"מ. אבל לנוסעים בשורה האחורית מתגלים 20 מ"מ נוספים מול הברכיים ועוד 10 מ"מ בכתפיים. עיצוב פנימי נהיה יקר יותר, נוסף כוונון הגה לגובה ולעומק. נוספה אופציה – מצלמה אחורית, התמונה ממנה משודרת למסך גדול, במצב אחר המסך נשלט באמצעות מגע ודרכו ניתן לתפעל את המולטימדיה.

במשך ארבעים שנים "היהלום" לא איבד את קשיותו, אלא זכה לברק ולמיליונים של מעריצים בכל רחבי העולם.

עבור שווקי אסיה, אפריקה ואוסטרליה מוצע מנוע טורבו דיזל 2,5 ליטר 4D56 בהספק 136 כ"ס ומנוע בנזין פשוט ואמין 2,4 ליטר 128 כ"ס. יחד איתם הופיע דיזל חדש בנפח 2,4 ליטר 4N15 בעל מערכת MIVEC, המצטיינת בביצועים יוצאים מן הכלל (181 כ"ס ב- 3500 סל"ד), בחסכוניות מצוינת וברמת פליטת מזהמים נמוכה. בלוק אלומיניום, גלי איזון, תזמון שסתומים משתנה, מגדש טורבו בגיאומטריה משתנה – מנוע זה, מודיפיקציית דגם דיזל 4N14 של אאוטלנדר, מדגים פוטנציאל הנדסאי מבריק של המותג היפני. נוסף על כך, הופיעו תיבות הילוכים חדשות: 6 הילוכים ידנית ו- 5 הילוכים אוטומטית עם מצב ספורט ופקדי העברת הילוכים מההגה. ההיגוי נהיה חד יותר: 3,7 סיבובים מנעילה לנעילה, במקום 4,2 הכבדים. קפיצים ומתלי קפיצי עלים שהתארכו ב- 10 ס"מ נהיו רכים יותר, ומוט מייצב קדמי ובולמי זעזועים – להפך, קשים יותר, בנוחות זה לא פגע. לא נפגעו גם יכולות השטח. "הגיאומטריה" נותרה ללא שינויים, כולל מרווח גחון: 205 מ"מ מתחת לסרן אחורי ו- 225 מ"מ תחת מגן מתכת של תא המנוע. מהלך מתלים גדול לא ייתן לטנדר להיכנס למצב של הצלבה.

מערכות הנעה כפולה – Easy Select 4WD ו- Super Select 4WD-II. בשנייה דיפרנציאל מרכזי אינו סימטרי ומחלק את המשיכה באופן הבא: 40 – סרן קדמי, 60 – אחורי. כמו בעבר זמינה גם הנעה אחורית – בגרסה סטנדרטית או בגרסת High Rider בעלת מרווח גחון כמו לדגם הנעה כפולה.

האבזור הבסיסי של מיצובישי טרייטון 2018/2019 כולל כריות אוויר קדמיות, קורות חיזוק בדלתות, חגורות בטיחות 3 נקודות עם קדם מותחנים, מגבילי עומס וכוונון לגובה, חגורות בטיחות 3 נקודות אחוריות, עיגוני ISOFIX. כמו כן, מלבד ABS ו- EBD, מוצעות מערכות אלקטרוניות הבאות: סיוע בבלימת חירום, TSA (בקרת יציבות נגרר), ASTC (בקרת יציבות דינאמית ובקרת סחרור), סיוע בזינוק בעליה. ברמות גימור יקרות יותר נוכחות חמש כריות אוויר נוספות. במשך ארבעים שנים "היהלום" לא איבד את קשיותו, אלא זכה לברק ולמיליונים של מעריצים בכל רחבי העולם.

בעת בחירת טנדר תעצרו על מיצובישי טרייטון או תבחרו מישהו מהמתחרים?
12 קולות