הקרוסאובר אקורה MDX הוא רכב יוקרה בעל 5 דלתות המיועד ל-5 עד 7 נוסעים. הושק בשנת 2000 עבור צפון אמריקה, אבל מוכר במדינות רבות בתור דוגמה למופת לרכב איכותי ומושלם מבחינה טכנולוגית עם ביצועים מצוינים. מבחינת הפופולריות, אקורה MDX מתחרה בפלח השוק עם אחד מרכבי היוקרה הפופולריים ביותר, לקסוס RX, מה שאומר הרבה. בסוף שנת 202
פאר רב-מימדי
AUTOBOOM

פאר רב-מימדי

פאר רב-מימדי

הקרוסאובר אקורה MDX הוא רכב יוקרה בעל 5 דלתות המיועד ל-5 עד 7 נוסעים. הושק בשנת 2000 עבור צפון אמריקה, אבל מוכר במדינות רבות בתור דוגמה למופת לרכב איכותי ומושלם מבחינה טכנולוגית עם ביצועים מצוינים. מבחינת הפופולריות, אקורה MDX מתחרה בפלח השוק עם אחד מרכבי היוקרה הפופולריים ביותר, לקסוס RX, מה שאומר הרבה. בסוף שנת 2020 יצאה גרסת הדור הרביעי של הקרוסאובר.

פירוש האותיות "MDX" הוא "Multi-Dimensional luxury", כלומר "פאר רב-מימדי". כך אקורה מדגימה את הדקדקנות לגבי כל מרכיב ברכב בפיתוח והייצור, ובגדול, זה קרוב לאמת. הרכב לא רק יצא איכותי במקור, הוא גם ממשיך להשתכלל: מתבצעים בו עדכונים באופן קבוע וישנם כבר ארבעה דורות של MDX.

MDX יוצר במקור בקנדה, מאחר שהדגם היה מיועד לשוק צפון האמריקאי. הקרוסאובר פותח על גבי פלטפורמת Honda Global, שאותה הוא חולק עם הדגמים הונדה פיילוט, אקורד, אקורה TL, TSX ואודיסיי, אבל MDX נבדל מכל הדגמים הללו לא רק מבחינת רמת האבזור, אלא גם בכך שבמיוחד עבורו נוצרו אופציות פרוגרסיביות ומתקדמות מיוחדות. דרך אגב, ההשראה לעיצוב החיצוני של הדגם נשאבה מ… קרנף. אם נתבונן היטב, אפשר לזהות את היונק המסוכן הזה מבעד לקווי המתאר האווירודינמיים של MDX.

דור ראשון

יוצר בין השנים 2000 – 2006. אקורה MDX הראשון היה קרוסאובר יוקרתי גדול: בסיס גלגלים 2,7 מטר, משקל מעל 2 טון. צויד במנוע 6 צילינדרים עם 24 שסתומים בנפח 3,5 ליטר שהפיק 240 כ"ס עם אפשרות להתקין מנוע 3,7 ליטר בהספק 300 כ"ס. כברירת מחדל הותקנה תיבת 5 הילוכים אוטומטית. יש לציין שהגימור הפנימי של MDX היה ברמה גבוה. אך בנוסף לכך, הוא זכה למגוון אופציות מתקדמות במיוחד כברירת מחדל. ביניהן: סאנרוף חשמלי, אורות נמוכים קסנון עם פריקה בלחץ גבוה, מערכת GPS לווינית עם תקשורת לווינית לדיווחי תנועה בזמן אמת, מצלמה אחורית ודלת תא המטען עם תפעול מרחוק.

MDX תוכנן לנהגים די אנוכיים, שכן בהשוואה לשותפיו לפלטפורמה הזולים יותר, המושבים בשורה השלישית היו יותר קטנים והספיקו רק לשני נוסעים. עם זאת, הקרוסאובר קיבל מספר אופציות מיוחדות האופייניות לאקורה: מערכת הנעה כפולה המופעלת אוטומטית במצבים מסוימים (VTM-4) הציעה מצב נעילה שאפשר להשתמש בו במהירויות נמוכות. אופציה כזו הדומה לנעילת דיפרנציאל אחורית מיועדת לתנאי דרך קשים במיוחד. הקרוסאובר מסוגל לגרור עד 2,300 ק"ג. מבחינת האיכות הכללית אקורה MDX דור ראשון זכה להכרה ראויה מאת המגזין Motortrend ונבחר ל"רכב השטח של השנה 2001" והתחרה בביטחון מול יריבים מסוכנים כמו פורד אקספלורר וב.מ.וו X5.

דור שני

יוצר בין השנים 2006 – 2013, עבר מתיחת פנים ב-2010. אקורה המשיכה בדרכה היצירתית: MDX השני הפך לרכב שטח ששילב קיבולת ואמינות של מיניוואן עם ביצועים של מכונית סדאן ספורטיבית. הרכב הפך לארוך, רחב וגבוה יותר וצויד בכמות רבה יותר של פונקציות ואופציות מתקדמות. המנוע הסטנדרטי הפיק 300 כ"ס. עם זאת, על מנת להרחיב את טווח ההספק ובמקביל לשפר את צריכת הדלק, המנוע בנפח 3,7 ליטר צויד במערכת תזמון שסתומים משתנה שנרשמה כפטנט על-ידי אקורה, היא סיפקה תגובת מצערת מהירה יותר, מומנט יוצא מן הכלל בסל"ד נמוך ובינוני ועוצמה מרשימה בסל"ד גבוה. למנוע שודכה תיבת 6 הילוכים אוטומטית חדשה לגמרי.

פירוש האותיות "MDX" הוא "Multi-Dimensional luxury", כלומר "פאר רב-מימדי"

העיצוב של MDX דור שני עבר שכלול משמעותי, לא רק הודות לגריל החדש Acura Power Plenum, אלא באופן כללי, כל מרכיבי העיצוב עברו שיפור מהותי והמראה "המשעמם" של הקרוסאובר הפך לבולט ולייחודי יותר עם מכסה מנוע חדש, פנסים חדשים, חצאיות צד חדשות ועוד. גם תא הנוסעים עבר שכלול, בשנות 2006 וב-2010: איכות גימור משופרת, יותר תאורת לד פנימית, מושב נהג עם כוונון חשמלי ל-10 כיוונים, מושבים תלויים בשורה השנייה ועוד, כולל ערכה מלאה של כל המערכות האלקטרוניות המתקדמות לרכבי יוקרה לאותה תקופה. באשר לבטיחות, הבסיס שלה הוא מבנה המרכב Honda Advanced Compatibility Engineering (ACE) שסופג את האנרגיה בעת ההתנגשות. למבנה הצטרפו אופציות כמו בקרת יציבות VSA יחד עם מערכת למניעת נעילת גלגלים ABS, חלוקת עוצמת בלימה EBD, בלימת חירום ועוד.

דור שלישי

אקורה השקיעה מאמצים רבים ב-MDX השלישי, הדגם הושק בשנת 2013 והתקיים עד 2020, עבר מתיחת פנים ב-2015 ו-2016. המרכב והשאסי של MDX השלישי פותחו מהיסוד במסגרת הקונספט החדש "סינרגיה בין האדם לרכב". מהות הקונספט הייתה ליצור רכב המתפקד "לפי רצון הנהג", כלומר, שמספק שליטה אינטואיטיבית ותגובתית במיוחד. יותר מכך, הרכב ה"סינרגי" אמור להוות דוגמה ל"מטוס עסקים לפנאי משפחתי".

בעת הפיתוח של MDX החדש אקורה מיקדה את תשומת הלב שלה בהשגת שלוש מטרות מרכזיות:

  • צריכת הדלק הטובה ביותר בקטגוריה;
  • הגברה של רמת הפאר והנוחות;
  • רמת בטיחות מרבית;

אקורה MDX החדש גדל במימדים, אבל נהיה מעט צר יותר. בנוסף לכך, המרכב נבנה עם שימוש בחומרים קלים כמו פלדת חוזק גבוה, אלומיניום ומגנזיום. כתוצאה מכך, הרכב הארוך והגבוה נהיה קל, חסכוני ודינמי יותר. היעילות האווירודינמית שופרה ב-16% ומקדם הגרר של הרכב ירד ב-19%, העמידות לפיתול של המרכב גדלה ב-12,4% וחוזק נקודות חיבור המתלים צמח ב-67% בהשוואה לדגם הקודם.

MDX הפך לרכב השטח המפואר בעל שלוש שורות מושבים הנמכר ביותר בכל הזמנים, וכמובן, לרכב השטח הנמכר ביותר של המותג אקורה עם היקף מכירות של 50 אלף יחידות בשלוש שנות הקיום האחרונות של הדור השלישי

כברירת מחדל הותקן מנוע V6 עם 24 שסתומים בנפח 3,5 ליטר המפיק 290 כ"ס, בזכות המבנה המשופר שלו, המדד של כ"ס לליטר גדל ב-2% והמומנט לליטר גדל ב-4,4%. למנוע משודכת תיבת 6 הילוכים אוטומטית משוכללת עם מצב סיקוונסיאלי ספורטיבי, חיכוך מופחת והעברה חלקה יותר.

העיצוב החיצוני של MDX נהיה "אינטליגנטי" יותר – המפתחים השקיעו זמן רב בהתאמת המראה לדרישות הכלכלה והדינמיקה. "הקרנף" נהיה גבוה יותר, אלגנטי יותר וחטוב יותר. אין יותר מדי שינויים בגימור הפנימי, שם גם ככה הכל טוב, ובכל זאת האופציות, הפונקציות והאבזור מתעדכנים באופן קבוע. תשומת לב מיוחדת הוקדשה לבידוד הרעשים: לטובת ההפחתה ברמת הרעש השתמשו בשמשה האקוסטית PVB, זכוכית אקוסטית בדלתות הקדמיות, זכוכית עבה יותר בחלון האחורי, בפתחי הדלתות עם איטום משולש וכן הלאה וכן הלאה. לדברי בעלי אקורה, בתוך MDX החדש באמת שוררת דממה קצת מעיקה אם לא שמים את המוזיקה.

מערכת הבטיחות שוב מבוססת על מרכב ה-ACE, אבל הפעם הוא עבר שכלול. ולא סתם על-ידי מישהו, אלא על-ידי מחשב-העל. בינה מלאכותית, שימוש בחומרים מתקדמים ובאופציות מודרניות אפשרו לאקורה MSX לקבל את הדירוג הגבוה ביותר בכל המבחנים מאת המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים NHTSA והמכון לבטיחות בדרכים של חברות ביטוח IIHS. ההתעקשות של מומחי אקורה זכתה להערכה רבה מצד הנהגים האמריקאים, המשתמשים העיקריים של MDX. ה-MDX הפך לרכב השטח המפואר בעל שלוש שורות מושבים הנמכר ביותר בכל הזמנים, וכמובן, לרכב השטח הנמכר ביותר של המותג אקורה עם היקף מכירות של 50 אלף יחידות בשלוש שנות הקיום האחרונות של הדור השלישי.

דור רביעי

מיוצר משנת 2020 ועד היום (נתונים לשנת 2021). גרסת הדור השלישי המוצלחת של MDX הובילה ליצירתה של ספינת הדגל של המותג בדור הרביעי. העיצוב של אקורה MDX שנת 2020/2021 שוב עבר שכלול, מכסה המנוע והחלק האחורי עוצבו בסגנון המודרני הפופולרי ומעט מנופח, אך הסגנון הטכנולוגי המקורי נשמר במלואו ואפילו שופר – איכות החומרים שופרה והמבנה פותח בדקדקנות רבה יותר.

שני המנועים הבסיסיים של אקורה MDX שנת 2021: בנזין והיברידי. מנוע בנזין – 3,5 ליטר בהספק 290 כ"ס ו-355Nm, מאיץ את הקרוסאובר הגדול מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 7,6 שניות, אולם המהירות המרבית מוגבלת ב-200 קמ"ש. יחידת הכוח ההיברידית מורכבת ממנוע בנזין 3 ליטר ושני מנועים חשמליים, בעיקרון, המאפיינים הדינמיים הם זהים למנוע הבנזין, אך המנוע ההיברידי הוא חסכוני יותר. תיבה – 9 הילוכים אוטומטית.

אקורה MDX החדש קיבל ערכה מלאה של טכנולוגיות בטיחות ועזר לנהג המתקדמות בתור האבזור הבסיסי, כולל מערכת למניעת התנגשויות (CMBS), מערכת התרעה על סטיה מנתיב (LDW), מערכת התרעה על התנגשות חזיתית (FCW), מניעת סטיה מנתיב (LKAS), בקרת שיוט אדפטיבית (ACC) עם מעקב במהירות נמוכה, מערכת למניעת סטיה מהכביש (RDM) והרבה מעבר לכך.

רוצה קרוסאובר כזה?
11 קולות