טויוטה לנד קרוזר החדש: עיצוב בסגנון רטרו, תא נוסעים ענקי, היבריד עוצמתי על בסיס מנוע טורבו, שלדת סולם וטרנספר
טויוטה לנד קרוזר 250, הדור החמישי החדש של רכב השטח שנקרא במדינות אחרות לנד קרוזר פראדו (פרט לישראל וארה"ב), בהחלט הצליח להפתיע: שתי גרסאות עיצוב בסגנון רטרו, תא נוסעים ענקי, מגוון מנועים רחב, כולל היבריד עוצמתי על בסיס מנוע טורבו, שלדת סולם וטרנספר.
גרסת הייצור של טויוטה לנד קרוזר פראדו תצא בשנת 2024. אירופה ואמריקה יקבלו שתי גרסאות שונות. צפוי שהמחיר ההתחלתי לא יעלה על 50 אלף דולר (בארה"ב).
טויוטה לנד קרוזר (פראדו) הוא דגם ותיק: רכב השטח בעל האינדקס "150" יצא לפני כמעט 15 שנה. הפרמיירה של היורש מסדרת -250 התקיימה באוגוסט 2023 בצפון אמריקה. טויוטה מנסה פעם נוספת להחזיר את הלנד קרוזר לארה"ב (התוספת "פראדו" לא תהיה שם, כמו גם בישראל). כדי לרצות את הקונים האמריקאים, לרכב השטח העניקו מאפיינים תועלתניים ומראה בסגנון רטרו.
לנד קרוזר החדש חוזר לשורשים: הוא ממוצב בתור פתרון פרקטי ותועלתי לשימוש יומיומי. יחד עם זאת, טויוטה טוענת כי הדור החדש של רכב השטח השתפר מכל בחינה.
עיצוב חיצוני
לנד קרוזר החדש מסדרת "250" יקבל שתי אפשרוית עיצוב. הגרסה הבסיסית ורמת הגימור הבכירה First Edition מצוידות בפנסים עגולים המסמלים שייכות לדור הראשון משנת 1958. שאר רכבי השטח קיבלו יחידות תאורה מלבניות בסגנון לנד קרוזר 60.
מהדורת First Edition בעלת עיצוב הרטרו בהשראת הדור הראשון של הדגם תהיה מוגבלת: 3,000 עותקים עבור אירופה ו-5,000 באמריקה.
באופן מסורתי, הלנד קרוזר מאוחד במידה רבה עם לקסוס GX. הדגם החדש מבית טויוטה ירש את המידות של אחיו היוקרתי: 4,920 × 2,139 × 1,859 מ"מ (אורך/רוחב/גובה), בסיס גלגלים – 2850 מ"מ. בהשוואה לקודמו, המרחק בין הסרנים גדל ב-6 ס"מ, האורך והרוחב גדלו בכמעט 10 ס"מ!
מרווח הגחון הוא 221 מ"מ, זווית גישה – 30 מעלות, זווית נטישה – 22, זווית גחון – 25. לאורך החלק התחתון של המרכב מותקנים מגני פלסטיק עבים, לרכב השטח הבסיסי יש פגושים שחורים וגלגלי R18 פרקטיים עם צמיגי חתך גבוה. רכב השטח זכה למבחר צבעי מרכב ייחודי משלו, הכולל שתי אפשרויות עם גג קונטרסטי. הוכרזו 100 אביזרי שטח שונים, כולל מיגון גחון וגגוני עריסה.
לנד קרוזר הבסיסי בשוק האמריקאי יציע יכולות גרירה יוצאות מן הכלל: כושר הגרירה המרבי שלו יגיע ל-2,722 ק"ג.
חלל פנימי
טויוטה בחרה לעצב את תא הנוסעים של לנד קרוזר 2024 באופן פשוט ופרקטי. עם זאת, מבחינת המרווח בוצע צעד גדול קדימה, ומושבי השורה השנייה והשלישית (אופציה) מתקפלים ויוצרים רצפה ישרה. בגרסה הבסיסית: לוח מחוונים דיגיטלי "12,3 עם מצבים שונים, מולטימדיה עם מסך מגע "8, 6 רמקולים, ריפוד בד, כוונון מושבים מכני, פלסטיק שחור פשוט ו-5 מקומות. רשימת האבזור הסטנדרטי כוללת הגה כוח חשמלי (לראשונה!), חימום הגה ומושבים קדמיים, מטען אלחוטי לסמארטפון, שקעי טייפ C לכל הנוסעים וממיר מתח AC בהספק 2400 וואט.
הוקדשה תשומת לב רבה לנוחות השימוש: קו חלונות הצד ממוקם נמוך לשיפור הראות, כל הדברים החשובים נשלטים באמצעות כפתורים פיזיים, יש ממשק נפרד לבקרת האקלים, ובין המושבים יש הרבה מקשים שונים: כדי לשלוט בנעילת הדיפרנציאל, בתיבת ההילוכים, במצבי נהיגה וכו'.
בתוספת תשלום ניתן לקבל גרסת 3 שורות עם 7 מושבים, מערכת מדיה עם מסך מגע "12,3, תצוגה עילית, מראה פנימית דיגיטלית, מושבים קדמיים עם אוורור וכוונון חשמלי, מערכת שמע JBL בת 14 רמקולים, ריפוד עור מנוקב ומצלמות 360° מתקדמות עם פונקציית מכסה מנוע "שקוף".
עם זאת, כלל לא חסכו בתחום הבטיחות: אור גבוה אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכות בקרת נתיב, מערכות זיהוי הולכי רגל ותמרורים, ניטור שטחים מתים והתרעה על תנועה חוצה מאחור כלולים כברירת מחדל.
מערכת הנעה ושאסי
לנד קרוזר (פראדו) 2023/2024 החדש מבוסס על פלטפורמת TNGA-F בעלת שלדת סולם. המבנה התומך נעשה חזק פי 1,5. רכב השטח קיבל מתלים קדמיים חדשים – עצמות עצה כפולות עם בולמי זעזועים כפולי בוכנות. מאחור, כמקודם, ישנו סרן חי עם קפיצי סליל. צלחות הבלמים הוגדלו משמעותית (קוטר 432 מ"מ).
כל רכבי השטח מצוידים בהנעה כפולה קבועה עם דיפרנציאל אורכי, טרנספר דו-הילוכי ושתי נעילות. הלנד קרוזר מגיע כברירת מחדל עם מצב זחילה לבקרת השיוט, סיוע בירידה במדרון ומצבי נהיגה לשטח. בתור אופציה – מערכת ניתוק מייצב רוחבי קדמי לשיפור הארטיקולציה של המתלים.
הגרסה הבסיסית עבור שוק ארה"ב היא היברידית: יחידת כוח iForce על בסיס מנוע בנזין טורבו 4 ציל' 2,4 ל' בשילוב עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית בעלת מנוע חשמלי מובנה. מערכת כזו מפיקה 331 כ"ס ו-630Nm. קיבולת הסוללה היא בסך הכל 1,87 קוט"ש, לכן לא תאפשר לנסוע רחוק מבלי להפעיל את מנוע הבנזין.
באירופה, לנד קרוזר יוצע עם מנוע טורבו דיזל 2,8 ל' 1GD-FTV המפיק 204 כ"ס ו-500Nm בשילוב עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית מסורתית. בהמשך מבטיחים לשלב בתוכה מנתע-גנרטור 48 וולט.
אלטרנטיבות – מנוע בנזין טורבו T24A-FTS בנפח 2,4 ל' (281 כ"ס ו-430Nm) וצמד שמרני של מנוע בנזין 2TR-FE בנפח 2,7 ל' (163 כ"ס ו-246Nm) ותיבת 6 הילוכים אוטומטית, שיוצע ביפן ובמזרח התיכון.
בשלב זה לא ידוע איזו גרסה בדיוק של הלנד קרוזר 2024 תשווק רשמית בישראל. אבל תהיו סמוכים ובטוחים שערוצי יבוא מקביל כבר דואגים לקבלת הגרסה ההיברידית האמריקאית של רכב השטח.