טויוטה לנד קרוזר. נוחות, יוקרה, ויכולות שטח.
Toyota Land Cruiser – רכב שטח גדול בהנעה כפולה מבית יצרנית רכב Toyota היפנית. נמצא בייצור משנת 1951 והינו הרכב הוותיק ביותר בין כל דגמי טויוטה. איך לתאר במילה אחת את הרכב אשר הפך לאגדה בכל רחבי העולם? עמיד, נועז, אמין, בר-קיימא? כולן נכונות. ואף זה לא מספיק. אף מילה לא תצליח לאפיין את הרכב הקובע קריטריונים עבור רכבי שטח כבר מעל 60 שנה, הנוצר בכדי לשרוד בתנאים הקשים ביותר.
לנד קרוזר האגדי זכה להערכה בכל העולם: סך מכירותיו העולמיות עברו את נקודת ה- 10 מיליון. החל כבר מהדור הראשון דגמי לנד קרוזר הוכרזו כרכבים האמינים ביותר והטובים ביותר בדרכי שטח. הם משרתים בתנאי דרך ואקלים האכזריים ביותר בכל רחבי העולם, ומסייעים בפטירת בעיות קשות בתחומי תעשייה, חקלאות, במשימות הומניטאריות, במסלולים אקסטרימליים ובספורט מוטורי.
לנד קרוזר הראשון היה המקביל היפני ל- Willys Jeep האמריקאי וסופק לצרכי המשטרה הלאומית תחת שם Toyota BJ. ורק בשנת 1954 החלה טויוטה BJ להיקרא לנד קרוזר ("סיירת יבשתית"), בדומה למתחרה Land Rover. בשנים שונות הוא יוצר במרכבי קבריולט, הרדטופ, סטיישן, טנדר והפך לרכב הנמכר ביותר בארה"ב. אמינות ואריכות ימים הובילו לפופולאריות העצומה שלו. בשנת 1987 החלה ספירת הדורות המודרניים של לנד קרוזר לאחר הופעת לנד קרוזר פראדו.
דור ראשון
הדור המודרני הראשון של לנד קרוזר יוצר בין השנים 1987 ל- 1996.לנד קרוזר סדרת 70 היה יורש ישיר של דגם 40 וקרוזר שטחי אמיתי אחרון. בראש סדר העדיפויות שלו לא הוצבו נוחות ויוקרה, אלא אמינות וכושר שטח. גרסת 4 דלתות של לנד קרוזר נקראה Prado ובהמשך הפכה לדגם נפרד. רכבי שטח וטנדרים לנד קרוזר 70 מיוצרים עד היום, אמנם בגרסה מודרנית. בשנת 1990 בשוק הופיע לנד קרוזר 80 בהופעה חדשה לחלוטין, לו שפע קווים מעוגלים ונעילה אלקטרונית של כל הדיפרנציאלים.
דור שני
הדור השני של טויוטה לנד קרוזר יוצר בין השנים 1996 ל- 2002, ועבר מתיחת פנים ב- 1999. דור שני של קרוזר נהיה רכב שטח הראשון של טויוטה עם מתלים קדמיים עצמאיים לגמרי ונקרא לנד קרוזר 90 פראדו, ובשנת 1997 הופיע לנד קרוזר 100 האגדי. בבסיס לנד קרוזר השני נותרה שלדת סולם, אמנם שונה לגמרי, עם אלמנטים בולמי זעזועים מודרניים, אך לא פחות חזקה. בהשוואה ל- LC 80, אצל דגם 100 כווננו המתלים העצמאיים בכל גלגל והבלמים, הונמכה רמת רעשים ורטט, ונוספו מנועים חדשים. מתיחת פנים בשנת 1999 העניקה לקרוזר בקרת אקלים נפרדת עבור היושבים מאחור, מאוחר יותר התחדשו הפנסים, הפגוש וגימור תא הנוסעים.
רכב שטח לנד קרוזר האגדי הוכרז כרכב האמין ביותר והטוב ביותר בדרכי שטח, סך מכירותיו העולמיות עברו את נקודת ה- 10 מיליון. הם משרתים בתנאי דרך ואקלים האכזריים ביותר בכל רחבי העולם, ומסייעים בפטירת בעיות קשות בתחומי תעשייה, חקלאות, במשימות הומניטאריות, במסלולים אקסטרימליים ובספורט מוטורי.
לנד קרוזר 100 הפך לאחד מרכבי שטח גדולים הנמכרים ביותר בעולם, הרי בניגוד לקודמיו בתפקיד, הוא בגילוי לב שם דגש על יוקרה: מתלי אוויר עם מרווח גחון מתכוונן, מנוע V8 עוצמתי, ובשנת 2002 – מערכת ראיית לילה הראשונה ברכב סדרתי (הייתה זמינה רק בלנד קרוזר Cygnus – אח תאום של לקסוס LX470 עם סמל טויוטה עבור שוק יפן המקומי). קרוזר 100 הפך לא רק לשיא של כל פיתוחי לנד קרוזר הקודמים, אך גם במובן מסוים מודל שלמות עבור רכבי שטח.
דור שלישי
הדור השלישי של טויוטה לנד קרוזר יוצר בין השנים 2002 ל- 2009, ועבר מתיחת פנים ב- 2007. עמו הופיע גם לנד קרוזר 120 פראדו. לנד קרוזר 120 השלישי – כמעט זהה לקרוזר 100, רק מעט פשוט וקטן יותר. עם זאת, הוא הכיל את כל יתרונותיו של 100 – נוחות, יוקרה, כושר שטח. ובשנת 2007 הופיע היורש האמיתי של קרוזר 100 המפורסם – החלו מכירות של לנד קרוזר 200. קרוזר זה הורכב על מסגרת משוכללת של Tundra השנייה. בהשוואה לדגם 100 חוזקו המתלים הקדמיים והותקנו בלמים עוצמתיים יותר. קרוזר 200 יצא גדול ונוח יותר, בין היתר הודות למפרט אבזור מורחב.
דור רביעי
הדור הרביעי של לנד קרוזר נמצא בייצור משנת 2009 ועד היום. עבר הוא שתי מתיחות פנים – ב- 2013 ו- 2017. לנד קרוזר פראדו 150 ממלא את מקומו של פראדו 120. דור זה הורכב על בסיס הדור הקודם וזכה למערכת הנעה כפולה משוכללת ולאלקטרוניקה חדשה. בו שונה מנגנון פעולת תיבת ההילוכים במטרה לחסוך בדלק.
מתיחת פנים שנת 2017 – גרסת לנד קרוזר 200 האחרונה להיום. בקרוזר 2017/2018 החדש תמצאו עוד יותר אלקטרוניקה: מצלמות 360°, כניסה ללא מפתח, סיוע בנהיגה בעליה או בירידה, בקרת אקלים 4-אזורית. והמנועים נהיו יותר כוחניים, מקו הדגמים נעלמו "שישיות" בטור – אותם מחליפים מנועי V6.