רכב השטח זיבר ZMAG. עתידו של צה"ל
ZMAG הינו רכב יחידות לחימה, פותח על-ידי עידו כהן, מעצב מוכשר ונהג מרוצים שזכה באליפות במרוצי דקאר. מייסדה של חברת Ido Off Road Center. בשנת 2020, הזכויות לעיצוב ZMAG ודגמי Zibar צבאיים אחרים, נרכשו על-ידי התאגיד IAI - "תעשייה אווירית ישראלית". בשנת 2021 פורסם, כי המכוניות יוצרו במפעל החדש בדרום הארץ בבאר-שבע. התעשייה האווירית כבר החלה בייצור הגרסה המשוריינת של ZMAG ומתכננת להביא את המפעל בבאר-שבע לכושר ייצור של כמה מאוד מכוניות בשנה. על הייצור אחראית חברת ELTA – חברת בת של התעשייה האווירית המתמחה באמצעי התקשורת ובבניית רכבי מודיעין בלתי מאוישים.
ב-22 באפריל, משרד הביטחון הישראלי ביצע את הזמנתו הראשונה – תשע מכוניות ZMAG. בחירה מעולה: הרכב מיועד להתנהלות בתנאים קשים ביותר. הוא חזק, חסין ואמין. בדומה לדגמים האחרים ממשפחת Z, הרכב ניתן לתחזוקה בתנאי השטח. לדברי יואב תורג'מן, סגן נשיא התעשייה האווירית ומנכ"ל אלתא, ZMAG חדש יהפוך לדגם ברירת המחדל עבור צה"ל. עם הזמן מתוכנן לשריין את הרכב המיועד לכוחות מיוחדים.
המראה החיצוני
לדגם ZMAG החדש מבנה "מונוקוק" המספק בטיחות מוגברת, יציבות במהירויות גבוהות וכושר שליטה טוב יחסית לסגמנט. הרכב יכול להכיל 4\8\14 מקומות ישיבה. משקלו העצמי של רכב עומד על סך 2,700 ק"ג ומאפשר להוסיף מטען ונוסעים עוד 2,500 ק"ג. אורך המרכב הוא 5 מ', רוחב – 2 מ', גובה – 1,4 מ'.
מנועים
דגם ZMAG 2020\2021 מצויד במנוע V8 L96 מאת General Motor המאפשר הספק בסך 360 כ"ס ב-5,400 סל"ד. הרכב צויד בתיבת 3 הילוכים אוטומטית ובמתלים קדמי ואחורי על בסיס הסרנים מאת Dana. רכב חי"ר זה מסוגל להגיע למהירות מרבית בסך למעלה מ-120 קמ"ש ולעבור 350 ק"מ ללא מילוי דלק. ישנו גם מנוע טורבו דיזל בנפח 3 ליטרים המגיע יחד עם תיבת 6 הילוכים אוטומטית.
ביצועים בתנאי השטח
לרכב זה ביצועים מרשימים בתנאי השטח: זווית גישה - °90, זווית נטישה °48, יכולת להתגבר על שיפוע צדדי ואורכי – 65% ו-100% בהתאם. עומק חדירה למים – 0.8 מ', מרווח גחון מינימלי – 380 מ"מ, מרבי – 530 מ"מ המרשימים.