אופל אסטרה – מכונית פופולרית להפליא מאת המותג הגרמני Opel, המיוצרת ללא הפוגה מאז שנת 1991 ועד עתה. אסטרה ידוע גם תחת השמות שברולט אסטרה, הונדה אסטרה, אופל אופטימה, אופל קדט, ווקסהול אסטרה, אופל אסטרה קלאסיק וזהו רק חלק מהרשימה המלאה. המכונית יוצרה על ידי General Motors בין השנים 1991-2017, תאגיד PSA Group בי
אופל אסטרה ‏2022. מרכב, צורה. סטיישן 5 דלתות, 6 דור
AUTOBOOM

אופל אסטרה. ביוגרפיה קצרה של הכוכבת הגרמנית

אופל אסטרה ‏2022. מרכב, צורה. סטיישן 5 דלתות, 6 דור

אופל אסטרה – מכונית פופולרית להפליא מאת המותג הגרמני Opel, המיוצרת ללא הפוגה מאז שנת 1991 ועד עתה. אסטרה ידוע גם תחת השמות שברולט אסטרה, הונדה אסטרה, אופל אופטימה, אופל קדט, ווקסהול אסטרה, אופל אסטרה קלאסיק וזהו רק חלק מהרשימה המלאה. המכונית יוצרה על ידי General Motors בין השנים 1991-2017, תאגיד PSA Group בין 2017-2021, ומאז 2021 על ייצורה אחראית חברת Stellantis. בהיותה, בעיקרון, היורשת של אופל קדט, הדור הראשון של אסטרה היה בפועל הדור השישי של קדט הוותיק שהושק עוד בשנת 1962, דבר המשתקף באינדקס האלפביתי של אסטרה. מכוניות בעלות מרכב סדאן והסטיישן, האצ'בק 3 ו-5 דלתות, ואפילו קבריולה, גרסאות בנזין, דיזל, ואלו הפועלות על גז (וכיום גם דגמי היבריד פלאג-אין) עם ההיצע העצום של מנועים, מכוניות אלה כבשו את העולם, פשוטו כמשעמו. פרדיננד פורשה הוציא לאור את פולקסווגן חיפושית Type 1 הראושנה בשנת 1938, שנתיים לאחר שהושק הייצור ההמוני של אופל קדט (היא גם אסטרה). כך שמדובר במכונית באמת עממית וברב-מכר אמיתי.

Opel Kadett 1962–65.

על פי נתוני היצרנית הגרמנית, הורכבו מעל 24 מיליון יחידות של קדט-אסטרה. אם לסדר אותן אחת אחרי השנייה, תיווצר שרשרת מכוניות אופל קומפקטיות באורך מעל 100 אלף ק"מ שתוכל להקיף את קו המשווה פעמיים!

עובדה מעניינת

השם "Astra" ("כוכב" בלטינית) נוצר במסגרת קמפיין שינוי השמות לדגמי אופל, אז גם הופיעו Vectra, Omega ו-Calibra. השם "אסטרה" נבחר בהמלצתם של המשווקים, מהסיבה שהוא מעורר אסוציאציה עם משהו מדליק ועכשווי, טכנולוגיות גבוהות והחלל החיצון, בזמן שקדט, ככל הנראה, הזכיר על חיילים-נערים הלבושים במדים גדולים המיועדים לתקופה שיתבגרו.

דור 1

יוצר בין השנים 1991 עד 2000. אסטרה הראשונה (Astra F) התבססה על פלטפורמה מאת ג'נרל מוטורס, GM-T, אשר פותחה עוד בשנת 1979. המכונית הוצעה בתור האצ'בק 3 או 6 דלתות, סדאן 4 דלתות, סטיישן 5 דלתות, קבריולה 2 דלתות ומסחרית-סדאן 3 דלתות. עבור כל הפורמטים בסיס הגלגלים היה באורך 2,517 מ"מ. אורך הסדאן והקבריולה – 4,239 מ"מ, הסטיישן – 4,278 מ"מ, רוחב – 1,696 מ"מ, גובה – 1,410 מ"מ. מימדיה של אסטרה צמחו מדור לדור. תיבות – 4 הילוכים אוטומטית, וידנית בת 5 או 6 הילוכים. הוצעה סדרה רחבה של מנועי בנזין ודיזל בנפחים 1,4 עד 2,0 ליטר ובהספק החל מ-59 ועד 204 כ"ס.

Opel Astra 1991. Cabrio, 1 generation.

אסטרה F דרשה עדכון כבר שלוש שנים לאחר ההשקה, שכן התברר שהמכונית לא הונדסה כראוי. נמצאו טעויות במבנה מיכל הדלק ובעיבוד רכיבי מרכב המתכתיים, שבגללן אסטרה נחשפה לקורוזיה. במוסף לכך, רצועות ההינע היו חלשות, הופיעו פגמים במפלג ההצתה ובגנרטור. בעיות אלו הועלמו במהלך העדכון בשנת 1994. מלבד זאת, השתנו מספר פרטים – מראות הצד, הגריל, פנסי החזית ופנסי הערפל, דפנות הצד, הפגוש האחורי ועוד.

Opel Astra 1991. Hatchback 3-door, 1 generation.

השם "אסטרה" נבחר בהמלצתם של משווקים, מהסיבה שהוא מעורר אסוציאציה עם משהו מדליק ועכשווי, עם טכנולוגיות גבוהות ועם החלל החיצון

Opel Astra 1991. Hatchback 5-door, 1 generation.

מעבר לדגמים הסטנדרטיים, אופל הוציאה לשוק גרסה משודרגת Astra F GSi. הגרסה נבדלה מהותית מהגרסה ההמונית, יותר עוצמתית, עמידה ואווירודינמית. השאסי הונמך ב-15 מ"מ, לסרן האחורי הוברג מייצב נוסף, בתא הנוסעים נכלל מחשב דרך – התקדמות מרשימה בשביל תחילת שנות ה-90 בסגמנט הנוכחי.

דור 2

יוצר בין השנים 1998 עד 2009 במרכבי האצ'בק 3 ו-5 דלתות, סדאן 4 דלתות, סטיישן 5 דלתות, קופה 2 דלתות, קבריולה ומסחרית. אסטרה G השנייה, הידוע גם בתור Holden Astra TS באוסטרליה וכ-Vauxhall Astra Mk4 בבריטניה.. מלבד גרמניה, המכונית יוצרה גם במצרים והותאמה לתנאים הצפון-אפריקאים. גרסה משוכללת במקצת של אסטרה יוצרה תחת השם Chevrolet Viva במפעל GM-AvtoVAZ ברוסיה, בכל אופן, הפרויקט לא זכה להצלחה. אולם בגדול, הדור השני של אסטרה נהיה מבוקש במיוחד. רק באירופה נמכרו כ-4 מיליון מכוניות. מבחר רחב של גרסאות ומודיפיקציות נבדלו ברמת נוחות, בגיוון האופציות והפונקציות ובהספק. דרך אגב, אסטרה G – הדגם הראשון של אופל בעל מרכב מגולוון לגמרי – תגובה לתלונות מרובות לגבי הדור הראשון ה"חלוד".

בדור השני, במקום GSi אופל הציעה גרסת ביצועים גבוהים Performance Center (OPC) שנת 1999. ההספק המרבי של הגרסה הסטנדרטית הוא 147 כ"ס, בזמן שמנוע OPC הפיק 200 סוסים. נוסף על כך, בגרסת OPC התקינו מערכת בלימה מיוחדת בעלת קירור, עצמות עצה כפולות קדמיות והגה כוח משוכללים, סרן אחורי מחוזק ואלמנטים נוספים לסיפוק נהיגה מהירה. בשנת 2002 למכונית העניקו מבנה זנב מסקרן במיוחד – ספוילר ואלמנטים אחרים אשר דאגו לכוח עילוי אפסי בסרן האחורי. מקדם הגרר ירד ל-0,30 (זהה לזה של פורשה 911 GT3 באותה תקופה).

דור 3

יוצר בין השנים 2004 עד 2014. אופל אסטרה H יצאה עמידה במיוחד ועד עצם היום הזה ניתן להיתקל בה בכבישי רוב המדינות בעולם. בסך הכל פותחו 14 גרסאות שונות שצוידו בעשרה סוגי מנועי דיזל (מ-90 עד 150 כ"ס) ובאחד-עשר סוגי מנועי בנזין (מ-75 עד 241 כ"ס).

מתיחת הפנים של אסטרה H נערכה ב-2006. העדכון לא היה קיצוני – שונו הפנסים האחוריים, שני הפגושים, הגריל וכמה אלמנטים נוספים. גם הגרסאות אובזרו היטב, וכללו אופציות מתקדמות עבור אותם זמנים, כגון:

Opel Astra 2006. 3 generation, restyling.
  • הגה כוח;
  • נעילה מרכזית עם שליטה מרחוק;
  • חלונות קדמיים חשמליים;
  • מראות צד חשמליות;
  • שש כריות אוויר;
  • מערכת למניעת נעילת גלגלים;
  • אימובילייזר;
  • בקרת יציבות אלקטרונית ועוד.

אופל אסטרה OPC המשודרגת, שיוצרה בין השנים 2005 עד 2010, הייתה מונמכת, קיבלה פגושים מוגדלים וחצאיות צד, מיקום מרכזי של האגזוז, מושבים ספורטיביים, מנוע טורבו 2 ליטר בהספק 240 כ"ס, מהירות מרבית של 244 כ"ס והאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 6,4 שניות. אגב, בשנת 2005 נהג המרוצים מנואל רויטר (Manuel Reuter) שבר את השיא עבור מכוניות קטגוריית C במסלול נורבורגרינג, כאשר סיים הקפה תוך 8.35,93 דקות.

דור 4

יוצר בין השנים 2009 עד 2017. בעקבות אסטרה H, לפי האלפבית הגרמני, הייתה אמורה להופיע אסטרה I, אבל זה נראה כמו אסטרה "אחד", לכן לדור זה הקנו את האות "J". אסטרה J יוצרה בגרסאות האצ'בק 5 דלתות וסטיישן, האצ'בק 3 דלתות, סדאן 4 דלתות. בסך הכל הוצעו 19 גרסאות, שעבורן פיתחו 10 מנועי בנזין ודיזל, כל הדגמים צוידו כיאות בפונקציות ואופציות סטנדרטיות וכן מיוחדות.

לאחר שלוש שנים אסטרה עברה מתיחת פנים. כברירת מחדל עבור הדגם הוצע מנוע דיזל בי-טורבו בהספק 195 כ"ס. כמו כן, הופיע מנוע 1,4 ליטר טורבו שהוגן בפטנט על ידי אופל בהספק 140 כ"ס, הוא כלל פונקציית אוברבוסט אוטומטית שאפשרה להגביר את מומנט השיא מ-200 עד 220Nm. אולם המנוע היה לא אמין, ועד מהרה הוחלף ב-1,6 אטמוספרי פשוט בהספק 115 כ"ס.

הדור הרביעי של גרסת ביצועים גבוהים אסטרה OPC יוצרה בין 2012 עד 2018. היא קיבלה מנוע 2 ליטר טורבו בעל הזרקה ישירה שהפיק 280 כ"ס ו-400Nm, דיפרנציאל מוגבל החלקה מכני, מערכת בלימה מתקדמת בסרן הקדמי, מתלים ספורטיביים, מושבי ספורט יעילים במיוחד שאופל פיתחה בכוחות עצמה ושפע אלמנטים ספורטיביים אחרים.

אופל Cascada – קבריולה תיירים קומפקטי בעל מערך מנוע קדמי והנעה קדמית, 2 דלתות, 4 מקומות ישיבה וגג מבד

Opel Cascada 2013–19.

הופיע תת-סוג חדש יפה ומעניין למדי של אסטרה J – אופל Cascada – קבריולה תיירים קומפקטי בעל מערך מנוע קדמי והנעה קדמית, 2 דלתות, 4 מקומות וגג מבד, אשר יוצר בין 2013 עד 2019. הוא צויד במנוע 200 כ"ס שאפשר להאיץ עד מאה קמ"ש תוך 8 שניות. הקבריולה פותח בקפידה ועם השקעה רבה. למשל, הגג הרך נבדק על פלטפורמה מיוחדת המצוידת ב-124 חרירי התזה שדרכם התפרצו 1,9 גלון של מים בדקה על גג הקבריולה. קסקדה הייתה מכובדת בקרב אוהבי טיולים עם הבריזה, אך לא יותר מכך, שכן במהלך שנות אלו לא נמכרו אפילו 50 אלף יחידות. לכן, כאשר אופל עברה מג'נרל מוטורס לבעלותה של PSA, הייצור של דגם קבריולה בא לקצו. וחבל שכך.

דור 5

יוצר בין השנים 2015 עד 2019. אופל אסטרה K – כך נקרא הדור החמישי לדגם העמיד ממעמד הביניים של תעשיית הרכב הגרמנית. בדור זה אסטרה התקרבה לפסגת הכבוד עבור נהגים גרמניים, והם ללא כל ספק מבינים עניין בעגלות ממונעות. בנובמבר 2015 למכונית הוקנה "הגה הזהב" – Golden Steering Wheel בקטגורית רכבים קומפקטיים. "הגה הזהב" (Goldene Lenkrad) – אחד מפרסי הרכב הגרמניים היוקרתיים ביותר. ראשית, הוענק מאז שנת 1976 על ידי הטבלואיד BILD am Sonntag (BamS), ומאז 2009 – בשיתוף פעולה עם Auto Bild. בשנת 2016 אופל אסטרה עלתה אפילו על הישג זה והוכתרה בתואר האירופאי היוקרתי ביותר European Car of the Year ("מכונית השנה באירופה"). נהגים מן השורה הצביעו לטובת אסטרה בתשלום – בספטמבר 2017 הדור החמישי של אסטרה לקח מקום שני באירופה מבחינת כמות הרישומים הראשוניים, ובחלק ממדינות האיחוד האירופי – אפילו מקום ראשון.

מלוא ניסיון הטעויות וההישגים, החל משנת 1991, הושקע בפיתוח המרכב, השאסי, המנועים והאבזור. בדור K יישמו טכנולוגיות שאפשרו להפחית את משקל המכונית ב-135 ק"ג. פלדות חוזק גבוה-על חיזקו את המרכב במידה המרבית. מקדם הגרר הגיע למדד נעלה של 0,272, ובשנת 2019 ירד ל-0,25. מבחינה חזותית, אסטרה K לא הייתה מכונית יפה בהכרח, אבל כן חסרת דופי מבחינה תפקודית. אולם מהו יופי, אם לא הביטוי הגבוה ביותר של התכלית?...

אופל אסטרה זכתה ב"הגה הזהב" (Golden Steering Wheel) בקטגורית מכוניות קומפקטיות והוכתרה בתואר האירופאי היוקרתי ביותר European Car of the Year ("מכונית השנה באירופה").

Opel Astra 2019. 5 generation, restyling.

עבור המכונית הוצעו 6 סוגי מנועי בנזין, בהספק החל מ-90 ועד 200 כ"ס, ו-8 מנועי דיזל עם הספק מ-105 עד 160 כ"ס, בין היתר מנועים עוצמתיים, אמינים וחסכוניים בעלי רמת פליטת CO מופחתת מסוג ecoFLEX. בשנת 2019 אסטרה K עברה מתיחת פנים. במסגרת העדכון, המצבר הועבר לתוך תא המטען בשביל חלוקת משקל מאוזנת יותר, פיתחו פונקציית סיגול מצב היגוי לשינויים במהירות, הסרן האחורי צויד בקורת פיתול בעלת מנגנון זרועות משוכלל לשיפור יציבות רוחבית. בתור אבזור מיוחד נהיו זמינים פנסי LED קדמיים אדפטיביים עם אור גבוה חכם ופנסי LED אחוריים, מערכת בידור-ידע בעלת מסך מגע בגודל 7 או 8 אינץ' ותמיכת אנדרואיד ואפל.

דור 6

עוד בשנת 2019, כאשר אופל הציגה את הגרסה המחודשת של אסטרה K, נודע כי הדור החדש, השישי, של אסטרה יצא לשוק בשנת 2021. כידוע, בשנת 2021 קבוצת PSA הפכה לחלק מהמפלצת התאגידית Stellantis, כך שאסטרה החדשה הושקה כבר בחסות הבעלים החדשים. חשיפתה של אסטרה L נערכה ב-13 ביולי 2021 ומכירותיה החלו ב-12 בנובמבר 2021. בשונה מהדגמים הקודמים, אסטרה החדשה מבוססת על הדור השלישי של פלטפורמת EMP2 PSA. היא התארכה בחצי מטר, זכתה להנעה היברידית ולאופציות מתקדמות רבות שאפשרו לה לשרוד באחד הסגמנטים התחרותיים ביותר, אשר מכיל אלופי פופולריות כגון פולקסווגן גולף, פורד פוקוס, הונדה סיוויק ומאזדה 3, פיג'ו 308 וסקודה אוקטביה, רנו מגאן וקיה סיד, יונדאי i30 וסיאט לאון.

Opel Astra 2022. Estate 5-door, 6 generation.

בכל הנוגע להופעה החיצונית, לאופל אסטרה החדשה מראה מודרני, "הייטקי", היא מאוזנת בכל המימדים בקפדנות יוצאת מן הכלל, מפוסלת באופן אידיאלי מלפנים ומאחור ויחס מרכיבי המרכב מתקרב לשלמות. אכן, הדייקנות שבה עלולה להיות משעממת, אבל… למען האמת, זו מנוחה לעיניים לאחר היצירות האולטרה-עתידניות עם אלמנטים חייזריים מוזרים האופייניים למכוניות מודרניות רבות.

ההרכבה של אופל אסטרה שנת 2021/2022 היא איכותית, המנועים שלה אמינים ומדגימים ביצועים טובים, היא נוחה, מגיבה בדיוק לפקודות הנהג, ומאובזרת כראוי. בגרסה הסטנדרטית נכללים חישוקי סגסוגת קלה 18 אינץ', פנסי LED, בקרת אקלים דו-אזורית, מסך מגע 7 אינץ' עם ניווט לוויין, חיישני חנייה, מושבים והגה מתחממים, מכלול עוזרים לנהג עם תיקון סטייה מנתיב ובלימת חירום אוטומטית. מלבד רמת הגימור הבסיסית, ישנן גם גרסאות Griffin Edition, Business Edition Nav, SRi Nav ו- Elite Nav Premium המכילה כמות גדולה יותר של אופציות.

Opel Astra 2022. Hatchback 5-door, 6 generation.

מבחר המנועים של אסטרה עודכן במלואו עוד בשנת 2019, כעת הוא מכיל שלושה מנועי טורבו 1,2 ליטר 3 צילינדרים בהספק 110, 130 ו-145 כ"ס, ושלושה מנועי דיזל 1,5 ליטר טורבו בהספק 105 ו-122 כ"ס. למנועים משודכת תיבת 6 הילוכים ידנית, אולם ישנה גם תיבת 9 היל' אוטומטית ייחודית.

אופל אסטרה 2022 או דגם מתחרה?
29 קולות