פורשה קאיין קופה. השאיפה למצוינות

פורשה קאיין קופה. השאיפה למצוינות

פורשה קאיין קופה (Cayenne Coupe) הוא קרוסאובר ספורט פרימיום בצורת קופה, בעל חמישה מקומות ישיבה והנעה כפולה. מיוצר על-ידי מותג Porsche הגרמני, החל משנת 2019. קיימות גרסאות עם מנועי בנזין והיברידיות, לצד גרסאות עוצמתיות במיוחד. בשנת 2022 בישראל קיימת גרסת הדור הראשון הראשון של הקרוסאובר.

דגם קאיין הפך להצלחה רועשת עבור Porsche. במידה רבה הוא ניבה את התפתחותו של שוק הרכב העולמי לכיוון הקרוסאוברים העירוניים. הרכב הזה מזוהה עם שתי מילים – מהירות ויוקרה. זוהי אחת המכוניות המעטות שמסוגלות לנסוע הן במסלול והן בשטח. עמיתו בדמוי מרכב קופה – קאיין קופה, גילם בתוכו את מאפייניה הנעלים ביותר של מכונית רבת-המכר של החברה ואף הצליח להתעלות מעליה ולהכפיל את כל יתרונותיה. הדגם ענה לביקש הרב למכוניות בעלות סוג זה של מרכב, תוך כדי תחרות עם ב.מ.וו. X6 ועם מרצדס GLE Coupe. לקאיין קופה יש הרבה הפתעות בשרוול, בנוסף לעיצובו הדינמי של החלק האחורי של המרכב, שמזכירה דגמי קופה אמיתיים של המותג, למשל דגם 911.

דור ראשון

גרסת הדור הראשון מיוצרת משנת 2019 ועד היום (נכון לשנת 2022). פורשה קאיין קופה החדשה מורכבת על בסיס פלטפורמה מודולרית MLB Evo, בעלת פריסת מנוע אורכית קדמית ועם כמות גבוהה של פלדות מחוזקות במבנה. המתלים הם עצמאיים לחלוטין, עם מערך רב-קישורי. גודל מרווח הגחון מושפע ישירות ממיקומם של המרכיבים הפנאומטיים. לשיפור היציבות במהלך התנועה בכביש מהיר, הרכב "מתיישב" ב-190 מ"מ. בשטח ניתן להפעיל מצב תנועה מיוחד ולהגדיל את מרווח הגחון עד 245 מ"מ. בסיס הגלגלים של דגם הקופה (שגודלו 2,895 מ"מ), זהה לזה של קאיין הרגיל. אורכו של קרוסאובר דמוי הקופה גדול ב-13 מ"מ בהשוואה לקאיין הרגיל (4,931 מ"מ). לשני הדגמים רוחב זהה (1,983 מ"מ), גובהו של דגם "הקופה" קטן יותר ב-20 מ"מ (1,676). אורכה של גרסת קאיין טורבו קופה מסתכם ב-4,939 מ"מ (גדול יותר ב-13 מ"מ), רוחבה – 1,989 (גדול יותר ב-6 מ"מ) וגובהה 1,653 (נמוכה יותר ב-20 מ"מ).

צורתו המשופעת של החלק האחורי הקטינה מעט את נפח האחסון. בגלל צורתו המונמך של הגג, תכולתה של גרסת הקופה-הקרוסאובר מסתכמת ב-625 ליטר בלבד, לעומת 770 בגרסה הרגילה. כשמקפלים את שורת המושבים האחורית, המספר הזה גדל ל-1,540 ליטר. במצב מקופל, משענת המושב האחורי משתווה לגובה הרצפה.

התנהגות הכביש בדגם החדש לא השתנתה במיוחד. המתלים הפנאומטיים תורמים לביצועים (בגרסת קופה הבסיסית הם מוצעים כאופציה) וכן העוזרים האלקטרוניים. המצלמה האחורית ומספר הרישוי נדדו לפגוש.

מראה חיצוני

המעצבים החליטו להתאים את מראה הדגם החדש לזה של 911 האגדי. מאחור נמצא מכסה תא המטען הצר והמשופע. מעליו ממוקם ספוילר קטן מסוג "זנב הברווז" ואורות הבלם המחוברים. מיקום ההצמדה ללוחית הרישוי עבר לפגוש האחורי. הגג הונמך ב-20 מ"מ.

בגרסת קאיין טורבו הרגילה של הדור האחרון הותקן לראשונה ספוילר עליון עם פלטה נשלפת, בקאיין קופה לעומת זאת, הוא קבוע. כל גרסאות הקופה ולא רק גרסת הטורבו מצוידות בספוילר הממוקם מתחת לחלון האחורי. הוא נשלף בנסיעה במהירות של 90 קמ"ש ונכנס באופן אוטומטי כשמעטים ל-60 קמ"ש.

מקדם הגרר הוא זהה לשתי הגרסאות של קאיין ושווה ל-0,34. מאידך, הקוטר של כל גלגלי הבסיס של קאיין קופה הוגדל באינץ' בהשוואה לגרסת קאיין הבסיסית. בקופה הרגיל ובגרסת S קוטר הגלגלים עומד על 20 אינץ', בגרסת טורבו קופה – 21 אינץ'. בדומה לגרסת הטורבו של דגם קאיין הרגיל, את גרסת הטורבו הקופה ניתן לזהות לפי רצועות כפולות של אורות הלד מלפנים, במקום רצועה בודדת.

תא נוסעים

חלקו הקדמי של תא הנוסעים בקרוסאובר בצורת קופה זהה לזה של הדגם הסטנדרטי, גם מבחינה עיצובית. כל ארבעת שקעי USB בתא הנוסעים הם בתקן Type-C. לא מרגישים שהגג מונמך בחלק הקדמי, הדלתות המונמכות פחות נוחות לכניסה וליציאה רק במעט. תא הנוסעים הוא מרווח. יש מספיק מקום לרגלי הנוסעים מאחור. גם מרווח הראש הוא מספיק בהחלט ואינו תלוי בסוג הגג – בסיסי עם זכוכית פנורמית קבועה או גג מסיבי פחמן (חלק מחבילת Sport המוקלת). הכל בזכות המושב האחורי שהונמך ב-30 מ"מ עקב דחיית הפריסה האורכית.

אבזור

כיאה לסגמנט הפרימיום, גם לגרסאות הבסיס של פורשה קאיין קופה 2019/2020 יש מגוון רחב של אופציות. כברירת מחדל הקרוסאובר מצויד בשש כריות אוויר, בחישוקי סגסוגת קלה 20 אינץ', בגג פנורמי, ב"חבילת" ספורט, בהגה כוח Power Steering Plus, בעוזר חנייה עם חיישנים קדמיים ואחוריים ומצלמה אחורית, במתלים אדפטיביים, בחבילת Sport Chrono, בהנעה חשמלית, בחימום מושבים קדמיים, בבקרת אקלים דו-אזורית, במערכת מולטימדיה עם מסך 12,3 אינץ' ובאקוסטיקת פרימיום.

מנועים ורמות גימור

כל הדגמים הם בעלי הנעה כפולה. כולם מצוידים בתיבת 8 הילוכים אוטומטית.

גרסאות בנזין:

  • קאיין קופה הבסיסי כולל מנוע טורבו V6 בנפח 3 ליטר, עם הספק בסך 340 כ"ס ו-450 נ"מ של מומנט סיבובי. ההאצה מ-0 ל-100 מסתיימת תוך 6 שניות, המהירות המרבית עומדת על 243 קמ"ש. צריכת הדלק במחזור המשולב היא 9,3 ליטר ל-100 ק"מ.
  • קאיין קופה S כולל: מנוע טורבו V6 בנפח 3 ליטר ועם הספק בסך 440 כ"ס עם 550 נ"מ. ההאצה מ-0 ל-100 מתבצעת תוך 5 שניות, המהירות המרבית – 263 קמ"ש. צריכת הדלק הממוצעת – 9,4 ליטר ל-100 קמ"ש.
  • קאיין טורבו קופה כולל: מנוע טורבו V8 בנפח 4 ליטר, בעל הספק בסך 550 כ"ס עם 700 נ"מ סיבובי. זוהי גרסה בעלת ביצועים גבוהים, עם שאגת מנוע מרשימה, זינוק זריז ממקום ל-100 קמ"ש ובשילוב עם מנגנון Performance Start, הזינוק הופך למרשים עוד יותר. מאיץ ל-100 קמ"ש תוך 3,9 שניות, המהירות המרבית – 286 קמ"ש. צריכת הדלק הממוצעת – 11,3 ליטר בנזין ל-100 ק"מ בתנאים זהים.

גרסאות היברידיות:

  • גרסת הבסיס: אותו מנוע טורבו V6 3 ליטר עם הספק בסך 340 כ"ס. ההאצה ל-100 קמ"ש תסתיים תוך 5,1 שניות, המהירות המרבית – 253 קמ"ש.
  • הגרסה המתקדמת: מנוע טורבו V8 בנפח 4 ליטר, הספק בסך 550 כ"ס עם 700 נ"מ. ההאצה ל-100 תתרחש תוך 3,8 שניות, המהירות המרבית – 295 קמ"ש.
איזה מבין הדגמים הבאים הוא מתחרה ראוי לפורשה קאיין קופה?

היברידים Plug-in

סיטרואן C5 X. צומת המשאלות

סיטרואן C5 X. צומת המשאלות

CX 5 שנת 2021 – דגם חדש ומבטיח מבית סיטרואן, המאחד בתוכו את המאפיינים של רכב שטח, סדאן וסטיישן. בואו נדבר עליו בהרחבה.

  • סקירות
ועוד עבור היברידים Plug-in