סיאט טולדו הוא רכב משפחתי קומפקטי שמיוצר על-ידי יצרנית הרכב הספרדית SEAT משנת 1991 עד היום. מבחינת העיצוב החיצוני כל דור היה שונה מאוד בהשוואה לדור הקודם והגיע בצורות מרכב שונות: ליפטבק, סדאן, האצ'בק 5 דלתות. בגרסאותיו השונות ה''ספרדי'' המשתנה קיבל עיצוב ממעצבי רכב מפורסמים שונים: גרסאות הדור הראשון והדור השני פותח
סיאט טולדו ‏2012. מרכב, צורה. ליפטבק, 4 דור
AUTOBOOM

סיאט טולדו. ה''ספרדי'' המשתנה

סיאט טולדו ‏2012. מרכב, צורה. ליפטבק, 4 דור

סיאט טולדו הוא רכב משפחתי קומפקטי שמיוצר על-ידי יצרנית הרכב הספרדית SEAT משנת 1991 עד היום. מבחינת העיצוב החיצוני כל דור היה שונה מאוד בהשוואה לדור הקודם והגיע בצורות מרכב שונות: ליפטבק, סדאן, האצ'בק 5 דלתות. בגרסאותיו השונות ה''ספרדי'' המשתנה קיבל עיצוב ממעצבי רכב מפורסמים שונים: גרסאות הדור הראשון והדור השני פותחו על-ידי ג'ורג'טו ג'וג'ארו, גרסת הדור השלישי יוצרה ע''י וולטר דה סילבה, גרסת הדור הרביעי היא פרי יצירתו של אלחנדרו מסונרו-רומנוס. למתחרים העיקריים של טולדו היו נחשבים דגמים פיג'ו 301, שברולט קרוז, פולקסווגן ג'טה, פורד פוקוס וסקודה אוקטביה. שני הדגמים האחרונים מיוצגים בישראל.

דור ראשון

יוצר בין השנים 1991 - 1999. הדגם בצורת מרכב ליפטבק 5 דלתות הורכב על בסיס פלטפורמה Volkswagen A2 והיה דומה לפולקסווגן ג'טה. A2 הייתה פלטפורמה חזקה ואמינה, אבל מיושנת, לכן בסיס הגלגלים של ''הספרדי'' עמד על 2.4 מטר בלבד. שורת המושבים האחורית הייתה צפופה, המושבים הקדמיים היו ישרים. אבל תא המטען של טולדו היה די גדול יחסית לרכב כזה: בנפח 550 ליטר בעת הרמת מושבים אחוריים ועד 1,360 ליטר בעת קיפול המושבים. הייחודיות הזאת הובילה להופעתו של קונספט חדש של רכבים, שמבחינת המראה החיצוני היו דומים לסדאן אבל הייתה להם דלת אחורית שימושית שבמדד הנפח התעלו על הרבה רכבים בצורת מרכב סטיישן.

במקור תא הנוסעים היה פשוט וצנוע, אבל בשנת 1996 נוספו אימובילייזר, כרית אוויר כפולה (נהג ונוסע), מותחני חגורות, בקרת שיוט, נגן קלטות סטריאו ועוד. הרכב צויד במנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר עם הספק 75 כ''ס או במנוע בנפח 2 ליטר עם הספק 115 כ''ס. בשנת 1995 טולדו עבר מתיחת פנים, הוא קיבל עיצוב חדש, רשת גריל שונה, פגוש חדש והחשוב ביותר - מנועים חדשים: 2.0 GTI בהספק 150 כ''ס ו-TDI בהספק 110 כ''ס עם אפשרות לפעול על דלק ביו-דיזל.

דור שני

יוצר בין השנים 1998 - 2004. גרסת טולדו דור שני הורכבה על בסיס פלטפורמה Volkswagen Golf Mk4 (על אותה פלטפורמה באותה תקופה הורכבו גם פולקסווגן בורה וסקודה אוקטביה). הרכב יצא גדול יותר בהשוואה לקודמו, היה לו עיצוב חיצוני זהה, אך מעוגל יותר בדומה לסיאט פרוטו. תא הנוסעים הוגדל, אבל נפח של תא מטען הוקטן ל-830 ליטר בעת קיפול המושבים. אולם האיכות של חומרי הגימור ורמת האבזור של תא הנוסעים השתפרו והתקרבו לרמת פרימיום. טולדו ברמת האבזור הבסיסית הגיע עם 4 כריות אוויר, מערכת ABS עם חלוקת כוח בלימה, בקרת משיכה EDS, מראות צד חשמליות ומחוממות, מערכת מיזוג אלקטרונית, חלונות חשמל קדמיים ואחוריים, נעילה מרכזית עם אזעקה ועם שליטה מרחוק.

סיאט טולדו ‏1998. לוח מחוונים. סדאן, 2 דור

גרסת טולדו דור שני צוידה במנועי בנזין או דיזל שונים בעלי הספק מ-1.6 עד 2.3 ליטר. הגרסה החזקה ביותר הייתה מנוע V5 בנפח 2.3 ליטר שהפיק 170 כ''ס, הוא האיץ את הרכב מ-0 ל-100 קמ''ש ב-8,6 שניות, ואיפשר נסיעה במהירות מרבית של 225 קמ''ש. מאוחר יותר טולדו קיבל מנוע טורבו נוסף בנפח 1.8 ליטר עם הספק 180 כ''ס.

דור שלישי

יוצר בין השנים 2004 - 2009. גרסת טולדו דור שלישי הגיעה בצורת מרכב האצ'בק 5 דלתות והיה לה עיצוב חיצוני שונה לחלוטין, בהשוואה לשני הדורות הקודמים, עד כדי כך שהדגם היה דומה יותר למיניוואן הקומפקטי ואופיין במראה חיצוני מיוחד. נפח תא המטען במצב רגיל עמד על 500 ליטר, בקיפול המושבים המדד חזר לנפח מכובד ועמד על 1,440 ליטר. היוצרים המשיכו לרוות את הרכב במגוון פונקציות מתקדמות ביותר, נוספו לו מערכת בקרת יציבות ומשיכה, מערכת בלימה נגד נעילה וסיוע בלימת חירום, 6 כריות אוויר סטנדרטיות, חיישן גשם, חיישן חניה, פנסי בי-קסנון, פנסים אחוריים שקופים. תא הנוסעים היה מחושב עד הפרט הקטן ביותר, אבל הגיע גדוש מדי במרכיבים, לכן גרסת הדור השלישי של טולדו "התפרסמה" לרעה בגלל נקודת תצפית לא טובה במיוחד ממושב הנהג. הרכב צויד במנועי בנזין בעלי הספק מ-102 עד 150 כ''ס ובמנועי דיזל עם הספק מ-105 עד 140 כ''ס. אחרי מתיחת הפנים בשנת 2006 הופיע מנוע TDI חדש בהספק 170 כ''ס.

דור רביעי

מיוצר משנת 2012 עד היום (נתונים לשנת 2022). סיאט טולדו החדש הורכב על בסיס פלטפורמה A05 ( על אותה פלטפורמה מורכבים פולקסווגן פולו דור 5, סיאט איביזה דור 4 ואאודי A1) עם מרכיבים של שלדה אחורית של סיאט לאון דור שני ופולקסווגן גולף דור רביעי. לכן ''הספרדי'' הפך לארוך יותר, הדבר איפשר להגדיל את נפח תא המטען בעת קיפול המושבים עד 1,490 ליטר. הדגם כבר לא נראה משונה, כמו גרסת הדור השלישית, הצורה הפשוטה של המרכב איפשרה להחזיר את נקודת התצפית הטובה לנהג.

הרכב מגיע עם מראות צד בעלות אורות איתות מובנים, מערכת מיזוג חדשה, חלונות חשמל עם פונקציית סגירה אוטומטית, מסך מגע חדש בגודל 6.5 אינץ' עם התאמה לסמארטפון, פונקציית בלימה רציפה למניעת התנגשויות, חיישן עייפות הנהג, פונקציית גישה והתנעה ללא מפתח, חיישני חניה קדמי ואחורי שאפשרו לשלב עם מצלמה אחורית ועוד. טולדו החדש מצויד במנועי בנזין 1.2 MPI עם הספק 75 כ''ס 1.2 TSI בהספק 85 או 105 כ''ס ו-1.4 TSI בעל הספק 122 כ''ס שמגיעים עם תיבת 7 הילוכים. בשנת 2015 מנועי 1.2 TSI עם הספק 190 או 110 כ''ס ומנוע 1.4 TSI בהספק 125 כ''ס שוכללו כדי לעמוד בתקנים אירו-6.

סיאט טולדו או דגם מתחרה?
14 קולות