סקודה ראפיד. רכב קומפקטי ופרקטי
סקודה ראפיד הוא רכב קומפקטי שמיוצר משנת 2012 בשני דורות. המאפיין המרכזי של הדגם הוא שהרכב מוצע בגרסאות בעלות מרכבים שונים לשווקים שונים: הדגם מיוצר בהצלחה בגרסה בעלת מרכב האצ'בק וסדאן 4 דלתות בסין, בהודו הדגם ידוע בגרסה בעלת מרכב סדאן בלבד והוא נמכר בגרסאות בעלות מרכב ליפטבק והאצ'בק באירופה עד שנת 2019 (בשנת 2019 סקודה סקאלה הפכה ליורשת של דגם ראפיד באירופה המערבית). בקו הדגמים של Škoda הרכב הזה, שהוא קומפקטי וגם פרקטי, תופס את מקומו בין דגם פאביה לבין דגם אוקטביה.
Škoda Auto נתנה את השם "רפיד" לדגמים שלה בשנות 1935 ו-1984, וזאת הסיבה שהשם הזה הפך להיסטורי עבור יצרנית הרכב הצ'כית. דגם ראפיד של היום הוא פופולרי ביותר בחלק מהשווקים, כמו בסין וברוסיה. בישראל עד לאחרונה ובאופן רשמי, הוצעה גרסת הדור הראשון של הדגם לאחר מתיחת פנים. זו הייתה הגרסה של שנת 2017 בעלת מרכב ליפטבק עם מנוע טורבו בנפח 1.4 ליטר עם הספק 125 כ"ס ועם תיבת DSG 7 הילוכים רובוטית.
הדגם מבוסס על מכוניות הקונספט Vision D ו-MissionL שהופיעו לראשונה בשנת 2011 בתערוכות הרכב בז'נבה ובפרנקפורט בהתאמה. הגרסה הסדרתית הסופית הוצגה בספטמבר שנת 2012 בתערוכת הרכב בפריז. המכירות באירופה התחילו בסוף שנת 2012, בסין - ב-2013 , ברוסיה - ב-2014. גרסת ראפיד ספייסבק בעלת מרכב האצ'בק יצאה לאור בתערוכת הרכב בפרנקפורט בשנת 2013.
דור ראשון
יוצר בין השנים 2012 - 2019, עבר מתיחת פנים בשנת 2017. ראפיד הראשון נוצר על בסיס פלטפורמה Volkswagen Group A05 (PQ25) המשותפת עם דגם פולו בעל מרכב סדאן. בסיס הגלגלים הוארך, מפשק הגלגלים הורחב, מהדגמים אחרים של Škoda הושאלו מערכות מתלים שונות: מתלים קדמיים מסוג McPherson עם חיבורים תחתונים בצורת A של דגם פביה וציר פיתול אחורי מאת אוקטביה. קו המנועים כלל מספר מנועי בנזין ודיזל בעלי הספק שונה, שפעלו בשילוב עם תיבת 5 או 6 הילוכים ידנית, עם תיבת DSG 7 הילוכים רובוטית או עם תיבת 7 הילוכים אוטומטית הידרו-מכנית. מבחר המנועים היה תלויה בשוק והעדפות הלקוחות. סוג ההנעה היה אך ורק קדמי לכל הגרסאות.
מפרט האבזור של הדגם השתנה בהתאם לאזור. במספר שווקים מערכת ESC (בקרת יציבות אלקטרונית) כלולה באבזור סטנדרטי ברמת הגימור הבסיסית, בחלק מהמדינות המערכת הגיעה כאופציה. רשימת אבזור נוסף כללה עד 6 כריות בטיחות, חיישן לחץ אוויר בצמיגים, בקרת אקלים, בקרת שיוט, תא כפפות מקורר, מערכת מדיה עם צג 5 אינץ' ועם "ניווט" ועוד. בנוסף קיבל הדגם קו "פתרונות גאוניים פשוטים" הממותג (Simply Clever), מדובר בדברים קטנים ונעימים שעוזרים בחיי היומיום, כמו מגש מתחת למושב הנהג לאחסון אפוד חירום, שטיחון דו צדדי (סיב/גומי) בתא המטען וכו'.
בשנת 2017 עבר הרכב מתיחת פנים, שהעניק לו מראה חיצוני עכשווי יותר ופנסי בי-קסנון עם שינוי אור מגבוה לנמוך אוטומטי כאפשרות נוספת. באירופה גרסת סקודה ראפיד 2017 המעודכנת קיבלה מנועי TSI חדשים בנפח 1 ליטר עם 3 צילינדרים בעלי הספק 95 או 110 כ''ס ומנועי TDI דיזל בנפח 1.4 ליטר (90 כ''ס) ו-1.6 ליטר (116 כ''ס).
דור שני
החל משנת 2019, תחת ההסוואה של דור חדש, נמכר דגם מקורי אחרי עדכון קפדני ביותר, שנבנה על בסיס אותה הפלטפורמה PQ25 ועם אותו בסיס גלגלים בסך 2602 מ''מ. באותם שנים באירופה הגרסה במרכב האצ'בק הוחלפה בדגם סקאלה, בעוד שגרסה בעלת מרכב ליפטבק, שלא זכתה להערכה במדינות העולם הישן, ירדה ממגוון המוצע. הצ'כים לא ראו צורך בפיתוח של דגם חדש לחלוטין לשאר השווקים. לכן יחידות כוח נשארות ללא שינויים, אך הם מובדלים מגרסאות האירופאיות: מנוע אטמוספרי בנפח 1.6 ליטר (עם הספק 90 או 110 כ''ס) מותקן עם תיבת הילוכים ידנית או עם תיבת Aisin 6 הילוכים אוטומטית, מנוע TSI טורבו בנפח 1.4 ליטר מגיע בשיתוף עם תיבת DSG 7 הילוכים רובוטית פרה-סלקטיבית.
לעומת זאת, המראה החיצוני ותא הנוסעים השתנו. מראה חיצוני של גרסת סקודה ראפיד 2019/2020 הפך למתקדם יותר ותאם את הסגנון האופייני של המותג, עיצוב חדש של תא הנוסעים הוא כמעט זהה לזה של דגם סקאלה. מפרט האבזור חודש גם הוא: מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 6.5 או 8 אינץ'. הרכב כמו קודם מגיע בשלוש רמות הגימור. רמת Active הבסיסית מאובזרת בשתי כריות אוויר, מערכת ייצוב ומיזוג אוויר. מבחר הציוד הנוסף הורחב: ניתן לקבל לוח מחוונים דיגיטלי, תאורה פנימית מורחבת, גלגל הגה עם חימום, מערכת התראה על התנגשויות ומערכות בקרת עייפות נהג.