Chongqing Sokon Industry Group מייצרת כלי רכב ורכיבים עבורם ושמה דגש על קידום הרכבים החשמליים שלה. לסוקון יש עובדים בשתי מדינות, ארה"ב וסין, כתוצאה מהמאמצים המשולבים היא משווקת את מוצריה בכל רחבי העולם. בראש משפחת המייסדים והבעלים של סוקון עומד כעת ז'אנג סינגאי (Zhang Xinghai), איש עסקים משפיע וחתן פרסים רבים, כמ
סוקון או סרס. הדרך הסבוכה של משפחת ז'אנג
AUTOBOOM

סוקון או סרס. הדרך הסבוכה של משפחת ז'אנג

סוקון או סרס. הדרך הסבוכה של משפחת ז'אנג

Chongqing Sokon Industry Group מייצרת כלי רכב ורכיבים עבורם ושמה דגש על קידום הרכבים החשמליים שלה. לסוקון יש עובדים בשתי מדינות, ארה"ב וסין, כתוצאה מהמאמצים המשולבים היא משווקת את מוצריה בכל רחבי העולם. בראש משפחת המייסדים והבעלים של סוקון עומד כעת ז'אנג סינגאי (Zhang Xinghai), איש עסקים משפיע וחתן פרסים רבים, כמו "בונה הסוציאליזם עם מאפיינים סיניים". אז מה כל זה קשור למותג סרס, עם המוכניות החשמליות שלו שנכנסו לפני זמן קצר לשוק הישראלי? יישרנו את הכל בנוגע לדרך הסבוכה של הז'אנגים ונשמח לשתף אתכם.

Zhang Xinghai
ז'אנג סינגאי, יו"ר Sokon Group, נכון להיום סגן נשיא לשכת המסחר והתעשייה של כל סין (ACCIC), חבר מועצה של האגודה הסינית לקידום תוכנית גואנגצאי, סגן נשיא פדרציית התעשייה והמסחר של צ'ונגצ'ינג וסגן נשיא של פדרציית הצדקה של צ'ונגצ'ינג.

סטארטאפ הרכב SF Motors, שנמצא בבעלות משפחתו של ז'אנג סינגאי, ידוע כיום בתור יצרנית רכבים חשמליים תחת המותג סרס

בקצרה על העיקר

סיפור ההצלחה

בדומה ליצרניות רכב מסין היום, סוקון התחילה מייצור מכשירי חשמל ביתיים. החברה נקראה אז Chongqing Baxian Fenghuang. אחרי מכשירי החשמל, משפחת ז'אנג עסקה בייצור בולמי הזעזועים למכוניות ואופנועים עבר השווקים הסיני והיפני. בולמי הזעזועים נמכרו טוב במיוחד, לכן בשנת 1996 החברה שינתה את שמה ל-Chongqing Yu'an Shock Absorber Company והחלה להתמקד אך ורק בייצור חלקים אלו. עם השגת היקף ייצור של מיליון בולמי זעזועים בשנה, נולד שם חדש, Chongqing Yu’an Innovation Technology (Group).

במוקדם או במאוחר, Chongqing Yu'an הייתה חייבת לעבור לייצור כלי רכב, כפי שזה נהוג בסין. הרגע הזה הגיע בשנת 2002, כאשר נוסדה חברת XGJAO Motorbyke לייצור אופנועים זולים לנוער. באותה שנה, Chongqing Yu'an הצליחה להגיע להסכם הרכבה חוזית של LCV מאת המותג סוזוקי בפורמט SKD. בשנת 2003 Chongqing Yu'an הקימה מיזם משותף עם חברת דונגפנג – Dongfeng Yu'an Automobile, שהוציא שנתיים לאחר מכן את הרכב Dongfeng Yu'an K-Series.

Chongqing XGJAO Motorcycle Manufacture Co.
XGJAO Motorbyke, חברה לייצור אופנועים זולים לנוער.

החל משנת 2007, כתוצאה משינוי ארגוני, הקבוצה התעשייתית כולה נקראת Chongqing Sokon Automobile Co., Ltd. תחת Yu'an המשיכו לייצר רק בולמי זעזועים ורכיבים עבורם, תחת Dongfeng Sokon (DFSK) החלו לייצר רק רכבים. במקביל לכך, משפחת ז'אנג הקימה את הסטארטאפ SF Motors שעוסק ברכבים חשמליים בניסיון נואש לכבוש את שוק ארה"ב, הם רכשו את AM General ופתחו שני מרכזים לפיתוח מכוניות חשמליות.

Sokon logo
Sokon Group היא יצרנית מתקדמת שעיסוקה העיקרי הם מנועים, כלי רכב על בסיס אנרגיה חדשה וערכות הרכבת רכב.

בשנת 2018 סוקון רכשה את DFSK מדונגפנג והפכה לבעלים היחיד שלו, בעוד שדונגפנג רכשה 26,01% מהמניות של סוקון. לפיכך, המידע המופץ בתקשורת לפיו סוקון היא חלק מדונגפנג הוא שגוי. הז'אנגים הערמומיים שומרים על השליטה בפרי מוחותיהם ודונגפנג הוא בעל המניות הגדול ביותר. עם זאת, נותרה האפשרות לקדם את הרכבים החשמליים של סוקון עם דגש על הקשר לדונגפנג, שכן ענקית הרכב הסינית ידועה לרבים, אבל מי מכיר את סרס? דרך אגב, באשר לסרס…

משפחת ז'אנג ואחרים

SF Motors שנוסדה בשנת 2016 בארה"ב נקראת כיום סרס (Seres), בסיסה נמצא בקליפורניה ואתר הייצור הראשי בסין, אולם גם בארה"ב קיימים אמצעי ייצור (מפעל של האמר לשעבר, דרך אגב), מה שמבדיל את סוקון מיצרניות רכב סיניות רבות. בשנת 2016, מייסד שותף של טסלה, מרטין אברהרד, הצטרף ל-SF Motors בתור יועץ אסטרטגי. שנה לאחר מכן, SF Motors הכריזה על רכישת InEVit Inc, סטארטאפ העוסק בפיתוח סוללות לרכבים חשמליים שנוסד על-ידי אברהרד בשנת 2016. מרטין הוא מהנדס מצוין, היה המנכ"ל הראשון של טסלה והמפתח של העקרונות הראשיים לייצור רכבים חשמליים באופן כללי.

Martin Forest Eberhard
מרטין פורסט אברהרד הוא מהנדס, יזם וממציא מעמק הסיליקון. הוא קיבל תואר ראשון בהנדסת מחשבים מאוניברסיטת אילינוי באורבנה-שמפיין בשנת 1982 ותואר שני בהנדסת חשמל מאותה אוניברסיטה ב-1984. ייסד את Tesla, Inc (אז נקראה Tesla Motors) יחד עם מארק טארפנינג בשנת 2003, אברהרד היה היו"ר המקורי שלה ונותר בתפקיד המנכ"ל עד סוף 2007.

אבל כפי שזה קורה לעתים קרובות מדי, הודות לתקשורת הוא ידוע בתור שערורן שנקלע לסכסוך עם אילון מאסק הנערץ על-ידי תומכים רבים של כל סוג של קדמה טכנולוגית. והתקשורת ממשיכה להעלות את האגדה הזו כאשר מדובר על הזמנת אברהרד לחברת סוקון. ובכן, יש להבהיר שלסכסוך בינו לבין מאסק אין שום קשר לחברה הסינית סוקון, שכן הוא הסתיים עוד בשנת 2009, כאשר ייצור של רכבים חשמליים עוד לא היה אפילו בתוכניות של סוקון. יותר מכך, אברהרד הוזמן על-ידי סוקון לא מהסיבה שהוא "נלחם" במאסק, אלא בגלל הניסיון הענקי שלו בייצור רכבים חשמליים. דרך אגב, אברהרד נשאר בעל מניות של טסלה ולעיתים תומך במותג בדרך זו או אחרת.

Seres 3 EV 2022. SUV 5-door, 1 generation.

בנוסף לכך שהיא מזמינה מומחים אמריקאים מצטיינים, סוקון משתפת פעולה גם עם חברות סיניות מובילות, החשובה ביותר למטרותיה היא Huawei. בשנת 2019 נחתם הסכם עם וואוויי לפיתוח טכנולוגיות מידע ותוכנות עבור רכבים חשמליים. הודות לניסיון של אברהרד, כבר בשנת 2018 החברה סרס הציגה את שני הרכבים החשמליים הראשונים שלה: רכבי השטח SF5 (קומפקטי) ו-SF7 (בינוני). בשנת 2021 סרס השיקה את SF5 המעודכן (בשיתוף פעולה עם וואוויי, לכן הדגם נקרא לעתים סרס וואוויי). ובשנת 2022 לשוק יצא רכב חשמלי נוסף, SUV Seres 3 EV.

טסלה או סוקון/סרס? בחירתכם לרכב החשמלי?
45 קולות