סובארו לגאסי – אחד הדגמים הוותיקים של המותג היפני. סך הכל ל-Subaru יש שלושה "וטרנים". ג'אסטי הקטן נכנס לייצור לפני כולם, בשנת 1984, אולם בדור האחרון ההאצ'בק צמח למיקרו-ואן. דגם אימפרזה "חי" מאז 1992 ומיוצר בתור דגמים בעלי מרכב סדאן וסטיישן, הוא נפרד מגרסת הקופה שלו, אך רכש מאידך את גרסת הקרוסאובר XV. דגמי סדאן וסטייש
סובארו לגאסי ‏2019. מרכב, צורה. סדאן, 7 דור
AUTOBOOM

סובארו לגאסי. מורשת הסמוראים שנפלה בידי האמריקאים

סובארו לגאסי ‏2019. מרכב, צורה. סדאן, 7 דור

סובארו לגאסי – אחד הדגמים הוותיקים של המותג היפני. סך הכל ל-Subaru יש שלושה "וטרנים". ג'אסטי הקטן נכנס לייצור לפני כולם, בשנת 1984, אולם בדור האחרון ההאצ'בק צמח למיקרו-ואן. דגם אימפרזה "חי" מאז 1992 ומיוצר בתור דגמים בעלי מרכב סדאן וסטיישן, הוא נפרד מגרסת הקופה שלו, אך רכש מאידך את גרסת הקרוסאובר XV. דגמי סדאן וסטיישן לגאסי שהושקו בשנת 1989, עברו גם הם מהפך והסתגלו לתנאים בעולם המשתנים במהירות. בשנת 2021 הרכב נותר רק בחלק מהשווקים המקוריים: מכירת הסטיישן ביפן הסתיימה עוד בשנת 2014, וב-2020 יצא דגם סדאן אחרון, באירופה – ב-2015, ברוסיה נמשכו עד 2021 ורק בארה"ב עדיין מוכרים וקונים את המכונית הנפלאה הזאת בעלת היסטוריה מהוללת.

Subaru Justy 2016. Microvan, 5 generation.

סובארו לגאסי (בתרגום מאנגלית «Legacy» – מורשת) – מכונית במימדים בינוניים, בעלת כושר עבירות מוגבר, שהפכה ליורשת של דגם סובארו אחר – לאונה. הדור הראשון של לגאסי היה אמור לקחת על עצמו את תפקיד הרכב המפואר ביותר בתולדות החברה היפנית. השם "מורשת" אינו בא כצירוף מקרים – לגאסי אכן ירשה את התכונות הטובות ביותר של רכבי סובארו המוקדמים, בפרט את טכנולוגיית מנוע הבוקסר בשילוב עם הנעה כפולה שהחברה ליטשה לאורך שנים רבות. גם מבחינה החזותית המכונית נראית אלגנטית הרבה יותר בהשוואה לדגמים הקודמים של סובארו.

סובארו לגאסי ידועה על השתתפותה במרוצי ראלי רבים. גרסת הספורט RS Turbo הפכה למכונית הראשונה של המותג שהשיגה הצלחה ותהילה בספורט מוטורי. באליפויות העולם בראלי שנות 1990-1993 היא עלתה על הפודיום שש פעמים ולקחה ניצחון אחד. באליפות העולם 1993 המוצלחת ביותר עבור הדגם, סובארו סיימה במקום השלישי בדירוג היצרניות. לגאסי ניצחה אליפויות ראלי בבריטניה בשנות 1991, 1992, 1993. ודווקא בלגאסי RS Turbo לראשונה הופיע צבע המרכב הכחול-הזהוב "555" מאת British American Tobacco, אשר בהמשך הפך לאסוציאציה חד-משמעית עם רכבי המרוצים של סובארו.

דור ראשון

יוצר בין השנים 1989 עד 1993 בשני מרכבים – סדאן וסטיישן, עם הנעה קדמית או כפולה קבועה. לגאסי הראשון נמכר בשווקי יפן וארה"ב, בחלק ממדינות אירופה ואוסטרליה. המכונית זכתה לפתרונות טכניים שאופייניים לדגמים יקרים יותר: חלונות חשמל, נעילה מרכזית, מזגן, מערכת שטיפת פנסים, הגה כוח, חישוקי סגסוגת קלה. ברכב הותקנו מנועים מסדרת EJ, בנפח 1,8, 2,0 ו- 2,2 ליטר עם רמת רעש מופחתת והזרקת דלק אלקטרונית. מנועי בוקסר סיפקו מרכז כובד נמוך והעניקו לרכב יציבות. לדגם היו מתלים עצמאיים ובלמי דיסק בכל הגלגלים. בתור אופציה הותקנה מערכת ABS עם 4 צינורות ובולמי זעזוע הידראוליים מתכווננים המאפשרים לשנות את מרווח הגחון בהתאם לתנאי הדרך.

דור שני

הופיעו ביפן בשנת 1993, בצפון-אמריקה – ב-1995. לגאסי השנייה קיבלה מרכב מעט שונה. למנועי 1,8 ו-2,0 ליטר (115 ו- 135-155 כ"ס, בהתאם) הצטרפה גרסת בי-טורבו של מנוע 2,0 ליטר. מנוע זה הפיק 250 כ"ס, וברמת גימור GT-B (החל משנת 1996) הצליחו להשיג לראשונה הספק של 280 כ"ס בין רכבים יפניים בעלי מנוע 2,0 ליטר. הופיעו גם מנועים אחרים – 2,2 ו-2,5 ליטר. המכונית ניחנה בביצועים מצוינים על כביש ובמאפייני נהיגה נטולי רבב הודות להנעה כפולה, מתלי האוויר, דיפרנציאל מוגבל החלקה והגה רגיש לשינויי המהירות. הדור השני של סובארו לגאסי רשאי בצדק לתפוס מקום מכובד בין אגדות תעשיית הרכב היפנית של שנות ה-90, שזכו לתהילה כמכוניות אמינות בעלות תוחלת חיים ארוכה. בידיים טובות, הן עד עצם היום הזה, מדגימות מצב טכני ראוי לשבח.

דור שלישי

המכירות החלו ביפן ובשאר העולם ביוני 1998, ובצפון-אמריקה – רק ב-2000. הותקנו מנועי EJ20 ו-EJ25 בנפח 2,0 ו-2,5 ליטר. בשנת 2001 פותח ונכנס לשימוש מנוע 3,0 ליטר 6 צילינדרים EZ30 שהותקן בדגם Outback – סטיישן לגאסי בעל מרווח גחון מוגדל (הוא נקרא גם Lancaster בשוק המקומי). החל מדור זה ועד הדור הרביעי, הסדאנים ביפן כללו תוספת B4 בשם.

דור רביעי

יוצר משנת 2003, ירש את הקונספט של הדור הקודם וזכה למספר רב יותר של תווים ספורטיביים, במיוחד בהופעתו. לגאסי הרביעית הייתה יפה במיוחד והיא גדלה עד מימדים הבאים: אורך – 4,680 מ"מ, רוחב – 1,730 מ"מ, גובה – 1,475 מ"מ, בסיס גלגלים – 2,670 מ"מ. אחת המשימות העיקריות של המהנדסים היה צמצום המשקל הכולל של המכונית, לכן כמעט כל פרט עוצב מחדש. ברמות גימור המתקדמות הותקנה מערכת Active Driving Assist שניטרה מכשולים אפשריים ובקרת יציבות מתקדמת VDC שכללה חיישני מהירות גלגל וחיישני זווית פנייה שאפשרו להעריך את זמן התגובה ובקרת המנוע, התמסורת וכל ארבעת הבלמים, ובכך סיפקה נהיגה יציבה ונוחה.

המנועים הגיעו בנפח 2,0 או 3,0 ליטר. ברמות הגימור הבכירות הדגם צויד במערכת שמע יוקרתית Macintosh ובסאנרוף גדול, וכן במערכת מולטימדיה עם מסך מגע 7 אינץ', DVD וניווט. הושקה הגרסה הייחודית «S402 Wagon» (מהדורה מוגבלת) בעלת מנוע 2,5 ליטר בנזין בוקסר בהספק 285 כ"ס. בנוסף על הביצועים המעולים על הביש, הסטיישן התאפיין בפונקציונליות גבוהה, ובשנים 2003-2004 לגאסי וואגון זכתה לתואר "מכונית השנה" ביפן.

דור חמישי

יוצר בין השנים 2009 עד 2015, עבר מתיחת פנים ב- 2013. לגאסי החמישית שוב גדלה במימדים, נהייתה יותר מרווחת והתמקדה יותר בסיפוק הנוחות לנוסעים. במשך עשרים שנות קיומה, עם כל דור חדש המכונית נהייתה יותר מהירה, חסכונית, נוחה ובטיחותית. דלתות מסוגננות נטולות מסגרת שייכות לעבר, את מכסה המנוע החלו לייצר מאלומיניום, שוכללה מערכת VDC (בקרת שיוט – Vehicle Dynamics Control), וברמות הגימור היקרות הופיעה מערכת למניעת ההתנגשויות EyeSight.

המכונית צוידה באחת מכמה גרסאות של מנועי בוקסר. 2,5 ליטר רגיל לצד גיר רציף Lineartronic, גרסת הטורבו צוידה בתיבת 6 הילוכים ידנית או 5 היל' אוטומטית עם מצב ידני. בשנת 2012 להיצע התווסף מנוע FA20 בעל מגדש twin-scroll והזרקה ישירה DIT שהפיק 300 כ"ס. מעניין שלמנוע עוצמתי זה שודך רק גיר רציף, אך הוא מסוגל באפס יד "לעכל" מומנט עצום של 400Nm. המתלים של לגאסי – כמקודם, אחת הנקודות החזקות שלה. הם מספקים זוויות גלגול מינימליות וביצועים מצוינים על הכביש!

דור שישי

השקת הדור השישי של לגאסי התקיימה בקיץ 2014. המכונית נשארה רק בגרסת בעלת מרכב סדאן ושווקה בארה"ב. מימדיה: אורך – 4,795 מ"מ, רוחב – 1,840 מ"מ, גובה – 1,500 מ"מ, בסיס גלגלים – 2,750 מ"מ. המנוע הועבר מהדור הקודם, אותו בוקסר 4 צילינדרים בנפח 2,5 ליטר ועם הספק בסך 175 כ"ס. בנוסף הוצעה גרסה עוצמתית יותר – 3,6 ליטר בהספק 256 "סוסים". שתי הגרסאות צוידו בגיר רציף ובהנעה כפולה.

לאחר מתיחת הפנים ב-2017, הדגם יוצר עוד שנתיים עד 2019. מעבר לשיפורים חזותיים, לגאסי החדשה זכתה לנוחות מוגברת בזמן הנסיעה, והאבזור התעשר: המתלים והגה הכוח עבור כיול מחדש, שוכלל בידוד הרעשים, לגיר הרציף כעת שרשרת חדשה ותוכנית בקרה אחרת (דינמית יותר). המנועים נותרו ללא שינוי, מצד שני נערכה עבודה בחלל הפנים, שופרה האיכות של חומרי הגימור. את הנהג ישמח הגה ובלוק בקרת האקלים החדשים וכן מערכת מולטימדיה Starlink עדכנית.

דור שביעי

הדור השביעי והאחרון להיום של סובארו לגאסי הופיע לראשונה בתצוגת הרכב בשיקגו ב-2019. נמכר בארה"ב במרכב סדאן. לגאסי החדשה מבוססת על פלטפורמת SGP (Subaru Global Platform) המספקת קשיחות מוגברת ב-70% בהשוואה לדור היוצא, מרכז כובד נמוך יותר ורמת רטט מופחתת. מימדי הסדאן צמחו באופן מינימלי: האורך עד 4,840 מ"מ, נפח תא המטען גדל ב-3 ליטר (עד 428), ושאר הפרמטרים נותרו ללא שינוי.

לסובארו לגאסי שנת 2020/2021 שני סוגי מנועים: אטמוספרי שעבר שכלול עמוק בנפח 2,5 ליטר וחודש בהזרקה ישירה ומערכת סטארט-סטופ. המנוע מפיק 185 כ"ס ו-239Nm. השני הוא מנוע טורבו בנפח 2,4 ליטר (264 כ"ס ו-376Nm). תמסורת – גיר רציף מעודכן Lineartronic והנעה כפולה עם מצמד על הסרן האחורי. השאסי מורכב על פי המתכון המסורתי: תמוכות מק'פרסון מלפנים, עצמות עצה כפולות מאחור. אבזור המכונית הולך יד ביד עם הקידום: מכלול מערכות הבטיחות EyeSight נמצא בכל רמת גימור, וכעת הוא כולל בנוסף את מערכת תיקון סטייה מנתיב. נוספה גם מערכת מעקב אחר הבעות פניו של הנהג שמודדת את רמת העייפות שלו.

איזה דגם סובארו אתם הכי רוצים?
30 קולות