Suzuki Vitara – קרוסאובר קומפקטי מבית יצרנית רכב Suzuki היפנית. הופיע לראשונה בשנת 1988. נכון להיום הושקו כבר ארבעה דורות של ויטארה, האחרון מהם בגרסה לאחר מתיחת פנים שנת 2018 מוצע בשוק הישראלי (נכון לשנה הנוכחית).
סוזוקי ויטרה ‏2018. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 4 דור, שדרוג
AUTOBOOM

סוזוקי ויטארה. מבוץ לאספלט.

סוזוקי ויטרה ‏2018. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 4 דור, שדרוג

Suzuki Vitara – קרוסאובר קומפקטי מבית יצרנית רכב Suzuki היפנית. הופיע לראשונה בשנת 1988. נכון להיום הושקו כבר ארבעה דורות של ויטארה, האחרון מהם בגרסה לאחר מתיחת פנים שנת 2018 מוצע בשוק הישראלי (נכון לשנה הנוכחית).

כיום מדובר על ויטארה כקרוסאובר בן 5 דלתות. אמנם פעם היה זה רכב שטח אמיתי בהנעה כפולה, יתר על כן, במרכב קבריולט. רכב שטח קומפקטי זה בעיצוב מקורי וייחודי קבע מראש את גורל התפתחותה של קטגוריית רכבים שלמה. במשך רבע מאה דגמי ויטארה ענו דרך קבע לדרישות המחמירות ביותר עבור רכבים מודרניים. והופעת ויטארה בשוק סימנה פרק חדש בהיסטריית רכבי שטח.

דור ראשון

דור ראשון של סוזוקי ויטארה הופיע בשנת 1988 ויוצר עד 1998. ראשית יוצרה גרסת 3 דלתות וקבריולט. בשוק היפני הרכב נשא את השם "Escudo" ובאמריקה הצפונית החל משנת 1990 נמכר תחת שם "Sidekick" במרכב 5 דלתות.

חברת סוזוקי יצרה סוג חדש לגמרי של רכב בעל הנעה כפולה, אשר נבדל מהותית מרכבי שטח המרובעים והמסורבלים של אותה תקופה. מרכב הדור הראשון של ויטארה בעל קוים מעוגלים וזורמים ושמשה משופעת אשר פיסלו הופעה אלגנטית וחיננית. עם זאת, לויטארה הראשונה הייתה סיבולת של רכב שטח אמיתי. שלדה אמינה עם מערכת מתלים פשוטה משוכללת סיפקה נוחות מצוינת בדרכים בעיתיות. בסיס גלגלים קצר תרם לכושר תמרון. הדור הראשון, אשר שקל פחות מאלף ק"ג, הפך לרכב שטח הקל ביותר בזמנו. ראויה לציון גם העובדה שמרכב השלוש דלתות סלל דרך למגמה חדשה בעיצוב רכבי שטח. ב- 9,5 שנים הראשונות נמכרו קרוב ל- 1,100,000 רכבי דור ראשון.

דור שני

הדור השני של סוזוקי ויטארה, שהופיע בשנת 1997 ויוצר עד 2007, הוצע בשלושה סוגי מרכב: 3 דלתות, 5 דלתות וקבריולט. אך בשל הבדל משמעותי באורך בין דגמי 3 ו- 5 דלתות, הראשון נותר כמיני-SUV, ולשני הוקנתה קידומת Grand. בהמשך הגרסה בעלת בסיס גלגלים מוגדל הפכה לדגם נפרד – Grand Vitara (Grand Escudo). אולם אפילו גרסת 3 דלתות הקטנה של ויטארה השנייה נהייתה גדולה מהדור הקודם, וזכתה למנוע חדש ולמספר שכלולים טכניים.

גרנד ויטארה יכלה להשוויץ בתא נוסעים מרווח ובעיצוב משופר, אמנם נפגעו יכולות השטח עקב אדפטציה לנהיגה באספלט. מערכת מתלים בסרן האחורי הוחלפה לתצורה קשיחה יותר מחמישה זרועות. ומעבר למנגנון היגוי מסוג גלגל ופס שיניים אפשרה לנהג להרגיש היטב את הרכב.

דור שלישי

הדבר הכי מעניין, שבהמשך סוזוקי הורידה את "ויטארה" מייצור והמשיכה לייצר דווקא את גרנד ויטארה. לכן, הדור השלישי – ההיסטוריה של סוזוקי גרנד ויטארה בלבד (היא גם XL-7 בארה"ב). דור שלישי של גרנד ויטארה הופיע בשוק בשנת 2005 ויוצר עד 2016. זו הייתה גרסת 7 מקומות מאורכת בעלת מנוע V6 בנפח 2700 סמ"ק.

במשך שנים רבות סוזוקי ויטארה הייתה רכב שטח אמיתי בהנעה כפולה, אך בהמשך הביאה עמה עידן חדש של קרוסאוברים עירוניים נוחים.

בעיצוב המרכב מתבטאת ספורטיביות ברוטאלית. קוים רחבים, גלגלים בעלי קוטר גודל, וכנפיים מובלטות בויטארה השלישית הפגינו עוצמה ואמינות. אורך כללי מעט מקוצר ומפסק גלגלים מורחב העניקו לרכב הופעה יותר אירופאית. האופי הספורטיבי של גרנד ויטארה כמו כן השתקף בעיצוב פנים החדש.

דור שלישי של גרנד ויטארה נהיה "אספלטי" עוד יותר. את השלדה החלו לשלב לתוך המרכב, בעוד שרוב מרכיביה יוצרו מפלדה בעלת חוזק גבוה, דבר שסייע בהפחתת המשקל וסיפק עמידות מצוינת לפיתול ושבירה. גרנד ויטארה הצטיינה ברמות בטיחות וידידויות לסביבה גבוהות יותר, מעבר לכך, שונה אלגוריתם השליטה בהנעה כפולה – המצבים נבחרים באמצעות בקר חוגה ולא ידית. הדור השלישי ל- SUV יוצר עד שנת 2016, אולם עד היום מוצע במספר שווקים.

דור רביעי

הדור הרביעי של ויטארה נמצא בייצור משנת 2014 ועד עתה, החל מ- 2018 יצאה גרסה מחודשת לאחר מתיחת פנים. סוזוקי ויטארה החדשה, למעשה, נולדה מחדש. כעת זהו קרוסאובר בן 5 דלתות בהנעה קדמית. אמנם קיימת גם גרסת הנעה כפולה. ויטארה הרביעית מבוססת על פלטפורמת SX-4 מקוצרת ומימדיה הוקטנו באופן ניכר ביחס לדור הקודם, ובכך היא מועברת לקטגוריית הקומפקטיות. ויטארה החדשה בולטת בהופעתה המודרנית ומציעה רמות נוחות ובטיחות גבוהות.

מתיחת פנים בשנת 2018 חלה לכבוד יום הולדת 30 לויטארה. ויטארה 2018/2019 המעודכנת יכולה להשוויץ כיום בפגוש קדמי חדש, בצג 4,2 אינץ' חדש ובמערכת Suzuki Safety System המותקנת גם בדגמי ג'ימני וסוויפט. וכך הסתדר, שסוזוקי ויטארה הביאה עמה עידן חדש של קרוסאוברים עירוניים נוחים.