סובארו XV הוא קרוסאובר קומפקטי מבית יצרנית רכב היפנית Subaru ("הפליאדות"), שסמלם מסמל את צביר הכוכבים האפונימי. הרכב בעל ה-5 דלתות מיוצר משנת 2011, הוא עבר מתיחת פנים ב-2015 וב- 2017 יצאה גרסת הדור השני. יש לו מערכת הנעה כפולה מקורית ומנוע בוקסר בנפח 1,6 או 2,0 ליטר. רשמית XV לא שייך למשפחת אימפרזה, אך בפועל, אינ
סובארו XV ‏2020. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 2 דור, שדרוג
AUTOBOOM

הכוכב הראשון של הפליאדות

סובארו XV ‏2020. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 2 דור, שדרוג

סובארו XV הוא קרוסאובר קומפקטי מבית יצרנית רכב היפנית Subaru ("הפליאדות"), שסמלם מסמל את צביר הכוכבים האפונימי. הרכב בעל ה-5 דלתות מיוצר משנת 2011, הוא עבר מתיחת פנים ב-2015 וב- 2017 יצאה גרסת הדור השני. יש לו מערכת הנעה כפולה מקורית ומנוע בוקסר בנפח 1,6 או 2,0 ליטר. רשמית XV לא שייך למשפחת אימפרזה, אך בפועל, אינו שונה בהרבה מגרסת ההאצ'בק.

קרוסאובר XV נוצר על בסיס מכונית הקונספט תחת אותו שם. הופעת הבכורה שלה התקיימה באפריל 2011 בתצוגת רכב בשאנגחאי. דגם סובארו XV המוגמר נחשף כבר ב-13 בספטמבר באותה שנה בפרנקפורט. רעיון היצרנים היה ליצור דגם שמגלם שילוב בין בטיחות, פונקציונאליות, סטייל ונוחות. ודווקא XV זכה לפיתוחים טכנולוגיים המתקדמים ביותר של החברה.

מבחוץ

לקרוסאובר היפני פנסי עדשה מאורכים ומסוגננים בחזית בעלי אורות יום LED. שבכת הגריל מעוצבת בסגנון המשושה האופייני לסובארו: מורכבת ממספר רב של תאי פלסטיק שרועים ושכבת-על דקה. בפגוש הקדמי התמקם כונס אוויר מלבני המכוסה בשבכת פלסטיק ובגומחות מצדדיו יושבים פנסי ערפל עגולים.

הפרטים הייחודיים לדגם הזה הן מסילות גג ומגני חצאיות, פגושים וכנפיים, המגנים על הצבע מפני נזק מכאני. מרווח הגחון הוגדל ל-220 מ"מ, אמנם הרכב לא זכה ליכולות שטח יוצאות מן הכלל, אלא רק נועד לכבוש כבישים באיכות נמוכה. אורך המרכב – 4,450 מ"מ, רוחבו – 1,780 מ"מ, ולגובה – 1,570 מ"מ.

בטיחות

ובכן, היצרנית מציבה את XV כדגם עצמאי, אף על פי שמבחינה הטכנית הוא קרוב במיוחד לאימפרזה במרכב האצ'בק 5 דלתות. ההבדלים הם: XV נשען על פלטפורמה שבהמשך עליה התבססו דגמים אחרים, פורסטר אחד מהם. שהו שדרוג יסודי של השאסי הקודם: בסיס הגלגלים הוגדל ב-20 מ"מ ל-2,635 מ"מ, חוזקו אלמנטים ברצפת המרכב ו"כוסות" הידוק מתלים קדמיים, חודשה שלדת החלק האחורי של הרצפה, מה שמסייע לצמצם דפורמציית תא הנוסעים. כמו כן, חברת סובארו הגדילה את משטח סופג האנרגיה המוקצף ואת תומך הפגוש המרכזי התחתון. תא הנוסעים מוגן מפני התנגשויות צדדיות הודות לאלמנטים בעלי חוזק גבוה חדשים בדלתות, על הנהג והנוסע הקדמי מגנים שכלולי חזית המרכב (פאנל מול הרגליים, קורות קדמיות).

המושבים עוצבו במיוחד כדי להפחית את הסיכון לפציעת בצוואר. לכרית האוויר של הנוסע הקדמי יש קיפול באמצע, כך הצוואר פחות נחשף לנזק בעת הההתנגשות. מבנה כריות האוויר הצדדיות פותח במטרה להפחית את חומרת הפציעות במצבים חריגים, למשל, כאשר ילד מתכופף לכיוון הדלת. כתוצאה מכך, על פי הדירוג של Euro NCAP, הנוסעים המבוגרים מוגנים בשיעור של 94% והילדים – 89%, שאלה מדדים גבוהים במיוחד.

חלל הפנים

תא הנוסעים של סובארו XV מצטיין באיכות גבוהה של חומרי הגימור; בדומה לרוב הרכבים של המותג, הוא פונקציונאלי ופשוט. לוח המחוונים מסורתי ומצויד במסך אינפורמטיבי. בגרסה יקרה יותר בעלת מנוע 2,0 ליטר בפאנל הקדמי מותקנים שני צגים צבעוניים. הראשון ממוקם בחלק העליון וממלא תפקיד אינפורמטיבי בלבד: בו מוצגים נתונים ממחשב הדרך, תרשימי צריכת הדלק, טיפים של מערכת הניווט. כמו כן, הוא מסוגל להציג סכימת ההנעה הכפולה עם ארבעת הגלגלים, ובמקרה של התערבות ESP יהיה ניתן לראות אילו גלגלים מאטים ומתי. יש גם מסך מגע צבעוני נוסף שמנהל את פונקציות המולטימדיה של הרכב ומספק אפשרות להפעיל וידאו מהתקני האחסון החיצוני.

תא הנוסעים נראה מרווח למדי. בהשוואה לאימפרזה הקודמת, בסיס קורות השמשה הקדמית התקדמו ב- 200 מ"מ, הקורות עצמן נהיו דקות יותר (מיוצרות מפלדת חוזק גבוה) והמראות החיצוניות הן גדולות יותר. כתוצאה מכך קיבלנו ראות יוצאת מן הכלל! בתור חיסרון של הקרוסאובר אפשר לציין נפח תא המטען קטן יחסית (309/1200 ליטר).

חטיבות כוח ושאסי

סובארו XV צויד בשלושה מנועים: בנזין בוקסר 1,6 ו- 2,0 ליטר, דיזל 2,0 ליטר, נוסף על כך קיים דגם היברידי על בסיס מנוע 2,0 ליטר. גרסת הכניסה FB16 (1,6 ליטר) צוידה בתיבת 5 הילוכים ידנית, ו- FB20 (2,0 ליטר) – 6 הילוכים. בתור אופציה הוצעה תיבה רציפה. מערכת ההנעה היא כפולה בלבד.

סובארו פיתחה מנועי FB חדשים אשר החליפו את סדרת EJ שבהם רכבי המותג הצטיידו מאז תחילת הייצור בשנות ה- 90. קו FB החדש שומר על היתרונות של מנועי בוקסר רוחביים, ובד בבד יש לו חסכון בדלק משופר. את היתרון הזה הצליחו להשיג בזכות הגברת יעילות הבעירה וההפחתת ברמת החיכוך, מעבר לכך, הצליחו לממש הפחתה משמעותית בכמות של פליטת המזהמים. פותח תא בעירה קומפקטי יותר, שוכללה צורת פתחי היניקה והשסתומים והותאם מיקום המזרקים. הוקל המבנה של הבוכנות, הטלטלים ומרכיבים אחרים. מומנט רב מופק כבר בסל"ד נמוך, התאוצה מהירה וליניארית. הוגדל מהלך הבוכנה והוגבר המומנט בסל"ד בינוני. תא בעירה קומפקטי, בוכנות מוקלות ודחיפי רולר אפשרו להשיג שיפור של 10% בחסכון דלק.

הרעיון של היצרנים היה ליצור דגם שמגלם שילוב בין בטיחות, פונקציונאליות, סגנון ונוחות. ודווקא XV זכה לפיתוחים טכנולוגיים המתקדמים ביותר של החברה.

מנוע Subaru Boxer Diesel DOHC בנפח 2,0 ליטר בעל מגדש הטורבו מתאפיין בנוקשות גבוהה, תנועה חלקה, משקל קטן, מבנה קומפקטי, תגובה מהירה ללחיצת דוושת הגז עם מומנט גבוה אפילו בסל"ד נמוך, פליטת מזהמים נמוכה ובחסכון מוגבר.

עבור סובארו XV פיתחו את תיבת ההילוכים Lineartronic הרציפה, היא יותר קלה, קומפקטית וידידותית לסביבה. זמן התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש עם תיבה כזאת היא 13,9 שניות עם מנוע 1,6 ליטר, 10,7 שניות עם 2,0, ו- 9,3 שניות בגרסת דיזל. המהירות המרבית: 179, 187 ו-198 קמ"ש בהתאם.

השאסי של XV לא שונה בהרבה מזה של אימפרזה, המערך זהה (מק'פרסון מקדימה ועצמות עצה כפולות מאחורה), אולם המתלים שוכללו מהותית בהתחשב במרווח הגחון המוגדל ובמרכז כובד מוגבה: בתמוכות הקדמיות חוזקו תומכים עליונים, המוטות המייצבים נהיו נוקשים יותר. כברירת מחדל סובארו XV מצויד בהגה כוח חשמלי ובבלמי דיסק (הקדמיים מאווררים). לדגמים בעלי תיבה רציפה סכימת הנעה כפולה משלהם עם חלוקת מומנט אקטיבית באמצעות דיפרנציאל LSD אחורי, בעוד שבדגמי גיר ידני מיושמת גרסה עם דיפרנציאל מרכזי ומצמד ויסקוזי ננעל.

אבזור

בנוגע לאבזור בגרסה הבסיסית, פה נכללים פנסי ערפל, מערכת שטיפה לפנסי חזית, חימום מראות, כוונון הגה לגובה ולעומק, משענת יד מפרידה, חימום מושבים קדמיים, חלונות חשמל, בקרת אקלים, 4 רמקולים, חיבור AUX. רמות גימור יקרות יותר מציעות ידיות דלת בגימור כרום, הגה מצופה עור, ריפוד עור, כפתור התנעה, בקרת אקלים מפוצלת, כוונון חשמלי של מושב הנהג, גג חשמל נפתח, 6 רמקולים, חיבור USB, מערכת Hands free.

יתר על כן, רמת גימור הבסיסית כוללת כריות אוויר קדמיות (לנהג ונוסע קדמי), עיגוני ISOFIX, קדם מותחנים, חבילת מערכות אקטיביות (ABS, EBD, סיוע בבלימה, בקרת יציבות VDC, סיוע בזינוק בעליה). גרסאות יקרות יותר זוכות לווילונות בטיחות וכריות אוויר צדדיות, בקרת שיוט, מערכת תאורת כביש אדפטיבית, חיישני אור וגשם.

עיצוב מקורי ויתרונות בולטים אפשרו לקרוסאובר לקבל דירוג גבוה בכל רחבי העולם בקטגוריה שלו. הגרסה הזאת יוצרה בין אפריל 2012 ליוני 2016, לאחר מכן הוחלפה בגרסת מתיחת פנים.

מתיחת פנים 2016

הדור הראשון לקרוסאובר XV לאחר מתיחת פנים נבדל בשינויים קטנים בחזותו. העדכון נגע בעיצוב הפנסים, הפגוש הקדמי, הגריל והג'נטים. תוצאה – עיצוב שמושך את העין יותר וזה מורגש בפרטים: פנסי "עין הנץ", גימור קטעי פנסי הערפל, פרטי LED מפנסים האחוריים, ספוילר אחורי מוגדל שחוסם יותר טוב את הבוץ שעולה על החלון תוך כדי נסיעה. השינויים בתא הנוסעים כוללים חומרים איכותיים יותר, קווי תפירה כתומים במושבים (במקום לבנים), מערכת בידור ומולטימדיה חדשה בעלת צג 7 אינץ', צג אינפורמטיבי צבעוני חדש עבור הנהג.

בחלק הטכני (מנוע בוקסר 2,0 ליטר רוחבי בהספק 156 כ"ס המצויד בתיבת 6 הילוכים ידנית או רציפה) שופרה היעילות של צריכת הדלק. בתנועה בתוך העיר – 9,6 ליטר ל- 100 ק"מ לגרסאות בעלות תיבה ידנית ו-9,1 ליטר עם תיבת הילוכים רציפה. בתנועה בינעירונית – 6,1 ו- 5,7 ליטר ל- 100 ק"מ בהתאם. מומחים מציינים כי סובארו XV לאחר מתיחת פנים ביצע צעד קטן קדימה מבחינת התנהגות כביש ודינאמיקה. ההגה הפך לחד ואינפורמטיבי יותר, תיבה רציפה לאחר העדכון מדגימה חסכון מוגבר בדלק ודינמיקה משופרת. הושגו תוצאות ניכרות בשיפור רכות הנסיעה ובידוד הרעשים.

דור שני

נמצא בייצור משנת 2017 ועד היום (נתונים לשנת 2021). בדור השני הרכב מעט התארך והתרחב (ב-15 וב-20 מ"מ, בהתאם), המרכב הוקשה ב-70% והשלדה החדשה שלה "מהניילון" מסוגלת לספוג אנרגית בלימה בעת ההתנגשות ביעילות מוגברת של 40%. העיצוב הפך לבולט יותר, למרות שבגדול צורות מרכב החדות נותרו ללא שינוי, וגם לא ייצא להחליק אותן: הפלטפורמה הגלובלית עליה מבוסס הרכב מכתיבה את המיקום היחסי של החומרה, הסרן הקדמי ובלוק הדוושות.

אורכו ורוחבו של XV החדש עברו שינוי מזערי, אולם לנוסעים האחוריים המבנה המודולארי מספק 40 מ"מ שלמים של מרווח נוסף הודות לבסיס הגלגלים המוגדל, ובין היתר, צומצמו סרחי העודף. תנוחת הישיבה נוחה בכל המושבים. את צרכי הנהג משרתים שלושה מסכי מידע (בלוח המחוונים, בחלק העליון של הפאנל הקדמי ובקונסולה המרכזית). מערכת חימום תא הנוסעים משוכללת פועלת באופן שקט יותר ומספקת משב רגליים טוב יותר. ניכר הבדל בנוחות האקוסטית בין הדגם החדש לישן: את רעשי תא המנוע, והמנוע עצמו, היפנים דיכאו באופן משמעותי.

חטיבות כוח ושאסי

כמקודם, הרכב מצויד בהנעה כפולה בלבד, לבחירה מוצעים שני מנועי בנזין בוקסר רוחביים בנפחים 1,6 ליטר (114 כ"ס, 150Nm) ו- 2,0 ליטר (156 כ"ס, 196Nm). תיבת ההילוכים היא רציפה Lineartronic מעודכנת, זוהי האפשרות היחידה.

מוט מייצב אחורי כעת מובנה (בדור הקודם הוא הודק לתת-שלדה), מרכז הכובד הונמך ב- 5 מ"מ, ויחס ההעברה של מנגנון ההגה הופחת ביחידה שלמה. השדרוגים ימצאו חן בעיני נהגים מהירים, וחלוקת המומנט האקטיבית אשר כעת נוכחת גם ב- XV (בלימת גלגלים פנימיים בפניות) הם יעריכו מאוד. מרווח הגחון (220 מ"מ) וכיול המתלים האופייני לסובארו נשמרו, הופחתו הרטטים, נדנוד וזוויות גלגול בקושי מורגשים. XV החדש זכה למערכת שטח X-Mode המקורית של סובארו, המספקת נהיגה בטיחותית בדרכי עפר מחליקות המוקשות על ידי פניות ובורות.

אבזור

המותג סובארו משתמש בחבילת מערכות עזר אלקטרוניות EyeSight: מערכת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטייה מנתיב ופנסים אדפטיביים עוקבי פנייה. בפועל מערך זה מזהה רכבים הנוסעים מלפנים, הולכי רגל, סימון כבישים ועצמים אחרים, כמו כן, מסוגל להעריך את עייפות הנהג ולהתריע על תחילת תנועה של רכב מלפנים. על שטחים מתים, כולל בעת תחילת תנועה ברוורס מחנייה, סובארו XV שנת 2020 החדש משגיח באמצעות רדארים. בתהליך החנייה מסייעת מצלמה צבעונית וסורקי אולטרסאונד. מערכת הבלימה האוטונומית מופעלת כאשר הנהג מפספס מכשול.

הגרסה הבסיסית של הקרוסאובר כוללת שבע כריות אוויר (כולל כריות ברכיים לנהג), בקרת אקלים חד-אזורית, מערכת מדיה, חימום מושבים קדמיים ואזור מנוחת מגבים, הגה רב-תכליתי, חיישני אור וגשם, פנסי ערפל, חישוקי סגסוגת קלה R17 ומערכת X-Mode המכווננת את פעולת המנוע, תיבת ההילוכים ובקרת היציבות במשטח מחליק. רמות הגימור המתקדמות מציעות: פנסי LED, בקרת אקלים מפוצלת, הגה מרופד בעור עם חימום ופקדי העברת פסאודו-הילוכים, מצלמה אחורית, מסילות גג, מערך EyeSight, מערכת ניווט וגג נפתח.

סובארו XV מאוד דומה לאימפרזה. למה לדעתכם יצרניות רכב מייצרות רכבים דומים?
2 קולות