WM Motor. האלוף העתידי בעולם הרכבים החשמליים
לאחרונה סין חווה עלייה בכלי רכב חשמליים. חברות חדשות לייצור הרכבים החשמליים מוקמות כמעט כל יום, אך לא כולן מצליחות לפתח לפחות את רכב הקונספט הראשון. הסטארט - אפ הסיני WM Motor המתבסס בשנגחאי כבר בתחילת קיומו עשה לעצמו שם רועש והוא אחד מהמועמדים למנהיגות והצלחה גדולה. המטרה של האלוף העתידי בעולם הרכבים החשמליים היא לכבוש את השוק ההמוני. החברה הצהירה על גיוס של מיליארד דולר כדי להוציא לאור את המכונית החשמלית הראשונה שלה והיא אכן ייצרה את הדגם הראשון שלה בשנת 2018 - הקרוסאובר החשמלי EX5.
השם של החברה WM נובע מהמילה הגרמנית Weltmeister, שפירושה לאחר התרגום הוא "אלוף העולם". המילה הזאת הפך לחלק מלוחית השם של המותג, שמתכנן לצאת גם לשוק האמריקאי. לוחית השם של המותג Weltmeister: חמישה קווים המסמלים בן-אדם, מכונית ועוד, שמוקפים במסגרת מרובעת.
כיום, החברה מחזיקה במפעל בעל יכולת הייצור מתוכננת של 100,000 יחידות רכב בשנה. בנוסף למטה בשנגחאי, יש ל-WM Motor מרכז טכני בגרמניה, וגם חטיבות בבייג'ינג ובצ'נגדו. כ-70% מהמומחים מתעסקים ברכבים חשמליים ו-30% נוספים מפתחים את שירותי האינטרנט.
דגמים
תחת המותג וולטמייסטר התחיל הייצור של סדרת W, היא כוללת קרוסאובר קומפקטי באורך 4.5 מטר ЕХ5-Z, קרוסאובר ЕХ6 Plus ורכב באורך 4.6 מטר W6. הדגמים הראשונים של סדרת M (Master series) ו-E (סדרת הרכבים מפלח המחירים הנגישים) הופיעו לראשונה בשנת 2021, אבל המכירות שלהם יתחילו בשנת 2022. הדגם הראשון של סדרת E הוא רכב בתצורת סדאן E5, בעוד שמכונית התצוגה מאבן הפכה לרכב בתצורת סדאן M7 הפותח את סדרת M. וולטמייסטר M7 עם 4 דלתות יהפוך לדגם הדגל בעל 3 מכ''מי אור. האורך של הדגם M7 מאת WM Motor עומד על 4,930 מ''מ, בסיס הגלגלים הוא 2,918 מ''מ. הרכב מיוצג בתור רכב חשמלי לחלוטין בגודל מלא בתצורת סדאן, הוא מצויד בבלוקים LiDAR, שתומכים במצבי הנהיגה המתוחכמים, ומבטיח ללקוחות נסיעה חכמה, בטוחה ויעילה במיוחד. הדגמים הנוספים של וולטמייסטר יקבלו מערכת חנייה עצמאית החכמה והמדויקת במיוחד PAVP, שתחליף את המערכת הנוכחית AVP, בעוד שהיצרנית תיקח על עצמה את האחריות על תאונה בעת נסיעה במצב אוטומטי.
איך הכל התחיל
החברה נוסדה בשנת 2015 על-ידי פרימן שן (הידוע גם בשם שן הוי) שהוא מנהל בכיר לשעבר של וולוו וג'ילי, בעל ניסיון של 22 שנה בתחום (כולל עבודה בוורג וורנר ופיאט קרייזלר). שן מיד הציג את סדרי העדיפויות של החברה: "אנחנו לא מייצרים מכוניות יוקרה. אבל תהיה לנו איכות יוקרתית". פרימן טוען, שהייצור של פיאט 500 "האמין, האיכותי ובמחיר נגיש זו משימה הרבה יותר קשה בהשוואה להרכבה הידנית של פרארי", הוא חולם "ליצור מוצר המוני באמת ולא צעצוע יוקרתי לעשירים". מטרתו היא להגיע לרכב חשמלי סדרתי במחיר כ-35,000 דולר או אף נמוך יותר.
כדי לממש את התוכנית המפוארת שלו, פרימן גייס צוות מומחים המתמחים בארגון הייצור ובשיתוף פעולה עם הספקים. המהנדסים הגרמנים מפתחים את חלקי החילוף הטכניים (סוללות, מנועים ומרכיבים אלקטרוניים). בין הספקים של חלקי החילוף נמצאות חברות Bosch ו-Siemens וכן תריסר חברות סיניות, למשל Huawei. את הסגנון המיוחד של המותג הסינים מפתחים בעצמם. המעצב הראשי של WM Motor סם סון למד באוניברסיטאות הבריטיות בדורהאם ובקובנטרי וצבר ניסיון בפולקסווגן, בנטלי ו-Roewe. WM Motor מתכננת לשווק את הרכבים שלה בעיקר דרך האינטרנט, תהיה לה כמות מינימלית של סוכנויות. השוק הראשון כמובן היה השוק הסיני. לאחר מכן שן מתכנן לצאת לשוק של ארה''ב.
בינתיים שיעורי הצמיחה של WM Motor הם הרבה יותר נמוכים בהשוואה ליצרניות סיניות צעירות, בעוד שהמפעל של החברה בעל הספק הייצור של 100 אלף יחידות רכב בשנה פועל בעומס נמוך. יכול להיות שבזמן הקרוב היצרנית תאלץ להימכר לתאגיד רכב גדול, שתצליח לארגן ייצור סדרתי קבוע של הרכבים החדשים. אבל כעת הכל הולך כפי שהולך והחברה הסינית החדשה עדיין מתכננת להפוך לאלופת העולם בייצור הרכבים החשמליים.