הדור השני של מרצדס C קלאס במרכב W203 (סדאן) הושק בשנת 2000 ויוצר עד 2008, בדרך עבר מתיחת פנים ב- 2004. במהלך התפתחות הצלחתו של הדור הראשון, הרכבים מסדרת דגמי 203 ניחנו בכמות גדולה של חידושים טכניים ברמת גימור הבסיסית שלא היו זמינים קודם בפלח שוק זה. תשומת לב גדולה יותר הוקדשה לבטיחות ולנוחות הנהג והנוסעים. "לרתו
מרצדס C-Class ‏2000. מרכב, צורה. סדאן, 2 דור
AUTOBOOM

רב-מכר דינאמי ואלגנטי

מרצדס C-Class ‏2000. מרכב, צורה. סדאן, 2 דור

הדור השני של מרצדס C קלאס במרכב W203 (סדאן) הושק בשנת 2000 ויוצר עד 2008, בדרך עבר מתיחת פנים ב- 2004. במהלך התפתחות הצלחתו של הדור הראשון, הרכבים מסדרת דגמי 203 ניחנו בכמות גדולה של חידושים טכניים ברמת גימור הבסיסית שלא היו זמינים קודם בפלח שוק זה. תשומת לב גדולה יותר הוקדשה לבטיחות ולנוחות הנהג והנוסעים. "לרתום לכרכרה אחת" דינאמיקה ואלגנטיות – לזה שאפו היצרנים של W203.

מרכב ובודי קיט

בעת אורך של 4,53 מטר, בסיס הגלגלים של W203 למעשה התארך ב- 25 מ"מ בהשוואה לדורות הקודמים והשיג גודל של 2715 מ"מ. עם זאת, הודות לשימוש בפלדות חוזק גבוה המרכב הוקשה ונהיה ב- 50% יציב יותר ביחס לקודמו.

בחזית המרכב הותקן מודול תיבות משוריינות מפלדת חוזק גבוה. לאחר תאונה ניתן להחליף את מודול זה ללא בעיה. בעת התנגשות במהירות עד 15 קמ"ש המודול הקדמי סופג את כל אנרגיית ההתנגשות ומגן על הרכב מפני נזק. מערך דומה הותקן בחלק האחורי של הרכב כמו כן.

מקדם הגרר בדור הראשון עמד על 0,30-0,31, ועבור דגם 203 הצליחו להפחית אותו עד 0,26-0,27, מה שהפך אותו בתקופה ההיא לסדאן האווירודינאמי ביותר.

גרסאות ואפשרויות

W203 הוצע בשלוש אפשרויות עיצוב, וחבילות אבזור ואופציות אשר הפכו לסטנדרטיות עבור מרצדס-בנץ.

  • CLASSIC – גרסה בסיסית בעלת מינימום אופציות הכרחיות;
  • ELEGANCE – עיצוב יקר יותר, גימור כרום, חישוקי סגסוגת קלה ואלמנטים נוספים המדגישים את מצבו הכספי של הבעל.
  • AVANTGARDE – עיצוב מתקדם עוד יותר מבחוץ ומבפנים, חישוקי סגסוגת קלה 16 אינץ' וכו'.

אולם ללא תלות בגרסה, רכבי הדור השני של C קלאס התאפיינו במפרט אופציות עשיר, אשר קודם לכן הוצע עבור הגרסאות הבכירות בלבד של מרצדס-בנץ: כריות אוויר בחלונות, כריות אוויר אדפטיביות עבור הנהג והנוסעים, פונקציות שליטה בפנסים, הגה רב-תכליתי, בקרת אקלים אוטומטית, מערכת פיצוי רעשי תנועה, מערכת שליטה קולית מתקדמת לזמנה והרבה מעבר.

מלבד סדאן, הדור השני של C קלאס יוצר במרכב סטיישן הפופולארי S203 (החל משנת 2001). הסטיישן נהיה אוניברסאלי באמת – נוספה אפשרות לשנות את תצורת תא הנוסעים – ניתן להסיר לחלוטין או לקפל חלקית את המושבים האחוריים, ובכך להגדיל את נפח תא המטען מ- 470 עד 1384 ליטר. בשונה מקודמו, את משענות הגב של המושבים האחוריים אפשר לקפל לפנים כמו כן, – כתוצאה מכך נוצרת פלטפורמת מטען שלמה בגודל עד 1,5 מ"ר.

בטיחות

רמת בטיחות הגבוהה בדור השני של C קלאס הושגה על ידי יישום קונספט בטיחות חדש אשר התבסס על מחקרי נתונים של תאונות אמיתיות. בפרט, במסגרת הקונספט עבר שינוי המבנה של חלק תא הנוסעים הקדמי – במקרה של התנגשות אלמנטים שונים של המרכב משמשים לסיפוק הבטיחות של תא הנוסעים, בהתאם לעוצמת הפגיעה.

חבילת בטיחות הבסיסית של C קלאס כללה כריות אוויר אדפטיביות עבור הנהג והנוסעים, כריות אוויר צדדיות ולחלונות, מותחני חגורות, מגבילי מתח חגורות, אופציות זיהוי מושבי ילדים אוטומטי.

קפיצת מדרגה הייתה בהתקנת בקרת אקלים חכמה אוטונומית החדשנית בסתיו 2002. מוקדם יותר מערכת זו הוכיחה את עצמה בדגמי CL, SL, S ו- E קלאס. מערכת זיהוי רכבים נעים מלפנים באמצעות מכ"ם בחזית חישבה את המרחק ואת המהירות היחסית בין שני הרכבים, ובמידה והמרחק עד הרכב הצטמצם למדדים מסוכנים המערכת יכלה להפחית את המהירות ואפילו לערב את הבלמים.

מנועים ושאסי

הדור השני של C קלאס המשיך את מסורת פיתוח והתקנת מנועים יוצאים מן הכלל, המספקים קילומטראז' ארוך ביותר ללא תקלות מהותיות. הדור החדש שפותח במיוחד עבור W203 הוצג בשנת 2002. לבחירה הוצעו ארבע ווריאציות של מנוע 1,8 ליטר בנזין TWINPULSE המשלב בין טכנולוגיות כגון מגדש, מצנן ביניים, צילינדרים בעלי ארבעה שסתומים, כוונון גל זיזים משתנה ומערכת אדפטיבית.

הספק מנועי 4 צילינדרים החדשים נע בין 105 קילוואט (143 כ"ס) עד 141 קילוואט (192 כ"ס). כמו כן, לראשונה עבור W203 פותחו המנועים הבאים:

  • 2,0 ליטר C 200 KOMPRESSOR בעל קומפרסור בהספק 163 כ"ס, המאיץ את דגם 203 עד 100 קמ"ש תוך 9,3 שניות – עם מנוע זה רכב ה- C קלאס היה הדינאמי ביותר בקטגוריה לעת ההיא;
  • מנוע V6 בנפח 3,2 ליטר, 218 כ"ס. סיפק מדדי דינאמיקה מופתיים ועזר ל- 203 להגיע למקומות המובילים בקטגוריה;
  • מנוע C 200 CGI הראשון בעולם אשר משלב הזרקה ישירה עם קומפרסור ואיזון דינאמי, הספק המנוע הגיע עד 170 כ"ס.

החל מהדור השני של C קלאס מהנדסי מרצדס-בנץ התחילו להקדיש תשומת לב עצומה לנושאי צריכת הדלק ופליטת מזהמים, מאחר והיה נדרש לעמוד בתקני זיהום אוויר אירופאים המוחמרים. לכן, אותו CGI צויד מלכתחילה בממיר קטליטי לנטרול NOx וכבר עלה על תקן יורו 4 שעוד רק היה בשלב התכנון.

המפתחים הצליחו לשפר את מאפייני נהיגה המשובחים גם ככה של C קלאס. בין חידושים בשאסי ובמערכת המתלים – מתלים קדמיים תלת-חיבוריים עם תמוכות מקפרסון, מסרק הגה, מערך מתלים רב-חיבורי עצמאי משוכלל בסדרן האחורי.

בשנת 2002 מרצדס-בנץ הציגה לראשונה את מערכת הנעה כפולה 4MATIC עבור מרצדס C קלאס עם בקרת יציבות ESP חשמלית סטנדרטית ובקרת משיכה 4ETS. לדגם בעל הנעה כפולה של C קלאס היו גם גרסאות V6 סטיישן (C 240 ו- C320) בהן הנעת 4MATIC לוותה בתיבת 5 הילוכים אוטומטית ברמת גימור הבסיסית.

השורה התחתונה

הודות למאמצי המפתחים, W203, אכן היווה צעד איכותי קדימה גם ביחס לדגם הקודם שגם היה המוצלח במיוחד. המהנדסים עשו את הרכב גדול, טוב, ונוח יותר.

נקודת התורפה של הדור הקודם של C קלאס – הבטיחות – נפטרה: מבחני ריסוק הציגו כי W203 הוא הרכב הבטיחותי ביותר בסגמנט. במבחני NCAP הושג ציון בטיחות הגבוה ביותר, 5 כוכבים. באותה תקופה שני רכבים בלבד יכלו להדגים מדדים אלו, ו- W203 – אחד מהם.

הודות לאיכויותיו הדור השני של מרצדס C קלאס הפך לרב-מכר. רק בשלוש שנים הראשונות לאחר השקת הרכב לשוק נפח הייצור עבר את נקודת המיליון יח'. אולם אין גבול לשלמות, והדור השני המצטיין עבר מתיחת פנים בשנת 2004.

איזה מרצדס-בנץ C קלאס היה הכי-הכי?
7 קולות