אלפינה B3. אבולוציה בלעדית
אלפינה B3 הוא רכב במימדים בינוניים המיוצר בכמות מוגבלת משנת 1987 על-ידי חברת Alpina Burkard Bovensiepen. מבוסס על דגם BMW סדרה 3 שעבר שכלול מהותי של המנוע והמתלים ומודרניזציה של רוב המכלולים והחלקים. כתוצאה מכך התקבל רכב עוצמתי יותר, מהיר יותר ובעל כושר תמרון טוב יותר בהשוואה לדגם המקור. מבפנים, כמובן, הרכב זכה לגימור יקר יותר של תא הנוסעים, למכשירים איכותיים יותר ולאופציות ופונקציות מתקדמות. הדגם יצא יקר מאוד, במיוחד בהתחשב בעובדה שההרכבה מתבצעת באופן ידני תוך לקיחה בחשבון של כל בקשות הבעלים. בכל דור הורכבו כ-200 יחידות. ועם כל גלגול חדש אלפינה B3 הופכת ליותר ויותר עוצמתית ויקרה. נספר איך התרחשה האבולוציה הבלעדית.
בישראל נמכר רשמית הדור השביעי של ב.מ.וו סדרה 3 בדגם שנת 2018 במחיר מ-263,421₪ (כולל אגרת רישוי, נתונים לשנת 2022). בשנת 2022 הדגם עבר מתיחת פנים, כאן תוכלו להכיר את הסדאן מקרוב.
דור ראשון
יוצר בין השנים 1987 –1992. אלפינה B3 הראשונה נוצרה על בסיס ב.מ.וו 325i במרכב E30 עם מנוע M20. עיצובה החיצוני כמעט ולא נבדל בדבר מדגם המקור. אך העיקר הוא, כמובן, המנוע המשוכלל M20-C2/2 שפורק לגמרי והורכב מחדש על-ידי המומחה קארל-אוטו נואל (Karl-Otto Noelle), שהרכיב יחידות כוח גאוניות בהחלט. המנוע הזה היה ה"קטן" ביותר ב-Alpina בזמנו: הפיק 204 כ"ס ומומנט של 265Nm. עם המננוע הזה הרכב האיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוף 7,1 שניות והשיג מהירות מרבית של 227 קמ"ש. המתלים ומנגנון ההיגוי הותאמו לביצועי המנוע, לכן אליפנה יצאה יותר דינמית, זריזה וקלה לשליטה בהשוואה לב.מ.וו.
דור שני
יוצר בין השנים 1993 – 1999. אלפינה B3 השנייה, בנוסף לכך שהתבססה על ב.מ.וו 325i, הייתה ההתפתחות הישירה של אלפינה B6. החל משנת 1996 הדגם בוסס על ב.מ.וו 328i. הרכב הוצע במרכבי קופה 2 דלתות, קבריולט, סדאן 4 דלתות וסטיישן. הדגם צויד במנוע בנזין 6 צילינדרים משופר DOHC M50 (B25TU) בהספק 189 כ"ס עם מומנט של 250Nm ב-4,200 סל"ד. משמעות האותיות "TU" היא "מעודכן טכנית", כלומר, מדובר במנוע BMW הראשון שקיבל מערכת תזמון שסתומים משתנה. בשביל אלפינה, אגב, הוא עודכן שנית וחוזק.
דור שלישי
יוצר בין השנים 1999 – 2006. אלפינה B3 השלישית בוססה על דגמי 328i ו-330i והוצעה במרכבי סדאן, קופה, קבריולט וסטיישן. במקור הרכב צויד בהנעה אחורית, אולם בשנת 2001 הופיעה גרסה בעלת הנעה כפולה. בשביל הדור הזה המומחים העדיפו מנוע S50B32 שהותקן בדגמים האירופאים. כנהוג, אשפי ההנדסה של Alpina ביצעו שינוי יסודי: בהתחלה גרסת ארה"ב הפיקה 240 כ"ס, לאחר השדרוג – 280 כ"ס ב-6,100 סל"ד עם מומנט של 335Nm ב-4,300 סל"ד, מה שאפשר להאיץ את האלפינה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 5,5 שניות ולהשיג מהירות מרבית של 265 קמ"ש.
דור רביעי
יוצר בין השנים 2007 –2013. אלפינה הרביעית שיוצרה תחת האינדקס B3 ו-D3, בוססה על ב.מ.וו 335i וקיבלה את אותם מרכבים. הדגם הוצע עם שני סוגי מנוע שקבעו את יעודו ואת האינדקס. D3 – גרסת הדיזל צוידה במנוע 2 ליטר טורבו BMW N47 I4 בהספק 214 כ"ס עם מומנט של 450Nm בטווח בין 2,000 לבין 2,500 סל"ד. המאפיין העיקרי שלו הם הביצועים הגבוהים בעת שמירה על חסכון בדלק. גרסת B3 קיבלה מנוע בנזין טווין טורבו L N54 I6 בנפח 3 ליטר המפיק 360 כ"ס, עם מנוע כזה הרכב מאיץ ל-100 קמ"ש תוך 4,8 שניות ומסוגל להשיג מהירות מרבית של כ-285 קמ"ש.
בנוסף לכך, קיימות גרסאות ביצועים גבוהים. אלפינה B3 S צוידה בבודי קיט ספורטיבי מחוזק ובמנוע בעל הספק מוגבר של 400 כ"ס ב-6,000 סל"ד ומומנט של 540Nm ב-4,500 סל"ד. אלפינה B3 GT3 היא גרסה עוד יותר עוצמתית של B3 S. המנוע עבר שכלול נוסף שאפשר להשיג הספק של 408 כ"ס, שאר המכלולים והמרכיבים שונו באופן שיאפשר לרכב להאיץ ל-100 קמ"ש תוך 4,5 שניות בלבד ולהגיע למהירות של 300 קמ"ש.
דור חמישי
יוצר בין השנים 2013 – 2019, עבר מתיחת פנים ב-2017. דגמי אלפינה המבוססים על ב.מ.וו 335i הוצעו בגרסאות B3 ו-D3 בתור סדאן או סטיישן. המנוע של B3 שופר פעם נוספת והחל להפיק 410 כ"ס ו-600Nm ב-3,000 סל"ד, איתו הרכב מאיץ מ-0 ל-100 תוך 4,2 שניות ומסוגל להשיג מהירות מרבית של 306 קמ"ש. דגם הדיזל D3 צויד במנוע 3 ליטר 6 צילינדרים טורי N57 335d בגרסה משוכללת (350 כ"ס ב-4,000 סל"ד, 700Nm).
גרסת ביצועים גבוהים B3 S צוידה במנוע 3 ליטר 6 צילינדרים טורי טווין טורבו בהספק מוגבר (431 כ"ס, 660Nm). דגם זה מזנק מ-0 ל-100 תוך 4,2 שניות ומגיע למהירות מרבית של 306 קמ"ש. המנוע פועל יחד עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית בשילוב עם הנעה אחורית או כפולה.
דור שישי
מיוצר משנת 2019 עד היום. בשנת 2022 צפויה להתרחש מתיחת פנים (נתונים לשנת 2022). אלפינה B3 החדשה הורכבה על בסיס הסטיישן ב.מ.וו טורין סדרה 3 במרכב G21. הרכב מובא לידי תנועה באמצעות מנוע בנזין 3 ליטר 6 צילינדרים טורי המפיק 462 כ"ס ומומנט מרבי של 700Nm ב-3,00 סל"ד. למנוע משודכת תיבת 8 הילוכים אוטומטית בעלת ממיר מומנט עוצמתי יותר בהשוואה לגרסה הבסיסית. בין שינויים נוספים ניתן לציין את מערכת הקירור המעודכנת, את הקפיצים החדשים ובולמי הזעזוע האדפטיביים בעלי כיול שונה, את צלחות הבלמים הקדמיות העצומות בקוטר 395 מ"מ עם ארבע בוכנות ורוטורים בקוטר 345 מ"מ מאחור. ועוד ועוד.