אלפינה B5. ה"חמישית" בפסגה
אלפינה B5 וגרסת הדיזל שלה D5 הן גרסאות בעלות ביצועים גבוהים של דגמי BMW המיוצרות על-ידי חברת Alpina כבר לאורך שלושה דורות. הדגם שבוסס על ב.מ.וו 545i במרכב E60 הוצג לראשונה בשנת 2005 בתצוגת הרכב בז'נבה. הוא הפך לממשיך של B10 BiTurbo האגדית שעמדה בראש הדירוג של הסדאנים המהירים בעולם בין השנים 1989 – 1996. הרכב מתפתח באופן מתמיד, בעיקר על-ידי הגברת הספק המנועים עם מודרניזציה תואמת של המתלים ומנגנון ההיגוי. כיום ניתן לומר בטוח ש-Alpina רוממה את המכונית שלה למעמד כמעט פולחני.
אלפינה לא נמכרת רשמית בישראל, במקום זאת, מוצעת ב.מ.וו סדרה 5. הסדאן החדש של הדור השביעי לאחר מתיחת פנים שנת 2020 בגרסת 530e Plug-in Hybrid זמין לרכישה תמורת 440,715 ₪ (כולל אגרת רישוי, נתונים לשנת 2022). ניתן לקרוא על הדגם כאן.
עיצוב חיצוני
מבחינה חיצונית, אלפינה B5 נראית כמו סדרה 5 סטנדרטית בתוספת בספוילר קדמי ואחורי ונבדלת במספר מרכיבים עיצוביים המדגישים את התוקפנות והעוצמה שלה. היא קיבלה פגוש קדמי בעל "חצאית" אווירודינמית בולטת, ג'נטים מקוריים בעלי 20 חישורים בקוטר שונה עם צמיגי פרופיל נמוך מבית מישלן, דיפיוזר אחורי ועיטור בצורת קווים בחזית ובצידי המרכב. בשנת 2020 B5 צוידה ביחידות תאורה חדשות, בגריל גדול יותר ובפגושי M אגרסיביים יותר. מפרט האבזור הבסיסי כולל את גלגלי 20 אינץ' המקוריים.
חלל פנימי
אלפינה היא מכונית סלון, כלומר, מהרמה הגבוהה ביותר, בעלת מפרט אבזור הולם וגימור מפואר. אין לה עיצוב פנימי סטנדרטי, שכן כל הדגמים מיוצרים ומועצבים לפי הזמנה ותוך התחשבות בכל רצונותיו ודרישותיו של הלקוח. הדור החדש של אלפינה לאחר מתיחת הפנים של שנת 2020 עבר ללוח מחוונים דיגיטלי חדש, שכולל בסך הכל גופנים שונים של הספרות ואפשרויות צבע אחרות. עדיין ניתן לבחור בין הכפתורים המקוריים להעברת הילוכים על הצד האחורי של ההגה לבין הפקדים המסורתיים יותר. כמו תמיד, ניתן להזמין ריפוד פנימי מלא מהעור העדין Lavalina.
עוצמה
אלפינה B5 מצוידת באותו מנוע N63TU2 המותקן בב.מ.וו M550i הבסיסי, אולם לאחר שעבר מודרניזציה טוטאלית. בין שינוים שיושמו במנוע 4,4 ליטר V8 טווין טורבו: מבנה חדש של מערכת יניקת האוויר, מערכת קירור מחודשת לגמרי, בוכנות עם יחס דחיסה גבוה יותר, שני מגדשי טורבו טווין-סקרול חדשניים, מצנן ביניים מוגדל, פלאגים חדשים ועוד. מערכת הפליטה גם היא עברה מודרניזציה מלאה. מכלולים אלו שוכללו מדור לדור, מעדכון לעדכון.
זמן תאוצה מ-0 ל-100 – 3,4 שניות. מהירות מרבית – 330 קמ"ש.
בשנת 2020 הספק המנוע הוגבר מ-608 ל-621 כ"ס, המומנט – 800Nm ב-2,000 סל"ד. תיבת 8 הילוכים אוטומטית ומערכת הנעה כפולה קיבלו כיול מעט אחר. כתוצאה, הסדאן מסוגל להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 3,4 שניות (גרסה במרכב סטיישן – 3,6 שניות), המהירות המרבית היא 330 או 322 קמ"ש, בהתאם. בשביל רכב במרכב קלאסי זה מרשים במיוחד.
אלפינה D5 היא גרסה של B5 בעלת מנוע דיזל. הדגם מבוסס על ב.מ.וו 535d xDrive M Sport. ההבדל העיקרי הוא מנוע 6 צילינדרים טורי משוכלל BMW B57 בעל שלושה קומפרסורים (אולם רק בדגמים בעלי הגה שמאלי, בדגמים עם הגה ימני מותקנים שני מגדשים). הספק המנוע בעל שלוש טורבינות הוא 383 כ"ס, המומנט הוא 800Nm, בדגם טווין טורבו – 326 כ"ס ו-700Nm. זמן האצה ל-100 קמ"ש של גרסת הדיזל – 4,4 שניות, מהירות מרבית – 286 קמ"ש. בשנת 2020 בתור הגרסה העוצמתית ביותר נותרה 540d (בהספק 340 כ"ס). המאפיינים הדינמיים לא השתנו לאחר העדכון.
תמסורת ושאסי
כדי להגיע למומנט הגבוה שנוצר על-ידי המנוע, תיבת 8 הילוכים האוטומטית עברה עדכון מהותי: המרכיבים הפנימיים וממיר המומנט הפכו לקשיחים יותר. התמסורת, כמובן, מספקת זמן העברה קצר יותר בהשוואה לגרסה הבסיסית וכוללת פונקצית בקרת שיגור. B5 היא אלפינה הראשונה שמוצעת עם הנעה כפולה בלבד. מערכת BMW xDrive המפורסמת מעבירה עד 75% מהמומנט לסרן האחורי ועד 90% בעת ההגדרה המינימלית של בקרת היציבות.
אלפינה B5 מצוידת במערכת מתלים חדשה עם אלמנטים מאלומיניום בחלק הקדמי. הקפיצים ובולמי הזעזוע עברו עדכון, הותקנו תותבים קשיחים יותר. כל זה מבטיח התנהגות כביש ברמת חדות יוצאת מן הכלל ויאפשר להיכנס לפניות שהן מעבר ליכולותיה של סדרה 5 הרגילה. המערכת כוללת מתלי עצמות עצה בלתי שגרתיים עם זווית שפיעה שלילית במעלה אחת להגברת הביצועים. כברירת מחדל מותקנים בלמי פלדה, אולם לפי דרישת הבעלים יותקנו בלמים מרוכבים. המאפיין הקלאסי של אלפינה – חישוקי סגסוגת קלה בעלי 20 חישורים.