סיטרואן C אליזה (C-Elysee) – סדאן תת-קומפקטי מתוצרת המותג הצרפתי Citroën, דגם קלאסי במחיר נוח, צנוע, אך לא נטול חן, קרוב משפחה ישיר של פיג'ו 301. באופן רשמי, סדאן C אליזה הקומפקטי והמודרני נמצא בייצור מאז שנת 2012, הוא מבוסס על פלטפורמת הנעה קדמית של קבוצת PSA הנקראית PF1, המשותפת לדגמים רבים כגון פיג'ו 208 וסיטרוא
סיטרואן  C אליזה 2016. מרכב, צורה. סדאן, 1 דור, שדרוג
AUTOBOOM

סיטרואן C אליזה. דרך ארוכה הביתה

סיטרואן  C אליזה 2016. מרכב, צורה. סדאן, 1 דור, שדרוג

סיטרואן C אליזה (C-Elysee) – סדאן תת-קומפקטי מתוצרת המותג הצרפתי Citroën, דגם קלאסי במחיר נוח, צנוע, אך לא נטול חן, קרוב משפחה ישיר של פיג'ו 301. באופן רשמי, סדאן C אליזה הקומפקטי והמודרני נמצא בייצור מאז שנת 2012, הוא מבוסס על פלטפורמת הנעה קדמית של קבוצת PSA הנקראית PF1, המשותפת לדגמים רבים כגון פיג'ו 208 וסיטרואן C3. אולם בפועל, C אליזה – המשכו הישיר של סיטרואן ZX שיוצר בסין בין השנים 1992 עד 2012. סיטרואן C אליזה מתחרה מול מכוניות סדאן דומות כמו קיה ריו, ניסאן סאני וסנטרה, וטויוטה יאריס.

באופן מפתיע, הסדאן הלא יקר זכה בפרסים רבים. ומשום מה הוא אהוב במיוחד ברוסיה. בשנת 2014 סיטרואן C אליזה זכתה בפרס "צופר הזהב" בקטגוריית "מכוניות קומפקטיות". ובאחד מטקסי הרכב היוקרתיים ביותר ברוסיה – גראן-פרי "מאחורי ההגה" – ל-C אליזה הוענק "פגסוס הזהב" בקטגוריית "סדאנים קטנים". וככל הנראה, יש בזכות מה להעריך את המכונית הזו – תא הנוסעים מציע מרווח נדיב, תא המטען גדול ופרקטי, ישנם גומחות ותאים רבים לאחסון חפצים, אמינות, התנהגות כביש טובה, דינמיקה מכובדת, ומערכת המתלים, לדברי הבעלים", פשוט מדהימה!" – נוקשה במידה, ובו בזמן "בולעת" בקלות את כל שיבושי הדרך הקטנים, אוחזת בכביש בביטחון, שום זוויות גלגול, שום טלטול, לכן נצטט – "הכל מצוין".

העבר הסיני

Citroen ZX 1991. Hatchback 3-door, 1 generation.

בשנת 1992 סיטרואן הקימה מיזם משותף עם חברת Dongfeng לייצור דגם סיטרואן ZX שפותח במיוחד עבור סין (בהמשך שמו שונה ל-Fukang). יוצרו גם חיקויים של מכונית זו ויצרנית הרכב הצרפתית אף תבעה חלק מהם, שכן לפי המסורת הסינית הוותיקה והמעניינת, החיקויים היו בלתי חוקיים. השם "אליזה" הופיע בשנת 2002, כאשר השם של ZX הוחלף לאחר מתיחת פנים. ב-2008 לאחר עדכון מקיף, שבמסגרתו יושמו מעל 300 עדכון ברכב, אליזה הפכה ל-C אליזה. ובשנת 2012 בצרפת נחשף הדור השני לסדאן. עם זאת, מאחר ודגם זה נפרד לחלוטין מסימני קודמו הסיני וייצג רכב חדש לחלוטין מבחינה טכנית, דווקא מכאן מתחילה ספירת הדורות של C אליזה המודרנית ובצורה כזאת, הדרך חזרה למולדתה לקחה לסיטרואן C אליזה 20 שנים ארוכות.

דור ראשון

רשמית – הדור הראשון, ובפועל – הדור השני של סיטרואן C אליזה הושק בשנת 2012. מדובר בסדאן 4 דלתות בעל בסיס גלגלים בסך 2,655 מ"מ, אורך בסך 4,442 מ"מ, רוחב בסך 1,748 מ"מ וגובה בסך 1,446 מ"מ. משקל עצמי – עד 1,165 ק"ג. C אליזה זמינה בצרפת ובסניפים צרפתיים מחוץ לארץ, אך מבחינה אסטרטגית מכוונת לייצוא לאפריקה, אמריקה הלטינית, המזרח הקרוב והתיכון. C אליזה נבדלת ממתחריה לסגמנט בבסיס גלגלים ארוך יותר, במרווח הגדול ביותר בחלק האחורי של הקבינה ובאחד מנפחי תא מטען הגדולים ביותר, קרוב ל-0,5 קוב. מפרט האבזור הסטנדרטי כלל, בין היתר, מזגן עם צג דיגיטלי, חיישני חנייה אחוריים, בקרת שיוט ועוד. בהתאם לשוק, C אליזה הוצעה עם מנוע 3 צילינדרים בנזים EB2 בהספק 72 כ"ס או מנוע 4 צילינדרים 1,6 ליטר EC5 בהספק 115 כ"ס וכן עם מנוע דיזל HDi 1.6 בהספק 92 כ"ס.

מתיחת פנים 2017

בשנת 2017 לשוק יצאה הגרסה המעודכנת שלך סיטרואן C אליזה: הגריל התרחב, שונה העיצוב של הפנסים הקדמיים והאחוריים, בתא הנוסעים הותקנה מערכת מולטימדיה חדשה בעלת מסך מגע 7 אינץ' התומכת ב-Apple CarPlay ו-Android Auto. היצע המנועים נותר זהה. בתחילת שנת 2019 ייצרו הדגם הופסק בצרפת, אך המשיך בספרד.

איזה דגם מעניין יותר לדעתך?
27 קולות