סובארו פורסטר – קרוסאובר בהנעה כפולה מבית חברת Subaru היפנית, הורכב לראשונה בשנת 1997 על בסיס שלדת דגם אימפרזה. מוכר בכל רחבי העולם כרכב כביש-שטח משפחתי. פירוש שמו באנגלית – "יערן". נכון לשנת 2021 בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור החמישי שהושק בשנת 2018.
סובארו פורסטר ‏2018. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 5 דור
AUTOBOOM

קרוסאובר סובארו פורסטר. דור 5 (2018)

סובארו פורסטר ‏2018. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 5 דור

סובארו פורסטר – קרוסאובר בהנעה כפולה מבית חברת Subaru היפנית, הורכב לראשונה בשנת 1997 על בסיס שלדת דגם אימפרזה. מוכר בכל רחבי העולם כרכב כביש-שטח משפחתי. פירוש שמו באנגלית – "יערן". נכון לשנת 2021 בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור החמישי שהושק בשנת 2018.

מבחוץ

הדור החמישי של סובארו פורסטר נחשף ב- 28 למרץ 2018 בתצוגת רכב הבינלאומית בניו-יורק. בעקבות XV הוא בוסס על פלטפורמת SGP המשותפת (Subaru Global Platform). מימדי המרכב כמעט לא השתנו, ההופעה החיצונית מזכירה מאוד את הדור הקודם. ראשית כל, את העין תופס שטח חלונות המרשים. פורסטר תמיד התאפיין בחלונות גדולים בהשוואה לאשנבים הצרים של מתחריו. ואין קוו גג היורד לאחור שמעניק להופעה דינאמיקה ומצמצם את מרווח הראש של הנוסעים מאחור.

לכן ב"מדד הראות" פורסטר – הטוב ביותר בסגמנט. כתוצאה, מראה המרכב אינו מאוד פרוגרסיבי, אולם הנוחות חשובה בהרבה. במיוחד זה מורגש במקומות צפופים: בחניון, בגראז' או בין העצים ביער. שפת מכסה המנוע אותה ניתן לראות ממושב הנהג מסייעת להרגיש את מימדי החרטום. תוכלו להתקרב בבטחה למכשול ולשלוט בקלות על המרחק. את הדגש העיקרי יצרני הדור החמישי שמו על פונקציונאליות. ראות מצוינת מתא הנוסעים, זווית פתיחת דלתות אחוריות גדולה, שליטה בדלת המטען באמצעות שני כפתורים, מדרכים נוחים ורחבים – אלה הם הדברים הקטנים שמוסיפים יופי לחיי היומיום.

ראות מצוינת מתא הנוסעים, זווית פתיחת דלתות אחוריות גדולה, שליטה בדלת המטען באמצעות שני כפתורים, מדרכים נוחים ורחבים – אלה הם הדברים הקטנים שמוסיפים יופי לחיי היומיום.

לא חסרים גם פתרונות פונקציונאליים אחרים. נתחיל מהדלתות האחוריות שנפתחות רחב, שבזכותיהן יציאה מהרכב, העמסת חפצים גדולים והתקנת מושב ילד נעשות נוחות יותר. כל הסף של פורסטר – מדרך רחב ונוח. פתח המטען נהיה מרובע יותר – כך נוח יותר לשבץ את הכבודה. לדלת החמישית מנגנון חשמלי כעת זריז יותר, וליד כפתור הסגירה הופיעה אחד חדש, "לסגור ולנעול".

כל נהג לא בודד יעריך את הכיסים בגבי המושבים הקדמיים אשר מחולקים למספר תאים עבור חפצים קטנים. שתי יציאות USB הממוקמות בקרבה מרמזות על כך שניתן להחביא את הגאדג'טים בתוך הכיסים. התלונות לגבי פעולה לא מאוזנת של החימום נלקחו בחשבון, וכעת הרגל השמאלית של הנהג מקבלת זרם אוויר חזק יותר; הורחב שטח חימום המושבים (מתחמם הכול).

יחידות כוח ושאסי

ישנם סימנים נוספים של התבגרות הרכב במקביל לצרכן. מנועי הטורבו שנהגו לרתק נהגי חמי-מזג נאלצו לפרוש מתפקידם. בקו המנועים – אטמוספריים בלבד בנפח 2,0 ו- 2,5 ליטר שהיו בעבר. אך הם עברו עדכון מהותי: בוכנות, טלטלים וגל ארכובה חדשים והזרקה ישירה. הספק מנוע הכניסה נשאר בנקודת 150 כ"ס, לעומתו הבכיר צמח מ- 171 ל- 182-185 כ"ס. המומנט – 196Nm בעת 4000 סל"ד ו- 239 בעת 4400 סל"ד, בהתאם. מטרת המודרניזציה הייתה שיפור מדדים אקולוגיים, ולא ביצועים ספורטיביים. בכל אופן, הדינאמיקה נמצאת ברמה גבוהה למדי: המהירות המרבית של מנוע 2,0 ליטר הינה 193 קמ"ש, ו- 203 קמ"ש בגרסת 2,5, והתאוצה ל- 100 קמ"ש – 10,3 ו- 9,5 שניות בהתאם. הקרוסאובר שמוצע בשוק הישראלי מצויד במנוע 2,5 ליטר בהספק 182 כ"ס.

כושר עבירות

עוד נקודת שוני בין הפורסטר למתחריו שניתן להרגיש כבר בתנועה. סובארו נשארה נאמנה להנעה כפולה, קבועה וסימטרית שלה. איך היא פועלת היום? ננתח על פורסטר החמישי. המומנט מועבר לגלגלים האחוריים דרך מצמד רב-דיסקי, אשר לכאורה, מסוגל להינעל לחלוטין. אך סובארו תמיד פועלת בדרך שלה, המצמד הרב-דיסקי של רכבי מותג זה אינו דומה ל- Haldex המשרת את רוב שאר המותגים. המצמד של סובארו מאוחד עם הגיר הרציף, וכפי שטוענת היצרנית, ניתוק דיסקיות החיכוך אינו מתרחש כאן לעולם.

עוד נקודת שוני בין הפורסטר למתחריו שניתן להרגיש כבר בתנועה. סובארו נשארה נאמנה להנעה כפולה קבועה הסימטרית שלה. המצמד של סובארו מאוחד עם הגיר הרציף, וכפי שטוענת היצרנית, ניתוק דיסקיות החיכוך אינו מתרחש כאן לעולם.

דבר אחד שה"יערן" איבד בדור החמישי הן הגרסאות גיר ידני אשר כללו דיפרנציאל מרכזי מכני והילוך כוח. האם זה מגביל את יכולות השטח של הקרוסאובר? כעת הוא מצויד בגיר רציף בעל שרשרת מעודכן עם טווח מורחב, ובמהירויות גבוהות הוא מאפשר להחזיק סל"ד נמוך ובכך לחסוך דלק, ובמצב "זחילה" להשתמש ביחס העברה גבוה מהרגיל ובאופן מסוים לפעול כמו הילוך כוח. לא תרגישו מחסור משיכה בשטח.

למרות שמבנה הקרוסאובר רחוק מאוד מרכב שטח אמיתי. מספיק רק להביט במתלים העירוניים לחלוטין: מקפרסון מלפנים, עצמות עצה כפולות מאחור. אולם על כך מפצים מרווח גחון מכובד של 22 ס"מ וראות מעולה. ומה לגבי זוויות מרכב? הנתונים חופפים לדור הקודם, למעט זווית גישה (הוקטנה בשלוש מעלות).

התנהגות כביש

אופיו של פורסטר החדש הפך סולידי יותר, בכל תגובותיו הרכב חלק ורגוע יותר. הונמכה רמת הרעשים בעת תאוצה, בקטגוריה שלו פורסטר נמצא בין המובילים. להבחין בשיפור חלקות התנועה פשוט מאוד, צריך רק לעשות סיבוב בדור הקודם של הדגם.

האמנם לא נשאר כלום מהגנים האגדיים של עולם הראלי? הם עדיין מתגלים, ומתבטאים בתחום ההצטיינות של מתלים נוקשים בעלי יכולת שיכוך טובה – דרכי עפר. במקומות איכן רכבים עירוניים בקושי זוחלים, חלילה לא לפגוע בתחתית, בפורסטר תוכלו לטוס בלי לשים לב לכל הבורות. בפניות המכוסות גרגירי אבנים הקרוסאובר מתפרץ להחלקה נלהבת על כל ארבעת הגלגלים, סמל בקרת היציבות מהבהב בדאגה, אך האלקטרוניקה אינה מתערבת. הכל תחת שליטה: פורסטר החמישי זכה למערכת חלוקת מומנט הבולמת את הגלגלים הפנימיים ביחס לפניה, ומאפשרת לשמור על משיכה מספיקה בגלגלים חיצוניים. כתוצאה מכך הרכב נכנס היטב לפניה כאשר דוושת הגז נמצאת תחת עומס.

מורגש שיפור בתגובת ההיגוי, וזה הודות למודרניזציית השאסי ולמרכב קשיח יותר. עמידות המרכב לפיתול אורכי גדלה פי שניים, ולרוחבי – פי אחד וחצי. מוט מייצב אחורי כעת מהודק ישירות למרכב, ובכך הפחית זוויות גלגול ב- 50%. נותר לציין, שהבלמים ברכב – דיסקיים מאווררים כולם.

אבזור ורמות גימור

העוזר הראשי של הנהג בפורסטר – חבילת EyeSight, אשר היצרנית מכנה מערכת עזר לנהג הראשונה שמבוססת על מצלמת סטריאו (שני "עיניים" הממוקמות בחלק העליון של השמשה). דיוק זיהוי אובייקטים גבוה מזה של מערכות מכ"ם, טוענת סובארו. בפועל, פורסטר "רואה" בבטחה את הרכב הנוסע מלפנים ושומר על מרחק קבוע, מאיץ ומאיט אף לעצירה מלאה. לבלבל את מערכת זו מסוגל אך ורק גשם שותף. על פי הסטטיסטיקה של סובארו: ביפן מתועדת ירידה של 61% בתאונות אצל רכבים המצוידים ב- EyeSight.

מעבר לבקרת שיוט אדפטיבית ובלימת חירום אוטונומית, הנזכרות לעיל, בחבילה נכללות מערכות שליטה בדוושת הגז טרום-תאונה, בקרת עייפות הנהג וסיוע שמירה על נתיב. יש לקחת בחשבון כי האלקטרוניקה מזהה נכון רק סימונים קריאים היטב ומגיבה בדרכים שונות לחריגה מנתיב: פעם בצפצוף והתראה על המסך, ופעם בהיגוי קל. אך אינה מפחידה בכך את הנהג.

העוזר הראשי של הנהג בפורסטר – חבילת EyeSight, אשר היצרנית מכנה מערכת עזר לנהג הראשונה שמבוססת על מצלמת סטריאו (שני "עיניים" הממוקמים בחלק העליון של השמשה). דיוק זיהוי אובייקטים גבוה מזה של מערכות מכ"ם, טוענת סובארו.

עם באו הדור החדש ה"יערן" קיבל אפשרות בחירת מצבי נהיגת שטח. קודם לכן ניתן היה להשתמש בכפתור X-Mode בלבד אשר ריכך את התגובות לדוושת הגז ונתן פקודה לגיר הרציף לחכות הילוך כוח בעת הזדמנות. עכשיו ישנם שני מצבים. הראשון – Snow/Dirt (שלג/בוץ), השני – עבור סיטואציות קשות יותר – Deep Snow/Mud (שלג/בוץ עמוק). האחרון מנתק אוטומטית את בקרת היציבות בכדי לא להפריע לסחרור הגלגלים. יתר על כן, מערכת בקרת ירידה במדרון מסייעת לשמור על קצב יציב ונשלט אפילו על משטח מחליק. ובכדי לעמוד בקצב הזמנים בפורסטר הותקן אפל קארפליי, המשקף את אפליקציות הסמארטפון למסך הרכב.

נכון להיום, סובארו פורסטר מוצע בישראל בארבע גרסאות ובשמונה צבעי מרכב הבאים: כסוף, לבן פנינה, ברונזה, ירוק, תכלת, אדום ארגמן, אפור ושחור מטאלי.

נניח, אתה איש משפחה בן 40-50. האם פורסטר לטעמך?
4 קולות