טויוטה בטוחה: אי אפשר להכריח אנשים לקנות מכוניות חשמליות
טויוטה היא המובילה העולמית בכמות הרכבים המיוצרים תחת המותגים שלה. יחד עם זאת, מכוניות חשמליות אינן זוכות להערכה רבה מצד הקונצרן היפני. כפי שמראות תחזיות האנליסטים וכפי שרואים בפועל, טויוטה צודקת – המכירות של מכוניות חשמליות מאטות, אי אפשר להכריח אנשים לקנות אותן, ולכן יש לפתח במקום מנועי בעירה פנימית חדשים.
בשנת 2023 מכרה טויוטה מוטור 11,23 מיליון מכוניות, 7,2% יותר מאשר ב-2022 (מהם המותגים טויוטה ולקסוס אחראים ל-10,31 מיליון – 7,7% יותר). יחד עם זאת, ישנה בעיה מסורתית עם רכבים חשמליים – נמכרו רק 104,018 יחידות, פחות מ-1,0% מההיקף הכולל
אין פלא שעל רקע זה היצרנית אינה מוכנה לנטוש את הפיתוח, הייצור והמכירה של רכבים עם מנועי בעירה פנימית. טויוטה מאמינה כי ללקוחות רבים עדיין יש צורך ברכבים כאלה, ואי אפשר להכריח אותם לעבור לחשמל (כלומר, "בכפייה", בלי להשאיר ללקוחות ברירה). על כך הכריז יו"ר הדירקטוריון אקיו טויודה במהלך נאום בפני מנהלים בכירים.
ראש התאגיד אישר כי לטויוטה יש תוכניות בנוגע לפיתוח מנועי בעירה פנימית של הדור החדש – בעבר הוא כבר יצא בהצהרה דומה בתערוכת הרכב האחרונה בטוקיו. אבל אין עדיין פרטים אודות הפרויקט לפיתוח מנועי בעירה פנימית חדשים עבור המכוניות של התאגיד היפני.
לפי אקיו טויודה, נתח הרכבים החשמליים (BEV) לעולם לא יעלה על רף ה-30%, ללא קשר להישגים הטכנולוגיים. הוא מאמין כי 70% הנותרים יחולקו בין רכבי בנזין, היברידים (MHEV, HEV ו-PHEV) ואלה הפועלים על תאי דלק מימן (FCEV). ראש התאגיד היפני לא הזכיר מנועי דיזל.
ראוי לציין כי מוקדם יותר טויוטה ולקסוס תכננו לנטוש את המכירות של מכוניות חדשות עם מנועי בעירה פנימית עד 2035. ועכשיו, סביר להניח שיבוצעו התאמות למועדים.
עד סוף העשור הנוכחי מתכננים להיפטר לחלוטין מדגמים בעלי מנועי בעירה פנימית המותגים הבאים: ביואיק, קאדילק, קרייזלר, מזראטי, מיני, אופל, וולוו ועוד כמה
בתוכניות של מרצדס – עד שנת 2030 לעבור לרכבים חשמליים בעולם הישן, אך רק באותן מדינות בהן תנאי השוק מאפשרים זאת. אאודי אמורה להפסיק את ייצור רכבי הדלק ב-2032, ב.מ.וו טרם קבעה את המועדים. פולקסווגן מתכננת לעבור לייצור רכבים חשמליים בלבד באירופה החל משנת 2033. אך ענקית הרכב הגרמנית, אשר תופסת את המקום השני בדירוג העולמי מבחינת כמות הרכבים המיוצרים, כרגע חווה קשיים בנוגע לביקוש לדגמים ה"ירוקים" שלה.
ראוי לציין: בשנת 2023 נמכרו בעולם כ-14 מיליון דגמים מחושמלים – 33% יותר מאשר שנה קודם לכן. ואפילו לרכב הפופולרי ביותר לא רק באירופה, אלא בעולם כולו, הפך הקרוסאובר החשמלי טסלה מודל Y, שריסק את כל המובילים הקודמים בדירוג המכירות העולמי. רב המכר של טויוטה, הקרוסאובר RAV4, הפסיד בקרב וסיים שני. טויוטה קורולה זכתה במקום השלישי.
עם זאת, בעיות רציניות שעלולות לעכב את המעבר ההמוני לרכבים חשמליים, לשמחתם של ספקנים וחובבי בנזין (וטויוטה), אכן קיימות. כאן דיברנו בפירוט על הקשיים שעומדים בפני היצרניות.