המאה ה-20 – עידן הזהב עבור תעשיית הרכב. עגלות פרימיטיביות הפכו לכלי התחבורה המהיר, הנוח והנפוץ ביותר. במשך יותר מ-100 שנים נוצרו קרוב למיליארד מכוניות, ורק חמש זכו לתואר הכבוד "מכונית המאה" (Car of the Century). אך אף לא אחת מהן מיפן.
5 הרכבים הטובים ביותר של המאה ה-20: ואף לא אחד מיפן
AUTOBOOM

5 הרכבים הטובים ביותר של המאה ה-20: ואף לא אחד מיפן

5 הרכבים הטובים ביותר של המאה ה-20: ואף לא אחד מיפן

המאה ה-20 – עידן הזהב עבור תעשיית הרכב. עגלות פרימיטיביות הפכו לכלי התחבורה המהיר, הנוח והנפוץ ביותר. במשך יותר מ-100 שנים נוצרו קרוב למיליארד מכוניות, ורק חמש זכו לתואר הכבוד "מכונית המאה" (Car of the Century). אך אף לא אחת מהן מיפן.

דירוג המכוניות הטובות ביותר של המאה ה-20 נערך בדצמבר 1999 ומבוסס על הצבעת עיתונאים ומומחים מ-33 מדינות

הבהרה

תהליך הבחירה לתואר "מכונית המאה" היה לא פשוט. בשלב הראשון, שהתקיים בשנת 1996, נבחרו 700 מכוניות. לאחר מכן, חבר השופטים המקצועי המורכב מ-132 עיתונאי רכב מ-33 מדינות צמצם את הרשימה ל-100 מכוניות. הכל נלקח בחשבון: עיצוב, חשיבות היסטורית, מאפיינים טכניים וחדשנות. לגמר מכונית המאה עלו 27 משתתפים, ורק 5 זכו. עליהם נספר. ובמקביל נראה שמכוניות יפניות גם ראויות לתואר "מכונית המאה".

מקום 5: פורשה 911

פורשה יצרה לא מעט רכבים יוצאים מן הכלל. אך בעיקר היא ידועה במכונית הספורט ההמונית ביותר שלה, ה-911. תצורת מנוע אחורי למכונית עם הספק רב הוא דבר נדיר בהיסטוריה של תעשיית הרכב העולמית. וזהו המאפיין הייחודי של פורשה 911, שחגגה בשנת 2023 את יום ההולדת ה-60 שלה!

פורשה 911 הראשונה יצאה בתחילת שנות ה-60. במקום 15 השנים המתוכננות, הדור הראשון והשני למכונית הספורט ירד מפס הייצור לאורך 25 שנים כמעט ללא שינויים. ואפילו לקראת סוף תקופת הייצור, הביקוש היה עצום. רק דרישות הבטיחות והידידותיות לסביבה אילצו להפסיק את הייצור.

פורשה 911 שנת 2018. קופה, דור 8.

לאחר הדור הראשון, ה-Classic, יצאו עוד שבעה. הדור השמיני הנוכחי של פורשה 911 מיוצר עד היום, תוך שמירה על תצורת המנוע האחורית המסורתית ומנוע הבוקסר.

מקום 4: פולקסווגן חיפושית (Beetle)

רכב גרמני נוסף בדירוג הטובים שבטובים. אמנם החיפושית פותחה ב-1938 על-פי הוראותיו האישיות של היטלר, את הייצור שלה הוצלח לארגן רק לאחר תום המלחמה. המכונית העממית הפכה להמונית ביותר בהיסטוריה. סוד הפופולריות של החיפושית הוא פשוט. הגרמנים הצליחו ליצור מכונית פשוטה, אמינה, וחשוב מכל – זולה. הביטל יוצר עד שנת 2003 עם כמות מינימלית של שינויים. מאוחר יותר, המכונית קמה לתחייה, אך כבר כאינטרפרטציה מודרנית, תוך שמירה על קווי המתאר המסורתיים של "החיפושית" הקנונית.

מקום 3: סיטרואן DS

סיטרואן DS שנת 1955. סדאן, דור 1.

סיטרואן DS היא מכונית יוצאת דופן שזכתה להערכה גבוהה על ההנדסה המתקדמת והעיצוב שהקדים משמעותית את זמנו. בצרפת, המכונית זכתה לכינוי "האלה". העיצוב פותח על-ידי המאסטרו פלמיניו ברטוני. הופעתה של ה-DS הפכה לאירוע תרבותי ופוליטי עצום עבור אירופה שלאחר המלחמה. הצרפתים הצליחו ליצור מכונית באמת מתקדמת: למשל, זוהי מכונית הייצור הראשונה עם פנסים עוקבי פנייה ובלמי דיסק בכל הגלגלים. בנוסף, המתלים ההידרו-פנאומטיים המקוריים סיפקו נוחות והתנהגות כביש חסרות תקדים.

מקום 2: מיני

המיני היא מכונית קטנה שהושקה בשנת 1958 על-ידי British Motor Corporation. על יצירתו הוענק לסר אלכס איסיגוניס תואר אבירות על-ידי מלכת אנגליה. בפני מהנדסי מיני עמדה משימה קשה: לפתח מכונית קומפקטית ככל האפשר, אך עם 4 מקומות. והם הצליחו. יתר על כן, הודות לפריסה המקורית תא הנוסעים תפס 80% מכלל החלל הפנימי. כלומר, מיני – קטנה מבחוץ וגדולה מבפנים.

המיני צברה פופולריות באופן מיידי. במכונית החמודה נהג מיסטר בין, בגילומו של הקומיקאי האנגלי רואן אטקינסון. המכונית האמינה והזולה יחסית לא תפסה הרבה מקום בחניה – כלומר, הייתה אידיאלית באירופה שלאחר המלחמה. ואחרי שב-1961 הופיעה המיני קופר, הגרסה הספורטיבית עם מנועים חזקים ובלמי דיסק, מכונית זו הפכה לאגדית.

מקום ראשון: פורד מודל T

המקום הראשון והתואר "מכונית המאה ה-20" הוענק לפורד מודל T האגדי. אפילו אנשים שכלל לא מעוניינים במכוניות שמעו לפחות פעם אחת על פורד T, ששינה לנצח את תעשיית הרכב. אמנם לא מדובר ברכב המתקדם ביותר לתקופתו, אבל הוא היה פשוט, אמין והכי חשוב, זול! הודות לשימוש בפס ייצור ואופטימיזציית תהליך ההרכבה, חברת Ford Motor הצליחה להוזיל את העלות ולהפוך את המכונית לנגישה עבור אנשים רגילים. הרכב הפך להמוני, וארצות הברית הפכה למעצמת הרכב המובילה במחצית הראשונה של המאה ה-20. במשך 19 שנות הייצור, הורכבו 16,5 מיליון יחידות של מולד T.

אף מכונית יפנית…

להזכירכם: לגמר ההצבעה הגיעו 27 רכבים, ואף לא אחד מיפן. לפי השמועות, עובדה זו הרגיזה מאוד את העיתונאים היפנים. וגם לנו זה נראה לא הוגן. לפחות שלושה דגמים מארץ השמש העולה יכלו להתמודד על תואר המכונית הטובה ביותר של המאה ה-20.

הונדה אקורד

הונדה אקורד הייתה כוכבת אמיתית בשנות ה-80, גם אם לא הייתה מפוארת במיוחד. בארה"ב היא הפכה לנפוצה ופופולרית מאוד, ולגמרי הצדיקה את את שמה, שפירושו "תואַם", המסמל את איחוד האדם, החברה והרכב. המכונית האמינה והמרווחת התבלטה בנסיעה חלקה וברמת הנוחות הגבוהה. במשך כמעט 50 שנה, יוצרו ונמכרו יותר מ-8 מיליון יחידות!

מאזדה MX-5

בשנות ה-90, מפופולריות עצומה נהנה פיתוח יפני נוסף: הרודסטר העתידנית לזמנה מאזדה MX-5, שהפכה למכונית הספורט הזולה והנמכרת ביותר, והודות להישגיה אף נכנסה לספר השיאים של גינס. הדגם פותח בשיתוף עם מהנדסים בריטים וכתוצאה מכך שילב פשטות אירופאית וטכנולוגיות אסייתיות חדשניות. ה-MX-5 יצאה קלה בדיוק עד כמה שאפשרו דרישות הבטיחות, אפילו המנוע הוקל. יחד עם זאת, הוא הפיק 116 כ"ס והצליח להאיץ את המכונית למהירות של 220 קמ"ש.

טויוטה פריוס

טויוטה פריוס היא המכונית ההיברידית ההמונית הראשונה בעולם, המונעת הן על-ידי מנוע הבנזין, והן על-ידי החשמלי. למעשה, פיתוח המערכת ההיברידית בוצע מהיסוד. כתוצאה, הפריוס הפכה לפריצת דרך טכנולוגית: המכונית הקומפקטית אך המרווחת צרכה כמות נמוכה במיוחד של דלק. פרסים ותארים רבים הוענקו לה על ידידותיות לסביבה, רמת פליטת מזהמים נמוכה וצריכת דלק חסכונית.

אם כבר איננו יכולים לשנות דבר בטופ 5, בואו נצביע ל"מכונית המאה" מיפן:
27 קולות