דונגפנג. רוח המזרח
"רוח המזרח" – זהו פירוש המילה "דונגפנג" (DongFeng Motor Corporation) בתרגום מסינית. במהלך חמישים שנות התפתחות החברה הזאת הפכה למובילה בתעשייה בתחומי המחקר והפיתוח, הייצור והשיווק. כלי הרכב המסחריים של דונגפנג (משאיות ואוטובוסים) מכסים מגוון רחב של קטגוריות, כולל טנדרים, משאיות קלות, בינוניות, עוצמתיות במיוחד וגרסאות ייעודיות מיוחדות. בין מכוניות הנוסעים מוצעים רכבי שטח, קרוסאוברים, מיניוואנים, מכוניות קומפקטיות, בינוניות וכו'.
כיום, החברה שנוסדה בשנת 1969, על-ידי מאו דזה-דונג בכבודו ובעצמו, נכנסת לרשימת 500 החברות הגדולות בעולם והיא אחת המובילות בתעשיית הרכב בסין הודות לייצור של מכוניות קלות ורכבים מסחריים, דגמים היברידיים וחשמליים מלאים, חלקים ומרכיבים, מכונות ואבזור. בשנת 2018 ההכנסות של DFM הגיעו ל-90 מיליארד דולר ארה"ב, החברה מעסיקה כ-150 אלף עובדים. בין שותפיה ניתן לציין את PSA, ניסאן, וולוו וחברות גדולות אחרות. "רוח המזרח" היא אחת מ"מיזמי פיילוט החדשניים הלאומיים" בסין. במשך 6 שנים ברציפות החברה הסינית זוכה בפרסי מדע וטכנולוגיה הראשיים בתעשיית הרכב הסינית ובנוסף לכך מחזיקה בכמות פטנטים בין הגדולות בתעשייה.
אבני הדרך
המפעל, שממנו בהמשך יצא לאור דונגפנג, התחיל להיבנות בספטמבר 1969 במחוז הוביי תחת ניהולו הישיר והאישי של מאו דזה-דונג. חברת Second Automobile Works (שקדמה ל-DFM) פיתחה באופן עצמאי את הדגם הראשון שלה והשיקה אותו ביוני של 1975, מדובר ברכב השטח EQ240 במשקל 2,5 טון. בנובמבר 1975, באישור מועצת המדינה של הרפובליקה העממית של סין, הסימן המסחרי Second Automobile Works קיבל את השם הרשמי DongFeng. בשנת 1978 יצאה משאית כבדה EQ140 בעלת כושר העמסה של 5 טון, מה שהעיד על המעבר מתעשייה צבאית לתעשיית רכב אזרחית.
באפריל 1983 החברה הקימה מרכז מחקר ופיתוח משלה, שבו נולדה הפילוסופיה העתידית של המותג: "לשפר ולפתח את המוצרים של הדור הנוכחי תוך חקר העתיד". בנובמבר 1987 כושר הייצור של החברה עלה על 100,000 יחידות, מה שהפך אותה לאחת משלושת יצרניות המשאיות הגדולות בעולם. העבודה עם שותפים מחו"ל החלה בדצמבר 1990, כאשר המנהל צ'ן צ'ינגטאי ויו"ר של החברה הצרפתית סיטרואן חתמו על החוזה על השקת הפרויקט המשותף SAW-Citroen Sedan Project. באפריל 1991 מפס הייצור ירד הרכב המיליון של דונגפנג ושלוש שנים לאחר מכן החברה חגגה את יציאתו של הרכב ה-1,5 מיליון.
באפריל 1991 מפס הייצור ירד רכב המיליון של דונגפנג ושלוש שנים לאחר מכן החברה חגגה את יציאתו של הרכב ה-1,5 מיליון.
בשנת 2002 החל שיתוף הפעולה עם יונדאי וניסאן. בפברואר 2007 באירוע "המסע של המותגים הסינים" דונגפנג זכתה בתואר "המותג התחרותי ביותר בשוק". ב-26 במרץ שנת 2014 חברת פיג'ו, קבוצת פיג'ו סיטרואן (PSA) וחברת דונגפנג יחד עם ממשלת צרפת חתמו על הסכם לשיתוף הפעולה. בטקס השתתפו נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא צרפת פרנסואה הולנד. באותה שנה, מלך בלגיה פיליפ ביקר ב-DFM בתור ראש המשלחת. ב-18 באפריל 2014 בבייג'ינג התקיים אירוע בכורה עולמי של שלושה דגמים אסטרטגיים – DFM № 1, DFM L60 ו-DFM AX7. זוהי הייתה שנה פוריה: בספטמבר נוסדה רשמית החברה DongFeng Infiniti Motor, מיזם משותף שבו השקיעו DFM ו-Nissan Motor Company באופן שווה. בשנת 2015 הופיעו הרכבים החשמליים הראשונים – 200 יחידות של DFM A08 סופקו לחברת Zhejiang SKIO MATRIX והפכו לחלק מההזמנה הראשונה הענקית. במקביל, הופיע המיזם המשותף עם וולוו, שנה לאחר מכן יצא לפועל שיתוף הפעולה עם Cummins.
בשנת 2016 DFM לקחה מקום שני בתעשייה עם היקף מכירות של למעלה מ-4,3 מיליון רכבים (עלייה שנתית של 10.44%). חלקן של מכוניות נוסעים הוא כ-3,8 מיליון (עליה של 10.62%). זה גבוה מהממוצע בשוק. בשנת 2017 מספר חברות הבת הגיע לשבעה בעקבות הקמתה של Venucia Automobile. אך התהליך לא הופסק שם: באוגוסט 2017 המיזם המשותף רנו-ניסאן הודיעו על הקמת מיזם משותף נוסף עם DongFeng Motor המתמחה בפיתוח וייצור של רכבים חשמליים בסין. מחצית מהמניות שייכות לצד הסיני, רנו וניסאן מחזיקות ב-25% כל אחת. הרכבים החשמליים מבוססים על פלטפורמה מרכב השטח הקטן שפותח על-ידי רנו-ניסאן ומיוצר על-ידי DFM.
דונגפנג היום
היום דונגפנג משווקת את דגמיה הן תחת השם שלה והן תחת מספר תת-המותגים.
דונגפנג AX7
גרסת הדור השני של קרוסאובר דונגפנג AX7 הושקה בשנת 2018 ונמכרת כיום במקביל לראשון. הראשון מצויד במנוע אטמוספרי בנפח 2 ליטר, השני במנוע טורבו 1,5 ליטר, הוא כולל אבזור מודרני ונבדל, כמובן, בעיצוב עדכני יותר. הקרוסאובר קיבל עיצוב אטרקטיבי, הוא נראה מתקדם וספורטיבי.
דונגפנג 580
סיפורו של הקרוסאובר עם 7 מקומות מתחיל בשנת 2014. הדגם מציע תא נוסעים מרווח, רמות גימור עשירות, עיצוב חיצוני מעניין ועיצוב פנימי נעים. זהו רכב משפחתי גדול שיהיה מושלם לטיולים בטבע, לנסיעות לחוף בחברה גדולה ואפילו לביקור אצל סבתא.
דונגפנג 370
זהו מיניוואן קומפקטי בעל 7 מקומות המיוצר משנת 2015. לרכב הזה חזית חיננית ופרופיל קצת מגושם, הוא מצויד במנוע 1,5 ליטר בהספק 115 כ"ס בשילוב עם תיבת 5 הילוכים ידנית והנעה קדמית.
דונגפנג ג'וייר S50
ג'וייר S50 במרכב סדאן היא מכונית משפחתית צנועה, שנוצרה ככל הנראה על-ידי מעריצים גדולים של טויוטה קורולה.
מותג Aeolus
תחת המותג Aeolus מוצע קרוסאובר בינוני חדש האודג'י עם מנוע בנזין או יחידות כוח היברידיות. הרכב הופיע במאי שנת 2022. הוא מצויד במנוע טורבו 1,5 ליטר עם הזרקה ישירה בהספק 190 כ"ס בשילוב עם תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים מבית Getrag.
מותג Fukang
במקור Fukang עסק בייצור של דגמי סיטרואן, לאחר חידוש הפעילות, DFM מינתה אותו לאחראי על רכבים חשמליים זולים. הראשון מהם היה פוקאנג e-אליזה במרכב סדאן שאורכו 4,4 מ', מדובר בגרסה החשמלית של המכונית הנגישה סיטרואן C-אליזה. בדגם הזה נשמרה תיבת הילוכים ידנית ברמת הגימור הבסיסית, אולם הפעם משודכת למנוע חשמלי, גרסאות חזקות יותר מגיעות עם תיבה ללא הילוכים השגרתית.
*מותג Voyah
Voyah, שנוסדה בשנת 2020 לאחר מכירת חלק של רנו במיזם המשותף לשעבר, משתייכת לקטגורית הפרימיום ועוסקת בייצור דגמים חשמליים. החברה פיתחה פלטפורמה מודולרית משלה – ESSA (Electric Smart Secure Architecture) עם תצורה מסורתית: מנוע חשמלי בכל סרן, סוללה מתחת לרצפת תא הנוסעים. מפרט האבזור כולל אוטו-פיילוט רמה 3. הפלטפורמה מיועדת לא רק לרכבים חשמליים, אלא גם להיברידים פלאג-אין. בכור המותג היה הדגם הקונספטואלי במרכב סדאן i-Land.
- בדצמבר 2021 הוצג הקרוסאובר הגדול פרי שעיצובו פותח על-ידי Italdesign, הוא צויד בשני מנועים המספקים האצה ל-100 קמ"ש תוך 4,8 שניות. דרך אגב, הרכב מיוצא לנורבגיה, אחת המדינות ה"חשמליות" ביותר! בגרסה ההיברידית מיושמת טכנולוגיה טורית, כלומר, מנוע הטורבו בנפח 1,5 ליטר מטעין את הסוללות.
- במאי 2022 יצא המיניוואן הגדול והמפואר דרימר. אורך המרכב הוא 5,3 מ' ומפרט האבזור שלו משייך אותו לקטגורית היוקרה.