רנו זואי – מכונית חשמלית בת 5 מקומות מבית Renault הצרפתי במרכב האצ'בק 5 דלתות. קונספט הרכב הוצג בתצוגת רכב הפריזאית בשנת 2010, הגרסה הסדרתית – בתצוגת רכבה בז'נבה 2012. המכירות התחילו בסוף 2012, וכבר בינואר 2014 נמכרו 10,000 יחידות, בעוד שרובם – באירופה.
רנו זואי ‏2019. מרכב, צורה. מיני 5 דלתות, 1 דור, שדרוג
AUTOBOOM

חיים חשמליים

רנו זואי ‏2019. מרכב, צורה. מיני 5 דלתות, 1 דור, שדרוג

רנו זואי – מכונית חשמלית בת 5 מקומות מבית Renault הצרפתי במרכב האצ'בק 5 דלתות. קונספט הרכב הוצג בתצוגת רכב הפריזאית בשנת 2010, הגרסה הסדרתית – בתצוגת רכבה בז'נבה 2012. המכירות התחילו בסוף 2012, וכבר בינואר 2014 נמכרו 10,000 יחידות, בעוד שרובם – באירופה.

השם "ZOE" נוצר משילוב המילים "Zero Emission", דבר המרמז על רמה אפסית של פליטת מזהמים. בתרגום מיוונית, משמעות המילה ZOE – חיים. אך Zoe גם שם נשי נפוץ בצרפת והיה אפילו משפט בעניין זה, אולם חברת רנו הצליחה להגן על זכותם לשם הרכב, הרי אי-אפשר לרשום פטנט על מילה יוונית באופן עקרוני.

דור ראשון

נמצא בייצור משנת 2012 עד עתה, עבר מתיחת פנים ב- 2019 (נתונים לשנת 2021). פרויקט X10, שהוא גם ZOE, בשנת 2008 הרחוקה תוכנן בתור אמצעי תחבורה רגיל עבור צרכי הנהג הממוצע, שרכבו שמונע באמצעות חשמל. זואי הראשונה הייתה נאה בדרכה שלה, הרי עליה טרחו ועמלו מומחים אמיתיים: ז'אן סמריבה שעיצב את ההאצ'בק הלוהט רנו מגאן RS ולורנס ואן דן אקר המעצב ראשי של רנו החל משנת 2009.

הבסיס לזואי שמשה פלטפורמת רנו קליאו. כמובן, את המתלים הקדמיים הצטרכו להחליף, חיברו את תמוכות המקפרסון עם התחת-שלדה והזרועות התחתונות מאת רנו מגאן, ומוט H האחורי חוזק. שינוי זה היה נחוץ מאחר והרכב נהיה כבד יותר ב- 250 ק"ג בשל הסוללה. אך מכיוון שהסוללה – בלוק שטוח של מרכיבי אספקת חשמל, מרכז הכובד יצא נמוך ב- 35 מ"מ, וקשיחות המרכב ב- 55% גבוהה יותר בהשוואה לקליאו המקורי. התרחב גם מפשק הסרנים – ב- 16 מ"מ, וכל זה השפיעה לטובה על יציבות המכונית בכביש. בכל הנוגע למימדי מרכב, הם יצאו הבאים: אורך – 4084 מ"מ, רוחב – 1730 מ"מ, גובה – 1562 מ"מ, בסיס גלגלים – 2588 מ"מ.

יש לציין כי אפילו בהתחשב בקרבה של ניסאן ורנו, הדגמים החשמליים זואי וליף אינם מורכבים על אותה פלטפורמה. עם כל הדמיון בתצורה, במתלים ובפרטים אחרים, מידת האיחוד ביניהם אינה גבוהה. אפילו בסיס החטיבה האלקטרו-טכנית שונה: ליף מורכב מ- 12 מודולים, כאשר מכל אחד מהם 16 אלמנטים, סוללת ליתיום-יון של רנו קטנה יותר ביחס לניסאן (48 מודולים בעלי 4 אלמנטים בכל אחד), והספק הסוללה צנוע יותר: 22 קוט"ש לעומת 24. מנוע חשמלי הסינכרוני של זואי בעל תדירות סיבובים גבוהה יותר מפיק 88 כ"ס, בזמן שליף – 109 כ"ס.

השם "ZOE" נוצר משילוב המילים "Zero Emission", דבר המרמז על רמה אפסית של פליטת מזהמים. בתרגום מיוונית, משמעות המילה ZOE – חיים.

בתא הנוסעים של הרכב החשמלי – פשוט מכונית: יש הגה, אליפטי, נוח. מושבים רגילים, רכים, עם משענת ראש מובנית ופרופיל לא הכי נוח אפילו למראה. באופן מסורתי – מסכים, ברור מאליו, גדולים וצבעוניים, כנהוג ברכבים חשמליים והיברידים. במרכז – מערכת מולטימדיה R-Link, מול הנהג – לוח מחוונים דיגיטלי. הפלסטיק מסגיר את התקציב הלא גבוה במיוחד של המכונית. המושבים ממוקמים גבוה מהרגיל, מאחר והרצפה הכפולה מאכסנת סוללות.

המידע העיקרי – טווח נסיעה. במחזור נהיגה NEDC הרכב קבע מדד שיא: 210 ק"מ, אולם טווח הנסיעה לעיתים נדירות עולה על 150 ק"מ, אפילו בתנאים רחמניים. אבל דחף המנוע באמת כוחני (מומנט מרבי של 220Nm) ומתחיל באופן מיידי, מ- 250 סיבובים לדקה. מאוד חונק את הדינאמיקה מצב ECO, הנועד להפחית את צריכת החשמל ב- 10%. הרגנרציה פועלת באופן אקטיבי בעת שימוש בבלמים בלבד. מעניין שהיחס בין עוצמות בלמים המכאנית והחשמלית משתנות באופן גמיש לא רק בהתאם להאטה הנדרשת, אלא גם לרמת טעינת הסוללה. כאשר היא יותר מ- 80%, הרגנרציה חלשה מכיוון שתהליך זה מפחית באופן ניכר את חיי הסוללה.

די מסקרנת גם בקרת האקלים החדשה ביסודה. היא נקראת "heat pump" או "משאבת חום". זוהי מערכת מיזוג מפוצלת שגרתית, המחממת את האוויר באותו אופן כמו מזגן ביתי. ותנור זה פועל באפקטיביות.

מתיחת פנים 2019

עד מתיחת הפנים, היקף מכירות הכללי של הרכב כבר עבר את נקודת 150 אלף יחידות. קודם לכן רנו זואי כבר עברה מודרניזציה בשנת 2016: הופיעה סוללה בהספק 41 קוט"ש במקום 22, מה שאפשר להגדיל את טווח הנסיעה מ- 240 ל- 400 ק"מ על פי מחזור NEDC המרחם (בתנאים ריאליסטיים הטווח עמד על 300 ק"מ). אולם מתיחת פנים האמיתית התרחשה ב- 2019. השינויים החיצוניים מסתכמים בעדכון קל: פגושים חדשים המזכירים מאוד את הקודמים, כל הפנסים כעת LED, האיתותים האחוריים כעת "זורמים", כפי שאופנתי היום. אבל תא הנוסעים חדש לחלוטין, בעל ריפוד מושבים סינטטי המיוצר מחומרי גלם ממוחזרים, ותאורת LED.

הדבר העיקרי: הספק סוללת ליתיום-יון הוגדל מ- 41 עד 52 קוט"ש, לכן טווח הנסיעה על טעינה אחת על פי מחזור WLTP גדל מ- 317 עד 390 ק"מ.

לרשות הנהג – צג 10 אינץ' בעל גרפיקת מחוונים נאה ומפת ניווט. מערכת מדיה חדשה עם מסך מוגדל (9,3 אינץ' במקום 7), נוספו פונקציות אפל קארפליי ואנדרויד אוטו, ונוסף על כך הורחבו פונקציות גישה ממרחק דרך סמארטפון. בלוק בקרת האקלים צויד בצגים המובנים לתוך בקרי החוגה, כמו בדגם קליאו. בורר ההילוכים כעת לא ננעל, ובמקום ידית בלם החנייה הופיע כפתור של מנגנון סרוו. כל האלקטרו-טכניקה שוב עברה מודרניזציה. הדבר העיקרי: הספק סוללת ליתיום-יון הוגדל מ- 41 עד 52 קוט"ש, לכן טווח הנסיעה על טעינה אחת על פי מחזור WLTP גדל מ- 317 עד 390 ק"מ. ויתר על כן, את הסוללות כעת אפשר להטעין באמצעות לא רק זרם חילופין, אלא גם זרם ישר: תוך חצי שעה בטרמינל 50 קילוואט טווח הנסיעה יגדל בערך ב- 150 ק"מ.

גרסאות בהספק 88 ו- 92 כ"ס הוסרו מההיצע. מנוע העוצמתי ביותר לשעבר המפיק 108 כ"ס ו- 225Nm הפך לבסיסי. ונוסף מנוע בהספק 135 כ"ס ו- 245Nm. עמו החשמלית מאת רנו מאיצה עד 100 קמ"ש בפחות מ- 10 שניות, לעומת 11,4 של גרסת הכניסה. מהירות מרבית – 140 ו- 135 קמ"ש בהתאם.

לרנו זואי 2019/2020 נוסף מצב נהיגה B בעל רגנרציה אפקטיבית באופן מרבי: על האצה והאטה ניתן לשלוט באמצעות דוושה אחת בלבד, ואת השימוש בדוושת הבלימה לצמצם למינימום. בין אבזור, החשמלית הקטנה כוללת מערכות חניה ובלימה אוטונומיות ושפע עוזרים אלקטרוניים אחרים. כמו כן, נוספו בלמי דיסק אחוריים: עד כה הותקנו בלמי תוף.

איזה רכב חשמלי אירופאי תעדיפו לחיי היום-יום?
3 קולות