אירופה vs סין: המאבק על שוק הרכבים החשמליים – מי ינצח?
המאבק בין אירופה לסין על שוק הרכבים החשמליים הוא חריף. האיחוד האירופי הכריז על תחילת חקירה בנוגע לתמחור הרכבים החשמליים מתוצרת סין, עם טענה לתחרות בלתי הוגנת לאור הסובסידיות העצומות המוענקות לתעשייה על-ידי הממשלה. וסין מיהרה להגיב.
זהו לא סוד שסין באמת מתכוונת לכבוש את שוק הרכב העולמי וכבר השקיעה בכך משאבים רבים. אחד מתאגידי הרכב הגדולים ביותר בסין, BYD, קרא ליצרניות הרכב הסיניות להתאחד, "לנפץ את האגדות הישנות", ליצור מותגים חדשים ברמה עולמית ולהשתלט על השוק הגלובלי. עכשיו זהו הזמן של סין לשנות את הסדר העולמי בתחום תעשיית הרכב, טוען מייסד ויו"ר BYD, וואנג צ'ואנפו.
לפני מספר ימים הנציבות האירופית הודיעה על כוונתה לבדוק את הסובסידיות של סין על רכבים חשמליים, מתוך חשד לצעדים פרוטקציוניסטיים שעלולים להשפיע לרעה על שווקי הרכב העולמיים. אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, הביעה דאגה לכך שסין מציפה לכאורה בכוונה את השוק העולמי ברכבים חשמליים שמחירם הונמך באופן מלאכותי הודות לסובסידיות הנדיבות.
החקירה עלולה להוביל להטלת מס. לפי שמועות, הוא עשוי לגדול מ-10% ל-27,5%, שארה"ב כבר קבעה עבור רכבים חשמליים סיניים.
סין מיהרה להגיב. לדברי בייג'ינג, החקירה היא ביטוי של פרוטקציוניזם טהור והזהירה שהיא תעוות את מגזר הרכב הגלובלי ועלולה להחמיר את היחסים הכלכליים בין סין לאיחוד האירופי. איגוד רכבי הנוסעים בסין מיהר גם הוא לציין שהצמיחה ביצוא הרכבים החשמליים קשורה פחות לסובסידיות ויותר לשרשרת אספקה חזקה ותחרותית.
צוי דונגשו, מזכ"ל איגוד רכבי הנוסעים בסין (CPCA), ציין את אי הנוחות הגוברת של מדינות המערב כאשר חברות סיניות מתחילות "לעשות שרירים". המזכ"ל טוען כי רכבים חשמליים סיניים המיוצאים לאירופה הינם ככלל יקרים פי שניים מאשר בשוק הביתי.
הנציבות האירופית, מצידה, מסתמכת על סטטיסטיקה: העלות של רכבים חשמליים סיניים נמוכה בכ-20% מאשר רכבים אירופאים, מה שדוחף את יצרניות הרכב האירופיות לייצר רכבים חשמליים זולים יותר (הערה שלנו: ומה רע בזה?)...
הנתח של סין בשוק הרכב החשמלי האירופי עלה ל-8% וצפוי לגדול פי שניים עד 2025, לפי תחזיות. על פי נתוני המרכז האנליטי האמריקאי למחקרים אסטרטגיים ומקומיים, 35% מכלל כלי הרכב החשמליים שיוצאו בשנת 2022 יוצרו בסין – מדובר בעליה ב-10% בהשוואה ל-2021.
אך יש ניואנס אחד: היצואנית העיקרית בסין היא דווקא לא סינית! מובילת היצוא היא ענקית הרכב האמריקאית טסלה, שסיפקה 40% מכלל הרכבים שיוצאו לאירופה מסין ברבעון הראשון של 2023.
החקירה שיזם האיחוד האירופי לא צצה משום מקום. האיחוד האירופי נוקט בצעד אסטרטגי להפחתת תלותו בסין, על אף שמדובר בשותפת הסחר העיקרית שלו. סין מצדה דוגלת בדיאלוג. משרד המסחר של סין קורא לאיחוד האירופי לעודד יצירת שוק צפוי ולא מפלה ולפתח שיתוף פעולה במאבק נגד פרוטקציוניזם ופתרונות לבעיות אקלים גלובליות.
בגדול, המחלוקת לגבי הסובסידיות עבור רכבים חשמליים היא עוד פרק נוסף בעימות הגיאופוליטי המתמשך. רק לא ברור מדוע הצרכנים הרגילים צריכים לסבול מכך. הקונים מצביעים עם הארנק, מי שרוצה לקנות רכב סיני – קונה. ולא רק מפני שהמחיר הוא, ככלל, נמוך יותר. תמורת אותו הסכום הסינים מציעים שפע של אבזור מודרני ומתקדם.