מזראטי גראן טוריסמו 2024: פוגשים בישראל!
הדור השני של המכונית הדו-דלתית במרכב קופה עם 4 מקומות הוצג בסתיו של 2022. אמנם היא שמרה על המראה הכללי המוכר, אבל מבפנים התרחשה מהפכה אמיתית: כמות מינימלית של מקשים ושלושה מסכים בתא הנוסעים, ה-V8 הוחלף ב-V6 והנעה אחורית הוחלפה בהנעה כפולה. ועכשיו – פוגשים את מזראטי גראן טוריסמו שנת 2024 בישראל!
מחיר הגרסה הבסיסית של מזראטי גראן טוריסמו עם מנוע V6 בהספק 490 כ"ס מתחיל ב-1,550,000 ש"ח (לא כולל אגרת רישוי, נכון לספטמבר 2023).
כרגע בישראל מוצעת רק גרסת הבנזין, אך מאוחר יותר לארץ תגיע הגרסה החשמלית החדשה מזראטי גראן טוריסמו פולגורה. הדגם מצויד במערכת חשמל 800 וולט, בסוללה בקיבולת 92,5 קוט"ש (מהם 83 קוט"ש נמצאים בשימוש) ושלושה מנועים חשמליים: אחד בסרן הקדמי ושניים מאחור, בעוד כל אחד מהם נשלט בנפרד, מה שמאפשר לשלוט בחלוקת המומנט בין שני הסרנים. ההספק הכולל הוא 761 כ"ס. המהירות המרבית – 320 קמ"ש, זמן האצה ל-100 קמ"ש – 2,7 שניות בלבד.
מבחוץ, מכונית הקופה החשמלית נבדלת מדגמי הבנזין בפגושים אחרים (עם כונסי אוויר מוקטנים) ובגלגלים. שינויים קטנים אלו אפשרו להפחית את מקדם הגרר מ-0,28 ל-0,26.
עיצוב חיצוני
הדור השני של מזראטי גראן טוריסמו שמר על התדמית המוכרת ועל תא הנוסעים בעל 4 המקומות, אבל קווי המתאר נהיו חלקים יותר. עכשיו ידיות הדלת מוסוות במרכב, המראות מותקנות על הדלתות, הפנסים הקדמיים והאחוריים הוקטנו והשתנתה צורת כונס האוויר הקדמי. בסיס הגלגלים התקצר ב-13 מ"מ (2,929 מ"מ), עם זאת, המרכב התארך ב-78 מ"מ (ל-4,959 מ"מ) והתרחב ב-110 מ"מ (ל-1,957 מ"מ), הגובה נשאר זהה (1,353 מ"מ).
המרכב מורכב ב-65% מאלומיניום וסגסוגות מגנזיום, השאר – מפלדת חוזק גבוה. הודות לשימוש בסגסוגות קלות הדור השני של גראן טוריסמו יצא קל יותר מהקודם – המשקל העצמי של הדגם עומד על 1,795 ק"ג (ירידה של 85 ק"ג). לפאנל המרכב הכי גדול יש שם משלו – Cofango, שנוצר משילוב של שתי המילים האיטלקיות "cofano" (מכסה מנוע) ו-"parafengo" (כנף): שטחו של מכסה המנוע בשילוב עם הכנפיים עולה על 3 מ'. מלפנים מותקנים גלגלים בקוטר R20, בסרן האחורי – R21.
תא הנוסעים ואבזור
העולם הפנימי של הדגם היוצא אמנם עשיר בעור אבל מיושן מבחינה טכנולוגית, לכן הוחלף בתא נוסעים מודרני בעל אבזור מתקדם. מול הנהג מותקן לוח מחוונים דיגיטלי בגודל "12,3, על הקונסולה המרכזית הופיע מסך "8,8 לשליטה בבקרת האקלים, בחימום ואוורור המושבים, המולטימדיה המתקדמת קיבלה מסך מגע "12,3, תמיכת Android Auto ו-Apple CarPlay, תפעול קולי ועדכון OTA.
בין שני המסכים המרכזיים ממוקמים 4 מקשים לשליטה בתיבת ההילוכים, על ההגה מותקנים כפתור ההתנעה ובחירת מצבי הנהיגה ומאחוריו פקדי העברת הילוכים. מערכת השמע Sonus Faber מגיעה עם 14 או 19 רמקולים.
מפרט מערכות הבטיחות הורחב משמעותית, כעת הוא כולל: בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים אקטיבי, ניטור תנועה חוצה מאחור, בקרת מצב הנהג, זיהוי תמרורים ועוד.
יחידת כוח ושאסי
הפלטפורמה החדשה של מזראטי גראן טוריסמו 2024 מותאמת ככל האפשר למגוון של מערכות הנעה. כבר בגרסה הבסיסית מכונית הספורט מגיעה עם מתלי אוויר במקום מתלי קפיץ. בסרן הקדמי מותקנים מתלי עצמות עצה כפולות, מאחור – מערך רב-חיבורי. בולמי זעזועים אדפטיביים נכללים כסטנדרט. מותקנים בלמים מבית ברמבו עם 6 בוכנות בגלגלים הקדמיים ו-4 בוכנות באחוריים. ולבסוף, כברירת מחדל יש הנעה כפולה במקום אחורית, המאפשרת להעביר עד 100% מהמומנט לסרן האחורי ועד 50% לסרן הקדמי.
מנוע V8 אטמוספרי בנפח 4,7 ליטר נשאר מאחור. מזראטי גראן טוריסמו החדשה מצוידת במנוע בי-טורבו V6 בנפח 3 ליטר שכבר הותקן קודם במזראטי גרקלה. מכונית הקופה, כמו גם הקרוסאובר, קיבלה את הגרסה ה"אזרחית" של המנוע עם עוקה רטובה ומערכת השבתת צילינדרים בעת עומס נמוך. במקום תיבת 6 הילוכים אוטומטית או רובוטית הותקנה תיבת 8 הילוכים אוטומטית מודרנית ZF 8HP75.
- גרסת הכניסה מזראטי גראן טוריסמו Modena מפיקה 490 כ"ס ו-600Nm. מהירות מרבית – 302 קמ"ש, זמן האצה ל-100 קמ"ש – 3,9 שניות, ל-200 קמ"ש – 13 שניות.
- הגרסה הספורטיבית מזראטי גראן טוריסמו Trofeo קיבלה מנוע משופר המפיק 550 כ"ס ו-650Nm, דיפרנציאל אחורי נשלט אלקטרונית וכיול אגרסיבי יותר. מהירות מרבית – 320 קמ"ש, האצה ל-100 קמ"ש לוקחת 3,5 שניות ל-200 קמ"ש – 11,4 שניות. מבחוץ, Trofeo נבדלת בפגושים אחורים ובבודי קיט אווירודינמי.
שתי גרסאות הבנזין כוללות את מצבי הנהיגה Comfort, GT, Sport ו-Corsa וכן את האפשרות לנתק את בקרת היציבות.