גיבור העיר
מרצדס Citan הוא טנדר מסחרי קל שפותח בשיתוף פעולה בין מרצדס בנץ לבין התאגיד רנו ניסאן. הדגם פותח על בסיס רנו קנגו והוצג בשנת 2012. הגיע בגרסת מיניוואן 5 או 7 מושבים וכן 3 או 5 דלתות או טנדר 2 דלתות ו-2 מושבים. כיום מיוצר בשתי גרסאות הבאות:
מיניוואן סיטן
- רכב מוארך שמסוגל לעמוד כמעט בכל דרישת נפח מטען
- בתוך חלל הפנים ניתן למקם שני משטחים על פני תא המטען
- בהזמנה מראש של מושב שני קדמי אופציונלי, תא הנהג יכול להכיל עד שלושה נוסעים
- הודות לציוד האופציונלי, כגון פתח סולם או מושב נוסע קדמי מתקפל, ישנן אפשרויות רבות גם להעמסת מטענים גדולים
Citan Tourer - רכב מסחרי או פרטי
- רכב נוסעים נוח להסעה של עד חמישה אנשים (כולל הנהג) עם שתי שורות מושבים
- במידת הצורך, ניתן להגדיל את תא המטען באמצעות מושב 3 מקומות בשורה הראשונה, המתקפל ביחס של 1/3 ו-2/3
- מקומות אחסון רבים ונוחים בנפח כולל של עד 77 ליטר, כגון קומת ביניים עם שלושה מגירות אופציונליות בתא הנוסעים או תאי אחסון ברצפת תא הנוסעים
בהמשך יתווספו להיצע גרסה עם בסיס גלגלים מאורך (כולל עם שורת מושבים שלישית) וגרסת מיקסטו עם שתי שורות מושבים ותא מטען גדול. ידוע כי סיטן החדש יהיה הדגם החדש לחלוטין האחרון של חטיבת Mercedes-Benz Vans, בעל מנועי בעירה פנימית. בהמשך יבואו רק רכבים חשמליים.
למרצדס סיטן יש כל מה שאפשר לצפות ממיניוואן לעיר מבית מרצדס. היתרונות שלו: מידות קומפקטיות, תא מטען גדול, טעינה ופריקה קלה הודות לאפשרויות רבות להמרת חלל מטען ובזכות דלתות גדולות ושפת תא מטען נמוכה. מנוע חיסכוני, המאפשר צריכת דלק נמוכה, מושבים נוחים ובקרה פשוטה משלימים את החוויה מהמיניוואן העירוני והוא עצמו עושה עבודה מעולה בתוך העיר. מבחינה כלכלית, סיטן הוא אטרקטיבי, בזכות המחיר ועלויות התפעול הנמוכות, שנובעות בתורן מצריכת דלק יעילה ומצורך מתון בתחזוקה, שתידרש רק לאחר כ-40,000 ק"מ.
דור ראשון
יוצר בין 2012 ל-2021. מרצדס סיטן הסדרתי החדש הוצג בהאנובר בתערוכת הרכב המסחרי של IAA בספטמבר 2012 והפך לרכב המסחרי הראשון של מרצדס בנץ מאז המיניוואן ויטו משנת 1995. המיניוואן הורכב בצרפת במיזם המשותף של מרצדס בנץ ושל רנו. במקור הוחלט לייצר את הדגם בגרסאות בעלות צורות מרכב שונות, מה שאפשר לסיטן להיכנס מיד לשווקים של כלי רכב נוסעים וכן רכבים מסחריים קלים כאחד.
מידות קומפקטיות: אורך 4,321 מ"מ, רוחב 2,138 מ"מ, גובה 1,255 מ"מ ובסיס גלגלים 2,697 מ"מ, בשילוב עם תא מטען בעל נפח גדול (עד 3,000 ליטר), אפשרו למיניוואן לממש דריסת רגל מהירה בשוק. הוצעו מספר גרסאות של סיטן: גרסה אחת עם מנוע בנזין (1.2 ליטר 114 כ"ס) ושלוש גרסאות עם מנועי דיזל (1.5 ליטר בהספק 75, 90 ו-110 כ"ס).
דור שני
בספטמבר 2021, הושק הדור השני של מרצדס סיטן. אורכו גדל לכדי 4,498 מ"מ, הרוחב פחת במעט - ל-1,859 מ"מ. הרכב צמח לגובה, לכדי 1,811 מ"מ וכן הגדיל מעט את בסיס הגלגלים לסדר גודל של 2,716 מ"מ. תא המטען בגובה של 1,258 מ"מ ואורך של עד 1,753 מ"מ בגרסה המורחבת, ניתן להגדיל עוד יותר את גודל תא המטען ל- 2,553 מ"מ עם מושב נוסע קדמי מקופל, אז מגיע נפחו ל- 3.1 מ“ק. ניתן להעמיס לתוכו גם מטענים כבדים עד 600 ק“ג.
מראה חיצוני
הפלטפורמה והמרכב של הסיטן ורנו קנגו זהים עדיין, אך למרצדס חלק קדמי מקורי בעיצוב בסגנון דגמי הנוסעים של החברה והרכב נראה הרבה יותר טוב מקודמו. הוא צויד בפנסים אחוריים מקוריים ובפגוש שונה. פנסים בגרסה הבסיסית פנסי הלוגן, אך בתוספת תשלום, ניתן להזמין אורות לד.
מרצדס סיטן לא יוכל, כמובן, לפתור אותנו מעבודה לגמרי, אך הוא כן מסוגל להקל עליה מאוד. החוזקות שלו כוללות רצפת תא מטען נמוכה שמקלה על ההעמסה והפריקה וכן ניצול אופטימלי של נפח תא המטען עם שתי דלתות הזזה ודלת תא מטען דו-כנפית בזווית פתיחה של 180°. ניתן להזמין גם גרסאות מטען וגם גרסאות נוסעים הן עם דלת מורמת של תא המטען והן עם דלתות צירים אסימטריות.
תא הנוסעים
תא הנוסעים הוא נוח ופונקציונלי דיו. מושב הנהג הוא ארגונומי ועשוי מחומרים עמידים, הוא מצויד בתמיכת צד להרפיית הגב ומתכוונן בהתאם להעדפת הנהג. גם את גובה ההגה ניתן לכוון. כל כפתורי הבקרה נמצאים מול עיני הנהג וקלים לשימוש. כל סמלי הזיהוי בלוח המכשירים הם ברורים וניתנים לזיהוי בקלות. עיצובו הכולל של חלל הפנים הוא שמרני וארגונומי. מערכות החימום והאוורור ומקומות האחסון השימושיים, תורמים לתנאי עבודה אופטימליים. לסיטן בגרסתו הבסיסית, אבזור פשוט למדי: מסך מחשב רכב מונוכרומטי, מזגן רגיל וטייפ פשוט. הגרסאות המתקדמות מאידך, כוללות מסך צבעוני בלוח המכשירים (לקנגו אין כזה), בקרת אקלים דו-אזורית, כפתור התנעת המנוע ומערכת המדיה MBUX בשליטה קולית. בשנה הבאה יתווסף גם בלם-יד חשמלי (לקנגו אין אפשרות כזו).
מנועים ושאסי
מרצדס סיטן 2021/2022 מצויד במנוע טורבו דיזל בנפח 1.5 ליטר בהספקים של 75, 95 ו-116 כ"ס או במנוע בנזין מתקדם 1.3 ליטר בהספקים של 102 ו-131 כ"ס. למנוע הדיזל יש את אחד מנתוני המומנט הגבוהים ביותר בהשוואה למכוניות אחרות. אבל מנועי הדיזל בעלי ההספק של 75 ו-116 כ“ס מוצעים רק לרכבים מסחריים. טכנולוגיית BlueEFFICIENCY החדשנית מפחיתה את צריכת הדלק (מ- 4.2 ליטר ל-100 ק"מ). לרכב תיבת 6 הילוכים ידנית יעילה. בנוסף אפשר להזמין תיבה רובוטית בעלת 7 הילוכים, עם שני מצמדים. סוג ההנעה הוא קדמי. המיניוואן מציע את היתרונות של מכונית קומפקטית וקלה לתמרון. בנסיעה בכבישים כפריים או כבישים מהירים, ניתן לחוות את כוח הגרירה שלו במלואו.
הגה כוח חשמלי, בולמים קפיציים, מתלים עצמאיים ובלמים בעלי ביצועים גבוהים, כל אלה מוסיפים להתנהגות הכביש של דגם סיטן החדש. ובשנת 2022 צפויה להופיע גרסה חשמלית לחלוטין של ה-eCitan עם מנוע בודד בחזית, בהספק של 102 כ"ס ועם סוללה בקיבולת של 44 קילוואט לשעה, שאמורה להספיק ל-285 ק"מ (לפי מחזור WLTP).
בטיחות
מבחינה בטיחותית מרצדס סיטן החדש הוא די מבטיח: ישנן מערכות ADAPTIVE ESP, מערכת בלימת חירום, מערכת ABS למניעת נעילת בלימה ומערכת בלימה יעילה אוניברסלית האחראית למרחק בלימה קצר גם בתנועה בכבישים רטובים. שאסי עם מתלים עצמאיים מספק אחיזה טובה על הכביש. בנסיעות בבוץ או בחול, ניתן לכבות את מערכת בקרת המשיכה ASR.
בשעת חירום יבואו לעזרה חגורות בטיחות עם שלוש נקודות אחיזה, המתכווננות לגובה והמצוידות במחזיר חירום בסליל אינרטי מגביל מתיחה. במקרה של בלימת חירום, מערכת פנסי האזהרה תפעל אוטומטית. בנוסף, מרצדס סיטן 2022 מגיעה כברירת מחדל עם כרית אוויר לנהג, אורות דרך ומערכת לסייוע בזינוק בעליה. כריות האוויר אופציונליות לנוסע הקדמי וכריות מיגון על החזה, יפחיתו מאוד את הסיכון לפציעה במקרה של תאונה. בהזמנה מראש ניתן לרכוש ציוד עזר מגוון, למשל: חיישן אור וגשם, מערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים, מצלמה אחורית שמשדרת תמונת השטח שמאחורי הרכב למראה הפנימית.