יונדאי נקסו הוא דגם שפועל על מימן מאת החברה דרום הקוריאנית יונדאי. הופעת הבכורה שלו התקיימה בינואר של 2018 בתערוכת האלקטרוניקה הצרכנית CES בלאס וגאס. לפניו הוגדה מכונית התערוכה FE Fuel Cell (הוצגה בז'נבה, 2017). נקסו הוא לא הניסיון הראשון של החברה בייצור רכבי מימן: מוקדם יותר יצא טוסון FCEV. הקרוסאובר החדש צויד ביחיד
יונדאי נקסו ‏2018. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 1 דור
AUTOBOOM

יונדאי נקסו. קדמה טכנולוגית מבוססת מימן

יונדאי נקסו ‏2018. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 1 דור

יונדאי נקסו הוא דגם שפועל על מימן מאת החברה דרום הקוריאנית יונדאי. הופעת הבכורה שלו התקיימה בינואר של 2018 בתערוכת האלקטרוניקה הצרכנית CES בלאס וגאס. לפניו הוגדה מכונית התערוכה FE Fuel Cell (הוצגה בז'נבה, 2017). נקסו הוא לא הניסיון הראשון של החברה בייצור רכבי מימן: מוקדם יותר יצא טוסון FCEV. הקרוסאובר החדש צויד ביחידת כוח קומפקטית ויעילה יותר בהשוואה לטוסון. יותר מכך, הוא גם דינמי יותר וגדול יותר, אבל חשוב מכך, טווח הנסיעה שלו גדול ב-40%: כ-600 ק"מ לפי נתוני היצרנית.

יונדאי נקסו החדש זכה לעיצוב בולט, למילוי טכני פרוגרסיבי ולמאפייני נהיגה טובים. הקרוסאובר נוצר בתור ספינת הדגל הטכנולוגית של יונדאי. בנובמבר 2019 האווירונאוט והטייס השוויצרי ברטרנד פיקארד עבר 778 ק"מ מאחורי ההגה של נקסו דרך צרפת מבלי לתדלק וקבע שיא חדש לרכבים מהסוג.

לדברי היצרנית נקסו נוצר לפעילות בכל תנאי האקלים, מחום מרתיח ועד לכפור אכזרי. הרכב אמור להיות חסין בטמפרטורה מ-29 מתחת לאפס ועד 49+ צלזיוס ולשרוד בתאים קשוחים שגורעים בדרך כלל מהביצועים ומשפיעים טווח הנסיעה של רכב חשמלי רגיל. מצוין בשביל ישראל, לא? מחכים לו בקוצר רוח.

עיצוב חיצוני

יונדאי נקסו 2018/2019 שייך לקטגורית קרוסאוברים במימדים בינוניים: אורך 4,67 מ', רוחב 1,86 מ', גובה 1,63 מ', בסיס גלגלים 2,79 מ'; מרווח גחון של 140 מ"מ בלבד בשילוב עם הנעה קדמית גורמים לפקפק בסיווג שלו כקרוסאובר. היודנאי הזה מבוסס על פלטפורמת הנעה קדמית חדשה לחלוטין והמרכב שלו עשוי במידה רבה מפלדות חוזק גבוה.

במבט ראשון, נקסו מושך את העין בזכות העיצוב המיוחד שלו, שבה מיושמים שפע של פתרונות עיצוביים מעניינים. לדוגמה, הרכב קיבל יחידות תאורה דו-שלבית, גריל מקורי עם עיצוב לא שגרתי ופגוש אקספרסיבי, מאחור את התדמית משלימים פנסי הלד המעודנים. במבט מהצד, רואים קווי מתאר ההרמוניים והספורטיביים שמודגשים על-ידי הגג המשופע וקו הזיגוג הגלי, קורות המרכב "חתוכות" על-ידי אלמנטים שחורים ובכך יוצרות אפקט של גג "מרחף".

יש לציין שמקדם הגרר של יונדאי נקסו הוא 0,32 בלבד הודות למאפיינים כמו מסכי רוח לגלגלים הקדמיים, מגבים מוחבאים וידיות דלת מוסוות שלא יוצרים התנגדות אווירודינמית. משקל הרכב נע בין 1,810 – 1,867 ק"ג בהתאם לרמת הגימור - לא לא הרבה בשביל רכב חשמלי.

חלל פנימי

יונדאי שפועל על מימן ייחודי גם מבפנים: תא הנוסעים נראה לא רק מתקדם, אלא גם אלגנטי. לרשות הנהג הגה דו-חישורי מקורי בעל פקדים שונים ולוח מחוונים וירטואלי. את הפאנל הקדמי מעטר מסך גדול של מערכת הבידור-ידע, מתחתיו נמצאת קונסולה מרכזית משופעת עם כפתורים ובקרים האחראים על מערכת השמע, בקרת האקלים ופונקציות נוספות. תא הנוסעים מעוצב באופן איכותי, חלק מהפאנלים הפנימיים עשויים מחומרים ממוחזרים. יש חמישה מקומות ישיבה, המרווח מספיק לכולם, קיבלת תא המטען היא טובה: 461 ליטר (לפי תקן VDA).

יחידת כוח ושאסי

יונדאי נקסו מצויד במנוע חשמלי המפיק 163 כ"ס (120 קילוואט) ו-395Nm בשילוב עם תיבת הילוך יחיד והנעה קדמית. המנוע מקבל את האנרגיה מבלוק תאי דלק המייצרים 95 קילוואט וסוללות ליתיום-יון בקיבולת 40 קוט"ש.

כדי להבין אם זה הרבה או מעט, ניתן כמה מספרים: נקסו מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 9,5 שניות ומסוגל לעבור 600 ק"מ ללא תדלוק (לפי מחזור NEDC האירופאי – 800 ק"מ). בקרוסאובר יש שלושה מיכלים זהים שעשויים מחומר מרוכב בעלי קיבולת מימן של 6,35 ק"ג, מילוי מלא לוקח כחמש דקות בלבד. הדור השני לדגמי המימן הסדרתיים של יונדאי קיבל מערכת משוכללת לסיפוק אוויר למיכלים ופעולה משופרת בעת התנעה קרה. בהתבסס על מבחני החברה, תוחלת החיים המוערכת של תאי הדלק היא עשרה שנים או 160,000 ק"מ.

הקרוסאובר צויד במתלים עצמאיים עם מייצבים רוחביים: תמוכות מסוג מקפרסון בסרן הקדמי ומערך רב-חיבורי מאחור. במנגנון ההיגוי מסוג מסרק משולב מגבר חשמלי. בכל הגלגלים מותקנים בלמי דיסק (מאווררים בקדמיים) עם ABS, EBD ומערכות אחרות.

אבזור

ספינת הדגל הטכנולוגית של יונדאי קיבלה סדרה של מערכות אלקטרוניות החדישות ביותר (לאותה תקופה), חלקן יושמו לראשונה במכונית סדרתית. אחת מהן היא מערכת ניטור שטחים מתים BVM (ר"ת של Blind-spot View Monitor): בעת המעבר בין הנתיבים על לוח המחוונים משודרת תמונה משולבת משתי המצלמות האחוריות שמותקנות בחלק האחורי של בתי מראות הצד. פונקצית סיוע בהיגוי LFA (ר"ת Lane Following Assist) מופעלת באופן אוטומטי במהירויות בין 0 ל-145 קמ"ש ובכך מחזיקה את הרכב במרכז הנתיב. טכנולוגיה זו פועלת הן בכביש מהיר והן בתנאים עירוניים. בנוסף לכך, בקרוסאובר מותקן עוזר חניה מרחוק RSPA (ר"ת Remote Smart Parking Assist), שמאפשר להחנות את הרכב או לצאת ממקום החניה ללא נהג בתא הנוסעים.

יונדאי נקסו או איוניק 5?
8 קולות