יונדאי סונטה. יפהפייה בת 35
ההיסטוריה של חברת הרכב הצעירה יחסית Hyundai Motor (קצת יותר מ-50 שנים) היא מאוד מעניינת. תוך 20 שנים, שזו תקופה צנועה בקנה מידה גלובלי, המותג דרום הקוריאני הפך לאחד השחקנים המובילים בשוק. דווקא יונדאי הייתה הראשונה בעולם שהתחילה להתקין את המערכת Android Auto בדגמים שלה. חברה זו היא אחת מחמש יצרניות הרכב הטובות בעולם ומוכרת קרוב ל-5 מיליון בשנה. ומחצית מהיקף המכירות שלה נופל על דגמי אלנטרה וסונטה, שלה הדגשנו את הסקירה.
כיום, סונטה היא מכונית במימדים בינוניים במרכב סדאן עם 4 דלתות. בדור השמיני הנוכחי המכונית גדלה במימדים: אורך 4,900 מ"מ, רוחב 1,890 מ"מ, גובה 1,455 מ"מ, בסיס גלגלים 2,840 מ"מ. הדור השמיני של סונטה מתבסס על פלטפורמה חדשה.
דור ראשון
הסיפור של הדגם מתחיל לפני שנים רבות, הדור הראשון יוצר בין השנים 1985 – 1987. בשנת 1983 על בסיס פורד קורטין נוצר הדגם עם הנעה אחורית יונדאי סטלר. גרסתו היוקרתית יותר נקראה סונטה, אך לא הייתה מבוקשת: השוק לא ראה בה משהו חדש. המכונית צוידה במנועים מאת מיצובישי בנפח 1,6, 1,8 ו-2,0 ליטר, בתיבת 4 הילוכים אוטומטית ו-5 הילוכים ידנית. מפרט האבזור העשיר יחסית לתקופה כלל בקרת שיוט, מושבים חשמליים, שוטפי פנסים, מגבר בלמים, מראות צד חשמליות. מבחוץ הדגם נבדל בכיסויי כרום על הפגושים.
דור שני
יוצר בין השנים 1988 – 1983. הניסיון השני לכבוש את הלבבות של הקונים בוצע ביוני 1988, בסתיו המכונית כבר נשלחה לקנדה ולארה"ב. בשנת 1989 סונטה הופיעה באוסטרליה ובאירופה. פה כבר מדובר בדגם עצמאי ולא בגרסה של רכב אחר. עיצוב המרכב פותח על-ידי ג'ורג'טו ג'וג'ארו המפורסם מ-ItalDesign (סטודיו בעל שם עולמי). בתור בסיס נלקחה פלטפורמת מיצובישי שעל גביה נשען דגם גאלאנט. המכונית הקוריאנית צוידה במנוע 2,4 ליטר שפותח על-ידי מיצובישי, בשנת 1990 הופיע מנוע V6 על בסיס Mitsubishi 6G72. דגמים עבור שווקים אחרים קיבלו מנועים בנפח 1,8 ו-2,0 ליטר שהועברו מהדור הראשון אך מצוידים במערכת הזרקה מאת יונדאי במקום מאייד.
דור שלישי
סונטה דור שלישי הושקה בשנת 1993 ויוצרה עד 1998. המנוע הבסיסי ברוב השווקים היה I4 מאת מיצובישי בנפח 2 ליטר שהפיק 103 כ"ס, בחלק מהשווקים הותקן מנוע מיצובישי V6 בנפח 3,0 ליטר (143 כ"ס). לאחר מתיחת הפנים בשנת 1996 שונה העיצוב של חזית המרכב ושל החלק האחורי. בנוסף לכך, הספק המנוע עם 4 צילינדרים הוגבר ל-123 כ"ס.
דור רביעי
יוצר בין השנים 1998 – 2013, עבר מתיחת פנים ב-2001. סונטה הרביעית מסדרת FF התבססה על פלטפורמת Hyundai-Kia Y4. המכונית הזו קיבלה בסיס גלגלים באורך 2,700 מ"מ, מתלים קדמיים מסוג עצמות עצמה כפולות ומתלים רב-חיבוריים עצמאיים בסרן האחורי. הוצעו שני מנועים לבחירה: 2 ליטר בהספק 136 כ"ס ו-2,5 ליטר בהספק 168 כ"ס. סונטה זו חלקה את הפלטפורמה עם דגמי יונדאי אחרים, כולל הדור הראשון של סנטה פה, הקרוסאובר הקומפקטי הראשון של החברה. הדור הראשון של קיה אופטימה גם חלקה פלטפורמה עם סונטה EF.
יונדאי שיכללה את דגם EF בשנת 2001. בוצע עדכון יסודי של העיצוב החיצוני והחלל הפנימי וחלו שיפורים בחלק הטכני. חשוב לציין שסונטה המעודכנת קיבלה מנוע עשוי אלומיניום Delta V6 בנפח 2,7 ליטר (177 כ"ס) ומנוע 4 צילינדרים טורי מאת מיצובישי בהספק 139 כ"ס.
דור חמישי
הדור החמישי של סונטה תחת האינדקס NF הופיע בשנת 2004 ויוצר עד 2010. המכוניות השתייכה לקטגורית המשפחתיות הגדולות. הפלטפורמה החדשה כללה את המנוע Theta, זהו המנוע הראשון שיוצר במלואו מאלומיניום עם 4 צילינדרים בטור. בתחילת הייצור נבחרו מנועי I4 בנפח 2,4 ליטר (164 כ"ס) ו-V6 בנפח 3,3 ליטר (237 כ"ס). בקוריאה נמכרה גרסת 2 ליטר והייתה הפופולרית ביותר שם הודות לחסכוניות. באירופה, ניו זילנד וסינגפור הוצעו מנועי דיזל. מפרט האבזור הבסיסי מכיל ABS, בקרת יציבות אלקטרונית, בקרת משיכה ושש כריות אוויר.
מתיחת הפנים של סונטה התקיימה בשנת 2008. העיצוב פותח על-ידי החברה Hyundai-Kia America Technical Center, Inc. המבוססת במישיגן, ארה"ב. המכונית קיבלה חרטום חדש והבעתי יותר עם גריל כרום, פנסים אחוריים אחרים והיצע מנועים מעודכן.
דור שישי
יוצר בין השנים 2009 – 2014. יונדאי התחילה את הפיתוח של סונטה YF השישית עוד בשנת 2005, אך הייצור ההמוני החל רק בספטמבר 2009. בשווקים מסוימים הרכב ידוע בשם יונדאי i45. הדור השישי של סונטה היה הרכב השני, אחרי הקרוסאובר טוסון, שעיצובו בוצע בסגנון "פסל נוזלי" ("Fluidic Sculpture").
הדור השישי לדגם שנמכר בשוק ארה"ב צויד במנוע 4 צילינדרים 2,4 ליטר עם הזרקה ישירה (200 כ"ס בעת 6,300 סל"ד) מסדרת Theta II. בנוסף לכך, הוצגה תיבת 6 הילוכים אוטומטית חדשה. בדרום קוריאה סונטה YF נמכרה עם מנוע Theta II בנפח 2 ליטר (הזרקה ישירה, 165 כ"ס). גרסאות אחרות: 2,4 ליטר עם הזרקה ישירה ו-2 ליטר טורבו.
בשנת 2008 יונדאי הציגה את יחידת הכוח ההיברידית Hyundai Blue Drive המכילה סוללות ליתיום-פולימר. סונטה כזו יכולה לנסוע על אנרגיה חשמלית, על בנזין ואפילו על שני המנועים בו-זמנית. בשנת 2012 הדגם עבר מתיחת פנים קלה.
דור שביעי
יוצר בין השנים 2014 – 2019, עבר מתיחת פנים ב-2017. סונטה השביעית עם אינדקס LF לא סתם הופיעה לראשונה בצפון אמריקה בתצגות הרכב בניו-יורק, הסיבה לכך היא שהשוק האמריקאי עמד בראש סדר העדיפויות, שכן המכירות בשוק הקוריאני לא עמדו בציפיות. הרכב ירש אלמנטים עיצוביים רבים מיונדאי HCD-14 Concpet. במסגרת הדור השביעי החברה השיקה גרסת היבריד פלאג-אין עבור קליפורניה ותשעה מדינות אחרות עם דרישות מיוחדות לרמת הפליטות המזהמות. טווח הנסיעה במצב חשמלי הוא 43 ק"מ, טווח הנסיעה הכולל – 970 ק"מ.
הדור השביעי של יונדאי סונטה עבר מתיחת פנים ב-2017. המרכב קיבל יחידות תאורה חדשות וגריל אחר והחל להיראות נמרץ יותר. שונתה גם צורת הפאנל הקדמי: הופיעו פתחי אוורור נוספים מצד הנהג ומסך מגע גדול התומך ב-Apple CarPlay ו-Android Auto. יותר מכך, בתא הנוסעים הופיעו הגה, בורר הילוכים ולוח מחוונים חדשים. פונקציות נוספות שהופיעו אחרי העדכון: מכשיר טעינה לסמארטפונים ויציאת USB לשורה האחורית.
דור שמיני
מיוצר משנת 2019 עד היום (נתונים לשנת 2022). יונדאי סונטה החדשה נמכרת היטב בשווקים העיקריים עבורה: דרום קוריאה, סין וארה"ב. הדור השמיני של המכונית עוצב בסגנון "ספורטיביות חושנית" – מאוד אקספרסיבי ובולט. כעת תצורת המרכב היא פאסטבק, פנסי החזית נמתחים לאורך מכסה המנוע והפנסים האחוריים בצורת C מחוברים זה לזה.
המכונית מיוצרת עם שני מנועים טוריים (טורבו 1,6 ליטר בהספק 180 כ"ס ואטמוספרי 2,5 ליטר עם הזרקה כפולה בהספק 198 כ"ס). מפרט האבזור הבסיסי כולל: בקרת שיוט חכמה, התרעה על התנגשות חזיתית, אור גבוה אוטומטי, מניעת סטיה מנתיב LKAS ופנסי לד. פונקציות חדשות שנהיו זמינות לראשונה בדגם: מפתח NFC דיגיטלי, מערכת סיוע בחניה מרחוק RSPA, ניטור שטחים מתים AVM, מערכת מולטימדיה-ניווט עם מסך "10,25, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל "12,3, מערכת שמע יוקרתית מבית Bose, טכנולוגית Hyundai Blue Link של הדור החדש ותצוגה עילית צבעונית.
יונדאי סונטה 2020/2021 סוף-סוף נהנית מהצלחה בארץ המוצא שלה: מכונית זו הייתה הנמכרת ביותר בדרום-קוריאה לאחר ההשקה שלה. ב-22 בספטמבר 2020 יונדאי הציגה את גרסת N Line הספורטיבית עם מנוע טורבו 4 צילינדרים טורי Smartstream בנפח 2,5 ליטר (290 כ"ס). למנוע משודכת תיבת 8 הילוכים כפולת מצמדים.