יגואר F-Type. החופש בתנועה.
יגואר F-Type – רכב יוקרה ספורטיבי מבית יצרנית רכב Jaguar Land Rover (JLR) הבריטית. נמצא בייצור משנת 2013. מגיע במרכב רודסטר או קופה. כמו כן קיימת גרסה בעלת הנעה כפולה. נכון לשנת 2021, בשוק ניתן לרכוש את הדור הראשון של יגואר F-Type בדגם שנת 2019 לאחר מתיחת פנים שנייה (בישראל מוצעת גרסה לאחר מתיחת פנים ראשונה שנת 2017).
F-Type – יורשו של אחד מרכבי ספורט הפופולאריים ביותר של המאה הקודמת – יגואר E-Type.
דור ראשון
לראשונה החלו הבריטים לדבר על כוונתם ליצור רודסטר מודרני על בסיס E-Type האגדי עוד בשנת 2008. אך תקציב מוגבל לא אפשר להם לממש זאת. לאחר שיגואר נרכשה על ידי Tata Motors ההודית, העניינים החלו סוף-סוף להתקדם: בשנת 2010 הופיע מידע אודות מנוע המפותח עבור רכב הספורט החדש, ב- 2011 בתצוגת רכב בפרנקפורט הוצג קונספט C-X16, וב- 2012 בתערוכת רכב בפריז הוגשה לקהל הגרסה הסופית של היורש ליגואר E-Type. ולבסוף, בשנת 2013 החל ייצור המוני של יגואר F-Type הראשון. ולמרות מחירו הגבוה, יגואר מכרה מחצית מנפח מכירות השנתי המתוכנן במספר שבועות הראשונים.
תכונות ייחודיות
F-Type הראשון הורכב על פלטפורמה מקוצרת של יגואר XJ. מרכב הרודסטר עשוי במלואו מסגסוגת אלומיניום AC300 ושוקל 261 ק"ג בלבד. השבלונה לטכנולוגיית הייצור נלקחה מריינג' רובר Evoque, דבר שאפשר להפחית אנרגיה גלומה ב- 75% ולהגביר את קשיחות המרכב ב- 30%. רמות רעש ורטט הונמכו באופן משמעותי בזכות מחיצת מנוע כפולה ואטם מיוחד בין המרכב למתלים. גג בד החשמלי של הרודסטר מורכב על גבי שלדת אלומיניום ומתקפל תוך 12 שניות במהירות עד 50 קמ"ש. על פי יגואר, הגג הרך מאפשר לא רק להפחית את משקל הרכב, אך גם להנמיך את מרכז הכובד, ואפילו לשפר בידוד חום ורעשים.
מערכת המתלים של F-Type גם מיוצרת מאלומיניום. האלקטרוניקה מחשבת האצה, לחיצות על הדוושות, התנגדות תנועה וסגנון נהיגה ומתאימה את מערכת המתלים לנהג. סך הכל קיימים 25 מצבים עבור תנאי מזג אוויר וסגנונות נהיגה שונים. חלוקת המשקל בין הסרנים – 50:50.
יגואר F-Type – רודסטר או קופה מודרני המבוסס על E-Type האגדי. כבר בשבועות הראשונים לאחר השקתו יגואר הצליחה למכור מחצית מנפח מכירות השנתי המתוכנן.
חזות ואבזור פנימי
בתא הנוסעים של F-Type ניתן להבחין במספר פתרונות מעניינות, כגון פתחי מיזוג המתרוממים מעל קונסולה, מעקה המפלג חזותית את חזית תא הנוסעים לשני חלקים. מסך מגע, הגה רב תכליתי בעל שלושה חישורים מצופה באלקנטרה שחורה וקטום למטה בגרסת S, ריפוד עור פנימי, מערכת מולטימדיה Meridian בעוצמת 380 וואט עם 10 רמקולים או 770 וואט עם 12 רמקולים – מוסיפים לפאר ותורמים לנוחות ב- F-Type החדש.
בין היתר, F-Type מצויד במערכת סטרט-סטופ המפחיתה את תצרוכת הדלק, במערכת פליטה אקטיבית, במערכת זיהוי פניות Corner Recognition המחזיקה את ההילוך המופעל עד לסיום הפנייה, ובשפע אופציות מעניינות אחרות. למשל, הספוילר – מיוצר מחומר מרוכב, נשלף במהירות 96 קמ"ש ויורד בחזרה ב- 64 קמ"ש, מגביר את כוח ההצמדה ב- 120 ק"ג.
מתיחות פנים
מאז השקתו בשנת 2013, יגואר F-Type עבר מתיחת פנים פעמיים – ב- 2017 ו- 2019. העדכון השני העניק תווים מודרניים להופעתו של רכב הספורט. חזותו האתלטית והאקספרסיבית של F-Type שנת 2020 מיד מושכת את העין. הוא קיבל פנסים חדשים, מעט מוזזים לאחור ומאורכים, המדגישים היטב את קוויו האווירודינאמיים אשר המבצעים מעבר חלק אל קצוות אגזוז המסוגננים. אורות איתות מונפשים נדלקים בסדר רציף בקו "J", ויוצרים תחושת תנועה. פנסי LED אחוריים עוטפים את הכנפיים ומדגישים את היציבה האתלטית של הרכב.
בתא הנוסעים של F-Type מותקנים מושבי Performance אשר ניתן לכוונן בתריסר פרמטרים שונים בכדי לקבוע תנוחה אופטימאלית ולספק את מיטב הנוחות בנסיעה. פונקציות חימום או קירור מושבים שניתן לבחור בהתאם לעונה מגבירים את רמת הנוחות.
כל מרכב של F-Type ניחן בתכונות ייחודיות: הקופה ידוע בצורותיו המלוטשות, והקבריולט – בחירות ורווחה. רכב זה מתבלט בצללית הספורטיבית ביותר בין כל רכבי יגואר, ומשדר אלגנטיות מכל זווית. יגואר F-Type שנת 2020 העוצמתי וקל תנועה – רכב מן המעלה הראשונה. הודות למערכות מתקדמות אתם זוכים לחוויות בלתי נשכחות מנסיעה בו.