יגואר I-Pace – קרוסאובר יוקרה חשמלי מבית יצרנית רכב הבריטית Jaguar Land Rover (JLR). נמצא בייצור משנת 2018. נכון ל- 2020, בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור הראשון לקרוסאובר I-Pace.
יגואר אי-פייס ‏2018. מרכב, צורה. SUV קופה, 1 דור
AUTOBOOM

יגואר I-Pace. נועד לעורר רגשות.

יגואר אי-פייס ‏2018. מרכב, צורה. SUV קופה, 1 דור

יגואר I-Pace – קרוסאובר יוקרה חשמלי מבית יצרנית רכב הבריטית Jaguar Land Rover (JLR). נמצא בייצור משנת 2018. נכון ל- 2020, בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור הראשון לקרוסאובר I-Pace.

מדובר בקרוסאובר יוקרתי בינוני בעל הנעה כפולה, אשר הפך לרכב חשמלי הראשון שנכנס לייצור המוני בהיסטוריית המותג הבריטי. I-Pace ניחן בעיצוב ייחודי ונאה, בפרקטיות ניכרת ובמכשור מודרני. לראשונה הוצג בתצוגת רכב בג'נבה במרץ 2018.

קרוסאובר חשמלי לגמרי הראשון מאת יגואר כבר הספיק לצבור מספר מכובד של פרסים יוקרתיים: "מכונית השנה בעולם 2019", "עיצוב רכב של השנה 2019", "מכונית ירוקה הטובה ביותר 2019", "SUV בינוני הטוב ביותר 2019".

דור ראשון

לאב הטיפוס של I-Pace שימש רכב קונספט חשמלי שהוצג בשנת 2010 – יגואר СХ75 בעל הספק אדיר של 905 כ"ס ודינאמיקה מרשימה במיוחד: שני מנועים חשמליים בהספק 200 כ"ס ומנוע בעירה פנימית 1,6 ליטר הנוצר על פי העיקרון של יחידות כוח המותקנים ברכבי פורמולה 1. מ- CX75 הושאל גם קונספט תא נוסעים המוזז קדימה. בעוד שבקרוסאובר החשמלי החלטה זו פונקציונאלית מאוד, הרי דווקא בזכות זאת מתגלים מספר סנטימטרים נוספים בשורה האחורית.

מנועים חשמליים סינכרוניים עבור יגואר I-Pace פותחו על ידי יגואר עצמה וכבר קיבלו שמונה פטנטים. הם מכילים מגנטים קבועים ממתכות נדירות, אמנם יותר יקרים, אך גם יותר אמינים, קומפקטיים ויעילים. הספק כללי של המנועים – 400 כ"ס, מומנט – 696Nm, הם מאפשרים לקרוסאובר לזנק מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 4,8 שניות בלבד. במנועים החשמליים אין חיכוך קינטי, אין מה לקרר, והם דורשים תחזוקה לעתים רחוקות מאוד, לאחר שנים. תצטרכו רק להחליף שמן גיר. אבל, קיימים גם חסרונות – את I-Pace אסור לגרור. ליתר דיוק, אפשר, אבל רק לאורך כמה מאות מטרים ובמהירות עד 15 קמ"ש – עקב חוסר קירור גיר, אך את בעיה זאת פותרת משאית גרר.

בסרטון: יגואר אי-פייס 2018 שנת. ג'יפ.

בבסיס יגואר I-Pace נמצאת פלטפורמה חדשה לחלוטין בעלת מתלי אלומיניום וקורות תמיכה מפלדה מלפנים ומאחור בכדי לספק קשיחות מרבית. ביניהן ממוקמת שלדה מחוזקת מיוחדת עבור הסוללה בהספק 90 קוט"ש המורכבת מ- 432 יחידות ליתיום-יון. מרכב הקרוסאובר החשמלי, המורכב ב- 94% מאלומיניום, זכה לנתונים אווירודינאמיים מצוינים. רשת גריל פונקציונאלית, קו גג מונמך, ספוילר אחורי, ידיות דלת מוסוות וחלק אחורי בעל צורה מרובעת מיוחדת – תורמים לאווירודינאמיקה של יגואר I-Pace, ומסייעים להשיג מקדם גרר של 0,29.

טעינה

את I-Pace שנת 2020 ניתן להטעין באמצעות כבל המגיע עם הרכב, ואפשר דרך מטען רגיל מרשת ביתית – כך יטען במלואו תוך 40-45 שעות. אם להשתמש במטען מהיר – דרך WallBox או רוב תחנות טעינה ציבוריות – במקסימום של 7 קוט"ש נטען עד מלאו תוך 12-13 שעות. ובטעינה מואצת – בתחנות טעינה עוצמתיות המספקות זרם קבוע של 100 קוט"ש – תוך 40 דקות סוללת הקרוסאובר תטען ל- 80%. סוללה מלאה מספקת טווח נסיעה של 480 ק"מ בתנאים מושלמים. בפועל – בסביבות 380 ק"מ. נוסף על כך, את מודול בקרת הסוללה ניתן לשדרג בקלות. בעת יציאה של תחנת טעינה משוכללת או התרחשות שינויים נוספים, I-Pace יוכל להסתגל במהירות.

קרוסאובר חשמלי לגמרי הראשון מאת יגואר כבר הספיק לצבור מספר מכובד של פרסים יוקרתיים: "מכונית השנה בעולם 2019", "עיצוב רכב של השנה 2019", "מכונית ירוקה הטובה ביותר 2019", "SUV בינוני הטוב ביותר 2019".

מבחוץ ומבפנים

יגואר I-Pace החדש יצא מיוחד במינו, ואינו מרצה את הסטנדרטים המקובלים. עיצובו, עליו המעצב הראשי של המותג איאן קאלום טרח במשך שנים, יצא בהחלט יוצא מן הכלל. איאן רצה להעניק לקרוסאובר "דרמטיות והתלהבות של מכונית ספורט" וגם "יציבה ואווירודינאמיקה הולמת". והוא הצליח. למרות הינמיך עד מאקסימום השלדתה עם הסוללה, I-Pace נושא בגאווה את התואר "קרוסאובר": מרווח גחון של 135 מ"מ, כמובן, לא יצליח לספק לכם חוויית שטח מפליא, אולם עומק מים מרבי עמו הקרוסאובר יכול להתמודד יפתיע לטובה – 500 מ"מ.

מרכב הקרוסאובר החשמלי, המורכב ב- 94% מאלומיניום, זכה לנתונים אווירודינאמיים מצוינים.

חזותית, יגואר I-Pace נדמה קומפקטי במיוחד. אולם בתא הנוסעים רושם זה מתהפך לגמרי – הוא מרווח, במיוחד עבור היושבים מאחורה. הזזת תא הנוסעים לקדימה הרחיבה את מרווח הרגליים ב- 890 מ"מ, מרווח כתפיים כמו כן יותר ממספיק. בתא הנוסעים ניצלו את המקסימום מהמרווח אשר פינה טונל גיר – בסביבות 10 ליטר מרווח בין מושב הנהג למושב הנוסע, תא עמוק במשענת היד, כיסים שונים ותאים מתחת למושבים האחוריים. עיצוב ומערך תא הנוסעים, במיוחד בגרסת First Edition הכוללת מושבי ספורט, כלל לא מסוגננים כ"גאדג'ט", כגון ברכבים חשמליים רבים אחרים. גם מי שמעולם לא נסע ביגואר או לנד רובר חדש יוכל להתיידד בקלות עם תפעול מסך מגע הגדול. ואלה שכבר נסעו ישקיעו מעט זמן בחקר ההגדרות החדשות ברכב החשמלי.

עיצוב ומערך תא הנוסעים, במיוחד בגרסת First Edition הכוללת מושבי ספורט, כלל לא מסוגננים כ"גאדג'ט", כגון ברכבים חשמליים רבים אחרים.

אז מה אפשר לבחור? למשל, מצב רגנרטיבי. קיימים שניים: גבוה – נהיגה באמצעות דוושה אחת, ונמוך. או שמירה על טווח נסיעה. המחשב יציע מספר אפשרויות חסכון אנרגיה בהתאם לזמן שתצטרכו לשרוד בלי טעינה. ליגואר I-Pace שנת 2020/2021 – הנעה כפולה. אולם יש בו תכונה מעולה – מערכת בקרת חלוקת מומנט בין הצירים, בעזרתה ההנעה תוכל להפוך לאחורית בכדי לספק היגוי מדויק וצפוי יותר ורגנרציה נוספת בציר הקדמי.

איזה רכב חשמלי או היברידי הייתם בוחרים לירוק ביותר בשנת 2019?
אף אחד לא הצביע