סובארו אימפרזה – מכונית קומפקטית מבית יצרנית רכב היפנית Subaru, נמצאת בייצור משנת 1992 עד עתה. ידועים כבר חמישה דורות לדגם, שיוצרו לרוב במרכבי סדאן והאצ'בק 5 דלתות. בישראל מוצע הדור החמישי של אימפרזה לאחר מתיחת פנים ב- 2019 (נתונים לשנת 2021). הרכב מצטייד במנוע 1,6 ליטר חסכוני ובגיר רציף בעל שרשרת ושבע
סובארו אימפרזה ‏2019. מרכב, צורה. האצ'בק 5 דלתות, 5 דור, שדרוג
AUTOBOOM

יפנית. מרשימה. אייקונית.

סובארו אימפרזה ‏2019. מרכב, צורה. האצ'בק 5 דלתות, 5 דור, שדרוג

סובארו אימפרזה – מכונית קומפקטית מבית יצרנית רכב היפנית Subaru, נמצאת בייצור משנת 1992 עד עתה. ידועים כבר חמישה דורות לדגם, שיוצרו לרוב במרכבי סדאן והאצ'בק 5 דלתות. בישראל מוצע הדור החמישי של אימפרזה לאחר מתיחת פנים ב- 2019 (נתונים לשנת 2021). הרכב מצטייד במנוע 1,6 ליטר חסכוני ובגיר רציף בעל שרשרת ושבעה פסאודו-הילוכים.

אימפרזה – אחד מהדגמים האייקוניים של החברה. מנוע בוקסר רוחבי, מרכז כובד נמוך וחלוקת משקל מושלמת המספקים יציבות גבוהה ותגובה מצוינת לפקודות הנהג היו וממשיכים להיות המאפיינים העיקריים של הרכב.

דור ראשון

יוצר בין השנים 1992 ל- 2000. סובארו אימפרזה הראשונה הפכה ללהיט אמיתי בשוק היפני. הרכב יוצר במרכבי סדאן והאצ'בק 5 דלתות (שסובארו העדיפה לכנות סטיישן), בעוד שהרכבים לא נבדלו בדבר, מלבד בחלק האחורי של תא הנוסעים והמרכב. מאוחר יותר אליהם הצטרף קופה שעמד על פס הייצור בין השנים 1994 ל- 1996.

הרכבים הצטיידו במנועי 1,5, 1,6 ו- 1,8 ליטר שענו למלוא צרכי הציבור, אשר רכש את הרכב לשימוש משפחתי. לשימוש דינאמי יותר יוצרו גרסאות המצטיידות במנועי שני ליטר בהספק 135-155 כ"ס. במקביל התפתחה אימפרזה WRX המפורסמת.

אימפרזה הראשונה צוידה במתלים עצמאיים בכל הגלגלים. בקדמיים – תמוכות מקפרסון, מאחורה – מערך רב-חיבורי. תיבות הילוכים: ידנית 5 הילוכים או אוטומטית 4 הילוכים. חלק מהותי מהגרסאות כללו הנעה כפולה קבועה ודיפרנציאל מוגבל החלקה, וחלק הוצעו עם הנעה קדמית. מנועי בוקסר המסורתיים של המותג סייעו בצמצום זוויות גלגול הודות למרכז כובד הנמוך. כל זה, כולל כיול המתלים, שימש כמשען לנהיגה אקטיבית וספורטיבית, הרי מרגע הולדתה היה מדובר ברכב עם "אופי ספורטיבי". בספטמבר 1996 דגמי סדאן וסטיישן עברו מתיחת פנים וכך יוצרו עד יולי 2000.

דור שני

יוצר בין השנים 2000 - 2007, עבר מתיחת פנים פעמיים ב- 2002 ו- 2005. אימפרזה השנייה עודכנה במלואה. לאחר ניתוח ניסיונם הראשון, המפתחים ציידו את הרכב במנועים שונים, הבסיסי היה 1,5 ליטר (100 או 110 כ"ס), מנועי 2,0 ליטר הפיקו 125 או 150 כ"ס (תלוי בשוק). בהיצע הייתה מערכת הנעה כפולה או קדמית. דגם הסדאן במשך זמן מה נשאר כמשתתף בתחרויות ראלי, ולסטיישן הוקנה תפקיד של הרכב ההמוני. לו היה תא מטען עם פתח גדול אשר יכל להפוך לרצפה שטוחה בכדי להעמיס חפצים ארוכים, ונוסף לכך גם אופציות כגון פנסי קסנון, בקרת אקלים וכו'.

כיול המתלים באימפרזה השנייה יצא מוצלח, הוא סיפק ביצועים מרשימים והתנהגות כביש מצוינת. המרווח הגחון יותר מהוגן בשביל רכב עירוני – 150-155 מ"מ, ובכל הנוגע לבטיחות כאן ניכרת תשומת לב המרבית: שתי (ארבע כאופציה) כריות אוויר, ABS (מניעת נעילת גלגלים), EBD (חלוקת לחץ בלימה אלקטרונית), Brake Assist (סיוע בבלימה).

סדאן אימפרזה הועמד למודרניזציה מספר פעמים: שופרו איכות החומרים בתא הנוסעים, ביצועים והתנהגות כביש הודות לעדכון מבנה השאסי וכוונון המנוע. יתר על כן. בתור בונוס נעים, החל משנת 2004 החלו להתקין באוטו מערכת בקרת אקלים.

דור שלישי

יוצר בין השנים 2007 ל- 2012. בדור השלישי אימפרזה בת 5 דלתות הפכה מסטיישן להאצ'בק. המכונית זכתה לשאסי חדש, מרכב ומנוע חדשים ולמערכת הנעה כפולה סימטרית משוכללת. בסיס הגלגלים התארך ב- 90 מ"מ, תא המטען – אחד מהמרווחים ביותר בסגמנט. אימפרזה הצטיידה במנועי בוקסר רוחביים: 1,5 ליטר (110 כ"ס), 2,0 ליטר (140 כ"ס) או 2,0 ליטר טורבו (250 כ"ס, מומנט מרבי 333Nm הושג כבר ב- 2400 סל"ד).

כנהוג, הוצעה תיבת 4 הילוכים אוטומטית או 5 הילוכים ידנית. הנעה – קדמית או כפולה. דור זה צבר ציונים גבוהים ביותר במבחני בטיחות בעת התנגשות הודות למבנה מרכב מושלם. מפרט מערכות אקטיביות מכיל: ABS ו- EBD, סיוע בבלימה, בקרת יציבות אלקטרונית, בקרת סחרור גלגלים.

דור רביעי

יוצר בין השנים 2011 ל- 2016, עבר מתיחת פנים ב- 2014. בדור הרביעי משפחת אימפרזה המפורסמת הוצעה בשני סוגי מרכב. המנועים – ללא שינוי, אמנם גיר ידני הוצע לצד מנוע 1,6 ליטר בלבד, ומנוע 2,0 ליטר פעל בצוותא עם גיר רציף. בתא הנוסעים – בלוק מולטימדיה וניווט חדש, מבחר מורחב של צבעי ריפוד מושבים. גם סדאן וגם האצ'בק הוצאו עם הנעה קדמית או כפולה.

אימפרזה הרביעית שמרה כמעט על אותם מימדים כמו קודמה, אולם נהייתה קלה וחסכונית יותר. נפח תא המטען של ההאצ'בק מעט צנוע: 380 ליטר לעומת 460 בסדאן, אך אם לקפל את משענות הגב של המושבים האחוריים ניתן לפנות מרווח עבור 1483 ליטרים של מטען. מנועי הדור החדש ונתוני אווירודינאמיקה משופרים אפשרו להפחית את רמת זיהום האוויר של אימפרזה. דגם המצויד בגיר רציף מסוגל לתת תוצאה עד 20 ק"מ על ליטר דלק אחד.

קונספט מערכת המתלים בדור הרביעי לא השתנה וסיפק התנהגות כביש מעולה ונסיעה מעודנת. רמת האבזור שופרה באופן ניכר בדור זה, למשל, מערכת EyeSight שהינה למעשה מערכת בקרת שיוט אקטיבית, המשתמשת במצלמות סטריאוסקופיות המאפשרות לאלקטרוניקה לאתר סכנה ולעצור את הרכב לפני התנגשות הלא רצויה. שנת 2014 אימפרזה עברה מתיחת פנים ויוצרה עד שנת 2016.

דור חמישי

נמצא בייצור משנת 2016 ועד היום, עבר מתיחת פנים ב- 2019 (נתונים לשנת 2021). סובארו אימפרזה החדשה נשענת על פלטפורמה מודולארית חדשה לחלוטין Subaru Global Platform. היא מתאפיינת במרכז כובד נמוך יותר (הונמך ב- 5 מ"מ) ועמידות מוגברת לפיתול. עם זאת, משקל הרכב נותר כמעט ללא שינויים. מימדי המרכב גדלו – רוחב ב- 41 מ"מ, אורך ב- 38 מ"מ, ובסיס הגלגלים התארך ב- 25 מ"מ (ל-2670 מ"מ). אולם הגובה מעט התקצר – ב- 10 מ"מ. קוטר סיבוב מינימאלי – 5,3 מטר. וכנהוג, שתי אופציות המרכב: כסדאן או האצ'בק.

כמיטב המסורת, הרכב מצויד במנועי בוקסר 4 ציל' הפועלים יחד עם הנעה כפולה. גרסאות עוצמתיות יותר של אימפרזה מצוידות במנוע 2,0 ליטר FB20. הוא עבר מודרניזציה על פי פרמטרים רבים, והספק מרבי שלו צמח מ- 148 ל- 154 כ"ס. לדגם זה מצטרף גיר רציף, המצויד באפשרות העברה ידנית של שבעה הילוכים קבועים. גרסאות הכניסה מצוידות במנוע 1,6 ליטר FB16 המפיק הספק מרבי של 115 כ"ס ו- 148Nm. שתי חטיבות הכוח כוללות מערכת הזרקת דלק ישירה, דור חדש של בקרת שסתומים אקטיבית Dual AVCS, מערכת "סטרט-סטופ" ונחשבות לחסכוניות למדי. בהתאם למנוע וסוג הנעה צריכת דלק ממוצעת עומדת על 5,5-6 ליטר ל- 100 קמ"ש בנהיגה משולבת.

סובארו אימפרזה החדשה מצוידת במערכת אינפוטיינמנט חדישה התומכת באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו. בקונסולה המרכזית מותקן צג 8 אינץ' (ברמת גימור הבכירה), מעליו ממוקם עוד מסך המציג מידע מפורט יותר, ואת לוח המחוונים האנלוגי משלים צג מולטי-אינפורמטיבי של מחשב הדרך. על הטונל, היכן שוכנת ידית ההילוכים, הופיע כפתור של בלם יד חשמלי.

קומפלקס בטיחות EyeSight המשוכלל, המשמש את כל הגרסאות של אימפרזה, כולל פונקציות רבות: בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת בלימת חירום, בקרת סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים ומערכת בלימה אוטונומית בעת נסיעה ברוורס. רמות גימור יקרות יותר מציעות פנסי LED המתאימים את כיוון אלומת האור לסיבוב ההגה. נכללת גם מערכת בקרת דינאמיקה כברירת מחדל, ובתור אופציה – מערכת Active Torque Vectoring. מעבר לחבילת כריות אוויר מלאה, כל הרכבים מצוידים בכרית אוויר עבור הולך רגל.

איזה רכב יפני הכי אייקוני לדעתכם?
5 קולות