ג'ילי טוגלה. "האחות" של וולוו XC40
ג'ילי טוגלה – כך בשווקים החיצוניים קוראים לקרוסאובר במרכב דמוי-קופה שמיוצר על-ידי תאגיד הרכב הסיני Geely מאז מרץ 2019. בארץ המוצא שלו הדגם ידוע בשם FY11 או Geely Xingyue, כלומר "צומת כוכבים". גרסת הייצוא של המכונית, טוגלה, נקראה על שם מפל טוגלה השני בגודלו בעולם, שנמצא בדרום אפריקה (הראשון נקרא אנחל או קרפקופאי מרו). הקרוסראובר נוצר בהתאם למסורת החברה השוודית Volvo, שנרכשה על-ידי Geely עם חזון לעתיד עוד בשנת 2010. זה הדגם הראשון שהורכב על גבי פלטפורמת (Compact Modular Architecture) CMA, מה שהופך אותו ל"קרוב משפחה" של וולוו XC40 ומוצרי Lynk & Co, חברת הבת של התאגיד. לפי החזון של היצרנית, קהל היעד של טוגלה הם תשובי העיר נמרצים ושאפתנים שרוצים לקבל "מכונית פרקטית ויפה" וגם לא מוכנים לוותר על הנהיגה כיפית. בואו נגלה מה יכולה להציע "האחות" של וולוו XC40.
בשנת 2022 וולוו XC40 עבר עדכון: הוא קיבל פנסי לד חדשים בסגנון שונה, מהפגוש האחורי הוסרו קצוות האגזוז, הורחב המבחר של חישוקי סגסוגת קלה וצבעי מרכב. כמו קודם, מוצעות גרסאות עם מנוע בנזין, היברידיות פלאג-אין וחשמליות. נכון להיום, בישראל זמין הדור הראשון של וולוו XC40 טרום עדכון בדגם שנת 2017 (נתונים לשנת 2022).
עיצוב חיצוני
העיצוב החיצוני של הרכב פותח תחת פיקודו של הבריטי המפורסם פיטר הורברי בסטודיו של החברה בשנגחאי. קיבלנו תוצאה מאוד אטרקטיבית, אפילו שהיא לא שונה בהרבה מב.מ.וו X6 שמוצע בישראל ולרנו ארקנה. מצד שני, בשונה מהדגמים האלה, ג'ילי קיבלה שתי אפשרויות של עיצוב חיצוני שפותחו במיוחד בשבילה. הבסיסית מגיעה עם לוחות מגן שחורים שמקיפים את המרכב וגריל בעיצוב אופייני שמזכיר קליעה למטרה עם עיגולים מתרחבים. גרסת הספורט קיבלה בודי קיט בצבע המרכב, גריל עם מרכיבים בצבעים מקבילים וגג בצבע שחור. המימדים של הרכב: 4,605 מ"מ אורך, 1,878 מ"מ רוחב, 1,6,43 מ"מ גובה. בסיס גלגלים – 2,700 מ"מ. מרווח גחון – 204 מ"מ.
חלל פנימי ואבזור
תא הנונסעים של ג'ילי טוגלה החדשה נראה מכובד ואיכותי, העיצוב וחומרי הגימור שואפים לרמה של פלח פריומיום. כמות הלחצנים הרגילים ירדה למינימום, בסביבת הנהג נמצאים שני מסכים בגודל 12,3 אינץ': לוח מחוונים דיגיטלי עם עיצוב סימטרי ומסך מגע של מערכת המולטימדיה. עם הרכב הזה מקבלים הגה תלת-חישורי יפה עם חישוק עבה וקטום בחלק התחתון. לקרוסאובר הזה ארגונומיה מדוקדקת וחומרי דיפון איכותיים. תא הנוסעים מציע מרווח נדיב, מצד שני מקבלים תא מטען לא גדול במיוחד עם נפח הסטנדרטי של 326 ליטר, אבל אין ספק שמבחינה אסתטית קיבלנו תא נוסעים בצורה מושלמת עם קירות ישרים. בנסיעה של שני אנשים, ניתן לקפל את המושבים האחוריים לתוך הרצפה ולהגדיל את נפח ההעמסה ל-1,077 ליטר.
במדינת המוצא מפרט האבזור של הקרוסאובר כולל תאורת לד מלאה. פנסי מטריקס לד Valeo יכולים לשנות את צורת אלומת האור כדי למנוע סנוור של נהגים אחרים. יש גם מערכות כניסה ללא מפתח והתנעה בחיצת כפתור, בקרת אקלים, גג פנורמי, כריות אוויר קדמיות וצדיות, וילונות בטיחות, ניטור לחץ בצמיגים, חיישני חניה אחוריים וקדמיים, מערכת ראות היקפית, ABS עם פונקצית חלוקת בלימה, בקרת משיכה ויציבות, בקרת שיוט, סיוע בזינוק בעלייה ובירידה במדרון. בנוסף יש חיישן עייפות הנהג. ברמת הגימור המתקדמת מותקנת מערכת בקרת שיוט חכמה עם מערכת בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, מניעת סטיה מנתיב, התרעה על סטייה וזיהוי תמרורים.
יחידות כוח
ג'ילי טוגלה 2022 מוצעת בשלוש גרסאות, שנקראות עפ"י המומנט הסיבובי שמפיקה יחידת הכוח בכל אחת מהגרסאות:
- 300T הוא הדגם הבסיסי, מצויד במנוע בנזין טורבו 3 צילינדרים 1.5TD עם הזרקת דלק ישירה. תיבה – 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים. המנוע פותח בשיתוף פעולה עם Volvo, הוא גם מותקן בוולוו XC40. הספק – 177 כ"ס.
- גרסה עם מנוע טורבו Volvo Drive-E עם 4 צילינדרים בנפח 2 ליטר בשילוב עם תיבת 8 הילוכים מבית Aisin. המהירות המרבית של הגרסה הוא 210 קמ"ש.
- 400T היא גרסת הדגל. מדובר ברכב היברידי PHEV עם יחידת כוח בהספק כולל של 258 כ"ס. הגרסה עוברת עד 56 ק"מ במצב חשמלי לגמרי. המהירות המרבית מוגבלת ב-195 קמ"ש. צריכת הדלק עומדת על 1,2 ליטר ל-100 ק"מ בלבד.
המתלים הקדמיים הם תמוכות מק'פרסון, מאחור מותקן מערך רב-חיבורי, בשני הסרנים יש מייצב רוחבי. בנוסף להנעה קדמית, טוגלה זמינה עם הנעה כפולה - דבר לא אופייני למכונית סינית. מערכת הנעה כפולה כזאת נפוצה בקרב רכבי קרוסאובר עכשוויים והיא פועלת בזכות המצמד האלקטרו-הידראולי בסרן האחורי.