קארמה (Karma) או בשמה המלא Karma Automotive היא יצרנית רכב סינית-אמריקאית המייצרת מכוניות ספורט מפוארות עם יחידות כוח היברידיות או חשמליות לגמרי. ה"יצירה" המפורסמת ביותר שלה זאת מכונית העל קארמה רברו המבוססת על טכנולוגית היברידי טורי. המכונית הזאת זכתה בתואר "מכונית השנה היוקרתית הירוקה" על-ידי Green Car Journal בשנ
קארמה. מרכב, צורה.
AUTOBOOM

קארמה. יותר היברידיים, טובים ושונים

קארמה. מרכב, צורה.

קארמה (Karma) או בשמה המלא Karma Automotive היא יצרנית רכב סינית-אמריקאית המייצרת מכוניות ספורט מפוארות עם יחידות כוח היברידיות או חשמליות לגמרי. ה"יצירה" המפורסמת ביותר שלה זאת מכונית העל קארמה רברו המבוססת על טכנולוגית היברידי טורי. המכונית הזאת זכתה בתואר "מכונית השנה היוקרתית הירוקה" על-ידי Green Car Journal בשנת 2018. החברה האמריקאית שבסיסה בעיר אירווין (קליפורניה, ארה"ב) נמצאת בבעלות יצרנית חלקי הרכב הסינית Wanxiang. הדגמים של המותג מוצעים בעיקר בשווקי ארה"ב וקנדה, אבל הנהלתו נחושה לפתח ערוצי מכירה חדשים – מדינות אירופה והמזרח התיכון, והתקווה העיקרית טמונה בסין, שם קארמה הופיעה בשנת 2021. לחברה תוכניות גדולות בנוגע להרחבת היצע הדגמים. בנוסף לכך, הוכרזה הכניסה לשוק בתור ספקת OEM – כעת קארמה מציעה ליצרניות רכב אחרות את הפלטפורמה המודולרית המכונה E-Flex בגרסה ההיברידית: מלפנים מותקן מנוע טורבו מאת BMW, בסרן האחורי מותקנים שני מנועים חשמליים. כבר מוכנים 22 סוגים של פלטפורמה השונות זה מזה במיקום הסוללה, בהספק המנועים החשמליים ובניואנסים אחרים. המפתחים טוענים כי פלטפורמת E-Flex תתאים למגוון רחב של כלי רכב: מכוניות רגילות, מכוניות ספורט, וואנים מסחריים וכו'. אפילו מתבצעת ההכנה להתקנת מערכת נהג אוטומטי. כמובן, לנו נותר רק לאחל לייצר יותר רכבים היברידיים, טובים ושונים. אבל תמיד מעניין לדעת איך הכל התחיל…

Lohner-Porsche Hybrid.

רכב היברידי הסדרתי הראשון הומצא בשחר ההיסטוריה של תעשיית הרכב על-ידי פרדיננד פורשה: האבטיפוס הפעיל של Lohner-Porsche Hybrid הופיע בשנת 1901. במערך ההיברידי הטורי מנוע הבעירה הפנימית ממלא תפקיד של גנרטור גדול: הוא מותקן מתחת למכסה המנוע, אבל לא מחובר בשום צורה לגלגלים. סיבובי המנוע תמיד אופטימליים ותיבת ההילוכים לא נדרשת בכלל. המטרה היחידה של המנוע היא לייצר זרם למנוע החשמלי המסובב את גלגלי המכונית. למעשה, ההיברידי הטורי הוא רכב חשמלי אוטונומי שאינו דורש טעינה מרשת חיצונית. היברידיים כאלה הם יעילים ברגע שצריכים לבצע הרבה עצירות בדרך ואי-אפשר להגיע למהירות גבוהה, אך יש צורך במומנט גבוהה: תחבורה ציבורית ומשאיות מחצבה. טכנולוגיה טורית מיושמת לעתים רחוקות יותר במכוניות קלות עקב אובדן ההספק הגדול, אבל בכל זאת קיימות דוגמאות, גם אם לא נחשבים לרבי מכר: שברולט וולט ו"האחות התאומה" אופל אמפרה.

הידעתם?

פיסקר קארמה

ההסיטוריה של קארמה התחילה בשנת 2007 כשהמעצב לשעבר של אסטון מרטין, הנריק פיסקר, הקים את חברת פיסקר בארה"ב. בשנת 2011 חברת Fisker Automotive השיקה את מכונית הספורט ההיברידית במרכב סדאן פיסקר קארמה עם טווח נסיעה חשמלי של 80 ק"מ. ההרכבה התבצעה לא בקליפורניה, ששם מתבססת חברת פיסקר, אלא במפעל Valmet Automotive בפינלנד. בסך הכל נמכרו כ-2,450 רכבים, המחיר בארה"ב התחיל מ-$102,000 לדגם הבסיסי.

Fisker Karma.

יחידת הכוח – היבריד טורי: מתחת למכסה מנוע ארוך ומעוקל מותקן מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים בנפח 2 ליטר שאינו מניע את הגלגלים, אלא מעביר את העוצמה לגנרטור בהספק 175 קילוואט שממנו ניזונה סוללת ליתיום-ברזל-פוספט הממוקמת בטונל המרכזי, משם האנרגיה עוברת לשני מנועים חשמליים בהספק 150 קילוואט כל אחד המותקנים בסרן האחורי. כאשר הסוללה נגמרת (או במהלך תאוצה אינטנסיבית) מנוע הטורבו מצטרף לפעולה. ההספק הכולל של יחידת הכוח הוא 408 כ"ס, האצה ל-100 קמ"ש לוקחת 5,9 שניות. הגג של הרכב מכוסה בפאנלים סולאריים המאפשרים להשיג אנרגיה נוספת הדרושה, לדוגמה, לפעולת המזגן ומערכת השמע.

Fisker Ocean.

בנובמבר 2012, ספקית הסוללות היחידה של Fisker Automotive, החברה הסינית А123 Systems (כיום חברת בת של חברת ההחזקות הסינית Wanxiang Group) פשטה רגל לאחר שני ריקולים של סוללות. ייצור מכוניות הספורט נעצר עקב היעלמות של ספקית הסוללות היחידה. החברה חוותה קשיים כלכליים רציניים, במרץ 2013 הנריק פיסקר התפטר מתפקידו ובנובמבר של אותה שנה הכריז בית המשפט על Fisker Automotive כפושטת רגל. מאז נפרדו דרכיהם של פיסקר וקארמה: הנריק פיסקר יצר רכב חשמלי משלו – פיסקר אושן, קרוסאובר חשמלי במימדים בינוניים עם 5 מקומות ישיבה המיוצר משנת 2022 במפעל Magna Steyr בעיר גראץ, אוסטריה.

קארמה רברו

עם זאת, החברה נרכשה במהירות לאחר פשיטת הרגל: כבר בפברואר 2014 לבעלים החדשים הפך קונצרן Wanxiang, ששילם עבור החברה 149 מיליון דולר. הרכישה לא כללה את המותג Fisker וסימני מסחר הנמצאים בבעלות הנריק פיסקר. לכן הוקמה חברה בשם חדש – Karma Automotive. הופעת הבכורה שלה התקיימה כמעט עם אותה המכונית, שנקראית כעת קארמה רברו, מדגם המקור של פיסקר היא נבדלה פחות מהצפוי, אבל המחיר עלה ל-130 אלף דולר. הבעלים החדשים בנו מפעל משלהם בקליפורניה, בעוד שההרכבה היא לא ידנית לחלוטין: במפעל הותקן פס ייצור וקרוב לשבעים רובוטים, מה שאמור להגביר באופן משמעותי את איכות ההרכבה, שהייתה הצד החלש של המכוניות ממותג פיסקר.

מבחינה חיצונית, רברו לא שונה בהרבה מקארמה המקורית: השתנה קלות העיצוב של הפגוש ושל החלק הקדמי. החברה גאה במיוחד בסמלי הלוגו המותקנים באופן ידני. החידוש היחיד בתא הנוסעים – מערכת מולטימדיה חדשה עם גרפיקה מודרנית ותמיכת Apple CarPlay.

החידוש היחיד בוצע בתוך תא הנוסעים – מערכת מולטימדיה חדשה עם גרפיקה מודרנית ועם תמיכת Apple CarPlay.

יחידת הכוח נותרה זהה – היבריד טורי: מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים בנפח 2 ליטר מאת GM בהספק 260 כ"ס המפעיל גנרטור 175 קילוואט, את הגלגלים האחוריים מסובבים שני מנועים חשמליים ענקיים מאת החברהת הסינית JJE בסהפק כולל של 409 כ"ס ו-1,330Nm (ב-30Nm יותר מבעבר). מותקנת סוללת ליתיום-יון חדשה, אבל הקיבולת לא גדלה משמעותית – מ-20,1 ל-21,4 קוט"ש. טווח הנסיעה המוצהר במצב חשמלי לא השתנה: 80 ק"מ. טווח הנסיעה הכולל עם סוללה טעונה ומיכל בנזין מלא הוא 483 ק"מ.

Karma Revero ‏2016. מנוע. סדאן, 1 דור
מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים בנפח 2 ליטר.

זמן ההאצה ל-60 מייל/שעה (97 קמ"ש) התקצר ל-5,4 שניות, המהירות המרבית מוגבלת בנקודת 201 קמ"ש כמקודם. שינוי חשוב – מטען חדש בהספק 6,6 קילוואט (במקום 3,3 קילוואט): אם הרשת החשמלית מאפשרת, קארמה רברו נטענת מהר פי שניים בהשוואה לפיסקר קארמה. משטח סולארי על הגג מסוגל לייצר ביום בהיר מספיק אנרגיה ל-2,4 ק"מ של דרך. בשנת 2019 היצע הדגמים התעדכן, הופיעו המדגמים רברו GT ורברו GTS.

קארמה רברו GT

בגרסה GT השתנה העיצוב של החלק הקדמי וגם החלק האחורי מעודכן מעט, בתא הנוסעים השתנו רק ההגה ופתחי האוורור. אבל העדכון המעשי הוא הרבה יותר רציני. הותקנה יחידת כוח היברידית כמעט חדשה לחלוטין. במקום מנוע טורבו 4 צילינדרים 2 ליטר מאת GM, מותקן מנוע 3 צילינדרים BMW 1,5 שאין לו קשר לגלגלים המובילים ומבצע אך ורק את התפקיד של גנרטור. המכונית מונעת על-ידי שני מנועים חשמליים בסרן האחורי המפיקים כעת הספק כולל של 542 כ"ס במקום 409 כ"ס הקודמים. מומנט השיא – 746Nm.

גם הסוללה היא חדשה ומותקנת בטונל המרכזי. הקיבולת שלה גדלה מ-21,4 ל-28 קוט"ש. טווח הנסיעה החשמלי גדל מ-80 ל-129 ק"מ, וטווח הנסיעה המרבי הכולל מ-483 ל-579 ק"מ הודות למנוע החסכוני יותר של BMW. מכלולים ומרכיבים קלים יותר אפשרו להפחית את המשקל העצמי של הסדאן מ-2,452 ל-2,290 ק"ג. האצה מ-0 ל-60 מייל/שעה (97 קמ"ש) התקצרה מ-5,4 ל-4,5 שניות, המהירות המרבית מוגבלת ב-201 קמ"ש. יותר מכך, Karma Revero GT רכשה חבילת מערכות עזר אלקטרוניות, ביניהם מערכת בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית.

קארמה פינינפארינה GT

קופה Karma Pininfarina GT הוא הפרויקט המשותף הראשון עם הסדנה האיטלקית הידועה. המכונית דו הדלתית עם 4 מקומות נוצרה על בסיס רברו GT אך קיבלה מרכב מקורי עם עיצוב מבשר על הדגמים העתידיים של החברה. החברה טרם הכריזה על הייצור הסדרתי של הקופה, אבל ייתכן שבסופו של דבר הדגם ייצא לשוק.

קארמה SC1 Vision

רודסטר SC1 Vision מגלם את המבט אל העתיד הרחוק. עובדה מעניינת: העיצוב שלו פותח ללא התערבותם של מומחי פינינפארינה, המעצבים שאבו השראה מהמטוס הספורטיבי Hughes H-1 Racer משנת 1935. המכונית נפרדה ממנוע הבנזין ועברה להנעה חשמלית לחלוטין, אבל החברה לא חושפת מידע על הנתונים. בתא הנוסעים: ממשק חדש כולל תצוגה עילית, מערכת מעקב לעיניים, פונקציית זיהוי ביומטרי של הנהג וחיישנים על-קוליים. תא המטען ממוקם מתחת לשמשה ואת הגישה אליו פותחות דלתות הרמה ענקיות. אבל נכון להיום, הקונספט הזה הוא רק פרי של חוש היצירתיות הפרוע של המעצבים.

DongFeng Voyah Free.

בין דגמים חדשים אחרונים עם יחידות כוח היברידיות טוריות יש לציין את קרוסאובר היוקרה מאת החברה הסינית דונגפנג, וואיה פרי שיצא לשוק ביוני 2021 וכבר מיוצא לנורבגיה. לזוג המנועים החשמליים משודך מנוע טורבו בנזין בנפח 1,5 ליטר בהספק 109 כ"ס. כל האנרגיה מועברת לסוללות: מנוע הבעירה הפנימית פועל בתור גנרטור. טווח נסיעה במצב חשמלי הוא 140 ק"מ, טווח נסיעה כולל מגיע ל-860 ק"מ. כאן ריכזנו עבורכם את כל מה שרציתם לדעת על ההיברידיים.

מעניין
מה דעתכם על הרעיון של היברידי טורי?
7 קולות