מקלארן. מעולם המרוצים לכבישים הציבוריים
מקלארן (McLaren Automotive Limited) היא חברה בריטית שהוקמה בשנת 1963 העוסקת בייצור מכוניות ספורט המיועדות לכבישים ציבוריים תחת המותג McLaren. לחברה יש קבוצת מרוצים משלה בפורמולה-1, ששמה חרוט לעד בהיסטוריה של הספורט המוטורי. קבוצת מקלארן מתחרה על המקומות הראשונים בכל עונה ומתמודדת מול ענקיות כמו פרארי ולוטוס.
החברה האנגלית McLaren נוסדה על-ידי נהג המרוצים הניו-זילנדי ברוס מקלארן בשנת 1963. ברוס מקלארן, מייסד החברה וקבוצת המרוצים בפורמולה-1, החליט להשתתף במרוץ לה-מאן המפורסם. ואז הופיעו אבי הטיפוס הראשונים המיועדים לנהיגה לא במסלולי מרוצים, אלא בכבישים הציבוריים.
מעניין
- בלוגו הראשון של מקלארן מופיעה ציפור קיווי מניו-זילנד. בלוגו השני מופיעה אותה ציפור, אך הפעם היא עפה במהירות, מה שלא אופייני לקיווי.
- חברת שעוני היוקרה השוויצרית TAG Heuer מייצרת שעונים שמוקדשים למכונית MP4-12 °C.
- לאחר המיזוג עם Project 4 Racing בשנת 1981, השמות של כל הדגמים של מקלארן המשתתפים בפורמולה-1 מתחילים מ-MP4.
דגמים פופולריים
במהלך שנות השישים יוצרו שני עותקים מלאים של M6GT. מותו של מייסד החברה בשנת 1970 השהה את הפיתוח, אבל לא עצר אותו לחלוטין. המנהל הצעיר רון דניס נחלץ לעזרה, הוא מיזג בין הצוות של "פרויקט 4" לבין הצוות מקלארן שהיה נמצא במצוקה ולקח את הניהול בפרויקט החדש. המוצר המשותף שלהם, מכונית המרוצים מקלארן МР4/2 המצוידת במנוע TAG, ריסקה את כל המתחרים לרסיסים. בעונת 1984 היא ניצחה ב-5 מרוצים תחת ניהוגו של האוסטרי ניקי לאודה ו-7 נצחונות נוספים לקח הצרפתי אלן פרוסט.
בשנת 1981 המפתחים השתמשו לראשונה בהיסטוריה בשאסי עשוי קרבון בדגם MP4/1 – רעיון חדש בתחום הספורט המוטורי שהפך לדבר שגרתי בימינו. שאסי כזה מגביר את רמת הקשיחות ואת ההגנה על הנהג. דווקא לרון דניס עלה הרעיון ליצור חברת רכב אמיתית על בסיס צוות המרוצים, שמסוגל להשתמש בפיתוחים מפורמולה-1 ליצירת מכוניות עבור כבישים ציבוריים. ובכן, בשנת 1985 נרשמה חברת "McLaren Group" שכללה את צוות מקלארן ואת מרכז המחקר "McLaren Technological".
בשנת 1981 המפתחים השתמשו לראשונה בהיסטוריה בשאסי עשוי קרבון בדגם MP4/1 – רעיון חדש בתחום הספורט המוטורי שהפך לדבר שגרתי בימינו.
בשנת 1992 במונאקו התקיימה הופעת הבכורה של הרכב הסדרתי הראשון לחברה, מקלארן F1, מכונית הקופה בעלת 3 מקומות ישיבה ועם מושב נהג בלתי שגרתי הממוקם באמצע. במשך עשר שנים, מכונית העל הזו נחשבה לרכב הספורטיבי ה"אזרחי" המהיר ביותר בעולם – האצה ל-100 קמ"ש לקחה 3 שניות, המהירות המרבית עמדה על יותר מ-391 קמ"ש. ברכב הותקן מנוע V12 בהספק 627 כ"ס שפותח על-ידי התאגיד הגרמני BMW. בשנת 1995 F1 השיגה הצלחה גם בספורט מוטורי, כאשר ניצחה במרוץ לה-מאן בניסיון הראשון.
שיתוף הפעולה בין מקלארן לבין מרצדס הוביל לשני תארי אליפות בשנות 1998 ו-1999, כאשר נהג המרוצים מפינלנד מיקה האקינן הצליח להביס את שומאכר. לכן, לדגם הסדרתי הבא הפך SLR, שנוצר בהשתתפות מרצדס בשנת 2003. המהנדסים האנגלים פיתחו את המרכב, את הבודי קיט ואת הצמיגים, המומחים מגרמניה היו אחראים על תא הנוסעים ויחידת הכוח – מנוע V8 בנפח 5,5 ליטר המפיק 626 כ"ס. בשנת 2006 יצאה הגרסה המיוחדת SLR 722 Edition שצוידה במודיפיקציה עוד יותר עוצמתית של המנוע ובמתלים משופרים. שנה לאחר מכן היצרנית השיקה גרסה של הדגם עם גג פתוח.
בשנת 2010 הוצג אב הטיפוס של מקלארן МР4-12С. הדגם צויד במנוע 8 צילינדרים בהספק 600 כ"ס שפותח על-ידי מקלארן עצמה. בנוסף לעיצוב החדש, מכונית העל כללה שפע חידושים טכניים ייחודיים, גם בתמסורת וגם בממשק התפעול. המכונית הושקה בשנת 2011 במחיר של 165,000 יורו והצליחה לצבור מספר רב של פרסים ותארים. ודרך אגב, היא רחוקה ממכונית העל היקרה ביותר בהיצע של המותג.
מקלארן P1 שנבנה על בסיס МР14-12С, אחד מרכבי הספורט הטובים ביותר בעולם שמרגיש מצוין גם על הכביש וגם במסלול המרוצים. המחיר שלו מוערך בסך יותר ממיליון דולר (נתונים לשנת 2020).
בשנת 2013 הוצג מקלארן P1 שנבנה על בסיס МР14-12С, אבל עבר שינוי מקיף: עיצוב חדש, אווירודינמיקה משופרת, מנוע 8 צילינדרים 6 ליטר משודרג עם מנוע חשמלי נוסף בהספק כולל של 916 כ"ס. לדברי מקלארן, בחברה רצו ליצור את רכב הספורט הטוב ביותר בעולם שירגיש את עצמו כמו בבית גם על הכביש וגם במסלול המרוצים. למנוע החשמלי שלו היה יחס הספק-משקל הגבוה ביותר בעולם. המתלים שלו שהורכבו על בסיס החלקים מ-12C צוידו בנוסף במערכת הידראולית לשליטה בתנודות מרכב אנכיות. מחירו מוערך ביותר ממיליון דולר (נתונים לשנת 2020).
בשנת 2015 יצאו שני דגמים חדשים – 675LT ו-570S. הראשון צויד במנוע בי-טורבו V8 בנפח 3,8 ליטר מבית מקלארן בשילוב עם תיבת 7 הילוכים המשלבת הילוך מראש ובמרכב מקרבון. האצה ל-100 קמ"ש לוקחת 2,9 שניות, אולם כדי לחוות אותה יש להוציא כ-360,000 יורו (נתונים לשנת 2020).
המאפיינים של 570S מעט יותר צנועים, אבל גם המחיר שלה היה נמוך יותר. המכונית קיבלה תא נוסעים מרופד בעור, בלמים קרבון-קרמיים ומרכב מקרבון. ההספק של המנוע בי-טורבו V8 בנפח 3,8 ליטר הונמך ל-570 כ"ס. מהירות מרבית 328 קמ"ש, האצה ל-100 קמ"ש 3,2 שניות. מחיר משוער – 180,000 דולר "בלבד" (נתונים לשנת 2020).