Chery מגיעה לישראל
בחצי שנה הקרובה מותג סיני נוסף מתכוון להיכנס לשוק הרכב הישראלי. בואו נקבל את Chery עם קרוסאובר החשמלי שלה Chery eQ5. ישראל תהפוך למדינת ה-22 בשוק העולמי, שבה תשווק Chery את רכביה מחוץ לגבולות סין. ברשותנו אין עוד מידע בנוגע ליבואן הרשמי והעלות של צ'רי החשמלית. אך כן נספר את כל מה שאנו יודעים עד רגע זה.
המכוניות הסיניות כובשות את העולם בהדרגה ונראה בינתיים שהן די מצליחות בכך. בעשור האחרון הסינים התקדמו משמעותית ולמדו לייצר מכוניות איכותיות במקום חיקויים מסוג ב'. ועדיין, היתרון העיקרי שלהן הוא העלות. במחיר נוח יחסית, הרוכש יוכל ליהנות ממכונית מתקדמת, נאה במראה ומאובזרת כמעט בכל מה שנדרש, בלי לחשוש שהיא תתפרק או תתקע באמצע הנסיעה. מדיניות התמחור חריגה שכזו היא בדיוק מה ששוק הרכב הישראלי צמא לו.
אגב, במדינות כמו רוסיה, שמחיר המכוניות בהן הוא זול יחסית, אהבו את צ'רי במיוחד וגם בזכות המחיר. Chery היא אחת מ-3 מותגי הרכב הסיניים הגדולים ביותר מבחינת היקף המכירות ברוסיה. מינואר ועד יולי 2021, יבואני המותג הצליחו למכור 18,244 רכבים חדשים במדינה, שזה 386% יותר בהשוואה לאותם חודשים בשנה שעברה.
מה אנו יודעים על Chery
צ'רי (Chery) – היא חברת רכב סינית, שנוסדה בשנת 1997 ביוזמת עיריית ווהו שבמחוז אהנוי. מספר חברות ממשלתיות והחזקות של המחוז וכן משקיעים זוטרים הפכו לבעלי המניות של החברה. הבעלים רכשו את הציוד של המפעל האירופאי Ford. הייצור החל ב-1999, לאחר שהחברה רכשה רישיון לייצור שלדות מסוג Toledo מאת Seat. כיום החברה מהווה חלק מקבוצת CHERY Holding הגדולה. הקבוצה מחזיקה במותגים כגון: Chery Jaguar Land Rover (50%), Qoros (50%), Rely, Chery, Cowin, DR Motor, Karry, Jetour, Rely, Riich. ב-2020 המיזם המשותף Chery Jaguar Land Rover הוציא לפס הייצור את מכונית ה-300,000 שלהם. ברחבי בעולם ישנם 9,05 מיליון מעריצי המותג, ביניהם 1,7 מיליון נמצאים מחוץ לגבולות סין (לפי הנתונים לשנת 2020).
במימדים עולמיים Chery היא חברת רכב די צעירה, אמנם במימדי סין היא הוותיקה בתחום. תוך מספר שנים בודדות Chery צמחו מחברה קטנה ליצרנית רכב בין הגדולות במדינה. ההצלחה של Chery התממשה הרבה בזכות שיתוף הפעולה המבטיח עם חברות העיצוב והנדסת הרכב המוכרות כגון: Bertone, Lotus, Mitsubishi ו-Pininfarina. חברת Chery אמנם ותיקה בשוק הסיני, אך בתחום המכוניות החשמליות היא יחסית צעירה. רוב המכוניות החשמליות שלה מבוססות כיום על דגמי בנזין שונים, חוץ מהאצ'בק צ'רי eQ1 והקרוסאובר החדש צ'רי eQ5 הבנויים על פלטפורמה חשמלית מקורית משלהם. דגמים חשמליים משמעותיים נוספים הם צ'רי טיגו e – גרסתו החשמלית של הדגם Tiggo 4. בסין חברת Chery משווקת שבעה דגמים חשמליים: Little Ant (eQ1), Big Ant (eQ5), eQ и eQ2 וכן את הגרסאות החשמליות המונעות על-ידי הסוללה Arrizo 5, Tiggo 2 ו-Tiggo 4.
בסוף שנת 2020, היקף המכירות הכולל של רכבי צ'רי בעולם עלה על 730,000. ביניהם כמה הדגמים מוצלחים במיוחד, דוגמת: Tiggo 8, New Tiggo 5x (Tiggo 4) ו-New Tiggo 7 (Tiggo 7 PRO). הדגם המבוקש ביותר בקו הדגמים הוא הקרוסאובר צ'רי טיגו 8 עם 7 מקומות ישיבה. בו בחרו מעל 100,000 צרכנים. הקרוסאובר בנוי על גבי פלטפורמה מודולרית T1X – פיתוח חדשני של הצוות הבינלאומי Chery International. מגיע עם מנוע טורבו 1,5 ליטר, עם הספק בסך 147 כ"ס או עם מנוע 2 ליטר עם הספק בסך 170 כ"ס. סוג ההנעה – קדמי בלבד.
לאחרונה נכנס לשוק דגם 4X4 צ'רי Tiggo 8 Pro בעל 7 מקומות הישיבה, המתיימר לעקוף את Kia Sorento, Nissan X-Trail, Hyundai Santa Fe וקרוסאוברים אחרים, לא פחות מוכרים ופופולריים. לדגם מרווח גחון גבוה, ביצועי שטח טובים, אבזור מתקדם, רמת בטיחות גבוהה, נוחות, יעילות וקלות לתפעול. לרכב שתי יחידות כוח אופציונליות: מנוע 2 ליטר עם הספק בסך 170 כ"ס המשולב עם תיבת וריאטור או מנוע טורבו 1,6 ליטר עם הספק בסך 186 כ"ס, המגיע בשילוב עם תיבת 7 הילוכים רובוטית.
מה אנו יודעים על המכוניות החשמליות של צ'רי
עד לאחרונה הדגם המקורי היחיד של חטיבת Chery New Energy המיועדת לייצור המכוניות החשמליות, הייתה מכונית מיני עירונית בשם צ'רי eQ1. בשוק הסיני הרכב קיבל תגובה יחסית קרירה. שאר ה"חשמליות" בנויות על בסיס דגמי בנזין הרגילים. אמנם כיום החברה נכנסת לעידן חדש עם הקרוסאובר צ'רי eQ5, שלא יהיו מקבילים לו בקרב המכוניות עם מנוע הבעירה הפנימית. כעת המכוניות המסחריות יורדות מפס הייצור, המכירות בעולם החלו באוגוסט 2020, העלות המשוערת נעה בין 29 לבין 36 אלף דולר. הגרסה המשודרגת של צ'רי eQ5 צפויה לצאת ב-2022. עליה נדבר בכתבה נפרדת. בין כל מכוניות צ'רי החשמליות, שני הדגמים נראים כעת הכי אקטואליים עבור ישראל – צ'רי Big Ant (eQ5) ו-צ'רי טיגו e, עליהם נרחיב עוד מעט.
צ'רי eQ5
צ'רי eQ5 או בשמו המקביל צ'רי Big Ant ("הנמלה הגדולה"), הוא קרוסאובר חשמלי לחלוטין, שבנוי על גבי פלטפורמת הנעה אחורית מקורית המיועדת לרכבים חשמליים (LFS). הרכב זכה לעיצוב ייחודי, שפותח בשיתוף הפעולה עם הסטודיו Pininfarina. המימדים שלו מקבילים לקרוסאוברים Nissan X-Trail או Mitsubishi Outlander, עם אורך בסך 4,630 מ"מ, רוחב 1,910 מ"מ וגובה בסך 1,655 מ"מ. רק בסיס הגלגלים של הדגם הסיני הרבה יותר ארוך – 2,830 מ"מ, מאחר והוא מבוסס על פלטפורמה חשמלית מקורית.
הפלטפורמה היא בעיצוב מודולרי, עם מתלים עצמאיים (מתלי מק'פרסון מלפנים ומתלים רב-זרועיים מאחור), במבנה שלה נעשה שימוש נרחב באלומיניום. בנוסף, כאמור, גם המרכב עשוי מאלומיניום. לקרוסאובר הנעה אחורית בסיסית ומנוע חשמלי יחיד עם שתי אפשרויות הספק לבחירה: 163 כ"ס או 178 כ"ס. המנוע ממוקם על הציר האחורי. הקיבולת של סוללת המתח, המותקנת מתחת לרצפה, היא 70,1 קוט"ש, הקילומטראז' המוצהר הוא 510 ק"מ בטעינה אחת, לפי התקן הישן NEDC.
פריסת היחידות החשמלית אפשרה להתקין רצפה שטוחה בתא הנוסעים. מלפנים נמצא תא מטען קטן בנפח 60 ליטר, שבו ניתן לאחסן את מכשיר הטעינה. קיבולת התא האחורי העיקרי נעה בין 386 לבין 1,250 ליטר. העיצוב הפנימי עשוי בסגנון מודרני טיפוסי – עם שני מסכי 12,3 אינץ' בפאנל הקדמי. המושבים הקדמיים הם חשמליים, עם פונקציות חימום ואוורור, ישנו סאנרוף, מצלמות היקפיות ובקרת שיוט אדפטיבית עם שלושה רדארים ומצלמה מאחורי הזכוכית. בנוסף צ'רי eQ5 שנת 2020\2021 מצויד בממיר מתח מובנה בסך 220 וולט, שאליו ניתן לחבר לא רק את מכשירי החשמל הביתיים, אלא גם את הבית עצמו.
צ'רי eQ5 צויד במערכות בטיחות ונוחות מתקדמות. היוצרים דאגו למספר רב של מערכות עזר חשמליות, ביניהן אף טייס אוטומטי מתקדם. המערכת הזו יודעת לשלוט באופן עצמאי על הרכב, אמנם נוכחותו של הנהג עדיין נחוצה. חשוב כל הזמן לשמור את הידיים על ההגה ולהיות מוכנים להתערב בנהיגה במקרה שהמערכת מתחילה לפעול בצורה לא תקינה. על פעילות המערכת אחראים 20 חיישנים וביניהם מצלמות, רדארים ומכשירי אולטראסאונד.
צ'רי טיגו e
צ'רי טיגו e הוא קרוסאובר חשמלי קומפקטי, גרסתו החשמלית של הדגם Tiggo 4 (בסין הוא נקרא Tiggo 5X). הוצג לראשונה בשנת 2019. טיגו e החשמלי הראשון היה כפילו של "אב הטיפוס" שלו עם מנוע הבנזין ולאחר מתיחת הפנים הוא נהיה דומה יותר לקרוסאובר Tiggo 4 Pro שנת דגם 2020. ניתן לומר בבטחון, הקרוסאובר החשמלי הזה הוא מתחרה ראוי לכל דבר בסגמנט שלו. בסין העלות שלו מתחילה ב-100 אלף יואן סיני, ששווים בערך ל-16 אלף דולר.
לצ'רי טיגו e החדש מספר מאפיינים ייחודיים, המבדילים אותו מדגם בנזין. בין היתר שונה העיצוב של רשת הגריל ושל אורות היום. המצלמות פזורות לאורך ההיקף. מימדי הדגם: אורך 4,358 מ"מ, רוחב 1,830 מ"מ, גובה 1,670 מ"מ, בסיס גלגלים – 2,630 מ"מ.
צ'רי החשמלי מופעל על-ידי מנוע חשמלי שמפיק 129 כ"ס (95 קוט"ש) ו-250 נ"מ מומנט סיבובי. הוא ניזון מסוללת ליתיום-יון עם קיבולת 53,6 קוט"ש, המספקת לרכב למעלה מ-400 ק"מ של תנועה ללא טעינה נוספת לפי התקן הסיני NEDC או 250 ק"מ בהתאם לתקן EPA המחמיר יותר. סוג ההנעה הוא קדמי בלבד. עמדת הטענה המהירה מאפשרת לטעון את סוללת המכונית ב-50% תוך פחות מ-30 דקות. זמן הטעינה מרשת ביתית נע בין 6 ל-8 שעות. התאוצה מ-0 עד 100 מסתיימת תוך 3,9 שניות. המהירות המרבית עומדת על 160 קמ"ש.
צ'רי טיגו e שנת 2021 החשמלי, מצויד במגוון מערכות עזר לנהג, 6 כריות בטיחות ובקרת אקלים. תא הנוסעים עשוי מפלסטיק ומרופד בעור אקולוגי. מושב הנהג הוא חשמלי. האבזור המלא כולל אינוורטור, יציאת 220 וולט לשימוש יומיומי, הגלגלים בנוסף מגיעים עם חישוקי 18 אינץ' מאלומיניום. הרכב מצויד במערכת חניה אוטומטית, מערכת למניעת ההתנגשויות ומערכת לזיהוי תמרורי הדרך. סך הכל יש 4 אפשרויות לרמות הגימור המאפשרות התאמה אופטימלית בין אופציות האבזור לבין העלות.