מרצדס A קלאס. קטנה, זריזה ובטיחותית.
מרצדס A קלאס זו סדרת מכוניות קומפקטיות מאת המותג הגרמני Mercedes-Benz. מיוצרת משנת 1997. מגיעה בגרסאות בעלות מרכב האצ'בק 3 ו-5 דלתות ובגרסת סדאן. הדגם הראשון בקו המוצרים של המותג הגרמני. המכונית הראשונה בסגמנט בעלת הנעה קדמית. בשנת 2020 בשוק הישראלי ניתן היה לרכוש את דגמי הדור הרביעי של מרצדס A קלאס שנת 2018 בגרסה בעלת מרכב האצ'בק 5 דלתות.
דור ראשון
יוצר בין השנים 1997 - 2004 ועבר מתיחת פנים בשנת 2001. פיתוח האב טיפוס של גרסת A קלאס החל עוד בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת. הרעיון לפתח מכונית קטנה וקומפקטית במיוחד עבור עיר גדולה ועמוסה במכוניות, עם מחסור תמידי במקומות חניה, עלה בחברת Mercedes-Benz בתחילת שנות ה-80. הרעיון ההתחלתי יושם במכונית הקונספט NAFA. הסיבה היחידה שעיכבה את הייצור הסדרתי התגלתה בחוסר עמידה בדרישות הבטיחות של הנהג והנוסעים. דרישה זו, כידוע, תמיד עמדה בראש סדר העדיפויות של התאגיד. כדי להתגבר עם החיסרון, המהנדסים הזדקקו לרעיונות חדשים לחלוטין. כך נוצרה מרצדס A קלאס הראשונה. העיצוב שלה פותח על-ידי סטיב מאטין, שזכה בעקבות הישגיו בתואר "מעצב השנה" מאת מגזין מכוניות בריטי פופולרי "Autocar".
דגם A קלאס הראשון, בעל מספר מרכב W168 הפך ליוצא דופן עבור המותג מרצדס. בנוסף לעובדה שלמכונית היה מרכב קצר במיוחד, היא צוידה בגלגלי הנעה קדמית. תכונה ייחודית נוספת הייתה מערכת למניעת התנגשויות חזיתיות המספקת בטיחות של הנוסעים בעת המצאותם במכוניות כה זעירה. במקרה של פגיעה חזקה מלפנים, המערכת, שמכונה "סנדוויץ'" הייתה מעבירה את המנוע ואת תיבת ההילוכים מתחת לדוושות ולא אל תוך חלל תא הנוסעים.
השקת הדור הראשון עברה בצל תקרית מצערת. במהלך מבחן היציבות של דגם A קלאס, עיתונאי שבדי התהפך עם המכונית בעת ביצוע פנייה חדה. הרכב הסאב-קומפקטי הראשון מאת מרצדס נכשל במבחן שנועד לבדוק כיצד המכונית תנהג במהלך התחמקות ממכשול פתע בכביש. בעקבות התקרית, המבחן הפך למשמעותי מאוד ברחבי העולם וקיבל כינוי "מבחן האייל הצפוני". כשעיתונאי שהתהפך עם הרכב נשאל מדוע נהג בצורה כזו, הוא השיב: "רציתי לבדוק אם המכונית תצליח להתחמק מאייל צפוני שיופיע פתאום בכביש". המרצדס הייתה חייבת להחזיר את כל המכוניות שנמכרו בסך 2,600 יחידות ולעצור את המכירות לשלושה חודשים עד שיימצא פתרון לבעיה. החברה נאלצה לשכלל סדרה גדולה של מכוניות והפסידה 250 מיליון דולר, אך בשנה הבאה הסגמנט A קלאס עמד בציפיות המותג. כאות ההתנצלות כל רוכש המכונית החדשה קיבל בובת אייל צפוני מקטיפה. כך השקיעה חברת Mercedes-Benz 2.5 מיליארד מארק גרמני בפיתוח המכונית ועוד 300 מיליון מארק בתיקון התקלות.
דור שני
יוצר בין השנים 2004 לבין 2012 ועבר מתיחת פנים בשנת 2008. גרסת הדור השני בעלת אינדקס סידורי W169 זכתה למרכב מסגסוגת פלדה חזקה עם מפרקי דבק ייחודיים ובמבנה ה"סנדוויץ'" של הדגם הקודם. בהתחשב בניסיון המר של הדגם הקודם, מהנדסי החברה ציידו את מרצדס A קלאס דור שני במספר רחב של כריות בטיחות, כולל כריות צד, כריות אחוריות נוספות, כריות לחזה ועוד. כושר הנשיאה של הרכב גדל ב-15%. הגרסה ההתחלתית הגיעה עם מרכב האצ'בק 5 דלתות, אולם עם הופעתו של הדור השני נוצרה גם גרסה בעלת 3 דלתות וכן דגם הקונספט F-Cell – מכונית חשמלית הפועלת על בסיס חלקיקי דלק עם שימוש במימן. לאחר מתיחת הפנים של שנת 2008, המכונית זכתה בפגושים קדמיים ואחוריים מחודשים וכן בפנסים, במראות צד, בריפוד חדש לתא הנוסעים ובאפשרויות אבזור חדשות כולל מערכת "סטארט-סטופ" החוסכת בדלק ומערכת עזר בחניה המסייעת לחנות בחניה מקבילה. בשנת 2010 על בסיס הדור השני של סגמנט A הופיע הרכב E-Cell המצויד במנוע חשמל עם הספק בסך 67 כ"ס.
דור שלישי
יוצר בין השנים 2012 לבין 2018 ועבר מתיחת פנים בשנת 2015. הדור השלישי התבסס על דגם הקונספט Concept A שהוצג בתערכות מכוניות בניו-יורק בשנת 2011. המכונית החדשה בעלת מרכב W176 צמחה באורכה ב-68 ס"מ, מה שהפך את דגמי A קלאס לארוכים יותר אפילו בהשוואה לדור הראשון של B קלאס. מרגע זה קיבל הדגם יכולת להתחרות במכוניות מהסגמנט הקומפקטי דוגמת ב.מ.וו דור 1 ואאודי A3. מרצדס A קלאס החדשה זכתה לעיצוב חדש לחלוטין. אורכו של הדגם צמח ל-4292 מ"מ, מה שהפך אותו לרכב משפחתי קטן מן המניין והעביר אותו לסגמנט המכוניות הקומפקטיות.
בשנת 2018 "הועדה האירופאית להערכת מכוניות חדשות" העניקה למרצדס A קלאס פרס על ביצועי בטיחות הטובים ביותר בסגמנט "מכונית משפחתית קטנה".
מתיחת הפנים של שנת 2015 שדרגה את הדגם בפגושים חדשים, בתאורה עם מרכיבי LED ובצבעי מרכב חדשים לבחירה. בתשלום נוסף ניתן היה להזמין פנסי LED אדפטיביים וחבילת AMG Dynamic Plus. תא הנוסעים של דגם מסגמנט A קלאס אובזר בתאורה פנימית עם חמישה מצבים וכן במתגים חדשים. חודש ההגה ומושבים קדמיים קיבלו אופציות כוונון לגובה מורחבות. מלבד זאת הצטיידנו במערכת Dynamic Select עם 4 מצבים לבחירה ובנוסף – בולמי זעזוע אדפטיביים המתאימים את מידת החיכוך בהתאם לנתונים השונים. השינוי בוצע לא רק ברמת המראה החיצוני והאבזור, אלא גם בקו המנועים של הדגם.
דור רביעי
מיוצר משנת 2018 ועד היום (נכון לשנת 2020). ההשקה של הדור החדש של האצ'בק מרצדס A קלאס פרימיום עם מספר מרכב W177 נערכה בפברואר שנת 2018 באירוע מיוחד באמסטרדם, בירת הולנד. הקו החדש כולל מספר גדול של שדרוגים טכנולוגיים המתייחסים הן למראה החיצוני והן לאבזור הטכני. גרסת A קלאס 2018\2019 לא רק זכתה במבנה מסגרת חזק יותר ומעט צמחה בגודלה, אלא גם קיבלה בנוסף עיצוב מרכב מחודש בסגנון האופייני לחברה בשם "Sensual Purity". חלל הפנים של A קלאס חודש לחלוטין עם מערכת מדיה Mercedes-Benz User Experience. בשנת 2018 "הועדה האירופאית להערכת מכוניות חדשות" העניקה למרצדס A קלאס פרס על ביצועי בטיחות הטובים ביותר בסגמנט "מכונית משפחתית קטנה".