מיניוואן סוזוקי ארטיגה. סוד ההצלחה
סוזוקי ארטיגה – מיניוואן קומפקטי בעל שלוש שורות של מושבים, המיוצר משנת 2012 על ידי יצרנית הרכב היפנית Suzuki. השווקים העיקריים לדגם הם הודו ואינדונזיה, משם הוא מיוצא למדינות האחרות בדרום אסיה ובדרום-מזרח אסיה, וכן למספר שווקים באפריקה ובאמריקה הלטינית. הדור הראשון של הרכב נוצר על בסיס ההאצ'בק סוזוקי סוויפט והשני, שהושק בשנת 2018, בוסס על פלטפורמת HEARTECT. קיימת גרסת שטח של המכונית, אשר יצאה בשנת 2020 בשוק ההודי בדמות דגם נפרד XL6.
השם "ארטיגה" הגיע מ-"R-tiga", כך בשפה האינדונזית מבטאים "R3", כאשר "tiga" מתפרשת כ"שלוש" והאות "R" – "שורה". ובאופן כה פשוט ומעודן מוצפנת פריסת ה-3 שורות של תא הנוסעים בשם המיניוואן.
הדור הראשון של סוזוקי ארטיגה נמכר באינדונזיה דרך רשת הסוכנויות של מאזדה במסגרת ההסכם בין החברות היפניות תחת השם Mazda VX-1 (בין 2013 עד 2017), בין 2016-2019 הורכב במלזיה על ידי החברה המקומית Proton ונמכר בתור פרוטון ארטיגה. הגלגול האחרון של הדגם מושאל על ידי התאגיד טויוטה עבור השוק דרום-האפריקאי, בו ארטיגה מוצעת למכירה תחת השם טויוטה רומיון. זה כבר המקרה השלישי מהסוג, דבר שמעיד על ההצלחה של סוזוקי. לא חשוב איך נקרא המיניוואן בשווקים שונים, חשוב שהוא נהנה מביקוש קבוע. בואו נברר מהו סוד ההצלחה של סוזוקי ארטיגה.
דור ראשון
ארטיגה הופיע לראשונה בתערוכת Auto Expo 2010 בתור הקונספט R-III, שהוצג על ידי החברה ההודית Maruti Suzuki, הנמצאת בבעלות היפנית. הגרסה לציבור הרחב נחשפה מספר שנים לאחר מכן, בתערוכת Auto Expo בניו-דלהי. המיניוואן פותח בהנהלתו של המהנדס טושיקאזו היבי. הייצור התחיל באפריל 2012 בהודו ובאינדונזיה. הרכבים יוצאו לדרום-אפריקה ולפיליפינים, בעוד שבהודו עצמה בחמשת הימים הראשונים הוזמנו 11,000 יחידות.
הקומפקט-ואן, שבוסס על האצ'בק סוויפט הקטן, יצא אכן קומפקטי במידותיו: 4,3 מטר לאורך, 1,7 מטר לרוחב, 1,7 מטר לגובה; בעוד שבסיס הגלגלים עמד על 2,7 מטר, והרכב הכיל שבעה נוסעים. הוצעו שני מנועים לבחירה: מנוע בנזין בנפח 1,4 ליטר (95 כ"ס) ומנוע דיזל בנפח 1,3 ליטר (92 כ"ס). תיבת ההילוכים הייתה ידנית, בעלת 5 הילוכים. עבור דגם בנזין הוצעה תיבת 4 היל' אוטומטית. ארטיגה הראשונה נמכרה בהצלחה, לכן כבר בשנת 2015 זכתה לעדכון. מתיחת הפנים העניקה לדגם גריל חדש ורחב יותר, פגושים מחודשים וגימור חדש בחלל הפנים. הופיעה הגרסה ההיברידית מאת סוזוקי, הנקראת Smart Hybrid Vehicle.
דור שני
הדור השני של חביב העם הוצג ב-19 באפריל 2018 בתצוגת הרכב ה-26 בג'קרטה (אינדונזיה). הרכב בוסס על פלטפורמת HEARTECT, המייחדת את המיניוואן הקומפקטי עם דגמי סוזוקי אחרים: בלנו, איגניס וסוויפט. מאינדונזיה הרכב מיוצא לפיליפינים, מיאנמר, ויאטנם, תאילנד, מקסיקו, המזרח התיכון, מזרח טימור, ברוניי ואמריקה הלטינית. המכוניות ההודיות הולכות לשווקים האפריקאיים, כגון דרום אפריקה וקניה. באינדונזיה נמכרו כמעט 7 אלף מיניוואנים בשלושה חודשים הראשונים לאחר ההשקה. כאן אוהבים את הדגם יותר מאשר בהודו, לכן ההשקה הרשמית התקיימה דווקא בבירה של מדינה זו.
סוזוקי ארטיגה החדשה קיבלה שני מנועים שהותקנו עם תיבת 5 הילוכים ידנית או אוטומטית לבחירה. המנוע הראשון הוא מנוע בנזין 1,5 ליטר (דגם K15B בהספק 104 כ"ס, 138Nm), השניהוא מנוע דיזל בנפח 1,3 ליטר (זמין בהודו). גרסה בעלת מנוע הבנזין והגיר הידני צורכת בממוצע 5,54 ליטר ל-100 ק"מ, הגרסה עם הגיר האוטומטי – 5,98 ליטר. בסיס הגלגלים של ארטיגה לא השתנה עם חילוף הדור (2,740 מ"מ), בעוד שמימדיו גדלו: ב-99 מ"מ לאורך (4,395 מ"מ) ב-40 מ"מ לרוחב (1,753 מ"מ) וב-5 מ"מ לגובה (1,690 מ"מ). הדבר תרם לתא נוסעים מרווח יותר. נפח תא המטען, מאידך, הצטמצם ב-18 ליטר: מאחורי השורה השלישית ניתן להכניס 153 ליטר של כבודה.
ההגה ולוח המחוונים של סוזוקי ארטיגה 2020/2021 מושאלים מההאצ'בק סוויפט, שאר הרכיבים הינם מקוריים. את תא הנוסעים מהדר מסך מגע של מערכת המולטימדיה בגודל 6,8 אינץ'. באינדונזיה, ארטיגה החדשה מצוידת במזגן, חיישני חנייה אחוריים, התנעה מכפתור, כוונון זווית ההגה, כוונון מושב נהג לגובה, ABS, שתי כריות אוויר ועיגוני ISOFIX, מראות צד חשמליות ואפילו תחתיות קירור לכוסות. בין יתר אופציות האבזור של דגם ארטיגה בהודו, ישנם בקרת אקלים, מצלמה אחורית, חיישני גשם ואור, בגרסאות הבכירות המולטימדיה תומכת ב-Apple CarPlay וב-Android Auto.