מיניוואן טויוטה אלפרד. מן המעלה הראשונה
טויוטה אלפרד – מיניוואן 5 דלתות מפואר, מיוצר על ידי התאגיד היפני Toyota משנת 2002. הדגם האקטואלי לשנת 2021 הוא דגם הדור השלישי (שנת 2015), שעבר מתיחת פנים ב-2017. קיבולת הרכב היא 7 או 8 מקומות, יחידות הכוח – בנזין או היברידיות (החל מ-2003, טכנולוגיית Toyota Hybrid Synergy Drive). המיניוואן היפני נקרא על שם הכוכב הבהיר ביותר בקבוצת הכוכבים נחש מים – אלפארד, והוא זוהר במלוא מובן המילה – הופעה מסוגננת, אבזור עשיר, מנועים עוצמתיים, גרסה היברידית חסכונית. ללא ספק מדובר כאן על מיניוואן מן המעלה הראשונה!
בראש ובראשונה אלפרד נוצר עבור השוק היפני, שם נמכרות שתי גרסאות. הגרסה השנייה, הספורטיבית יותר, נושאת בשם וולפייר. הדגם מוצע בנוסף בסין, בדרום-מזרח-אסיה, ברוסיה, בבלרוס, במזרח התיכון ובבנגלדש. אלפרד החדש משתייך לקטגוריית היוקרה והמתחרה הישיר שלו הוא ניסאן אלגרנד. שני הרכבים היפניים לא נמכרים בישראל, הדגם הקרוב אליהם מבחינת המאפיינים הוא פולקסווגן מולטיוואן, אמנם מבחינת השקפת העולם והעיצוב לגרמנים וליפנים אין שום דבר במשותף, למעט איכות גבוהה.
בישראל ניתן לרכוש את פולקסווגן מולטיוואן החדש אשר מוצע בשתי גרסאות – עם בסיס גלגלים רגיל או ארוך (4,973 או 5,173 מ"מ). מבחינת הרוח והסגנון, הדגם הגרמני לא דומה ליפני כלל, יחידות הכוח של פולקסווגן הן הרבה יותר צנועות: 1,4-2,0 ליטר, התיבה היא רובוטית DSG.
דור ראשון
בטויוטה לא יכלו להתעלם מהצלחתם של ניסאן עם מיניוואן אלגרנד המפואר שלהם (משנת 1997) והחליטו ליצור דגם דומה – בעל עיצוב יוקרתי, עם שלוש שורות מושבים. אלפרד יצא לשוק היפני במקביל לדור השני של דגם ניסאן בשנת 2002 ומיד משך תשומת לב. אפלרד הראשון נוצר על בסיס הדור השני של אסטימה, מיניוואן נוסף מבית טויוטה ולכן הגיע עם הנעה קדמית, בעוד שבנוסף היו גם גרסאות הנעה כפולה. כדי לעלות על המתחרה, המיניוואן נוצר עם יותר יוקרה ויותר זוהר. תא הנוסעים שלו היה המרווח ביותר בסגמנט. מימדי המרכב: 4,840 מ"מ אורך, 1,805 מ"מ רוחב, 1,935 מ"מ גובה. בסיס הגלגלים בסך 2,900 מ"מ תרם לתא נוסעים מרווח, נפח תא מטען מכובד ומערכת כוונון מושבים מחושבת היטב.
אלפרד הראשון קיבל מנוע בנזין 2,4 ליטר (159 כ"ס 2AZ-FE) שפעל בצוותא עם תיבת 4 הילוכים אוטומטית Super ECT וכן מנוע V6 בנפח 3 ליטר 1MZ-FE בהספק 220 כ"ס. בשנת 2003 הופיעה גרסה בעלת יחידת כוח היברידית THS-C שהייתה מורכבת ממנוע בנזין 2,4 ליטר וממנוע חשמלי. תמסורת – גיר רציף Super CVT עם מערכת הנעה כפולה E-Four. דגם זה היה בין הטובים בקטגוריה מבחינת חסכוניות: בעת הנהיגה בתוך העיר הוא צרך 5,81 ליטר בלבד ל-100 ק"מ. אלפרד ההיברידי הפיק עד 1,500 וואט וצויד בשקעי זרם חילופין לטעינת מכשירים חיצוניים. ביפן הוא סווג כרכב בעל רמת פליטות נמוכה במיוחד (ULEV), הנמוכה ב- 75% מהסטנדרט שנקבע על ידי ממשלת יפן.
טויוטה התקינה במיניוואן שלה מתלים קדמיים עצמאיים על תמוכות מק'פרסון ומערך עצמאי למחצה בסרן האחורי. בין האופציות הייתה מערכת מתלים TEMS (בולמי זעזוע עם קשיחות מתכווננת). בגרסאות בנזין ההנעה הכפולה יושמה באמצעות מצמד ויסקוזי. הרכב זכה לאבזור עשיר: בקרת אקלים וריפוד עור. החל משנת 2004 יוצרה גרסת-פרימיום עם ריפוד אלקנטרה. אלפרד הפך למיניוואן הראשון בשוק היפני שצויד בבקרת שיוט אדפטיבית עם סורק לייזר (אופציה עבור גרסאות V6). כמו כן, הותקנו מצלמה אחורית ומצלמה קדמית בגריל.
מתיחת פנים 2005
בשנת 2005 חל עדכון קטן שרענן את מראה הרכב. הופיע גריל ופגוש קדמי חדשים, יחידות תאורה קדמיות משוכללות יותר. מאחורה שינו את מילוי הפנסים ואת התוספת הדקורטיבית על דלת המטען. הרכב הפך למגונדר יותר. הגרסאות הבכירות עם מנוע 3,0 ליטר זכו לתיבת הילוכים אוטומטית בת 5 הילוכים. עודכן גם תא הנוסעים של Toyota Alphard – הופיע לוח מחוונים חדש ושונה עיצוב הריפוד במושבים.
דור שני
בדור השני (2008-2015) המיניוואן הנהדר שלנו התפתח, נהיה מרווח יותר ואף זכה ל"אח", Toyota Vellfire – דגם ספורטיבי וצעיר יותר. המראה שלו הפך לאלגנטי יותר, תא הנוסעים הפך לנוח יותר, התווסף אבזור מודרני חדש. מימדי המרכב של הדור השני למיניוואן הם הבאים: אורך 4,840-4,855 מ"מ, רוחב 1,830-1,840 מ"מ, גובה 1,890-1,915 מ"מ. בסיס הגלגלים גדל ב-50 מ"מ – לכדי 2,950 מ"מ, ובהתאם, צמחו גם מימדי תא הנוסעים: 3160×1585×1400 מ"מ. מושב הנהג – עם כוונון חשמלי וזיכרון הגדרות. ברמת גימור הבכירה, 7 מקומות המושבים הנפרדים בשורה השנייה מצוידים גם הן במנגנון חשמלי, ישנן משענות רגליים ומשענות ראש גדולות.
לדגם היו שני גרסאות מנועים: מנוע 2AZ-FE VVT-i החסכוני בנפח 2,4 ליטר (4 צילינדרים, בעל הספק בסך 170 כ"ס) עם גיר רציף ומנוע V6 עוצמתי בנפח 3,5 ליטר (2GR-FE עם מערכת Dual VVT-i בהספק 280 כ"ס) המגיע עם תיבת 6 הילוכים אוטומטית. שתי התיבות כללו מצב ידני Shiftmatic. בכל הנוגע לחסכונות, הגרסאות הצנועות יותר דרשו 8,6-8,8 ליטר ל-100 ק"מ, בעוד שהעוצמתיות – 10,5-10,9 ליטר. הנעה – קדמית או כפולה, מספר מקומות – 7 או 8, היה בידוד הרעשים מצוין. מערך המתלים נותר ללא שינויים, אך כעת – רק הגה כוח חשמלי. בגרסאות עם הנעה כפולה ישנה מערכת Active Torque Control (נפי הצורך ניתן לצרף את הגלגלים האחוריים לקדמיים).
המיניוואן היפני נקרא על שם הכוכב הבהיר ביותר בקבוצת הכוכבים נחש מים – אלפארד, והוא זוהר במלוא מובן המילה – הופעה מסוגננת, אבזור עשיר, מנועים עוצמתיים, גרסה היברידית חסכונית.
רמת הגימור הבסיסית כללה בקרת אקלים עם חיישן לחות, חימום מושבים, מערכת שמע בת 18 רמקולים. יצאו גרסאות מיוחדות, למשל, עבור אנשים עם מוגבלויות ורמות הגימור עם עיצוב ייחודי. תמורת תשלום נוסף ניתן היה לצרף למערכות ABS ו-EBD, למערכת סיוע בבלימת חירום ולבקרת היציבות הדינמית, מגוון מערכת עזר. למשל: מערכת למניעת התנגשויות (pre-crash safety system), בקרת שיוט מכ"ם, מערכת למניעת סטייה מנתיב.
מתיחת פנים 2011
בשנת 2011 החברה ביצעה מתיחת פנים והוסיפה גרסאות היברידיות עם יחידת כוח THS II המבוססת על מנוע 2,4 ליטר עם שני מנועים חשמליים, מה שהעניק להיברידים הנעה כפולה כברירת מחדל. מנוע הבנזין הפיק 150 כ"ס, ההספק המרבי של המנוע החשמלי הקדמי צמח לכדי 105 קילוואט, של האחורי – לכדי 50 קילוואט; הופיעו שני מצבי נהיגה נוספים: ECO ו-EV. אלפרד המעודכן התהדר ב"חרטום" חדש: פגוש וגריל שונים, פנסים משוכללים. הופיעו צבעי מרכב נוספים, חלונות עם מיגון נגד קרינת UV, מערכת ראות פנורמית, שיפורים קוסמטיים בתא הנוסעים וגרסאות חדשות, ביניהן מהדורת "זהב" עם עיטור מיוחד בתפיסה האסייתית בכל הנוגע לפאר, כולל מפתח חכם מוזהב.
דור שלישי
הדור השלישי (והאחרון נכון להיום – ינואר 2022) של אלפרד יצא ביפן בינואר 2015. לא מדובר בקונספט חדש, אלא בשיפור של הקונספט הקיים: לדוגמא, הופיעה מערכת מתלים משוכללת יותר בעלת עצמות עצה כפולות בסרן האחורי. וכן עיצוב מודרני ושלוש יחידות כוח לבחירה. הושקה גרסה חדשה Executive Lounge – בעלת 4 מקומות עם מושבים מתחממים ומאווררים רחבים יותר בשורה השנייה (ב-10 ס"מ), מסכי 12,1 אינץ' ומערכת שמע JBL בת 17 רמקולים.
המנועים – 2,5 ליטר 4 ציל' בגרסה הרגילה ובהיברידית ומנוע V6 בנפח 3,5 ליטר. בגרסה ההיברידית מנוע בנזין 2,5 ליטר מסדרת 2AR-FXE הפועל לפי מחזור אטקינסון, גיר רציף Sequential Shiftmatic בעל שישה הילוכים קבועים מראש ומנוע חשמלי על הציר האחורי (הנעה כפולה E-Four). צריכת הדלק עומדת על 5,2 ליטר ל-100 ק"מ. מנוע הבנזין 2,5 ליטר 2AR-FE מצויד גם הוא בגיר צריף, אולם מדובר על גרסה בעלת 7 הילוכים Super CVT-i, דגמים אלה צורכים 7,9 ליטר. הכי פחות חסכוני הוא מנוע V6 בנפח 3,5 ליטר (2GR-FE) עם תיבת 6 הילוכים אוטומטית – 10,5 ליטר ל-100 ק"מ.
כעת למיניוואן הנחשב ביותר של טויוטה מימדים הבאים: אורך 4,915-4,950 מ"מ, רוחב 1,850 מ"מ, גובה 1,880-1,935 מ"מ בדגמי הנעה קדמית ו-1,895-1,950 מ"מ בדגמי הנעה כפולה. מימדי תא הנוסעים – 3210×1590×1400. תא המטען המרווח מגיע בשילוב עם מערכת מתוכננת היטב של שינוי חלל הפנים. הורחב גם מפרט האבזור – מערכת חנייה אוטונומית, מערכת ראות היקפית בת 4 מצלמות, מערכת למניעת תאונות ובקרת שיוט מבוססת מכ"ם.
מתיחת פנים 2017
בשנת 2017 הושקה הגרסה המעודכנת של טויוטה אלפרד. המודרניזציה העניקה למיניוואן "פנים" חדשות – סולידיות ואגרסיביות יותר. הפנסים העצומים הם נחלת העבר, הקישוט העיקרי של החזית כעת הוא גריל בעל קווים רוחביים המודגשים על ידי שולי כרום. יחידות התאורה זכו למילוי LED, האיתותים צוידו בפונקציית "אור זורם", שופר בידוד הרעשים.
לאחר מתיחת הפנים הוגבר ההספק של מנוע V6: מ-275 עד 300 כ"ס, והמומנט – מ- 340Nm ל-361Nm. המנוע מגיע בשילוב עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית Aisin. בתא הנוסעים של אלפרד החדש הופיעה מראה פנימית אלקטרונית המשדרת את התמונה מהמצלמה האחורית.