היו היה בסין
לפי הגרסה הרשמית של החברה, משמעות השם הסיני-האנגלי Aiways היא "האהבה כבר בדרך". ייתכן שבהצהרה ההפגנתית הזאת החברה מצהירה על התמקדותם של דגמי היוקרה שלה בשווקי הייצוא. כעת החברה מייצרת שני רכבים חשמליים, אייווייס U5 ו-U6 ועובדת על כמה מכוניות קונספט. ההיסטוריה של החברה מספקת תובנה לגבי איך בדרך כלל מתנהלים עסקי הרכב בסין ועונה חלקית על השאלה מאיפה הגיעו כל-כך הרבה מותגים סיניים.
חברת Aiways שלחה לפני זמן קצר 60 עותקים של אייווייס U5 לישראל, אצוות הרכב השישית שיוצאה השנה. נכון להיום אייווייס כבר שלחה 350 יחידות של U5 לישראל בסך הכל עבור צרכנים רגילים. לדברי החברה, במיוחד עבור ישראל, U5 פותח עם סוללת "סנדוויץ'" השומרת על ביצועים אופטימליים בתנאי טמפרטורה קשים בעזרת מערכת בקרת טמפרטורה יעילה. U5 מסוגל לעבור כ-410 ק"מ על טעינה בודדת (לפי מחזור WLTP) וצורך 13,8 קוט"ש ל-100 ק"מ. הקרוסאובר צויד במנוע סינכרוני בעל שלושה מגנטים קבועים, הספק מרבי של 150 קילוואט ומומנט של 310Nm. כמו כן, U5 מצויד בשבב נהיגה אוטונומית EyeQ4 שסופק על-ידי חברת הטכנולוגיות הישראלית מובילאיי, הוא כולל מערכת נהיגה חכמה AI-Pilot וכן חניה חכמה AI-Parking.
דרכו של העוזר
פנג צ'אנגה (Feng Changge) עבד כעוזר משפטי במחוז חנאן במשך עשר שנים. בשנת 2002 הוא עזב קריירה משפטית והתמקד בעסקים. ככל הנראה, עוזרים משפטיים בסין מרוויחים סכומים מכובדים, בדרך זו או אחרת, מפני שהעסק של פנג התפתח בצעדי ענק. במשך שלוש שנים צ'אנגה עסק פעם בנדל"ן, פעם בגולף, אבל בכל מקרה, הוא היה עד כדי כך מוצלח שכבר בשנת 2005 הוא פתח לפתע נציגות של ב.מ.וו ואחרי כן את הסוכנות לקסוס, מזראטי, בנטלי ולינקולן, בהתחלה בעיר ג'נגג'ואו ולאחר מכן בכל רחבי המדינה.
פנג הקים חברה נפרדת למותג הרכב, China Harmony Auto, בשנת 2013 היא יצאה לבורסה בהונג קונג והודות לכך פנג גייס סכום כסף רציני. עם השאיפות שלו בתחום הרכב, פנג נפל על תקופה מאוד טובה, כאשר הממשלה עודדה פיתוח וייצור של רכבים חשמליים וסיפקו זכויות מיוחדות ליזמים שהיו מ וכנים לעסוק במכוניות חשמליות. פנג הקים את קרן hina Harmony New Energy Auto (NE), השקיע בה כספים משלו וגייס השקעות מהצד. בזכות הכסף שהשיג הוא רכש את גרעין השליטה בחברת Green Field Motor (במקור Zhejiang Green Field Motors Co Ltd – חברת רכב ממשלתית) בשנת 2015.
בשנת 2014 הוצג הרכב החשמלי BO90. פנג החליט לקבל רישיון לייצור המכונית הזאת, מה שייתן לו את האפשרות לייצר דגמים אחרים. NE השקיעה 300 מיליון יואן ברישוי הרכב, אך ללא הצלחה. עם זאת, בעזרת הנכס החדש בתיק שלו, פנג פתח קרן השקעות נוספת והזמין לשיתוף פעולה את חברת Hon Hai Precision Engineering, הידועה יותר בשם Foxconn (המייצרת את אייפון ועוד) ואת Shenzhen Tencent Holding, חברת אחזקות ענקית שפיתחה את WeChat. הקרן נקראה Henan Harmony Futeng Internet & Intelligent Electric Vehicle New Energy Partnership ומיקדה מאמצים פיננסיים וטכנולוגיים, כפי שמרמז שם הקרן, בפיתוח רכבים חשמליים עם חיבור לאינטרנט.
היווצרותה של Aiways
עם תמיכה כל כך מכובדת, פנג הקים את חברת Zhejiang Aichi Internet Intelligent Electric Vehicle שבעזרתה ניסה בהתמדה לקבל רישיון לייצור של BO90. עניין הרישוי היה נקודת המפתח, מפני שהאפשרות לייצר את הדגם הזה פותחת הזדמנות לייצר גם דגמים אחרים. אך רישיון הייצור לא הושג וחברת China Harmony Auto נקלעה לסכסוך עם המייסד וסירבה להשקיע בדגם המפוקפק. כתוצאה מכך, China Harmony שילמה פיצויים לבעלי המניות שהאמינו בפרויקט Green Field, אבל לא שילמה דבר לשאר, כך שאפילו מר פנג עצמו היה שרוי בחובות.
Aiways נוסדה בשנת 2017 עם המטרה להפוך לחברה בינלאומית העוסקת בייצור רכבים חכמים המבוססים על מקורות אנרגיה חדשה. נכון ליולי 2021, החברה ייצאה 2,663 מכוניות חשמליות לחו"ל.
לבסוף, מישהו ב-China Harmony Auto העלה רעיון פרודוקטיבי – לערב מקצוענים בארגון ייצור הרכב, כך הגיעו פו קוואנג (Fu Qiang, מנהל רשת סוכנויות FAW-Volkswagen ו-Mercedes China, מנכ"ל Volvo Cars) וגו פנג (Gu Feng, מנהל כספים לשעבר ב-SAIC Motor). ותיקי עסק הרכב יצרו חברה חדשה תחת השם Jiangxi Yiwei Automobile Manufacturing, בין מייסדיה היה הממשל המקומי של העיר שאנגז'או שבמחוז ג'יאנגשי. מטרת הפרויקט הייתה לארגן "ייצור חכם" של רכבים חשמליים, שבשבילו, נזכיר, נדרש רישיון.
מאחר ש-Harmony Futeng לא הצליחה לממש את רעיון הייצור של BO90, הקרן חדלה להתקיים. נוצרה חברה חדשה Aichi Automobile שאליה הועברו הנכסים של Zhejiang Aichi Internet Intelligent Electric Vehicle. בשנת 2018 הציגה Aichi את הרכב החשמלי הראשון שלה בתצוגת הרכב בבייג'ינג – קונספט שנקרא Aiways U5 Ion. כבר כשנה לאחר מכן החל הייצור הראשוני במפעל שנז'או, אולם בעיית הרישיון עדיין לא נפתרה. אייווייס הפך למותג הראשי של Aichi, לייצוג של החברה ולשם השני והמפורסם יותר שלה.
כדי להשיג סוף-סוף את הרישיון לייצור, אייווייס פעלה במסגרת חברת Jiangling Holding. זהו המיזם המשותף של Jiangling Motor Group ו-Changan שייצר רכבי JMC ושיתף פעולה עם פורד. אייווייס רכשה 50% מהמניות של החברה, בעוד שהנכסים של פורד ו-JMC הוצאו מ-Jiangling Holding. כתוצאה מכך, אייווייס קיבלה את המותג Landwind ויחד איתו את אישור הייצור המיוחל. בשנת 2021 אייווייס מכרה את המניות שלה ב-Jiangling Holding לממשלת ג'יאנגשי ושמרה רק על רישיון הייצור. הודות לעסקה הזאת הייצור הסדרתי של אייווייס U5 החל בדצמבר 2019. בנוסף ל-U5, אייווייס מייצרת את דגם U6 המשווק גם באירופה.
פרויקטים אחרים
אייווייס נמצאת באירופה מאז שנת 2017 ומשקיעה בפרויקטים שונים הקשורים לפיתוח וייצור הרכבים החשמליים. השותף העיקרי באירופה הוא Gumpert Aiways Automobile GmbH, הפרויקט של רולנד גומפרט (מייסד פרויקט מכונית הספורט Apollo, המהנדס המוביל של רכבי אאודי Quattro עבור מרוצי ראלי). בעזרת התמיכה של החברה הסינית גומפרט יצר מכונית ספורט נוספת, RG Nathalie המפיקה 1,200 כ"ס. הוא עובד בשביל אייווייס כמנהל פיתוח רכבים חשמליים חדשים.
אחרי צרפת, גרמניה, הולנד, בלגיה, דנמרק וישראל, אייווייס תמשיך להרחיב את כיסוי השוק שלה בחו"ל.
Aichi בונה מפעל ייצור תאי דלק בסין בשיתוף פעולה עם חברת Blue World מדנמרק. יחד עם חברת Prologium הטייוואנית, Aichi בונה מפעל ענקי לייצור סוללות מצב מוצק. בגלל שהמפעל עובר הכנה לייצור המוני, סביר להניח שהמרכיבים המוצקים כבר כמעט מוכנים. אם זה נכון, יכול להיות שאייווייס תהפוך ליצרנית הרכב הראשונה בעולם שתשתמש בהן בדגמים הסדרתיים, ולא בתור ניסוי.
U הוא לא המותג היחיד לחברה של פנג, לפני התפרקות הקרן Harmony Futeng היא הספיקה ליצור את המותג NEV המתפתח כיום במסגרת חברת Future Mobility Corporation (FMC) בהונג-קונג, שמייסדיה הם מנהלים בכירים לשעבר של ב.מ.וו, ניסאן וטסלה. אבל לאחר ש-FMC הפכה ל-Byton Ltd, שם של מותג הרכב החדש גם הוחלף ל-Byton. ניתן לצפו שתחת השם הזה ישווקו מכוניות חשמליות בפלח שוק יוקרתי יותר בהשוואה ל-U.