אופל - ממכונת תפירה ועד לפסגת הטכנולוגיה
Adam Opel AG הוא מותג רכב גרמני ואחת מחברות הרכב הוותיקות בעולם, חברה שהחלה לייצר מכוניות עוד בשנת 1899. Opel מייצרת כלי רכב לכל טעם, ביקוש ותקציב. מכוניות Opel הפכו פעמים רבות לפיינליסטיות ולזוכות בתחרויות שונות. מרגע היווסדה ועד היום, מטרתה של חברת Opel לא רק להפוך את כל ההישגים האחרונים בתחום המדע וטכנולוגיה לחלק מחיינו, אלא, והכי חשוב, להפכם לנגישים לכולם. מעניין לדעת שהכל התחיל במכונת תפירה רגילה.
במשך תקופה ארוכה, המותג Opel היתה שייכת לענקית הרכב General Motors, והייתה חברת הבת הגדולה ביותר של General Motors מחוץ לגבולות ארצות הברית. אך בשנת 2017 נקנתה Opel על ידי קונצרן עולמי אחר, עוצמתי לא פחות - Groupe PSA הצרפתי. Groupe PSA הוא תאגיד הרכב הרכב השני בגודלו באירופה, בעל מחזור מכירות של 4.13 מיליון בשנת 2018, שהם כ-4.8% מהשוק העולמי. הקבוצה מחזיקה לא רק במותג Opel, אלא גם Peugeot, Citroen, DS ו Vauxhall. יתר על כן, PSA רכשה את מותגי Opel ו Vauxhall מ General Motors רק בשנת 2017, ובשנת 2018 הם כבר הראו רווחים נאים במכירות. למעלה מ-55 אלף איש עובדים במפעלים של Adam Opel AG, הממוקם ברוסלסהאיים, בוכום, קייזרסלאוטרן, ברלין ובעיר הבלגית אנטוורפן. המותג Opel מאגד בתוכו מכוניות המיועדות לכל טעם, ביקוש ותקציב: Corsa, Tigra, Agila, Astra, Vectra, Calibra, Meriva, Omega, Zafira. אל נא לשכוח את רכב השטח Frontera וגם את המיניוואן של Sintra.
Opel הינה אחת מחברות הרכב הוותיקות בעולם, שהחלה לייצר מכוניות עוד בשנת 1899. כיום היא בבעלות PSA Groupe הצרפתית, יצרנית הרכב השנייה בגודלה באירופה.
מכוניות Opel הפכו פעמים רבות לפיינליסטיות ולזוכות בתחרויות שונות. המכונית המצליחה Opel-Astra הייתה בין המועמדים הסופיים הראשונים בתחרות Car of the Year, בעיקר בזכות תוצאות מצוינות מבחני בטיחות של ה- EuroNCAP. שם היא קיבלה ציון של "חמישה כוכבים" והוכרה כמשפחתית הבטוחה ביותר במחלקת המכוניות הקומפקטיות. מאז תחילת הייצור נמכרו למעלה מ 7 מיליון רכבי Opel Astra ביותר מ-90 מדינות ברחבי העולם (על פי נתונים בין השנים 2011-2019).
הכול התחיל ממכונת תפירה רגילה
ניתן לומר שהשם Opel אינו רק שמו של מייסד החברה. זהו גם שמו של אזור הררי בדרום גרמניה, הממוקם לאורך גדות נהר הריין, שתושביו, לרוב איכרים פשוטים, נקראו "אופלים". אחד האיכרים הגר באזור זה הפך ליצרן והקים מפעל לייצור כובעים לתושבי העיירה הקטנה רוסלסהאיים. בנו, אדם אופל, הביא לאביו מתנה בשנת 1862, זו הייתה מכונת התפירה הראשונה שלו. עד מהרה הוא הקים חברה משלו העונה לשם "Opel" שעסקה בייצור מכונות תפירה לייצור כובעים. כתוצאה מכך הפך העסק המשפחתי הקטן ליצרן הכובעים הגדול ביותר בגרמניה. אין ספק שכל מה שאופל המוכשר נגע בו, מצליח!
אף אחד לא היה מופתע שכאשר הגה את הרעיון לייצר אופניים, המותג Opel הצליח לא פחות והתפרסם ברחבי אירופה. הוא ייצר 2,000 זוגות אופניים בשנה. Opel הייתה הראשונה שהחלה להשתמש בצמיגים חדישים במילוי אוויר בגלגלי אופניים של דנלופ האנגלי. היא הייתה היצרנית הגדולה ביותר בגרמניה של מכונות תפירה ואופניים עד ליום מותו של אדם אופל.
למרבה הצער, אדם אופל מעולם לא זכה לראות את המכונית הראשונה הנושאת את שמו. היא יוצרה על ידי ילדיו של אדם - קארל ווילהלם, שהיו גם האלופים הראשונים שזכו בתחרות מרוצי האופניים באותה תקופה. בשנת 1897 הוזמנו האחים, רוכבי האופניים המפורסמים, לתערוכת הרכב בברלין, שם ראו לראשונה כרכרות בעלות הנעה עצמית ועלו על רעיון חדש - ייוצר מכוניות. בשנת 1898 הם קנו את מפעל לוצמן, שבו ברישיון, החלו להרכיב את מכוניתם הראשונה - זו הייתה כרכרה בעלת מנוע שתוכננה והורכבה על ידי לוצמן. המכונית הראשונה הושקה בשנת 1899. מרגע זה החלה ההיסטוריה המפוארת של מכוניות Opel.
דגמי ה-Opel המפורסמים ביותר
דגמי ה Opel הראשונים היו מיועדים למעמד הביניים, הן היו עשויות היטב, וללא יומרות מיוחדת. אך הזכייה במרוץ "פרס קֵיסָר וילהלם" בשנת 1907 העלתה את יוקרת החברה באופן משמעותי. כבר בשנת 1912 Opel יוצרה את המכונית ה-10,000 שלה. בשנת 1914 הופכת Opel ליצרנית הרכב הגדולה ביותר בגרמניה, וממכירותיה עומדים על 3335 מכוניות בשנה. בשנת 1924 לאחר נסיעתו של וילהלם לאמריקה, Opel חידשה את המפעל שלה לחלוטין והפכה ליצרנית הראשונה בגרמניה שהשתמשה בפס הייצור לייצור רכבים. כך הופיע "הצפרדע" האגדי - דגם "4/12 PS" בצבע ירוק עז. בשנת 1927, מספר "הצפרדעים" שייוצר הגיע כבר ל 39,000 יחידות.
אך המשבר הכלכלי העולמי התקרב, דבר שאילץ את חברת Opel לחפש שותף חזק. וכך היה, בשנת 1931 Opel הפכה לחברת בת של General Motors. שנת 1936 הפכה Opel ליצרנית הרכב הגדולה ביותר באירופה. שנה לאחר מכן שחררה את ה Opel Kadett הראשונה שלה, שהפכה למכונית עממית שנמכרה במחיר קבוע של רק 2,100 מרק. מכונית ה"Olympia" היקרה יותר, שעל בסיסה יוצר Opel Kadett , לשם השוואה, עלתה כבר יותר מ-2500 מרק. אגב, כל משפחת המכוניות הקטנות הרוסיות "Moskvich-400", המיוצרות בברית המועצות, הייתה אנלוגיה מלאה ל"Kadett" בעל ארבע הדלתות בגרסה בעלת מתלה קדמי עצמאי.
הסמל של Opel - "הברק", הופיע בזכות דגם המשאיות Opel Blitz היות וכך מתורגמת המילה "Blitz" מגרמנית.
בשנות ה-40 חברת אופל, שכבר נפרדה לחלוטין מייצור האופניים, שחררה לשוק את מכונית המיליון שלה. במקביל לכך, החלה החברה בייצור המשאית המפורסמת ביותר שלה - Opel Blitz שבזכותה הופיע גם הסמל של Opel - הברק, בתרגום ישיר מהמילה "Blitz" מגרמנית. לBlitz בעלת 4WDׂׂ הייתה היכולת לטפס על הר בשיפוע של עד 70%. פתרון חדשני נוסף היה הטמעת כונן הזחל במשאית בדומה לטנק - גרסה זו נקראה Opel Blitz Maultier.
לאחר מלחמת העולם השנייה, Opel בנתה מחדש את מפעל ראסלהאיים שנהרס כמעט לחלוטין והציגה את הדגמים החדשים של Olympia ו Kapitan. כמו גם פתחה מפעל נוסף בבוכם. Opel החלה עידן חדש, בכך שהוציאה לשוק את Opel Kadett המילון במספר. הייצור הכולל של מכוניות עלה על 10 מיליון. דגמי Senator ו Monza יצאו לאור ו Opel הפכה שוב ליצרנית הרכב הגדולה בגרמניה עם נתח שוק של 20.4%.
בשנות ה-80 של המאה הקודמת, Opel הציגה טכנולוגיות חדישות והאיצה שוב את הייצור, לאחר שכבר שחררה את מכוניתה 20 מיליון שלה. דגם הOpel Omega הפכה ל"מכונית השנה" בזכות הפליטה הנמוכה של גזי הפליטה . Opel Vectra הציבה סטנדרטים חדשים בתחום האווירודינמיקה, מכונית Opel הקומפקטית ביותר -Corsa- הופיעה. מכונית זו יוצרה במפעל בספרד, והתגלה כאחת המכוניות הקטנות המצליחות בעולם, הייצור שלה עלה מזמן על 11 מיליון יחידות . בנוסף לכך, בשנות ה-80 הוצג לעולם Opel- Senator B.
דיסק המצמד ללא אסבסט הפכו לסטנדרט, בכל הדגמים הותקנו ממירים קטליטיים. Opel הייתה הראשונה שהציגה ממיר קטליטי במעגל סגור כסטנדרט בכל כלי הרכב המונעים בבנזין בגרמניה. סדנת הצביעה הסופר-מודרנית בבוכם קבעה סטנדרטים סביבתיים עולמיים תוך שימוש בצבעים מסיסים במים. מרכז הפיתוח הטכני של Opel ברוסלסהאיים, גרמניה (The Opel Technical Development Center in Russelsheim Germany) הפך להיות הליבה של אסטרטגיית פיתוח המוצרים הבינלאומית של General Motors ומקור מוביל להתפתחויות הטכניות האחרונות. כך הפכה Opel למובילה ביישום תקנים סביבתיים למכוניותיה. מנועי הבנזין והדיזל שלה היו בעלי שיעורי הפליטה מהנמוכים בעולם.
Opel הפכה למובילה ביישום תקנים סביבתיים ואקולוגיים ברכביה.
בתחילת שנות ה-90 Opel ייצרה את מכוניתה ה-30 מיליון שלה, וכמעט כל דגמי Opel עברו שידרג וזכו לעיצוב מחודש ועדכני. את דגם ה"Kadett" החלפה ה"Astra" המודרנית . הרכב הספורטיבי בעל שני המושבים "Tigra" ורכב בעל הקיבולת הגבוהה ה"Sintra" התגלו כמעניינים ביותר. בתחילת שנות האלפיים כבר ייצרו ה-50 מיליון מכוניות תחת המותג Opel - בדיוק לקראת יום הולדתה של החברה. יום הולדתה ה-100 נחגג בנוכחות קנצלר גרמניה גרהרד שרדר (Gerhard Schroder). שנות ה-90 היו עבור Opel שנות פיתוח והטמעת טכנולוגיות שונות ושיפור הייצור. המיניוואן הקומפקטי Zafira הינו תוספת חדשה למשפחת Opel .
בשנות ה-2000 "נולדו" מספר דגמים חדשים: המיניוואן Opel Meriva בעל חמישה מושבים ו Opel Signum המתקדמת, סדרה חדשה לVectra האהובה ו-Opel Astra חגגה את יום הולדתה העשירי. ניתן לומר, שמטרתה של Opel היא להוציא בכל חצי שנה עד שנה דגם חדש או שדרוג של הדגמים המוכרים והאהובים. לאחרונה חברת Opel יצאה בהכרזה על המכוניות המהפכניות ביותר בתולדותיה בעלות דור החדש של מנועי ECOTEC עם הספק גבוה וזיהום אוויר נמוך.
מכוניות Opel של המאה העשרים ואחת נבדלת באיפיון המודרני שלהם. דגמי הדור האחרון מצוידים במערכות ניווט מתקדמות ופיתוחים חדישים. ביניהם ניתן לראות את: Opel Speedster, מיקרו וואן Agila והמכונות הקופה בעלת שני המושבים Astra . בשנת 2006 זכתה Opel Zafira בפרס "הגה הזהב". הדגמים האחרונים האחרונים שיצאו הם Opel Insignia בשנת 2008 ו Opel Ampera בשנת 2012.
מרגע היווסדה ועד ימינו, מטרתה של חברת Opel לא היה רק להפוך את כל ההישגים האחרונים בתחום המדע וטכנולוגיה לחלק מחיינו, אלא, והכי חשוב, להפכם לנגישים לכולם. זה מה שהניע את חברות אופל בכל שלבי התפתחותה - מייצור מכונות תפירה ואופניים ועד יצירת מכוניות Opel המוכרות והאהובות על כולם.