אורה פאנקי קאט. "החתולה הקולית" הפתיעה במבחן דרכים
אורה פאנקי קאט צברה לא מעט מעריצים הודות לעיצוב המתוק, המחיר הנגיש יחסית והמפרט הטכני המכובד. לאחר המתנה קצרה, המכונית החשמלית סוף-סוף הופיעה בישראל. אז החלטנו לקחת אותה לנסיעת מבחן. "החתולה הקולית" הקטנה הפתיעה אותנו לטובה ולעניות דעתנו, הפגינה פוטנציאל גדול.
אורה פאנקי קאט יצאה בסין בשנת 2021 תחת השם Haomao, שפירושו בסינית "החתול הטוב". עבור השוק האירופי השם שונה ב-Funky Cat. "החתולה הקולית" מבוססת על הפלטפורמה החשמלית L.E.M.O.N המשתייכת לתאגיד הסיני Great Wall. בפברואר 2023 המכונית נחתה בישראל.
קצת נתונים
נתחיל מזה שלטובת המבחן בחרנו בגרסה הפשוטה ביותר – 300 PRO. המחיר שלה בישראל מתחיל ב-138,458 ₪ (כולל אגרת רישוי, נכון ליולי 2023). ההבדל החיצוני היחיד בגרסה הזאת הוא היעדר גג פנורמי, שזמין בגרסת +PRO. המושבים בתוך תא הנוסעים מגיעים ללא פונקצית החימום, אבל כן יש אוורור. מכסה תא המטען יגיע ללא הפתיחה החשמלית. משאר הבחינות היא זהה לגרסת 300 +PRO היקרה יותר שמחיר ההתחלתי עומד על סך 154,458 ₪.
מנוע חשמלי אחד בהספק 171 כוח סוס מעביר את הכוח לגלגלים הקדמיים ומאפשר להאצ'בק הקומפקטי שמשקלו 1,540 ק"ג, להאיץ ל-100 קמ"ש תוך 8,3 שניות מכובדות: עובדה ממוצעת למכוניות חשמליות קטנות. המהירות המרבית לפי הדרכון עומדת על 160 קמ"ש.
בגרסה זו מותקנת סוללה מסוג LFP עם תוחלת חיים ארוכה יותר. מפני שפלטפורמה זו פותחה במיוחד למערכת הנעה חשמלית, הסוללה ממוקמת במקום טוב.
הקיבולת בסך 48 קוט"ש מאפשרת לעבור עד 310 ק"מ בין הטעינות, או לפחות זה מה שמבטיחה היצרנית. באמצעות מכשיר הטעינה הביתי בהספק 11 קילוואט אפשר למלא סוללה ריקה תוך 5-6 שעות. וכדי להטעין את הסוללה מ-20% עד 80% בעזרת מטען DC המהיר שהספקו עד 80 קילוואט תצטרכו לחכות 38-46 דקות. טעינה מלאה בתחנת הטעינה תיקח כ-120 דקות.
ההבטחות
אז מה מבטיחים לנו עם רכישת המכונית? מבטיחים לנו די הרבה! למשל שנקבל חבילת שירותים מלאה ותחזוקה מקיפה. עד סוף 2023 מבטיחים לפתוח 30 מרכזי שירות. אורה פאנקי קאט החדשה אמורה להיבדק כל 30 אלף ק"מ או כל שנתיים. לקונה תוצע אחריות ל-5 שנים ללא הגבלה בקילומטרים ואחריות ל-8 שנים על הסוללה עם הגבלה של 160 אלף ק"מ. חבילת השירותים ל-5 שנים כוללת רכב חלופי, מוקד שירות 24/7, טעינה, הובלת הרכב למרכז שירות ועוד.
העובדות המרשימות
העיצוב החמוד מגיע עם נימת ניחוח רטרו, הפרופורציות של המרכב הן מעוגלות ונעימות ופנסי הלד מוצבים רחוק זה מזה. אפילו הידיות עוצבו בסגנון רטרו. הג'נטים מגיעים בקוטר 18 אינץ' אבל מרווח הגחון לגמרי מתאים לעיר, 12 ס"מ בלבד.
למרות העובדה שהמכונית עצמה היא לא גדולה (4,235 מ"מ אורך, 1,825 מ"מ רוחב ו-1,596 מ"מ גובה עם בסיס גלגלים בגודל 2,650 מ"מ), אבל היא גם לא קטנה מדי. יש לה הגג מורם ובסיס גלגלים ארוך יחסית למימדים. הידיות בדלתות הן עבות ונוחות לאחיזה, בעת פתיחה או סגירת הדלת מרגישים שהן יחסית כבדות, מה שגורם לתחושת אמינות.
תא הנוסעים מרגיש מרווח. מושב הנהג הוא ארגונומי,הוא יתאים לא רק לאישה עדינה, אלא גם לגבר גבוה ובעל מבנה גוף רחב יחסית ובנוסף יש הרבה מקום לברך הימנית. תנוחת הישיבה היא נוחה מאוד. כשהנהג פותח את הדלת, המושב נע אחורנית באופן אוטומטי. השורה האחורית מציעה מספיק מקום לשני נוסעים מבוגרים: המרחק בין הברכיים למושב הקדמי הוא בערך בגודל אגרוף ויישאר גם מרווח לראש. עם זאת, באמצע אין משענת יד ובאופן כללי מאחור הכל נראה הרבה יותר צנוע מאשר מלפנים.
תא המטען קטן מהממוצע, בנפח 228 ליטר בלבד, אבל אפשר להכניס לתוכו עגלת תינוק מתקפלת או 4-5 שקיות סופר, לדוגמה. אם נדרש נפח גדול יותר, תוכלו לקפל את המושב האחורי ולקבל 858 ליטר של נפח. תא המטען נפתח כלפי מעלה והגישה אליו היא די נוחה.
מפרט האבזור נדיב בהחלט: תפעול קולי, מצלמות וחיישנים שמזהים אם הנהג עייף או אם השאירו ילד או חית מחמד באוטו. בנוסף ישנו לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10,25 אינץ' ומסך מולטימדיה באותו הגודל המשולבים ליחידה אחת. יש גם תמיכה ב-Apple CarPlay וב-Android Auto, מצלמה היקפית, עדכון תוכנה אלחוטית להוספת פונקציות חדשות, טעינה אלחוטית לסמארטפון ובקרת שיוט אדפטיבית.
איכות הגימור הפתיעה לטובה. העיצוב מאוד נעים לעין, אבל בגרסה שלנו הכל פשוט יותר ובגרסאות היקרות יותר תקבלו עיצוב דו-גוני. כל החומרים גם נעימים למגע ולא נראים פחות איכותיים. על הפאנל הקדמי מוצבים לחצנים מתכתיים נוחים להדלקה וכיבוי המזגן ובמרכז ממוקם לחצן אורות המצוקה.
בנוסף לכך, המכונית הציגה תוצאות מרשימות במבחני הריסוק של Euro NCAP: חמישה מתוך חמישה כוכבים אפשריים! 92% בהגנה על הנוסעים המבוגרים, 83% בהגנה על הילדים ו-93% באמצעי הבטיחות. מגוון מערכות העזר האלקטרוניות מעניקות ביטחון אפילו לנהגים הפחות מנוסים. בין האופציות תקבלו: בלימה אוטונומית, בקרה אקטיבית לסטיה מהנתיב, ניטור שטחים מתים, ניטור תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוטונומית, סיוע בפקקים וסיוע אקטיבי בהתחמקות ממכשול.
האכזבות
יש יותר מדי לחצנים על ההגה! בהתחלה קשה להבין מה עונה על מה. בגדול, הלחצנים שולטים בבקרת השיוט ובמערכת השמע. הלחצנים הם לא הכי ברורים וקל ללחוץ על הכפתור הלא נכון.
במסך המולטימדיה מוצגות כל האופציות הנחוצות, אבל הממשק הוא פחות אינטואיטיבי. אפילו אנחנו לא הבנו איך משץמשים בכל זה ומוצאים את הפונקציה הנכונה בפעם הראשונה. קצת מאכזב לגלות שהשליטה בבקרת האקלים גם מתבצעת דרך מסך המגע ועוד תצטרכו לחפש אותה.
אין גם מערכת V2L (או Vehicle-to-Load) שתאפשר לחבר מכשירי חשמל לשקע 220 וולט.
בשורה האחורית הכל צנוע מאוד.
בידוד הרעשים הוא בינוני, בערך כמו בטויוטה קורולה. חשבנו שיהיה טוב יותר. הגלגלים רועשים, ובאופן כללי… לא מלהיב במיוחד.
החתולה שלנו לא יודעת לחנות לבד. את פונקציה החניה האוטונומית תקבלו רק בגרסאות היקרות יותר.
איך היא נוסעת?
הנסיעה באורה פאנקי קאט היא חלקה, המכונית מגיבה מהר לדוושות ובעיקרון מרגישה יותר זריזה בהשוואה לBYD אטו 3, למשל. בזמן הנהיגה מרגישים שמדובר במכונית "רציניות". הרי לא מדובר במכונית קלה מדי: המשקל העצמי שלה הוא 1,540 ק"ג, כמעט כמו טויוטה קאמרי, שהיא הרבה יותר גדולה ממנה. התגובתיות להגה היא מהירה, התנהגות הכביש היא יוצאת מן הכלל, המכונית יציבה ואינה מתנדנדת. המתלים נוקשים במידה ומזכירים את פולקסווגן גולף, בעוד שההיגוי דווקא טוב יותר בהשוואה לרכב הגרמני. אורה בולמת טוב מאוד: מרחק עצירה של 30 מטר זוהי תוצאה מצוינת.
בזמן ההאצה ממקום יש עיכוב ניכר מרגע הלחיצה על הדוושה ועד לרגע תחילת הנהיגה. אורה פאנקי קאט תרגיש הכי טוב בתוך העיר. המתלים שלה מרככים את כל שיבושי הכביש, מה שהופך אותה לאחת המכוניות החשמליות הנוחות ביותר מהבחינה הזו. ההיגוי הוא קל ומאפשר להיכנס ולצאת בקלות מחניות צרות. יש מצב נהיגה "על דוושה אחת", שיהיה שימושי במיוחד בשעות העומס בכביש. הוא מגביר את עוצמת הבלימה הרגנרטיבית ויכול לעצור את הרכב מבלי ללחוץ על הבלימה.
המתחרים והעלויות
המתחרים הכי קרובים של אורה קאט בישראל הם, כנראה, MG4 Electric הקומפקטי וכן הרכב החשמלי הפופולרי ביותר בארץ במחצית הראשונה של 2023, BYD אטו 3.
נשווה מחירים
אורה פאנקי קאט בגרסת PRO הבסיסית בהספק 171 כוח סוס עולה 138,458 ₪ (כל המחירים נכונים ליולי 2023 וכוללים אגרת רישוי). המחיר של הקרוסאובר החשמלי MG4 הפשוט ביותר עם 170 כוח סוס מתחיל מ-146,004 ₪. BYD אטו 3 הבסיסי מוצע במחיר מ-164,058 ₪, יש לו 204 כוח סוס, טווח נסיעה של עד 420 ק"מ ובנוסף לכך הוא לא כזה קטן ואורכו עומד על של 4,455 מ"מ, בהשוואה ל-MG4 שאורכו 4,287 מ"מ ופאנקי קאט באורך 4,235 מ"מ.
כך שלאורה יש יתרון מחיר ברור על פני המתחרים העיקריים שלה.
לסיכום
המכונית החשמלית הקטנה, המתקדמת מבחינה טכנולוגית והנמכרת במחיר נגיש, מיועדת בעיקר לנהיגה בתוך עיר. שם היא תרגיש לגמרי בבית, לעמות זאת בכבישים בינעירוניים תחדרש קצת יותר ריכוז מהנהג. אורה פאנקי קאט כנראה תתאים יותר לנהגים צעירים שמעריכים סגנון, נוחות וידידותיות לסביבה. למרבה הצער לא הצלחנו למדוד את טווח הנסיעה האמיתי, שכן זה לא אפשרי בפורמט של נסיעת מבחן. אבל אנחנו מצפים מכם, הבעלים לעתיד, לביקורות אמיתיות שיעזרו לאחרים בהתלבטות האם לקנות את "החתולה הקולית" או עדיף שלא.